Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 23:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Jazz, blues og swing? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2008
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 15 Juni 2008 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne godt tænke mig at høre noget jazz, men jeg har overhovedet ikke forstand på området. Jeg anskaffede mig for nogen tid siden opsamlingsalbummet "Jazz After Dark" hvor der er et ganske bredt udvalg af både gamle og nye optagelser. Desværre levede det ikke helt op til mine forventninger - der var mange af numrene som var ret "kedelige" hvis jeg kan tillade mig at sige det sådan. Jeg leder måske efter noget der er mere blues-agtigt, men i et moderat tempo hvor der er godt med rytme og det hele - måske endda uden sang? Det er måske det man kalder swing? Som sagt aner jeg intet om feltet og vil gerne have nogle gode råd så jeg kan spore mig ind på den type jazz jeg gerne vil høre. Jeg er blevet udsat for en del "sarte", stille jazz-numre - både gamle og nye - det er altså ikke lige det jeg leder efter - hellere noget hyggeligt musik der ikke er lavet til at falde i søvn til.

Jeg er ikke så glad for gamle optagelser, så det skal helst være optaget I nyere tid, så musikken lyder flot med et pænt lydbillede, i stereo-selvfølgelig.

Der må da være en del i dette forum der har forstand på genren der kan henvise til nogle albums/værker jeg bør lytte til - gerne noget man kan få på vinyl, men det er ikke et krav som sådan :-) Kunstnernavne og lign kan også bruges, men jeg foretrækker henvisninger til deciderede plader, så jeg kan finde noget konkret frem og lytte til.

Håber der er nogle der kan hjælpe mig :-)

bittermand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Lokalitet: København
Sendt: 16 Juni 2008 kl. 08:38 | IP-adresse registreret  

Et par forslag (min egen favorit i grænselandet mellem blues og jazz):

Duke Robillard - Swing

Duke Robillard - Duke's Blues

Duke Robillard - Blue Mood: The Songs of T-Bone Walker

Jay Geils, Duke Robillard & Gerry Beaudoin - New Guitar Summit

Duke Robillard - A Swingin' Session with Duke Robillard

Der er ikke ret meget, som slår en bluesguitarist under KRAFTIG indflydelse af jazz. Duke Robillard er en af dem (og i mine ører helt suveræn). Og i tilgift er han en af planetens bedste producere - lyden og produktionen er SECOND-TO-NONE...meget organisk. Meld gerne tilbage, om det var noget! 

Til top Vis bittermand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bittermand

pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2008 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Mange tak for forslagene - jeg har aldrig hørt om Duke Robillard, så det bliver spændende at høre hvad det er for noget.

Mener du virkelig at vinyl er spild af tid og god plastic? haha Sådan kan man jo også vælge at se på det

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 16 Juni 2008 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Amfora Musik solgte nogle reissues på CD af nogle af de gamle bluesdrenge - tjek hans hjemmeside
Hvis du er til det blues'ede er det ikke Swing Jazz du leder efter men nok snarere bob og hard bob som netop forenklede og samtidig udviklede Jazz'en i en blues inspireret retning.

Sort set alle Jazz opsamlingsplades som fx. Dinner Jazz og Jazz for Lovers og Jazz after dark stinker langt væk af at Please og det bliver altid lidt pænt og kedeligt.

Køb Miles Davis Kind og Blue - læg dig ned på Sofaen, lås kone, børn hund og naboer ude - skænk dig en Single malt og sæt volumen på kl. 13 og din CD spiller på Repeat - efter 4-5 -  gennemspilninger ved du hvad Jazz handler om og du er parat til at købe pladen på ny 180 vinyl (hos R66 for 100 kr.) og så ved det at Vinyl ikke er spild af plast.

Når du er gennem denne process og du kan lide det du hørte så skriv i gen - så skal jeg fodre dig med en short list på 50 fede musthave jazz plader -

Kan du ikke lide den så er det ikke Jazz som sådan du er efter

bittermand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2008 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

pvh1987 skrev:

Mener du virkelig at vinyl er spild af tid og god plastic? haha Sådan kan man jo også vælge at se på det

Næh egentlig ikke - det er bare for at være polemisk. Jeg er bare så HELVEDES træt af konstant at høre "vinyl-folket" jamre sig over CD'en og de vandtro hunde (meget af den retorik, vinyl-folket benytter, er nærmest af religiøs observans), som formaster sig til at basere samlingen på dette medie...og alt dette trods CD'ens jævnbyrdighed...mindst (i mine ører)! Vil folk lytte til LP'er, kan man jo bare gøre det uden at gøre et stort nummer ud af det, gå i stor bue udenom CD'er og holde bøtte for resten af pengene. Du vil finde ud af, hvor vellydende det faktisk kan gøres, hvis du på et tidspunkt får hørt, hvad mr. Robillard kan med et studie. Det er musikken, der tæller og til helvede med mediet...!!!

pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2008 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Robilliard ser ikke ud til at være så udbredt på vinyl () - så jeg må om alle omstændigheder få hevet cd-afspilleren ned fra loftet  Ej, jeg skal nok styre mig - men jeg må indrømme at jeg er lidt af en vinyl-freak... jeg glæder mig bare til den dag hvor jeg kan elske begge medier, da jeg lidt føler at jeg ikke får hørt nok CD, selvom der er noget af det jeg ikke har på vinyl og egentlig gerne vil høre engang i mellem. For mig er en vinylskive bare mere lækker og en CD lyder lidt småkedelig i mine øjne. For et stykke tid siden troede jeg at SACD var the way to go, hvis man ville have go' lyd som på vinyl men uden knas og lignende ulemper fra LP'en. Jeg fandt så ud af at SACD ikke var specielt populært og egentlig foretrækker jeg den "analoge varme" fra LP'en, hvis man kan sige det på den måde. Jeg undskylder mange gange for at snakke uden om emnet

r-l-b, du siger at mange af de jazz-opsamlinger der er på markedet er sådan noget kedeligt noget - hvilket også er min erfaring - findes der ikke en god opsamling? Det ville da være dejligt med sådan en... måske endda på CD?

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 Juni 2008 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Jeg hører heller ikke meget jazz. Men der er en plade der har fået mig til at se på jazzen. det er

Getz og Gilbertos plade hvor 1 nummer er The girl from Ipanema. Den er suveræn og har god lyd selv om den er en del år gammel. Efter sigende den er bedst sælgende jazz plade nogensinde.

Jeg synes iøvrigt at vinyl fungerer fint sammen med CDer. Det er sjovt at købe en lp for 10 - 20 kr og så få musikalsk oplevelse ud af det. Lp'er idag er derfor for mig ren nostalgi og meget hyggeligt, og kvaliteten på vinyl er helt ok, men ikke på højde med cd, da det kræver rigtig godt udstyr og plader der er relativt nye, - det er de sjældent. Hvis jeg så kan lide pladen, køber jeg den nok på CD, hvilket jo næsten altid er muligt.

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2008 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil høre Jazz er DR's Jazz DAB kanal en god kilde.

Jeg har skrottet FM tuneren og købt DAB, det kan varmt anbefales.

bittermand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2008 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:

Hvis du vil høre Jazz er DR's Jazz DAB kanal en god kilde.

Jeg har skrottet FM tuneren og købt DAB, det kan varmt anbefales.

Men pas på - det er digitalt...!

pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2008 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

"The Girl From Ipanema" kender jeg fra "Jazz After Dark" - en af de bedre på pladen efter min mening - ganske fint nummer. Det kunne være interessant at høre den oprindelige plade - måske er der mere af samme skuffe? Men jeg er måske egentlig nok mere til blues når det kommer til stykket, men jeg ved der også findes lækker jazz.

Det er rigtigt at det kræver sit udstyr at høre vinyl med fornøjelse - det er ikke billigt - og det er vel dyrere nu end den gang vinyl var det eneste medie, da det nu er et niche-marked af en art. Men det kræver altså ikke nye plader - det kræver bare plader der er i god stand. Hvis man håndterer dem ordentligt og renser dem (når det er nødvendigt) så kan sådan en plade holde i mange år. Efter min mening kan man med en god pladespiller og en god plade få en musikoplevelse, som ingen CD-afspiller kan give. Man kan sige at med CD får man måske ikke en ligeså vild oplevelse - tilgengæld lyder det ens og lækkert hver gang. Det er jo en af fordelene ved CD'en. Jeg håber ikke denne tråd bliver til en CD/LP-diskussion - der er da fordele og ulemper ved begge medier - mere er der vel ikke i det

Jeg har netop overvejet at skaffe mig en DAB-tuner til formålet. Er der en god én du vil anbefale? Jeg har tænkt på om man skulle anskaffe sig sådan en: http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/dab_radio/argon_d ab_adaptor_sort.htm - men man kan vel ikke forvente den store lydkvalitet og betjeningskomfort. Jeg tror bare ikke jeg får brugt DAB nok til at det er 3-4 kilo værd, eller hvad en god DAB-radio nu koster.

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2008 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Det er musikken det drejer sig om, formatet er ikke væsentligt. Dog vil jeg gerne have et fysisk medie, hvis det ikke er radio. Jeg kunne aldrig drømme om at spille mine dyrt indkøbte CDer og LPer over på en computer, så mister man noget af den livskvalitet der ligger i at overveje hvad man vil høre fra sin store samling. Så køber jeg hellere en større reol.

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2008 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv en cambridge audio, en der ligner en tradionel tuner i udseende, men jeg har hørt at Argon DAB radioen er ganske udemærket. Men du bliver hurtigt vænnet til de genre specifikke kanaler. Det er rart at DR Rock er renset for let pop a la Michael Bolton.

Køb bare ARGONen, du bliver ikke skuffet, men forbavset over hvor meget den kan.

bittermand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2008 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

pvh1987 skrev:
Men jeg er måske egentlig nok mere til blues når det kommer til stykket, men jeg ved der også findes lækker jazz.
.

Og lige præcis dér kommer Duke Robillard dig til undsætning. Jeg fornemmede på dit første indlæg, at det egentlig var blues (men med "jazz'et" feel), du var ude efter. The Duke's your man...oh yeah!

pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2008 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Hermann, jeg kunne ikke være mere enig. De fysiske medier betyder for mig rigtig meget - om det så er CD eller LP betyder ikke så meget, selvom jeg foretrækker LP'en hvis jeg kan vælge.

Rigtig mange af mine venner spiller musik i form af en playlist på computeren - det er for mig en underlig måde at høre musik på. Når jeg hører musik, hører jeg typisk en side af et album ad gangen. Det er noget af det jeg godt kan lide ved vinyl - at der ligesom er et naturligt tidspunkt hvor man kan vælge at høre noget andet eller høre den anden side, hvis man har lyst. Mine venner har det med at blive lidt tosset når jeg hører et halvt eller helt album ad gangen - de foretrækker at høre en ordentlig pærevælling af ting og sager, måske endda kun halve sange - det er åbenbart vigtigere at kunne skifte hurtigt, men det er jo klart, for folk har så meget junk i deres mp3-samling på computeren - man får jo aldrig ryddet op i den. Desuden er størstedelen af deres mp3-samling baseret på 128 kbit eller det der er værre - det lyder altså værre end et kassettebånd. Det er man åbenbart tilfreds med i dag. Jeg synes det er meget forkert at høre musik på den måde - man får aldrig helheden med - og covers ser man vel heller ikke noget til? Det hører da også med til musikken. Men... det må de da selv om

Bigmaac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2008
Sendt: 16 Juni 2008 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Efter selv at have forspurgt efter et sted at starte med jazzen på denne tråd:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=64gelserne 774&KW=Bigmaac

vil jeg tilslutte mig at du bør give Miles Davis: Kind of blue og Gets/Gilberto et lyt og tilføje, The Dave Brubeck Quartet: time out

Selvom optagelserne er gamle er lydkvaliteten fremragende (på cd om ikke andet ). Hvis ingen af disse fanger din smag er det næppe jazz du søger men nok mere Blues

Til top Vis Bigmaac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bigmaac

Bigmaac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2008
Sendt: 16 Juni 2008 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Bigmaac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bigmaac

bittermand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2008 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

pvh1987 skrev:
Mange tak for forslagene - jeg har aldrig hørt om Duke Robillard, så det bliver spændende at høre hvad det er for noget.

Her kan du danne dig et indtryk af, hvad hans stil er (lyden er desværre youtube-bæ):

http://www.youtube.com/watch?v=ZkP_fNbJm7o&ftm=18

Jeg har endda fundet vinyl til dig (2 numre færre end på CD'en - 2-0 til CD), nemlig denne her til $26.45, som også er den mest jazz'ede:

http://www.amazon.com/gp/offer-listing/B00008FPA7/ref=dp_olp _2?ie=UTF8&qid=1213626488&sr=1-38

Venlig hilsen

Søren

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2008 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Husk du kan altid finde omfattende beskrivelser af næsten al musik på

http://www.allmusic.com/cg/amg.dll

Dette må være den centrale musikside.

DKsoulman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Sendt: 16 Juni 2008 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Kan kun tilslutte mig Miles Davis Kind Of Blue. Nu er jeg hverken jazz fan eller kender. Men jeg kan også godt lide jazz når det bevæger sig i grænselandet til blues. Dog må det ikke "trænge over" og blive blues. Så er det for kedeligt/primitivt.

Men denne cd har givet mig meget fornøjelse. Lad dig ikke nare af årstallet. Lyden er kanon.

Review by Scott Yanow

This album is one of guitarist Kenny Burrell's best-known sessions for the Blue Note label. Burrell is matched with tenor saxophonist Stanley Turrentine, bassist Major Holley, drummer Bill English, and Ray Barretto on conga for a blues-oriented date highlighted by "Chitlins Con Carne," "Midnight Blue," "Saturday Night Blues," and the lone standard "Gee Baby Ain't I Good to You."

http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=10:gzfwxqtg ldhe

HIFI-Hippo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Juni 2008 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Hej, jeg ville også lige komme med et par forslag til dig, jeg ved ikke om du kender bandet, med danske SP Just og Frost er ret gode. Deres to første plader hhv. Live in CPH og Love from above er værd at tjekke ud. De er begge live, men fantastiske optagelser. Desuden kan du prøve at tjekke Leonardo Pedersens Jazzkapel. Sidstnævnte er jeg dog ikke sikker på er nem at finde desværre... Just og Frost er en god gang blues med gang i og Jazzkapelet er jazz der bevæger sig!  Håber det kan hjælpe lidt

Surround: Yamaha RX-V3067, Oppo BDP-93, Denon DVD1920, Monitor Audio Radius HD, DLS Q-Sub 8
Til top Vis HIFI-Hippo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFI-Hippo

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes