Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 12:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hvilken Center til Dali 850? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jespera
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Oktober 2004
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 16 Juni 2008 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Jeg er ved at samle sammen til et nyt komplet surround.. ind til videre har jeg fået købt mig en Onkyo 805 forstærker og et sæt Dali 850.. men nu mangler jeg så en center højttaler som kan fungere sammen med mine dali'er.. er der nogen som har et fornuftigt bud på hvad man skal kigge efter..? nyt som brugt...

Til top Vis Jespera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jespera

interfacelift
Lukket konto
Lukket konto
Lukket, eget ønske!

Bruger siden: 07 Oktober 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 Juni 2008 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Til top Vis interfacelift's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af interfacelift

Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Juni 2008 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

hmm... Center HT skal jo helst passe sammen med fronterne mht. "tone og klang". Personligt sætter jeg center over fornterne - det er uden sammenligning den vigtigste højtaler i et 5/7.1 setup. Derfor forstår jeg heller ikke at der laves så mange små 2vejs center højtalere - også i serier med meget store fornter. Hvis jeg selv skulle igang fra bunden ville jeg starte med at finde noge center ht'er og så se om der er nogen fornter der passer til.

SÅ - find den størete center du kan klemme ind i budgettet - gerne 3-vejs.

DIY-tønde
Til top Vis Andvare's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andvare

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 Juni 2008 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

skal være samme generation/serie

Dali 350 mener jeg 2vejs'en hed den ville kunne fungere fint

BagHT kan til nøds lyde lidt anderledes

men det er meget vigtig at fronter og center har samme klang

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted

Jespera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2008 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

valget faldt på et sæt 850'er da jeg skifter fra et par cw1515, så ville godt have noget som kunne spille lidt højt, de skal nemlig også bruges til stereo i weekenderne når man holder lidt fest.. men vil også gerne have noget rimelig surround derfor vil jeg også gerne have en fornuftig center som kan klare sig fint i et surround.. 

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 16 Juni 2008 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger selv en Dali c1000, og det spiller udemærket.

Dog tror jeg at man får mere ud af det med en større center. Hvis jeg skulle vælge i dag, ville jeg tage ud og lytte på en Dali C0.8, den er større, og hvis den passer ind klangmæssigt er det bare at gå efter den.

@Jakobsen, Dali 350 er en gulvhøjttaler.
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 Juni 2008 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Ascari skrev:
Jeg bruger selv en Dali c1000, og det spiller udemærket.

Dog tror jeg at man får mere ud af det med en større center. Hvis jeg skulle vælge i dag, ville jeg tage ud og lytte på en Dali C0.8, den er større, og hvis den passer ind klangmæssigt er det bare at gå efter den.

ok hvad hed 2vejs i samme serie som 850 så ... det gal med hukomls

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 Juni 2008 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

Jakobsen skrev:

ok hvad hed 2vejs i samme serie som 850 så ... det gal med hukomls

[/QUOTE]

350 er en to-vejs gulvmodel. Mon ikke det er den helt gamle 310 du tænker på ? Den Hifi & Elektronik testedepå en ML333 effektblok

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

phoeniks
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 17 Juni 2008 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

helt enig med andvare, så hvad med at købe et sæt 850 mere og brug det som center og bagcenter i en 6.1 opstilling.

musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
Til top Vis phoeniks's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af phoeniks

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2008 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

phoeniks skrev:
helt enig med andvare, så hvad med at købe et sæt 850 mere og brug det som center og bagcenter i en 6.1 opstilling.

Nu er det langt fra alle der har pladsen til 2 sæt 850. Og man skal også sørger for at forstærkeren kan trække de 4 stk. Der skal du nok op i diverse topmodeller før det begynder at blive tilfredsstillende.

Man kunne gå efter Dali 450 eller 350 hvis det skal være gulvmodeller som center, men jeg tror ikke det er den løsning trådstarter søger, det fylder desværre for meget selvom idéen er fed.

phoeniks
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 18 Juni 2008 kl. 08:17 | IP-adresse registreret  

Ascari skrev:
phoeniks skrev:

Nu er det langt fra alle der har pladsen til 2 sæt 850. Og man skal også sørger for at forstærkeren kan trække de 4 stk. Der skal du nok op i diverse topmodeller før det begynder at blive tilfredsstillende.

Man kunne gå efter Dali 450 eller 350 hvis det skal være gulvmodeller som center, men jeg tror ikke det er den løsning trådstarter søger, det fylder desværre for meget selvom idéen er fed.

kan ikke rigtig se problemmet 850erne kan/skal ikke spille den allerdybeste bas så det med at trække dem fra en onkyo 805 bliver ikke et problem det er et spørgsmål om hvor man stiller delefrekvensen til subwooferne.

og bare fordi dali 450 350 er i samme serie som 850 betyder det ikke at de lyder ens.

jeg ved da godt mit råd nok ikke vil blive fulgt (desværre) 

musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
Til top Vis phoeniks's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af phoeniks

interfacelift
Lukket konto
Lukket konto
Lukket, eget ønske!

Bruger siden: 07 Oktober 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 Juni 2008 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

phoeniks skrev:

Ascari skrev:
phoeniks skrev:

kan ikke rigtig se problemmet 850erne kan/skal ikke spille den allerdybeste bas så det med at trække dem fra en onkyo 805 bliver ikke et problem det er et spørgsmål om hvor man stiller delefrekvensen til subwooferne.

og bare fordi dali 450 350 er i samme serie som 850 betyder det ikke at de lyder ens.

Som ascari siger kan det også skyldes pladsproblemer.

Til top Vis interfacelift's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af interfacelift

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2008 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

phoeniks skrev:

Ascari skrev:
phoeniks skrev:

Det går det desværre nok ikke nej, selvom det helt sikkert er en god idé.

Og som jeg sagde før, er grunden nok at det ikke er alle der har plads til en 1 meter høj center, der er omkring 30 cm bred og 40 cm dyb. Og hvis man også samtidig skal finde plads til en magen til bagved, ja så begynder pladsen for mange at blive for lille.

Jeg har aldrig sagt at fordi 350/450 er i samme serie som 850 at de lyder ens. Da 350/450 er i samme serie som 850 er chancerne for at klangen er tæt på hinanden meget større end ved en anden Dali model, eller en helt anden højttaler. "Desværre" er 350/450 trods en mindre størrelse også store at have stående foran og bagved som center, selvom det ville have været stort set optimalt. Og med en højttaler på 1 meter i højden stående foran, så skal billedet altså også op og hænge 1 meter over gulvet, hvilket er alt for meget. Man kunne selvfølgelig ligge højttaleren ned på siden, men så vil lyden blive forskudt. Da diskant/mellemtonen hermed sidder helt ude i siden af højttaleren, vil det være som at sætte sin almindelige center ude i siden af billedet og dermed få "center lyd" fra siden.

Om en Onkyo eller andet vil kunne trække 4 stk. 850 + rear ved jeg ikke, men der skal ihvertfald noget kraft til før de lyder godt, det er min erfaring. Og hvis du også vil have en stor SUB ind og stå, så er det intet mindre end en stor og seriøs hjemmebio. Desværre igen, så tror jeg bare ikke pladsen er til det, ellers er det selvfølgelig det mest optimale igen.

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 18 Juni 2008 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Dali SC-7 
Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

Jespera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2008 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

mange tak for de mange bud.. og ja som der også er en del andre som synes så er det ikke min biograf i kælderen som skal have en center men min stue hvor man også skal have plads til andet end lige højtaller... men altid rart at få lidt forskelligt at vælge i mellem..

Har selv søgt lidt rundt på nettet om hvad man lige kunne vælge og tror at valget er faldet på en Dali Evidence C70.. så må jeg se om det er noget som kan fungere sammen med resten af mit setup..

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes