Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 17:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: DIY sub/købe sub. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
zuki
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2007
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 04 Juni 2008 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

hey, går og tænker lidt på at jeg måske skulle bygge mig egen sub  men jeg havde godt nok tænkt mig at købe en svs pb12nsd, men hvis man kan få lige så godt resultat ved at lave sin egen sub til film, så tror jeg hellere jeg vil det, da det kunne være fedt at sige at man selv har bygget subben.. jeg har en 6000kr til at enten bygge en eller købe en svs pb12nsd for... hva ville i mene der ville blive bedst og ONDEST   og det er kun til film da jeg ikke bruger sub til musik

Onkyo 805
SVS PB12 NSD
Panasonic TH37PX70e
Playstation 3
Nordost blue heaven
Supra HDMI kabler
Til top Vis zuki's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuki

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 Juni 2008 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Det kommer nok mest an på hvor stor den må være. Det er ikke så svært at bygge en subwoofer der giver købte subwoofere til samme pris baghjul, men hvis den ikke må fylde mere end 40-50 cm på hver led begynder det straks at blive mere kompliceret - faktisk er en stor del af den pris du betaler for en typisk subwoofer de krumspring der gøres for at få kabinettet til at være så lille som muligt uden at ydelsen forringes.

Noget af det "ondeste" du kan bygge i form af subwoofer selvbyg er en eller anden variant af Infinite Baffle, hvor du f.eks. bruger et tilstødende kælder- eller loftsrum som kabinet og så bygger en "skakt" mellem dit filmrum og det andet rum hvor 2, 4 eller flere enheder spiller (de bør altid spille i "tandem" 2 og 2 for at modvirke vibrationer).

Her er et par eksempler:

http://www.richkraus.com/ib/

http://home.comcast.net/~infinitelybaffled/page10IB-MarkWIBd esign.html

http://www.garagehobbies.com/ib.aspx?Section=Install

Prøv evt. at kigge på Cult of the Infinitely Baffled's hjemmeside (kræver tilmelding som er gratis).

http://ibsubwoofers.proboards51.com/index.cgi

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Juni 2008 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Det kan la sig gøre, men problemet er at få fat på deler da det ikke findes nogle danske forhandlere af den typen element som du vil behøve. Du vil også mest sansynligt blive nødt til at bygge en sub der er minst lige så stor om end ikke større end PB12, med mindre IB er en option.

Forstærker tror jeg du kan finde i Danmark da jeg tror at der er en forhandler der fører Keiga. Element......straks værre da TC der har vært hofleverandør for mange norske selvbyggere har gået konkurs og genopståt under nyt navn (audiopulse) uden at jeg tror de er helt opp at stå endnu.

De havde også et rykte på sig for at lidt være nogle pirater med dårlig kundeservice, lange leveringstider og meget høje fragtpriser til europa. Ikke så lang tid før de gik konkurs forsvant også deres ledende udvikler over til SVS. Men jeg kan ikke umiddelbart komme på nogen andre der sælger elementer med den nødvendige slaglængden for at toppe PB12

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Juni 2008 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Her er et eksempel på en DIY sub der vil koste dig noget mere at bygge end hvad end PB12 koster, men den kan så også levere langt højere lydtryk, men er så også desværre ca dobbelt så stor

http://www.hometheatershack.com/forums/subwoofer-tests/5758- diy-tc-sounds-tc-2000-15-ported-270l.html

Du kan forsåvidt forsøge at spørge/læse i DIY sektionen der

http://www.hometheatershack.com/forums/diy-subwoofers/

zuki
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2008 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

jaja slap dog af et monster :) den tror jeg så ikke lige damen går med til :)

Men tror bare så jeg vil overveje en svs pb12nsd så istedet for... forresten tror i at den vil gøre det meget bedre end den sub jeg har nu?? (infinity beta sw-12) ??? for den synes jeg da enlig er rimlig ok, og kan da godt få sofaen til at hoppe lidt, men hvis svs'en gør det bedre så skal jeg have den, da jeg elsker bas man kan mærke over hele kroppen :D

Onkyo 805
SVS PB12 NSD
Panasonic TH37PX70e
Playstation 3
Nordost blue heaven
Supra HDMI kabler

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Sendt: 06 Juni 2008 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Infinity Beta SW-12 har ikke en chance mod en SVS PB12-NSD når det komemr til output og dybgang.
Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

zuki
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2008 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

okay, det var da godt og høre, for ville være noget dumt og købe en anden sub hvis den ikke engang er bedre end den man har.. tror du der vil være meget forskel når man ser film? fx hvis jeg ser master & commander nu, så synes jeg satme den jeg har nu gør det rigtig godt.. og der kun man virkelig mærke skudene i hele kroppen

Onkyo 805
SVS PB12 NSD
Panasonic TH37PX70e
Playstation 3
Nordost blue heaven
Supra HDMI kabler

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Juni 2008 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Ingen fare, du vil kunne både høre og føle en stor forskel. Jeg har selv haft en sub fra Harman gruppen, en Infinity Kappa Sub. Godt nok kun en 10", men påkostet og i et relativt stort kabinet. Forskellen mellem den og den PB10-ISD som jeg byttet den ud med kan knapt nok beskrives. Du vil nok få en lignende oplevelse når afprøver en PB12

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes