Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 08:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hypex softstart kan ikke tage presset?! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 07 Juni 2008 kl. 00:53 | IP-adresse registreret  

Hej alle på hifi4all.dk

Jeg har bemærket at Hypex softstartet bogstaveligt talt begynder at ryge, når du "tænder" for den.
De 2 5 watts modstande bliver meget varme på det sekundt softstartningen tager.

Jeg har jo som nogen ved, en UcD 700 stereo effektforstærker med 40.000 uf på hver kanal,
og en 1200 va trafo.

Selv med kun en kanal spændt efter trafoen, kan man lugte varme modstande i luften.

Er der andre der har haft oplevelser eller noget ligende dette?
Jeg planlægger at modificere softstartet, med endten heavy duty modstande / eller flere 5 watts modstande sat parallet på de eksisterende, for at mindske amperende der render gennem den enkle modstand.

Lad snakken begynde

Sjokoz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2007
Lokalitet: København
Sendt: 07 Juni 2008 kl. 01:06 | IP-adresse registreret  

Kan desværre ikke helt huske hvordan Hypex's softstart modul er opbygget. Men er det ikke muligt at sætte en større (10 ohm istedet for 5 ohm fx) modstand i og måske ændre en tidskonstant et eller andet sted?

Derved vil den effekt du afsætter i modstanden blive mindre men det vil tage lidt længere tid at tænde din forstærker.

Til top Vis Sjokoz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjokoz

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Juni 2008 kl. 01:13 | IP-adresse registreret  

Sjokoz skrev:

Kan desværre ikke helt huske hvordan Hypex's softstart modul er opbygget. Men er det ikke muligt at sætte en større (10 ohm istedet for 5 ohm fx) modstand i og måske ændre en tidskonstant et eller andet sted?

Derved vil den effekt du afsætter i modstanden blive mindre men det vil tage lidt længere tid at tænde din forstærker.

Jo måske kunne man det, men Hypex softstartmodulet er lidt advanceret, med zero-crossing mm.

Den nemmeste løsning ville være endten at skifte modstandene ud med nogle 50 watts fx, eller dobble/tripple op på 5 watts modstande i en parrallel forbindelse.

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 07 Juni 2008 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

bruger du 2 1200VA trafoer?

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Juni 2008 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:

bruger du 2 1200VA trafoer?

Nej selvfølgelig ikke

Hvis jeg gjorde, var der jo ikke noget mærkeligt i at den blev varm.

Jeg retter lige mit første indlæg, så det ikke kan misforståes

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 Juni 2008 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Andre der har oplevet noget ligende?

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 10 Juni 2008 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Ja, alle de opstartskredsløb jeg har lavet, har lugtet af varm modstand HVER gang jeg har tænd for forstærkeren.

Så for mig er det ikke noget nyt................. Både dem jeg selv har strikket sammen og dem der er købt til formålet, er blevet MEGET varme på modstanden, men det er jo "kun" til relæet er slået til, så smutter strømmen udenom modstanden.

En gang havde jeg 2 x 500.000 µF + stor trafo og en lidt større kondensator på opstartskredsløbet, der kunne ljeg lugte modstanden henne i lyttepositionen

Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 10 Juni 2008 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Jeg byggede monotrin med hver 2kw trafoer og 4x 220.000uf - softstarten fra LCAudio mener jeg ikke gav nogen problemer

Det skal siges at trafoer var UI-kerner, ringkerner siges at være mere problematiske i opstarten

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

NillerViborg
Lukket konto
Lukket konto

Sound2Vision/LC Audio. Efter eget ønske!

Bruger siden: 17 Februar 2005
Sendt: 11 Juni 2008 kl. 00:33 | IP-adresse registreret  

- Så vidt jeg husker har vi 330Ohm 21Watt modstande på LC Audio Soft-starten - senere er modstanden vist droslet ned til 10Watt...
Eneste der bliver varmt der, er faldmodstanden til at forsyne timer-kredsen fra de 220 Volt...

Lars / Viborg

Til top Vis NillerViborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NillerViborg

USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 11 Juni 2008 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

Til top Vis USXX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af USXX

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 Juni 2008 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

heltny skrev:

Ja, alle de opstartskredsløb jeg har lavet, har lugtet af varm modstand HVER gang jeg har tænd for forstærkeren.

Så for mig er det ikke noget nyt................. Både dem jeg selv har strikket sammen og dem der er købt til formålet, er blevet MEGET varme på modstanden, men det er jo "kun" til relæet er slået til, så smutter strømmen udenom modstanden.

En gang havde jeg 2 x 500.000 µF + stor trafo og en lidt større kondensator på opstartskredsløbet, der kunne ljeg lugte modstanden henne i lyttepositionen

Ja, hvis man regner på det vil man jo også opdage at der bliver afsat en masse effekt i modstandene.
Det var mere om de virkelig kan blive ved med at tage presset

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 Juni 2008 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

heltny skrev:

musicus skrev:

Jeg byggede monotrin med hver 2kw trafoer og 4x 220.000uf - softstarten fra LCAudio mener jeg ikke gav nogen problemer

Det skal siges at trafoer var UI-kerner, ringkerner siges at være mere problematiske i opstarten

Det var da bogle ordenlige bamser

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 Juni 2008 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

USXX skrev:

http://www.nodecorporation.co.uk/hyp0020.htm

(dette er side 3 af 9)

Ja! jeg har set den... han blev hvist også lidt nervøs

krelllover
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 07 Januar 2009 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

jeg bruger den selv med en strømforsygning der er med en lyt bank på 376,000uf Dvs. 188,000 pr kanal ca. og 1300va trafo på 2x40v :) og det køre bare.

krelllover

Til top Vis krelllover's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krelllover Besøg krelllover's Websted

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 08 Januar 2009 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

Er lige lige lidt nysgerrig, hvad pokker er det for nogle konstruktioner hvor I har brug for henholdsvis 2 x 500.000 µF, 4x 220.000uf og 1 x 376.000uf lytter - lyder helt overdrevet 

Vi vil se billeder
Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted

krelllover
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 09 Januar 2009 kl. 00:45 | IP-adresse registreret  

jeg er desværre ikke færdig med mine projekter men regner med 09'bliver året med en masse vellykkede projeker  ja det er måske lidt vildt med har stadig min drøm om at bruge 2x 1300va trafoer og så med 8x de store øl dåser af Rifa'er på 47,000uf og en forspænding på 2x 125va og 10,000uf sikorel lytter pr kanal og med UCD700 moduler  men det er self bare en drøm

men lige pt er mit projekt at få lavet mine vilde 4 vejs Ht . med en 12" wavecor jeg har og min 10"wavecor som attack og eton 6" og moral diskent men når jeg kommer til penge bliver det måske et sæt thiel c11 diskanter i stedet. skal lige siges at jeg har testet mine 12"er og de kan altså bare buldre igennem men stadig spille hi-fi!!

Til top Vis krelllover's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krelllover Besøg krelllover's Websted

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 09 Januar 2009 kl. 04:03 | IP-adresse registreret  

Dennis Frie skrev:

2 x 500.000 µF, 4x 220.000uf og 1 x 376.000uf lytter - lyder helt overdrevet 

Det er det også - jeg har droppet det og er gået lidt den anden vej, og overvejer en diskantforstærker hvor forsyningen er vildt underdimensioneret, bare for at prøve det - småt men godt, som man siger 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes