Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 18:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Afløser til min gamle surround forstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jokkemokke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 20 Juni 2008 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Hej. Efter nogle år med det samme udstyr, er jeg så småt igen begyndt at overveje at opgradere mit surround grej igen. Min nuværende forstærker er en Marantz SR4300 og mine fronter er Dali 6006, og jeg har nu længe været træt af manglen på bass, især når jeg hører musik.

Dette har ikke været et problem, når jeg har brugt en ældre stereo forstærker som jeg  tidligere har haft, så jeg kunne derfor godt tænke mig en surround forstærker, som bedre kan puste liv i mine fronter.

Mit spørgsmål er nu, hvad jeg skal begynde at kigge efter?

Budgettet ligger på omkring 6-7000 kr. Jeg har tidligere handlet i tyskland, og har ikke noget mod at gøre dette igen, da jeg har erfaringer med at man får mere for pengene der.

Jeg overvejer i samme forbindelse at springe på Blue-ray bølgen, og eventuelt købe en PS3, så forstærkeren skal selvfølge kunne understøtte de nyeste surround formater.

Som sagt skal der være overskud til at drive mine nuværende højttalere, men jeg har overvejet om jeg eventuelt skulle prøve om jeg kunne finde et sæt Dali 850 til fronter, og så bruge 6006'erne til baghøjttalere, så dette skal også tages i betragtning.

Jeg har i øvrigt ingen sub, og heller ikke planer om at anskaffe en, så det er vigtigt at jeg får bass nok i de højttalere der er tilslutte forstærkeren.

Nogle forslag til hvad jeg skal kigge efter, eller stiller jeg urimelige krav?
Til top Vis jokkemokke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jokkemokke Besøg jokkemokke's Websted

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 Juni 2008 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Jeg har Dali 606 som er forløberen for 6006. Dvs. næsten den samme HT. Jeg har en Denon avr-1804. Klangmæssign syntes jeg den passer perfekt til Dalierne. Jeg har hørt andre Denon receivere som lyder næsten ens. Så jeg vil anbefale dig en Denon.

Denon AVR 2808 koster ca. 7500 i HFK. Så den vil du kunne holde indenfor prisen hvis du køber fra tyskland.

Specifikationer
  • Kategori: Surround-receiver
  • Antal forstærker kanaler: 7
  • Udgangseffekt 8 ohm: 7 x 110 watt (kont. effekt, to kanaler i drift, 20-20.000 Hz, 0,05% forvrængning)
  • Autokalibrering/Auto EQ: Auto-setup, digital rumkorrektion (Audyssey Multi EQ XT)
  • Surround dekoder: Dolby TrueHD, Dolby Digital Plus, Dolby Digital EX, DTS-HD Master, DTS-HD, DTS-ES, HDCD m.fl.
  • Radiotype: FM/RDS m. RadioText, AM
  • Linjeindgange: 8 x L/R (incl.front), analog 7.1-In
  • Digitalindgange: 3 x coaxial, 4 x optisk (inkl. front)
  • Pladespillerindgang: Phono MM
  • Hovedtelefonudgang: Ja
  • Pre out: 7.1, 2 x L/R (til zone 2 og 3)
  • Composit ind/udgange: 7/3 (+ zone 2)
  • S-video ind/udgange: 7/3
  • Component ind/udgange: 3/2
  • HDMI ind/udgange: 2/1
  • HDMI version: 1.3a
  • Videokonvertering: Opkonvertering analog > HDMI
  • Indbygget videoprocessing: Faroudja de-interlacer/scaler op til 1080p, 12-bit A/D- og D/A-konvertere
  • iPod features: Dock Control Connector til Denon ASD-1R/3N/3W Dock
  • Lyd i flere rum: Zone 2, 3, 4, digital audio-streaming i zone 1 og 2
  • Fjernbetjening: Programmérbar (separat multizone-remote medfølger)
  • Størrelse: 43,4 x 17,1 x 42,0 cm (BxHxD)
  • Vægt: 12,8 kg
  • Farve: Sort, sølv
Udvidede specifikationer
  • 7 x 140 watt i 6 ohm (kont. effekt, to kanaler i drift, 1 kHz, 0,7% forvrængning)
  • On-Screen menu
  • 56 stationsforvalg på radio
  • Aluminiumsfront
  • Understøtter udvidet farverum (Deep Colour/xvYCC)
  • Digital komponent op/ned videokonvertering
  • 3 transformere, 8 separate strømforsyninger
  • Pure Direct-funktion
  • Compressed Audio Restorer
  • 2 x analog Rec-Out
  • D.D.S.C. HD-kredsløb (Dynamic Discrete Surround Circuit - High Definition)
  • AL24 Processing Plus i alle kanaler
  • 2 x 32-Bit Floating Point SHARC DSP fra Analog Devices
  • D/A -konvertere: 24-bit/192 kHz
  • A/D-konvertere: 24-bit/96 kHz
  • Auto LipSync (via HDMI 1.3a)
  • Standbyforbrug: <1 watt
  • 12V trigger-funktion
  • IR ind- og udgang
  • RS-232C interface
  • Målemikrofon (Audyssey) medfølger

Som du kan se understøtter den de nye hd-lydstandarter. Og der er scaler til 1080 i den.

slate
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 22 Juni 2008 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Eller en Onkyo 805
http://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/808386_- tx-sr-805-onkyo.html

måske er der endda rum til en 875 http://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/777120_- tx-sr-875-onkyo.html

Forstærker delen er stort set ens. Forskellene er stort set at 875 har en ekstra HDMI indgang og en REON chip til at lave skalering. Men hvis du ikke har brug for skaleringen så er en 805 fin

Til top Vis slate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slate

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 22 Juni 2008 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

jokkemokke skrev:
Hej. Efter nogle år med det samme udstyr, er jeg så småt igen begyndt at overveje at opgradere mit surround grej igen. Min nuværende forstærker er en Marantz SR4300 og mine fronter er Dali 6006, og jeg har nu længe været træt af manglen på bass, især når jeg hører musik.

Dette har ikke været et problem, når jeg har brugt en ældre stereo forstærker som jeg  tidligere har haft, så jeg kunne derfor godt tænke mig en surround forstærker, som bedre kan puste liv i mine fronter.

Mit spørgsmål er nu, hvad jeg skal begynde at kigge efter?

Budgettet ligger på omkring 6-7000 kr. Jeg har tidligere handlet i tyskland, og har ikke noget mod at gøre dette igen, da jeg har erfaringer med at man får mere for pengene der.

Jeg overvejer i samme forbindelse at springe på Blue-ray bølgen, og eventuelt købe en PS3, så forstærkeren skal selvfølge kunne understøtte de nyeste surround formater.

Som sagt skal der være overskud til at drive mine nuværende højttalere, men jeg har overvejet om jeg eventuelt skulle prøve om jeg kunne finde et sæt Dali 850 til fronter, og så bruge 6006'erne til baghøjttalere, så dette skal også tages i betragtning.

Jeg har i øvrigt ingen sub, og heller ikke planer om at anskaffe en, så det er vigtigt at jeg får bass nok i de højttalere der er tilslutte forstærkeren.

Nogle forslag til hvad jeg skal kigge efter, eller stiller jeg urimelige krav?

Køber du en PS3 til Blu-ray så er det ikke nødvendigt med en SR som kan dekode HD-formaterne, PS3 kan ikke sende HD-lyd ud den dekoder selv.

Jeg ville selv kigge efter en Onkyo TX-SR 606.

Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 22 Juni 2008 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

jeg ville nok kigge på denon, pioneer eller yamaha. Det mener jeg er de 3 der er bedst til surround. Onkyo er egentlig ikke dårligere, men jeg synes ikke brugervenligheden (baseret på min 605) er helt på niveau med konkurrenterne

jokkemokke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Sendt: 23 Juni 2008 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Jeg havde egenligt kigget lidt på både Denon 2808 og Onkyo 805. Umiddelbart ser det ud til at Onkyoen yder lidt mere til en lidt billigere pris, men det siger selvfølgelig ikke så meget om lyden.

Jeg kan selvfølgelig smutte ned i Hifiklubben og lytte til Denonen, men kender ikke lige nogle steder i nærheden, hvor de forhandler Onkyo (bor i midtjylland).

Er der nogen der har hørt dem begge, som kan sige noget om hvordan de lyder i forhold til hinanden?

Til top Vis jokkemokke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jokkemokke Besøg jokkemokke's Websted

Breaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 Juni 2008 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Hvis du også går op i designet skulle du altså tjekke pioneers VSX-LX60-70 serie ud, de kan fås til fornuftige penge i tyskland.

Mit Setup

Til top Vis Breaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Breaker

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2008 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

jokkemokke skrev:
Jeg havde egenligt kigget lidt på både Denon 2808 og Onkyo 805. Umiddelbart ser det ud til at Onkyoen yder lidt mere til en lidt billigere pris, men det siger selvfølgelig ikke så meget om lyden.

Jeg kan selvfølgelig smutte ned i Hifiklubben og lytte til Denonen, men kender ikke lige nogle steder i nærheden, hvor de forhandler Onkyo (bor i midtjylland).

Er der nogen der har hørt dem begge, som kan sige noget om hvordan de lyder i forhold til hinanden?

rent lydmæssigt er denon og onkyo ikke så forskellige

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 23 Juni 2008 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Du skal ikke købe A, det er bedre at købe C eller måske B. Nogen foretrækker D............................. nej vent !    Købe E den er den bedste
Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2008 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:
Du skal ikke købe A, det er bedre at købe C eller måske B. Nogen foretrækker D............................. nej vent !    Købe E den er den bedste

F og G er nu heller ikke helt dårlige!

Er du ved at være træt af "fortæl mig hvad jeg skal købe, så jeg selv slipper for at lytte og muligvis har ret til at brokke mig bagefter og jeg gider ikke bruge søgefunktionen"-tråde?

NillerViborg
Lukket konto
Lukket konto

Sound2Vision/LC Audio. Efter eget ønske!

Bruger siden: 17 Februar 2005
Sendt: 23 Juni 2008 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

- Heeey gutter... - Jeg er ked af at sige det, men du skal nok kigge forbi' Onkyo'en...

Harman, Pioneer eller Yamaha - efter min mening i den nævnte rækkefølge, så får du sandsynligvis noed hvor data'ene på papiret holder efter de rigtige målemetoder - ikke det andet hokus-pokus med hvad man har lyst til at skrive.

Men find en seriøs lokal forhandler, brug hans service, og betal hvad han forlanger. Egenimport er for folk med en fast erklæret mening og is i maven.

Lars / Viborg

Til top Vis NillerViborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NillerViborg

D4100N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 August 2004
Sendt: 23 Juni 2008 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Hej, jeg skal bare lige sikre mig en ting, for jeg kender en som har den samme forstærker som dig, og han har ikke nogen bas problemer. Er du sikker på at din receiver står til Large front speakers, og No subwoffer? Husk at opsætningen for en mode ikke er det samme som for en anden.

MVH En Marantz fan

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 24 Juni 2008 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

NillerViborg skrev:

- Heeey gutter... - Jeg er ked af at sige det, men du skal nok kigge forbi' Onkyo'en...

Harman, Pioneer eller Yamaha - efter min mening i den nævnte rækkefølge, så får du sandsynligvis noed hvor data'ene på papiret holder efter de rigtige målemetoder - ikke det andet hokus-pokus med hvad man har lyst til at skrive.

Min er større end din

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes