Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 05:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: ls3/5a (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
p_porskjær
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 02 Februar 2004 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Hej - jeg skriver og håber nogen kan hjælpe mig. Jeg har tidligere haft en ls3/5a til stor fornøjelse. Mit problem med den var dog i længden dens manglende evne til at spille bas. Så efter min mening faldt det meste rytmiske musik til jorden på dem.

Har nogen erfaring med at koble AB1 på dem. Bliver de mere allround venlige - eller bevarer konstruktionen alle sine særheder - blot med lidt ekstra bund.....?

Hvis det skulle have nogen interesse er det planen at spænde dem efter en rørfætter.

MVH Peter

Til top Vis p_porskjær's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p_porskjær

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 02 Februar 2004 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Såvidt jeg husker var problemet med at 'parre' de små LS 3/5a med en subwoofer, at LS'erne havde indbygget et passivt kredsløb i forbindelse med delefilteret, som hævede frekvensgangen lige over 100Hz, dvs. i den øvre bas. Hensigten var selvfølgelig at give de små 'æsker' en subjektivt opfattet større lyd, og virkede (virker) vist osse efter hensigten.

Men når man sætter en sub til, kan der nemt opstå et problem med niveautilpasningen - skruer man sub'en højt nok op til at den matcher LS'erne i øvre bas, bliver lyden nemt FOR bastung. På den anden side, tilpasser man sub'en til resten af frekvensområdet, vil LS'ernes høje niveau i øvre bas nemt kunne maskere sub'en for meget.

For øvrigt, du vil amp'e med rør? Har du kraftige rørforstærkere, eller stiller du ikke krav om særligt høje lydtryk? For LS'erne er nærmest berømte for at være endog meget tunge at trække...

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

p_porskjær
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2004 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Ja - de er tunge at trække, men legende nem impedans for en forstærker. Jeg har tidligere spillet på ls35a på mine gamle ovc'er og der var ingen problemer. Dog blev det aldrig umanerligt højt - så nej jeg har ikke behov for det helt vilde.

Det anede mig nok der kunne være problemer, men jeg havde dog formodet det var løst i ab1, som jo er bygget specielt til ls3.

Takker for input......

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 04:21 | IP-adresse registreret  

Nå sådan! Ja, så kan du jo godt anvende rør . Mht. sub'en - der er vel ikke andet at gøre end at forsøge? Som du selv påpeger, ved en sub specielt konstrueret til LS 3/5a'erne er problemerne nok løst (så godt som muligt i hvert fald). Du kunne jo lave dit system sådan at du kunne slå sub'en til & fra efter behag, og lade LS'erne køre full range når det var bedst. Som du vel egenligt selv siger i din første post, er behovet for en sub der jo kun ved visse musikformer.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

p_porskjær
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2004 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg tager ud og kigger på dem i morgen. Så må jeg jo se om det er noget som rykker i benene på mig. Ellers giver jeg sgu fanden i det og hopper i søen efter en bette Proac.....Hvis jeg kan finde den rigtige til den rigtige pris.

MVH Peter

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Hej

Prøv læs på nogen af de her sider - det rene guf

http://homepage.ntlworld.com/paul.whatton/ls35a.html

og DIY AB1

http://homepage.ntlworld.com/paul.whatton/subs.html

Jeg har læst at subben skulle hænge rigtig godt sammen med ls3/5a - og øge det mulige lydtryk.

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

Great Dane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Hej

Det eneste problem er at det er totalt umuligt at få fat i KEF B110 da de re udgået af produktion for en del år siden.... jeg hørte et rygte at KEF nogle gange lavede dem på specialordre nør der var samlet sammen til at det kunne svare sig.... jeg ventede i to år og så gav jeg op.....   har enda lavet delefiltre....

Michael

Til top Vis Great Dane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Great Dane

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2004 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Great Dane skrev:

Hej

Det eneste problem er at det er totalt umuligt at få fat i KEF B110 da de re udgået af produktion for en del år siden.... jeg hørte et rygte at KEF nogle gange lavede dem på specialordre nør der var samlet sammen til at det kunne svare sig.... jeg ventede i to år og så gav jeg op.....   har enda lavet delefiltre....

Michael

Køb et sæt KEF bailey brugt - jeg mener det er den rigtige B110, der sidder som mellemtone.

Så får du også samtidig et sæt super subsubsub basser.

Hilsen

Nørd

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Sendt: 29 August 2005 kl. 00:58 | IP-adresse registreret  

Okay jeg genopliver lige tråden.

Sådan en grå søndag eftermiddag, er det sgu fedt lige at daffe ind på Hovedbanen og købe et stinkende dyrt, men spændende hifi-blad. Well - september nummeret af HIFI NEWS har en artikel om en NY LS3/5A fra STIRLING.

Selvom de - blasfemisk vil nogen mene - bruger en SEAS bas og en SCANSPEAK diskant, så mener selveste Ken Kessler himself at de er helt 'kosher'!!!

Så køb bladet (der er sæt store ATC'er uden på), det kan jo være at det lige er løsningen på ens DIY problem.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2005 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:

Okay jeg genopliver lige tråden.

Sådan en grå søndag eftermiddag, er det sgu fedt lige at daffe ind på Hovedbanen og købe et stinkende dyrt, men spændende hifi-blad. Well - september nummeret af HIFI NEWS har en artikel om en NY LS3/5A fra STIRLING.

Selvom de - blasfemisk vil nogen mene - bruger en SEAS bas og en SCANSPEAK diskant, så mener selveste Ken Kessler himself at de er helt 'kosher'!!!

Så køb bladet (der er sæt store ATC'er uden på), det kan jo være at det lige er løsningen på ens DIY problem.

Ak ja

Der er mange små højttalere, der er udråbt som ls3/5a arvtagere... MEN dem jeg har hørt har altså manglet "det" som de originale kan.

Hilsen

Nørd

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Sendt: 29 August 2005 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

well - den her er anderledes. Læs artiklen - det er virkeligt spændende stof
Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes