Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 16:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Clipping (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
brian-s
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 05 Juni 2008 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Jegkan huske at der for nogle år tilbage var en del effektforstærkere der havde en eller anden form for Clipping indikator på fronten af deres trin. Bl.a Nad, Harman kardon, Tandberg osv.

Jeg syntes ikke det er så udbredt mere? hvorfår??

Det er da en fin måde at være sikker på man ikke belaster sin forstærker og ikke mindst højtaler på.

Clipping er jo tit årsagen til afbrændte enheder i Højtalerne. og nu hvor effekten stiger i de forskellige trin, må det da være endnu mere vigtigt at have Clipping lamper.

Mange af de store tunge drenge som f.eks Krell, Pass, Levinson osv har jo trin som giver +500W.. Og med så stort output, og så måske samtidig med en lille slat Clipping oven i hatten, så er det jo ren voldtægt af højtalerne..

Er der en forklaring på hvorfår man ikke bruger det mere.??

Mvh. Brian.

Til top Vis brian-s's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brian-s

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 05 Juni 2008 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Hvorfor man ikke bruger det så meget mere ved jeg ikke. Det er måske lidt et modespørgsmål. Idag satser mange på så få lamper som muligt.

Jeg er dog ikke enig i at det er mere vigtigt i forstærkere med højere udgangseffekt. Små forstærkere klipper ved meget lavere lydtryk end store forstærkere, eller sagt på en anden måde, de store forstærkere du nævner kan spille meget højt uden at klippe.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 05 Juni 2008 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Det er vel en temmelig overflødig indikator, da man ikke burde være i tvivl når forstærkeren klipper - det høres nemt.

Det er vel ligeså overflødigt som VU/watt metre og den slags.. men på nogle apparater kan det selvfølgelig være en del af designet.

Og som Stanley siger, så er det mere sandsynligt at en mindre forstærker klipper. Der er væsentlig "længere op" til en stor(effektmæssigt) forstærkers maksimale spændingsudsving.
Til top Vis Sjoenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjoenne

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 06 Juni 2008 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Det er billigere at lave forstærkere uden end med, og så genererer det også en omsætning af brændte enheder og forstærkere.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

Sjokoz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2007
Sendt: 06 Juni 2008 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Jeg ville sku blive noget trist hvis min forstærker brændte af bare fordi jeg belaster den for hårdt. Den burde vel kunne beskytte sig selv, enten ved at lukke ned eller også at neddrosle effekten.

Til top Vis Sjokoz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjokoz

brian-s
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Sendt: 07 Juni 2008 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

Jeg er dog ikke enig i at det er mere vigtigt i forstærkere med højere udgangseffekt. Små forstærkere klipper ved meget lavere lydtryk end store forstærkere, eller sagt på en anden måde, de store forstærkere du nævner kan spille meget højt uden at klippe.

Helt enig, jeg mener bare at hvis du trykker din forstærker af med 5-600watt og den så begynder at Clippe, så vil det da alt andet lige være en større belastning for højtaleren end hvis en forstærker på måske kun 100 Watt Clipper.. Selvfølgelig taget i betragtning af at de clipper lige lidt eller lige meget

Til top Vis brian-s's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brian-s

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2008 kl. 00:33 | IP-adresse registreret  

brian-s skrev:

Helt enig, jeg mener bare at hvis du trykker din forstærker af med 5-600watt og den så begynder at Clippe, så vil det da alt andet lige være en større belastning for højtaleren end hvis en forstærker på måske kun 100 Watt Clipper.. Selvfølgelig taget i betragtning af at de clipper lige lidt eller lige meget

Hvis du bringer en kvalitetsforstærker på 600 watt til klipning, vil det lyde så forfærdeligt så du ikke er i tvivl. Det vil især være skadeligt for din hørelse hvis du ikke reagerer hurtigt på det. Det sker oftest til fester hvor man er påvirket af alkohol. Diskantenhederne vil sansynligvis være brændt af inden du når at reagere på en lille lampe der lyser. Jeg kan godt se hvad du mener, men jeg tror bare ikke at det holder i praksis.
Jeg mener bare at man skal bruge sin hørelse og sin fornuft og skrue ned når det begynder at lyde dårligt. Hvis man ikke kan finde ud af det, tror jeg egentlig heller ikke at en lampe ville hjælpe.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2008 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

Sjokoz skrev:

Jeg ville sku blive noget trist hvis min forstærker brændte af bare fordi jeg belaster den for hårdt. Den burde vel kunne beskytte sig selv, enten ved at lukke ned eller også at neddrosle effekten.

