Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 01:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Spørgsmål vedr. ripning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
amarone
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 17 Juni 2008 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Har købt en Squeezebox duet - har dog endnu ikke fået den.

I mellemtiden tænkte jeg, at jeg kunne begynde at rippe min cd-samling. Har tænkt mig at brug www.exactaudiocopy.de efter b.la at have læste lidt om det her på siden. Men i den forbindelse kan jeg se, at jeg kan vælge forskellig kompressions-niveauer (1-8. Autoindstilling = 4). Jeg kan også vælge samplerate (16.000 - 96.000. Autoindstillingen står på 44.100).

Er der nogen, der kan forklare mig, om jeg bør vælge de højeste niveauer for at få bedste lyd, eller autoindstillingen fuldt ud tilstrækkelig?

Til top Vis amarone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amarone

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005
Sendt: 17 Juni 2008 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Samplerate 44,1 KHz er det samme som den CD du ripper, så brug den indstilling.

Med hensyn til kompressions-niveau, har jeg altid brugt "8", hvor filerne fylder mindst. Der er nu ikke voldsom forskel på fil-størrelserne, om man bruger 4 eller 8, men jeg har aldrig haft problemer med at bruge indstilling 8. Jeg har heller ikke hørt om andre som har oplevet noget uheldigt. Hvis du har rigeligt med plads på harddisken / NAS eller hvad du nu bruger til at lagre på, kan du jo bare gå ned i niveau. Der er ingen lydforskel på niveauerne 1-8. Det er kun et spørgsmål om, hvor meget filen er "pakket" inden den bliver udpakket umiddelbart før den bliver afspillet.
Til top Vis Kalle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kalle_dk

amarone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2008 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Tak for det Kalle

Har dog et tillægsspørgsmål. Håber det går an.

Efterhånden som jeg ripper ryger filerne jo ind i den mappe, som jeg har valgt at smidde dem i. Men det ser måske en lille smule uoverskueligt ud. Finder Squeezebox selv ud af det? Eller bør jeg lægge dem i under-mapper (1 mappe pr. cd el.lign)?

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 17 Juni 2008 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Kalle-dk har fuldstændig ret.

Squeezebox finder selv ud af det, men det smartest er at lave mapper såsom:

Kunster\Album\Sange

Ellers bliver det for uoverskueligt for dig selv, især hvis du en dag skal slette, rydde op, eller lign.

FX:

Mappe: Pink Floyd

Undermappe: Dark Side Of the moon

Undermappe: Relics

etc

Mappe: Roger Waters

Undermappe: Amused to death

Undermappe: Pros and cons of hitchhiking

osv, osv

EAC kan selv lægge ned i dette format

Til top Vis plafitracer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plafitracer

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2008 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

amarone skrev:
Tak for det Kalle

Har dog et tillægsspørgsmål. Håber det går an.

Efterhånden som jeg ripper ryger filerne jo ind i den mappe, som jeg har valgt at smidde dem i. Men det ser måske en lille smule uoverskueligt ud. Finder Squeezebox selv ud af det? Eller bør jeg lægge dem i under-mapper (1 mappe pr. cd el.lign)?

Spørg du bare løs. Hvis folk kan svare dig, skal de nok gøre det

Du skal adskille disse to ting:

1. Filernes placering i en mappe på en disk.
2. Visning af filerne på Squezzebox.

Når du ripper en CD, hentes (normalt) oplysninger om indholdet / billede på nettet. Det er f.eks. titler på numrene, navnet på kunstneren, genre, årstal osv. Disse oplysninger gemmes i de rippede filer som ID-tags; en slags identifikation, som bl.a. kan bruges af en Squeezebox når den skal vise oplysninger om musikken. Du kan rette i disse oplysninger (inden du ripper med ExactCopy).  Disse oplysninger har ikke indflydelse på, i hvilken mappe dine rippede filer fysisk befinder sig. Din Squeezebox skal naturligvis kende mappen hvor musikken ligger, men det har altså ikke betydning for visning af oplysnigerne på Squeezeboxen, så du bestemmer (næsten) det hele selv.

PS: Jeg bliver lige i tvivl om det med titlerne. Gad vide om ikke disse oplysninger findes direkte på CD'en ?
Nå, det er ikke så vigtigt med hensyn til dit spørgsmål.

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 17 Juni 2008 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Det nemmeste er helt klart at få EAC til selv at gennem filerne i de rigtige mapper. Det gøres i menuen: EAC options -> Filename. Her kan du så sætte "Naming scheme" til eks.: %A\%C (%Y)\%N - %T .Dette vil så lave en mappe med kunstnernes navn (%A), med en undermappe med albummets navn og årstal (%C (%Y)), og til sidst vil filerne hedde: Nr. - titel

Titlerne hentes fra freedb, for at få adgang til servicen skal du lige skrive en mail adresse i freedb-menuen.

Ang. compression level er enkelte bærbare afspillere, der ikke kan læse højere end compression level 5, det er dog ikke noget problem med SB/Duet'en

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2008 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Mark.S skrev:
Titlerne hentes fra freedb, for at få adgang til servicen skal du lige skrive en mail adresse i freedb-menuen.

Ang. compression level er enkelte bærbare afspillere, der ikke kan læse højere end compression level 5, det er dog ikke noget problem med SB/Duet'en

Tak for info om titlerne. Jeg blev lige i tvivl.

Hvilke bærbare afspillere har problemer med højere end level 5 komprimering ? Kender du nogle ?

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2008 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Kalle_dk skrev:

Hvilke bærbare afspillere har problemer med højere end level 5 komprimering ? Kender du nogle ?

Rio Karma kunne ikke læse over level 5 (er også en gammel sag), mener ligeledes TrekStor Vibez har samme problem (selvom det ikke lige fremgår af deres side). iPods der kører Rockbox har også haft problemer, da de højere compression levels kræver betydelig mere processorkraft. Kan dog være de har fået lavet om på det, da jeg er lidt ude af iPod/Rockbox-loopet

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Juni 2008 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Lyder underligt svjv. skal der kun mere processorkraft til ved encodningen, der skulle ikke være forskel når det dekodes?

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2008 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Kan godt være problemet med de højere compression levels er blevet løst, men den gang jeg kiggede efter ny afspiller, var det et problem . Se eks. den her tråd fra 2004 om iAudio M3

Ang. decoding tid ifht. compression level fandt jeg det her som vist giver og begge lidt ret

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Juni 2008 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Ja ok, det lader til at hvis man har noget hardware som er lige på vippen til at kunne dekode flac, så kan det gå galt hvis man vælger compression 8.

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2008 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Jeg mener det er komplet ligegyldigt om det tager 13 minutter eller 18 minutter at rippe een CD. Det skal jo (forhåbentlig) kun gøres een gang. Jeg laver bare noget andet, mens der rippes. Det med kompatibilitetsproblemer er sikkert en ældre historie. Jeg tror på at nyere grej kan følge med på alle niveauer af kompression. Nogle mener at man ligeså godt kan benytte laveste kompression, da harddisk-plads er billig. Nu har jeg ikke voldsom stort NAS-lager (500 Gb), så jeg har valgt at spare hvor jeg kan. Lydkvaliteten berøres ikke. Det er det vigtigste.

amarone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2008 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Tak igen for jeres hjælp.

Jeg kunne dog godt tænke mig, at gøre endnu mere brug af jeres expertise

I går fik jeg rippet 54 CD`er, så nu er jeg da kommet godt i gang. Det hele ligger i en mappe, der hedder noget så spæendende som "CD-ripning". Der i er der så flere navngivne undermapper og i nogle tilfælde "under-under-mapper". Håber da ikke, at det betyder noget med disse "undermapper". Mon ikke Squeezecenter og Squeezebox duet kan finde musiken alligevel?

Læste for resten også lige nogle tråde tidligere end denne her. UPS, det ser jo ud som om, at der er nogen for hvem det ikke går helt glat hvad angår Squeezeboksen. Håber sandelig ikke, at jeg render ind i problemer, når jeg får min. Hører da gerne om de positive oplevelser også - håber da, at der er en del af dem derude  (noget siger mig, at det måske gik nemmere med den gamle "Classic-udgave", eller også er det bare "errindrings-tåger" )

Er der i øvrigt nogle af jer der har erfaringer med www.mp3tunes.com? Her skulle man jo kunne uploade sin musik (OGSÅ ukomprimeret, så vidt jeg forstod). Hvis det er tilfældet - nu har jeg endnu ikke tjekket siden ud i detaljer - så er det da virkelig smart, synes jeg. Så varer det da nok lidt ekstra tid, før jeg får brug for en Nas. Det smarte skulle jo så f.eks være, at man også "andre steder" vil være i stand til at lytte til sin musik (f.eks hos en kollega/ven el.lign - selvfølgelig så fremt man har sit "Squeezebox-udstyr" med, men det fylder jo trods alt næsten ingenting). Selv om det - så vidt som jeg fik oplyst - koster et årligt "mindre beløb" at have f.eks 50 Gb liggende, så sparer man dog trods alt også en Nas + strøm til computer el. Nas. Men som sagt: Erfaringer med ovenstående MP3tunes.com, er jeg da ret interesseret i at høre mere til også.

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 19 Juni 2008 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

amarone skrev:

I går fik jeg rippet 54 CD`er, så nu er jeg da kommet godt i gang. Det hele ligger i en mappe, der hedder noget så spæendende som "CD-ripning". Der i er der så flere navngivne undermapper og i nogle tilfælde "under-under-mapper". Håber da ikke, at det betyder noget med disse "undermapper". Mon ikke Squeezecenter og Squeezebox duet kan finde musiken alligevel?

Jep, man angiver bare stien til "top-mappen" i SqueezeCenter, så finder den alt under denne.

Citér:

Læste for resten også lige nogle tråde tidligere end denne her. UPS, det ser jo ud som om, at der er nogen for hvem det ikke går helt glat hvad angår Squeezeboksen. Håber sandelig ikke, at jeg render ind i problemer, når jeg får min. Hører da gerne om de positive oplevelser også - håber da, at der er en del af dem derude  (noget siger mig, at det måske gik nemmere med den gamle "Classic-udgave", eller også er det bare "errindrings-tåger" )

Det er måske lidt svært at sige da mange af de nye Duet ejere med problemer muligvis ikke har en Classic at sammenligne med. Dog er Duetten et mere kompliceret system, så alt andet lige vil der nok være "mindst" lige så mange problemer med Duet som Classic. Men jeg håber da at du er en af de mange for hvem det hele bare virker. Jeg har selv flere af deres produkter og har aldrig haft problemer af nogen slags.

Citér:

Er der i øvrigt nogle af jer der har erfaringer med www.mp3tunes.com? Her skulle man jo kunne uploade sin musik (OGSÅ ukomprimeret, så vidt jeg forstod). Hvis det er tilfældet - nu har jeg endnu ikke tjekket siden ud i detaljer - så er det da virkelig smart, synes jeg. Så varer det da nok lidt ekstra tid, før jeg får brug for en Nas. Det smarte skulle jo så f.eks være, at man også "andre steder" vil være i stand til at lytte til sin musik (f.eks hos en kollega/ven el.lign - selvfølgelig så fremt man har sit "Squeezebox-udstyr" med, men det fylder jo trods alt næsten ingenting). Selv om det - så vidt som jeg fik oplyst - koster et årligt "mindre beløb" at have f.eks 50 Gb liggende, så sparer man dog trods alt også en Nas + strøm til computer el. Nas. Men som sagt: Erfaringer med ovenstående MP3tunes.com, er jeg da ret interesseret i at høre mere til også.

Såvidt mig bekendt understøtter mp3tunes ikke tabsfri formater. Man får 1 (eller er det 3) måneders gratis prøve tid. Det virkede ganske fortræffeligt for mig da jeg prøvede, dog kun med mp3 ol. Ellers kan man sagtens lytte til sin musik "andre steder" også når man bruger SqueezeCenter. Det kræver at blot at man sætter sit netværk op til at tillade tilgang til den maskine man kører SqueezeCenter på.

vh Bjørn

Til top Vis bhaagensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhaagensen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes