| Forfatter |
|
quadrago Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 15
|
| Sendt: 11 Juni 2008 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når en aktiv subwoofer sættes til pre-out på min forstærker, skal højtalerne så sættes til denne eller skal højtalerne sættes i forstærkeren?
Og et lille tillægsspørgsmål: Fungerer A+B funktionen på en Denon 2105 sådan at jeg ville kunne vælge mellem at bruge B-zonen til to sidehøjtalere i et 7.1 setup eller sætte en omgang stereohøjtalere op et andet sted, f.eks. i køkkenet? Eller har jeg i den sammenhæng misforstået konceptet med zonerne?
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 11 Juni 2008 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når du sætter en aktiv sub til subwoofer out skal du ikke sætte højttalerne til subwooferen men til de normale højttaler udgange i forstærkeren.
Subwoofer-out og pre-out generelt er low-level udgange som ikke kan trække passive højttalere. Subwoofer udgange sender desunde KUN baslyden som subwooferen skal bruge, ikke noget der skal sendes videre. __________________ Pioneer VSX-859 - Carver 753x - Energy RVS - Technics SL-1210mkII/Denon DL110 - Panasonic BD35 - Toshiba HD-XE1 - Pioneer CLD-D704 - LG 50PS8000 - Panasonic AE500
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 11 Juni 2008 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
|
Når du sætter en aktiv sub til subwoofer out skal du ikke sætte højttalerne til subwooferen men til de normale højttaler udgange i forstærkeren.
Subwoofer-out og pre-out generelt er low-level udgange som ikke kan trække passive højttalere. Subwoofer udgange sender desunde KUN baslyden som subwooferen skal bruge, ikke noget der skal sendes videre.
|
|
|
Ja, men han skriver at han sætter subwooferen til Pre-Out, ikke Sub-Out. Der findes også højttalersæt med subwoofer og sattelitter som skal tilsluttes anderledes. Det er nok rigtigt hvad du skriver, men for at være helt sikre, bør vi nok vide hvilke højttalere han har.
|
| Til top |
|
| |
quadrago Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 15
|
| Sendt: 11 Juni 2008 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak, også hvad jeg havde forventet, men ikke entydigt forstået.
Jeg kan lige supplere med endnu et spørgsmål:
Jeg har fået en Denon 2105 og et par Focal sib - hvilke højtalerkabler skal jeg som "minimum" bruge? Ingen grund til at skyde gråspurve med kanoner, men vil heller ikke miste kvalitet ved en alt for billig løsning.
|
| Til top |
|
| |
quadrago Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 15
|
| Sendt: 11 Juni 2008 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
RogueAgent skrev:
|
Når du sætter en aktiv sub til subwoofer out skal du ikke sætte højttalerne til subwooferen men til de normale højttaler udgange i forstærkeren.
Subwoofer-out og pre-out generelt er low-level udgange som ikke kan trække passive højttalere. Subwoofer udgange sender desunde KUN baslyden som subwooferen skal bruge, ikke noget der skal sendes videre.
|
|
|
Ja, men han skriver at han sætter subwooferen til Pre-Out, ikke Sub-Out. Der findes også højttalersæt med subwoofer og sattelitter som skal tilsluttes anderledes. Det er nok rigtigt hvad du skriver, men for at være helt sikre, bør vi nok vide hvilke højttalere han har.
|
|
|
Subwooferen som jeg påtænker at hente denne uge er en sådan: http://www.hififreaks.dk/index.focal.sib.sub.asp Jeg blev henvist til sib'erne, men mangler noget subwooferkraft til dem - hvilket også er en naturlighed efterhånden som jeg bygger ud til surround. Jeg er mildest talt helt ny indenfor HIFI, så formodede blot at udgangene på subwooferen var til højtalerne, og de derved erstattede udgangene på min forstærker. Mine spørgsmål falder lidt på forhånd, så jeg har styr på sammensætningen, efterhånden som jeg modtager delene.
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 11 Juni 2008 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, så gør du bare som RogueAgent skrev. Subwooferen til Subwoofer Pre-Out og højttalerne til A-udgangene på receiveren. A+B udgangene på receiveren er bare 2 sæt udgange til de samme forstærkere med en omskifter imellem. De kan bruges som du skriver til et ekstra sæt højttalere i et andet rum.
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 11 Juni 2008 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg havde også tænkt på at tage forbehold for om det var en stereo eller surround forstærker - men gik så ud fra at det handlede om den Denon 2105 der omtaltes i det første indlæg..!  __________________ Pioneer VSX-859 - Carver 753x - Energy RVS - Technics SL-1210mkII/Denon DL110 - Panasonic BD35 - Toshiba HD-XE1 - Pioneer CLD-D704 - LG 50PS8000 - Panasonic AE500
|
| Til top |
|
| |
quadrago Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 15
|
| Sendt: 11 Juni 2008 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for hjælpen! Vil man kunne køre begge zoner på én gang?
Og for lige at slå det fast med syvtommersøm:
Hvis jeg sætter et helt 5.1 anlæg op, samtidig med to højtalere på zone b, vil alt pånær zone b så spille når zone a vælges? Og når zone b vælges, vil 5.1 sættet ikke spille, men derimod kun de to højtalere på zone b?
Blev lige i tvivl da du nævnte at zone a og b var samme forstærker, med en omskifter imellem. Skal jeg så manuelt vælge noget stereo, uden subwoofer, for kun at få zone b højtalerne til at spille alene?
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 12 Juni 2008 kl. 05:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
quadrago skrev:
|
Vil man kunne køre begge zoner på én gang?
|
|
|
Ja.I stilling A+B vil sæt B spille det samme som fronthøjttalerne.
quadrago skrev:
Hvis jeg sætter et helt 5.1 anlæg op, samtidig med to højtalere på zone b, vil alt pånær zone b så spille når zone a vælges? Og når zone b vælges, vil 5.1 sættet ikke spille, men derimod kun de to højtalere på zone b?
|
|
|
Korrekt.
quadrago skrev:
Skal jeg så manuelt vælge noget stereo, uden subwoofer, for kun at få zone b højtalerne til at spille alene?
|
|
|
Ja.
|
| Til top |
|
| |
quadrago Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 15
|
| Sendt: 12 Juni 2008 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for hjælpen, endnu en gang. Det lyder som noget en Harmony One fikst ville kunne sætte op. Er forskellen mellem Harmony 555 og Harmony ONE udelukkende skærmen?
|
| Til top |
|
| |