Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 17:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: Dyr Blu-Ray, giver det mening? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jisimu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 15 Juni 2008 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Har siddet og tænkt lidt over, hvorfor vi skal betale f.eks. 7000+ for en Denon Blu-Ray.

Hvis vi f.eks. sammenligner Denon 2500BT med lad og sige Panasonic DMP-BD30 til ca. halv pris:

Lyd:
Begge afspillere kan streame alle lydformater til en ekstern dekoder, så her er der vel ikke nogen forskel?  (http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=980672)

Billede:
For at få DVD på et HD display skulle DVD afspillerne først dekode MPEG filerne derefter skulle de opskaleres og de-interlaces. Men på Blu-Ray er film lagret i 1080P så det er kun dekodningen tilbage. Jeg har læst mange artikler om upscaling og de-interlacing, men har stort set ikke set noget om dekodning. Så enten er det ikke noget problem eller en meget stor hemmelighed.
Er der nogen der kan sige noget om hvorvidt der er stor forskel på billede dekodere i Blu-ray afspillere?
På billedsiden er der selvfølgelig også spørgsmålet om 24FPS. Er det her der er noget at hente for de ekstra penge?

Så hvad får man for de ekstra penge?

Til top Vis jisimu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jisimu

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 15 Juni 2008 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

Nu ved jeg ikke ret meget om Blu-ray mediet, men samme prisforskelle og meget højere eksistrer også indenfor både DVD- og CD-afspillerne... så mon ikke det er lidt de samme småforskelle vi skal finde hos Blu-ray'erne?

Komponentkvaliteten/strømforsyningen/galvaniske afskærmninger/DAC er nogle af de eksempler jeg lige kan komme på, der er med til at gøre et produkt dyere... men så igen... i visse tilfælde betaler man self. også ekstra blot for et bestemt brand eller et klistermærke *host* THX *host*.

jisimu
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2008 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

Hej Kim, tak for svaret.

Først vil jeg lige sige mit indlæg er ikke ment som "de prøver at snyde os med en alt for høj pris for ingenting" men at jeg rent faktisk er interesseret i hvad der gør de dyr Blu-ray afspillere bedre.

Du har helt ret i at der er stor forskel på priserne inden for DVD og CD og at der er gode grunde til det. Men som jeg kan se det er mange af disse grunde fjernet i Blu-ray. F.eks. ren digital overførsel så ingen grund til DAC. Den store forskel på dvd afspillere er så vidt jeg kan se up-scaling og de-interlacing som ikke er interessant for Blu-Ray og så lyd dekodning men det er jo også taget ud af sammenligningen ved at streame det til recieveren.

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Sendt: 16 Juni 2008 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

En af de helt store grunde til prisforskellen mellem panasonic og Denon er klart dvd delen. Panasonic er nærmest ubrulig som dvdafspiller, hvor Denon er på højde med deres top dvdafspiller til det dobbelte i pris.

jeg har ikke samlignet de 2 modeller med hinanden på BD delen, men kunne godt forestille mig at der vil være en lille forskel

bøje
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Juni 2008 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

Et eksempel jeg selv har afprøvet var på min Pioneer PDP-LX508D 50" og Samsung Blu Ray (på daværende tidspunkt 6999,-.) vs. Pioneer LX70 Blu Ray 13999,- og der var en kæmpe forskel på de to, der var meget mere farve og dybde og kontrast på Pioneer Blu Ray end der var på Samsung Blu Ray så jo der er de ekstra penges forskel, dertil kommer så lyden som jeg ikke kunne afgøre på daværende tidspunkt og nu har jeg ikke Samsung'en mere.

Men jeg kender dog ikke Denon maskinen nok til at kunne sige om forskellen er stor nok, for Panasonic er normalt kreds for kendere. men måske du skal vente til BD-50 fra Panasonic kommer.

MVH.

Til top Vis bøje's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bøje

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006
Lokalitet: København
Sendt: 16 Juni 2008 kl. 00:24 | IP-adresse registreret  

Hej,

Der er naturligvis også indenfor BD afspillere mulighed for at optimere og tweake, men som du siger, at det - i forhold til CD og DVD - begrænset hvilke parametre der er mulighed for at forbedre. Menbyggekvalitet og robusthed er jo altid noget der koster...

Men til basal aflæsning af blu-ray skiver har du, så vidt jeg ved, ret.

Det der så er forskellen på de dyre modeller og de billige, er i virkeligheden ikke hvordan de håndterer BD, men i hvilken grad de derudover, også er i stand til at afvikle standard DVD'er.

En high-end DVD-afspiller kan snildt koste op imod 10k idag, og hvis man vil ha' en afspiller der kan måle sig med sådan en, og afspille BD, så koster det stadig.

Men hvis man har en god DVD afspiller i forvejen, og ikke har noget imod at ha' flere kasser stående, så er der ingen grund til at købe en af de dyreste BD afspillere - så vidt jeg har forstået.

Hvornår en DVD afspiller så er "tilfredsstillende", er et helt andet spørgsmål...

/erla

Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Juni 2008 kl. 00:25 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:

En af de helt store grunde til prisforskellen mellem panasonic og Denon er klart dvd delen. Panasonic er nærmest ubrulig som dvdafspiller, hvor Denon er på højde med deres top dvdafspiller til det dobbelte i pris.

jeg har ikke samlignet de 2 modeller med hinanden på BD delen, men kunne godt forestille mig at der vil være en lille forskel

har du sammenlignet dem på DVD-delen eller hvad bygger du dit udsagn om "nærmest ubrugelig" på ?

Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted

jisimu
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2008 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

Hej Pierre,

Jeg er godt klar over at der er stor forskel på DVD delen, men for prisforskellen kan man få en OPPO DV983H og nu skal vi ikke glemme at Denon har taget den dyre scaler og de-interlacer ud af 2500BT.

Hej bøje,

Det lyder spændende med din sammenligning. Det ser ud som om der faktisk er noget at hente og det lyder måske til, at det er i billede dekoderen. Jeg er godt klar over at Panasonic ikke er det mest high end. Den var kun valgt til min sammenligning fordi den kostede ca. det halve af Denon'en og "på papiret" kunne det samme (streame alle audioformater og 1080P@24)

jisimu
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2008 kl. 00:36 | IP-adresse registreret  

Hej erla,

Tak for svaret.

Jeg burde nok have specificeret at jeg er fuldt ud klar over den store forskel der kan være på DVD siden men at jeg ikke er ret interesseret i den da jeg alligevel vil have to kasser stående

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Juni 2008 kl. 00:36 | IP-adresse registreret  

jisimu skrev:

Hej Pierre,

Jeg er godt klar over at der er stor forskel på DVD delen, men for prisforskellen kan man få en OPPO DV983H og nu skal vi ikke glemme at Denon har taget den dyre scaler og de-interlacer ud af 2500BT.

Denon 2500BT bruger samme chipset som Panasonic, så hvis det er det som er afgørende, er en vel også "nærmest ubrugelig" som DVD afspiller ?

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Juni 2008 kl. 00:45 | IP-adresse registreret  

jisimu skrev:

Hej erla,

Tak for svaret.

Jeg burde nok have specificeret at jeg er fuldt ud klar over den store forskel der kan være på DVD siden men at jeg ikke er ret interesseret i den da jeg alligevel vil have to kasser stående

Så vil jeg mene, at det afgørende parameter er, om du har en reciever der kan dekode HD-lyd. Har du det, vil jeg gå efter en Panasonic BD30, har du ikke det, vil jeg gå efter en Panasonic BD50, som p.t. kan købes på recordere.dk for 3.700,-

En anden forskel du bør ha' i tankerne er, at BD30 er profile 1.1 og BD50 er profile 2.0 - hvis du er til ekstramateriale og interaktivitet via nettet når du ser "the making off.." så er 2.0 en fordel - skal du bare se filmen er der ingen grund til at spilde kræfter på dette...

Et tredie alternativ er en PS3, der både kan dekode de nye formater og er profile 2.0...

Men umiddelbart burde der ikke være nogen grund til at gå op i de vildere modeller, hvis du ikke også kræver at din nye BD afspiller skal kunne erstatte din nuværende DVD-afspiller.

AFAIK...

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Juni 2008 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

bøje skrev:

Et eksempel jeg selv har afprøvet var på min Pioneer PDP-LX508D 50" og Samsung Blu Ray (på daværende tidspunkt 6999,-.) vs. Pioneer LX70 Blu Ray 13999,- og der var en kæmpe forskel på de to, der var meget mere farve og dybde og kontrast på Pioneer Blu Ray end der var på Samsung Blu Ray så jo der er de ekstra penges forskel, dertil kommer så lyden som jeg ikke kunne afgøre på daværende tidspunkt og nu har jeg ikke Samsung'en mere.

Men jeg kender dog ikke Denon maskinen nok til at kunne sige om forskellen er stor nok, for Panasonic er normalt kreds for kendere. men måske du skal vente til BD-50 fra Panasonic kommer.

MVH.

Meget interessant observation!

I teorien burde der jo ikke være den store forskel.

Ved du hvad det skyldes ?

Kan det ha' noget med understøttelse af det her "deep color" at gøre ?

/erla

jisimu
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2008 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

Hej erla,

Tak for endnu et fint svar. Har faktisk allerede en PS3, denne kan dog ikke streame lydformater til en receiver der så kan dekode dem. Jeg er stort set holdt op med at se ekstra matriale så profile 2.0 er ikke vigtig for mig og vis vi går tilbage til Denonen har den jo også kun 1.1

jisimu
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2008 kl. 00:56 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke bøje's sammenligning har noget med deep color at gøre. For så burde reslutatet have været omvendt, da panasonicen har HDMI 1.3 som understøtter deep color og Pioneeren har HDMI 1.1 som ikke gør det (så vidt jeg husker)

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Juni 2008 kl. 00:59 | IP-adresse registreret  

jisimu skrev:

Jeg tror ikke bøje's sammenligning har noget med deep color at gøre. For så burde reslutatet have været omvendt, da panasonicen har HDMI 1.3 som understøtter deep color og Pioneeren har HDMI 1.1 som ikke gør det (så vidt jeg husker)

Ok - men nu var det også en Samsung og ikke Pana'en bøje sammenlignede... men spændende er det, hvad der gør forskellen.

Og ikke mindst, hvordan f.eks. Pana og PS3 vil komme ud i en direkte sammenligning med Pioneer.

jisimu
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2008 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

Hej erla,

Det ændre dog ikke på det faktum, at jeg tror Pioneeren har HDMI 1.1 og dermed ikke deep color  så det må være noget andet der gør forskellen.  Måske vi kan lokke bøje til at sige lidt mere om hans erfaringer hvis vi spørge pænt

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Juni 2008 kl. 01:07 | IP-adresse registreret  

jisimu skrev:

Hej erla,

Det ændre dog ikke på det faktum, at jeg tror Pioneeren har HDMI 1.1 og dermed ikke deep color  så det må være noget andet der gør forskellen.  Måske vi kan lokke bøje til at sige lidt mere om hans erfaringer hvis vi spørge pænt

Please, please - be be og med sukker på!

Det er værre end juleaften det her - vi kan slet ikke vente!

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Sendt: 16 Juni 2008 kl. 01:28 | IP-adresse registreret  

erla skrev:
Pierre skrev:

har du sammenlignet dem på DVD-delen eller hvad bygger du dit udsagn om "nærmest ubrugelig" på ?

Jeps, for ca 1 månede siden. Skal lige siges at Denon modellen var en US model. Men en samligning er ikke nødvendig for at udtale sig om kvaliteten på panasonic BD30, da billede på dvd delen er så ringe at man skulle tro at det var en gammel maskine med scarstik fra Netto til 300 kr  Men billede på BD delen er helt i top

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Juni 2008 kl. 01:38 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:
erla skrev:
Pierre skrev:

Jeps, for ca 1 månede siden. Skal lige siges at Denon modellen var en US model. Men en samligning er ikke nødvendig for at udtale sig om kvaliteten på panasonic BD30, da billede på dvd delen er så ringe at man skulle tro at det var en gammel maskine med scarstik fra Netto til 300 kr  Men billede på BD delen er helt i top

Okay - interesant

kan du uddybe lidt omkring det dårlige billede ?

Har nemlig haft en del DVD-maskiner gennem tiden, og har sådan set oplevet et ret tilfredsstillende billede, fra selv meget billige afspille - så hvordan "dårligt" ?

Der er jo dem der siger, at Panasonic ikke kan de-interlace korrekt - var det det som var problemet ?

Den kan jo så smide et interlaced signal ud - hvordan var det evt. i forhold til Denon's interlacede signal ?

Hvis man lader en komponent senere i kæden foretage de-interlacing, så er det jo ret underordnet, om afspilleren kan de-interlace...

/erla

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Juni 2008 kl. 01:40 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:
Men en samligning er ikke nødvendig for at udtale sig om kvaliteten på panasonic BD30

Æhm... bliver lidt forvirret af denne her.. hvad mener du ?

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes