| Forfatter |
|
Dennis Frie Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 443
|
| Sendt: 09 Juni 2008 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har gået og leget lidt med ideen om et DIY højttaler-projekt, og faldt tilfældigvis over følgende billede på nettet.  Det er taget fra en side med lidt informationer om højttalere osv, og der stod følgende: An even better design is the sphere/tube concept by B&W shown on
the left. This design gets the benefits of a spherical design, but also
adds a tapered tube at the back to eliminate all internal resonances. Jeg overvejede derfor, om der lydmæssigt ville være noget at hente, ved at lave et kabinet ved det princip, i forhold til de "traditionelle" kasser? Og ikke mindst, kan man bruge princippet til både bas, mellemtone og diskant? Der er selvfølgelig også lidt komplikationer ved beregninger, men hvis samme regler om rumfang gælder, som var det en normal kasse, så er det jo bare frem med lommeregneren. Jeg har lige leget lidt, kønt ser det ikke ud, men det giver da en lille ide! Der er lige lidt størrelser på enheder kontra kabinetter jeg skal have undersøgt osv men man har vel lov at lege lidt   Den enkelte kasse skal selvfølgelig være "hul indeni", og ville være noget i stil med:  Men det store spørgsmål - er der nogen der har en idé om hvordan det vil påvirke lyden at opbygge "kasserne" på den måde? - og ja, jeg er godt klar over at det ikke er let at bygge osv, det er dog underordnet lige pt. Hvis man på lydsiden vil kunne vinde noget, jamen så vil det da helt sikkert være interessant at gå videre med ideen. Hvis ikke, så kan jeg jo lige så godt holde mig til det traditionelle højttaler-design :)
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 10 Juni 2008 kl. 11:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja jeg ved sgu ikke om det ville blive bedre, end en firkantet kasse... Man er da fri for risikoen for at lydbølgerne bare står og banker frem og tilbage mellem to paralelle flader...
Men udformningen af refleksrøret... Får man ikke portstøj, når porten bliver smallere mod udgangen?... Normalt udformer man jo et refleksrør med den tykke åbning udaf, for af eliminere portstøjen...
Men fedt projekt ellers.... Damn det ku' se godt ud i sort pianolak!!!
PS. Har du tegnet i AutoCad eller?
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 10 Juni 2008 kl. 11:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror umiddelbart du bør vide noget mere om højttalere og HVORFOR B&W har lavet kabinettetne som de gør. Prøv at søg "diffraction" på nettet. Det er dog ikke et eviggyldigt princip. Personlig vil jeg sige det er OK til mellemtone, men i toppen giver det problemer - min personlige meninger er at der skal være en veldæmpet baffel som diskanten sætter af fra, men smag og behag...!
I bassen er der ikke noget som hedder diffraction, så det vil være fuldkommen nytteløst at lave et kuglerundt kabinet. Se du hvordan de store producenter gør, så er det nok også snarere en oval løsning (set ovenfra) og den er såvel mere æstetisk pænere at se på og nemmere at lave. Ikke mindst vil den med et matrix-system som B&W være fuldt ud tilstrækkelig til de laveste oktaver.
Sidst men ikke mindst børe man nok ikke stirre sig blind på højttalerformen alene. Der er så mange andre faktorer der spiller ind når du bygger højttalere og alt skal veje op mod hinanden. Selv er jeg efter mange års konstruktion af højttalere kommet frem til, at for mig er det bedste kabinet ikke noget kabinet! (en åben baffel).
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Dennis Frie Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Juni 2008 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja jeg skal da helt sikkert have læst lidt mere, sad bare og surfede lidt på DIY højttalere, og fik ideen. Mange tak for feedback  Til finlytteren: Det er bare lige hurtigt lavet i et 3D program der hedder 3DS max. Der kan downloades en demo hvis det har interesse. Et utrolig lækkert program, men det tager lidt tid at lære! - uploader gerne en version i piano-lak
|
| Til top |
|
| |
hifimiv Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 67
|
| Sendt: 10 Juni 2008 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at gå ind på http://www.norh.com/ De har realiseret din ide med rimelig succes ifølge anmeldelser.
|
| Til top |
|
| |
klogesen Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 599
|
| Sendt: 10 Juni 2008 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|

Mon ikke du ville ende henne i retning af B&W Nautilus-højttaleren, som kan ses på dette billede (hvis det kommer med). Så der er altså nogen, som har tænkt på dette før, og også har ment at der var store fordele ved denne udformning. Det kunne sikkert blive vældig spændende som byggeprojekt.
Se også linket til B&Ws side med Nautilussen:
http://www.bowers-wilkins.com/display.aspx?infid=1460&sc =hf __________________ venlig hilsen Klogesen.
|
| Til top |
|
| |
Dennis Frie Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Juni 2008 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser da bestemt ikke ud til at være en helt umulig idé! Det kunne være sjovt at prøve at lave til mellemtonen og diskanten, men til bas-enheden bliver det nok for stort og uoverskueligt at skulle lave - specielt hvis man alligevel ikke får nogen specielt positiv effekt af at lave det på en sådan måde til de dybere toner. Interessant at se B&W's Nautilius, dem havde jeg helt glemt (men husker da noget med en mærkelig snegl jeg har set før)
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 10 Juni 2008 kl. 15:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Offcourse_dk26 Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
| Sendt: 13 Juni 2008 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at se denne her tråd: Kugleformet træ højtaler Der kan du måske få lidt erfaringer fra Hobbes Ellers er der en mindre åbning i tråden om tryk i kabinetter etc. Blot et indspark fra hukommelsen. mvh. Offcourse
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1700
|
| Sendt: 13 Juni 2008 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1700
|
| Sendt: 13 Juni 2008 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hold da op et arbejde de har lagt i det..!? for at ende op med en kopi "som altid vil være en kopi at se på"
__________________ INNOVATING not IMITATING
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Juni 2008 kl. 16:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja - en kopi - men en kopi der ikke koster 500.000 hvis man fraregner arbejdslønnen. Dog spiller den nok heller ikke som originalen.. det er helt andre enheder der er sat i. Men de skal sku have 13 for indsats og finish. Bare ærgeligt med de grimme hjul under kasserne. Det er en ommer.. Men ifht. udfræsning af de øvre enheders kabinetter er de da hands-on billeder der viser at man "bare" skal have tid og en kæmpe drejebænk.... Held og lykke - lige meget hvad du vælger at bygge  Offcourse
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |
Dennis Frie Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Juni 2008 kl. 23:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tusind tak for alle jeres svar  Der er helt sikkert en del jeg lige skal have læst igennem, og hvis jeg finder noget der ser fornuftigt ud, jamen så har jeg et spændende projekt til ferien  Jeg starter nok med lidt billige enheder, men hvis det bliver en success må jeg jo overveje at lave det "ordentligt"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 14 Juni 2008 kl. 06:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Deeablo Forum Bruger

Bruger siden: 15 September 2006 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 579
|
| Sendt: 14 Juni 2008 kl. 09:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg gad godt at vide noget om materiale valg, samt udførelse af arbejdet....for det ser noget nær umuligt ud, med mindre du kan støbe kabinettet....  __________________ Electrocompaniet eci-2
Xindak Muse 1.2 (usa)
Audio Innovations alto
Nordost flatline
kommer snart Audiovector MI3
|
| Til top |
|
| |
Bjorn Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 117
|
| Sendt: 16 Juni 2008 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har prøvet med en HiVi 3" i en sodavandsflaske med bunden skåret af og lidt dæmpemateriale i flasken. Til prisen spiller det faktisk helt OK Bare en lille, sjov ide.
|
| Til top |
|
| |