De fleste ting kan vel gå istykker hvis man "belaster dem for hårdt", så hvorfor ikke også en forstærker. Jeg kan dog berolige dig med at de fleste forstærkere oftest overlever den form for fejlbetjening. Derimod ryger der ofte en eller flere diskantenheder i højttalerne.

Sjokoz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2008 kl. 01:10 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
Sjokoz skrev:

De fleste ting kan vel gå istykker hvis man "belaster dem for hårdt", så hvorfor ikke også en forstærker. Jeg kan dog berolige dig med at de fleste forstærkere oftest overlever den form for fejlbetjening. Derimod ryger der ofte en eller flere diskantenheder i højttalerne.

Min personlige mening er at: Hvis en "ting" kan gå i stykker, så er den lavet for dårligt/billigt. Det er okay at den slukker/lukker ned. Men at den direkte går i stykker. Det er ikke okay. Det er dårligt design.

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 07 Juni 2008 kl. 07:21 | IP-adresse registreret  

Det er da kun godt at en NAD 214 og 216 ikke har denne clipping lampe for så ville der være lys show konstant.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2008 kl. 07:48 | IP-adresse registreret  

Sjokoz skrev:
Stanley skrev:

Min personlige mening er at: Hvis en "ting" kan gå i stykker, så er den lavet for dårligt/billigt. Det er okay at den slukker/lukker ned. Men at den direkte går i stykker. Det er ikke okay. Det er dårligt design.

Du mener altså at alle højttalere er dårligt design fordi de går istykker når de overbelastes ?

Jeg vil nu hellere bedømme mit anlægs kvalitet på hvordan det spiller når jeg behandler det korrekt end på om det kan ødelægges hvis jeg behandler det forkert.

Sjokoz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2008 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
Sjokoz skrev:
Stanley skrev:

Du mener altså at alle højttalere er dårligt design fordi de går istykker når de overbelastes ?

Jeg vil nu hellere bedømme mit anlægs kvalitet på hvordan det spiller når jeg behandler det korrekt end på om det kan ødelægges hvis jeg behandler det forkert.

Var mere forstærkeren jeg tænkte på. 

Met er vel muligt at også indbygge diverse beskyttelses funktioner i en højtaler? Det er bare sjældet det bliver gjort ud over PA udstyr.

Kasper, TC
Branchemedlem
Branchemedlem

Tapeconnection

Bruger siden: 27 Marts 2007
Sendt: 07 Juni 2008 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Sjokoz skrev:
Stanley skrev:
Sjokoz skrev:

Det var dog en ualmindelig speciel holdning!

Så uanset hvor tåbeligt du opfører så skal alt hvad du køber bare kunne klare det? Jeg tror i hvert fald der er en del produkter du skal holde dig fra med den holdning.

Til top Vis Kasper, TC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper, TC Besøg Kasper, TC's Websted

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 Juni 2008 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

- Ja- enig. Ville vel svare lidt til, at hvis man kørte en Hummer ud over klippeskrænt og ned i dybet, så skulle den kunne holde til det - ellers ville det være dårligt design?

lignende analogier kunne sikkert opstilles, men kort, så ville jeg synes, at hvis man ikke forstod at sammensætte - dimensionere - og benytte sit anlæg derefter, så skulle man hellere søge råd og vejledning inden man stillede sig til dommer over konstruktionens "kvalitet".

Vh

Freddy 

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

Sjokoz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2008 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

- Ja- enig. Ville vel svare lidt til, at hvis man kørte en Hummer ud over klippeskrænt og ned i dybet, så skulle den kunne holde til det - ellers ville det være dårligt design?

lignende analogier kunne sikkert opstilles, men kort, så ville jeg synes, at hvis man ikke forstod at sammensætte - dimensionere - og benytte sit anlæg derefter, så skulle man hellere søge råd og vejledning inden man stillede sig til dommer over konstruktionens "kvalitet".

Vh

Freddy 

Måske skulle jeg ikke have skrevet ting, men forstærker. Forventer selvfølgelig ikke at en bil kan køre videre efter den er blevet smadret. (Men hvis der havde været ESP (mener jeg det hedder) i den der Hummer så kunne det være, at den ikke var skredet ud og kørt ud over klippeskrænten og derved havde den beskyttet sig selv )

Men i min verden kan burde en forstærker kunne beskytte sig selv. Det er så ligegyldigt om man bare spiller højt eller om man kortslutter udgangen.

Jeg er dog udemærket klar over at det ikke altid er tilfældet. Der kan så være forskellige grunde til det så som: der skulle spares penge, det ikke er lavet ordenligt, det påvirker lyden? og sikkert andre.

Men min pointe er at en forstærker ikke burde kunne dø under normal brug.

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 Juni 2008 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Sjokoz skrev:

Omtanke er kodeordet her. Ganske enkelt.

Jeg kunne aldrig finde på at "dreje" min forstærker om til klokken 4. For det første er det slet ikke nødvendigt. For det andet risikerer jeg at "noget" går i stykker. Hvorfor udfordre skæbnen / grejets holdbarhed unødigt ? Jeg undrer mig.

På omdrejningstælleren i min bil, er der er "rødt felt" ved ca. 6500 omdrejninger. Det betyder at man helst ikke skal belaste motoren med flere omdrejninger, end der hvor det røde felt begynder. Ville du prøve alligevel, hvis det var din bil ? Jeg vil ikke.
Til top Vis Kalle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kalle_dk

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 07 Juni 2008 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Poul-erik skrev:
Det er da kun godt at en NAD 214 og 216 ikke har denne clipping lampe for så ville der være lys show konstant.

Ja uden tvivl....... Magen til "power"forstærker uden kræfter, skal man lede længe efter.

En Clipdiode er jo ikke en redning for noget som helst........... Jeg synes det er fint de er væk på stort set alle app.

Mange app havde den endda siddende på indgangssignalet, så den blinkede lystigt når man skruede op, selvom der slet ikke sad HT på.

Så de er efter min mening ikke meget bevendt.

Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 Juni 2008 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Sjokoz skrev:
fredmarantz skrev:

Vh

Freddy 

Måske skulle jeg ikke have skrevet ting, men forstærker. Forventer selvfølgelig ikke at en bil kan køre videre efter den er blevet smadret. (Men hvis der havde været ESP (mener jeg det hedder) i den der Hummer så kunne det være, at den ikke var skredet ud og kørt ud over klippeskrænten og derved havde den beskyttet sig selv )

Men i min verden kan burde en forstærker kunne beskytte sig selv. Det er så ligegyldigt om man bare spiller højt eller om man kortslutter udgangen.

Jeg er dog udemærket klar over at det ikke altid er tilfældet. Der kan så være forskellige grunde til det så som: der skulle spares penge, det ikke er lavet ordenligt, det påvirker lyden? og sikkert andre.

Jeg tog den måske også lige et skridt videre end jeg havde behøvet - men....min pointe er, at alt bør bruges inden for dets normale anvendelsesområde og hvis man gør det, så er man på "safe grounds".

Vedr. klipning, så kan enhver forstærker bringes til randen af ydeevnen og det kan højttalere o.a. også. Dette bliver normalt negativt hørbart, og når vi nu befinder os i et hifi-forum, går jeg ud fra, at de fleste her ønsker høre god lyd, og den gamle regel er, at så længe tingene (forstærkerne osv. lyder godt) og som det er designet til, så er der ingen ko på isen og tingene holder.  Klipning og anden overanstrengelse lyder normalt rigtig dårligt - og det er der vel ingen her, som dyrker?

lamper osv er også efter min mening et fiset gimmick, som ikke er nødvendigt - vi kan vel høre det?

PA-mæssigt kan det være lidt anderledes, idet lydmænd og teknikere ikke altid under disse forhold kan følge med i hvordan amp's har det - og mange fine PA-amps er forsynet med limiters (dynamikbegrænsere), men dét er en helt anden verden.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2008 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Sjokoz skrev:

Jeg håber da ikke at du seriøst mener at overbelastning er normalt brug.

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 Juni 2008 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

Hvorfor man ikke bruger det så meget mere ved jeg ikke. Det er måske lidt et modespørgsmål. Idag satser mange på så få lamper som muligt.

Dette er korrekt og jeg vil gerne supplere for det er ganske imponerende hvad der sker når en forstærker bringes til100% clipping.

Jeg tager udgangspunkt i en lille 50watter. For at få 50W-8ohm skal RMS spændingen være 20V... bevis;  20gange20=400 delt med 8= 50W. Spids til spids af RMS 20V = 20 gange 2,8=56V og det er ved clipping denne spænding som bruges til effekt udregning;

Den lille søde 50watter viser tænder og brøler nu med; 56gange56 =3136 delt med 8= 392W...hvis PSU'en kan følge med. Samtidig frembringer den kraftige clipping masser af harmoniske. Dvs; dobbelte,3dobbelte osv af frekvenserne  så energien rykker op i frekvens. Derfor går det næsten altid først udover diskant-enhederne.

Alt dette er worst case, men sådan er princippet og det begynder ved den mindste clipping.

Det er ikke muligt at sikre forstærkere mod kortslutning uden det vil gå udover lydkvaliteten(strømbegrænsere). Glas-sikringer beskytter ikke forstærker mod havari, men mod brand og virker skade-begrænsende. DC detektorer beskytter kun højtaleren...når den træder i funktion er skaden sket.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes