Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 23:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: NAD effekt forvaritter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Two Chanel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2007
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 22 Juni 2008 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

Haaaj

Nu er jeg en af dem, som godt kan se/høre de lidt unikke egenskaber i en NAD 3020i. Nok er blevet sagt i den sammenhæng Men.

Der må næsten også være, nogle perler blandt de ældre NAD effektamps. Amps der ligesom 3020i ikke er imponator maskiner, men bare giver en pokkers masse hul-i-gennem og musikglæde for næsten ingen penge

Lad os lige lave en NAD power hitliste

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 23 Juni 2008 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Two Chanel skrev:

Haaaj

Nu er jeg en af dem, som godt kan se/høre de lidt unikke egenskaber i en NAD 3020i. Nok er blevet sagt i den sammenhæng Men.

Der må næsten også være, nogle perler blandt de ældre NAD effektamps. Amps der ligesom 3020i ikke er imponator maskiner, men bare giver en pokkers masse hul-i-gennem og musikglæde for næsten ingen penge

Der findes jo mange,

Deres NAD 2140 og NAD 2150  fra starten af 80érne + den seje NAD 2200PE fra 1985 , der kom faktisk mange perler fra NAD dengang,  jeg mener selv efter at de gik væk fra deres Power envelope blev deres forstærkere totalt lamme, men de er heldigvis vendt tilbage med noget der ligner.

Deres NAD 2600A som jeg også har er efter min mening også sej, men tager du låget af en NAD 2200PE/2600/2600A/2700PE så kan du faktisk ikke se forskel på indmaden,  alle de andre er bygget på NAD 2200 systemet. 

Da jeg har over 100 NADér har jeg haft mulighed for at prøve dem mod hinanden, og fatter ikke hvad der gør en 214/216 så populær.

Deres gamle NAD 208 som jeg også har er jo en sej forstærker,  mange mener den spiller væsentligt bedre end NAD 218.

En NAD 2100PE er nok noget af det stærkeste jeg har oplevet hvad angår opgivelser og hvad den kan yde i den virkelige verden.

Jeg ville idag uden tvivl fortrække en NAD 2100PE frem for en NAD 214 da den er totalt Lam, selvom NAD 2100PE er noget ældre og har 50% mindre udgangs effekt i 4ohm.

Jeg har selv en 3020i og da jeg aldrig har været god til at lytte så jeg forstår jeg ikke at denne har fået kult status på en måde, men det er nok min måde at lytte på, der findes da mange andre som aldrig bliver nævnt.

NAD 3020i bliver også kun brugt som effektdel når den skal spille godt,  der skal anden kontrolforstærkrt på før den virkelig kan lyde godt skrives der.

NAD´s 2155 effekforstærker har jeg også,  men strøm mæssigt er den den svageste i serien NAD 2140/2150/2155,  den tåler ikke at klare 4ohm´s højtalere brokoblet som de andre to gør.

Men jeg kunne jo blive ved med at skrive da jeg jo elsker alle min NADér,  men der er nogle som ikke er gode,

Two Chanel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 23 Juni 2008 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Jeg lurer på at prøve en NAD 2200PE. Men man skal smide ca. 1500,- på Ebay for sådan en. Men jeg tror den er det værd

jesper-ch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2008
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 25 Juni 2008 kl. 00:36 | IP-adresse registreret  

Vil også lige komme med en Forstærker fra NAD, som jeg ser som også en af det bedste forstærkker NAD har lavet, der er selvfølgelig tale om NAD 3155, Min  far havde sån en, og har den stadig, og hvad den ikke har spillet af feste, Især da jeg var ung, og man holde fester der hjemme.  Ved godt den ikke er stor, tror det er noget med 2*70 watt Men den ku da alligevel skubbe  gang i de gamle Nad højtaler, Husker bare ikke hvad de hedder..

Til top Vis jesper-ch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper-ch

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 25 Juni 2008 kl. 00:41 | IP-adresse registreret  

Poul-erik skrev:
Two Chanel skrev:

Haaaj

Der findes jo mange,

Deres NAD 2140 og NAD 2150  fra starten af 80érne + den seje NAD 2200PE fra 1985 , der kom faktisk mange perler fra NAD dengang,  jeg mener selv efter at de gik væk fra deres Power envelope blev deres forstærkere totalt lamme, men de er heldigvis vendt tilbage med noget der ligner.

Deres NAD 2600A som jeg også har er efter min mening også sej, men tager du låget af en NAD 2200PE/2600/2600A/2700PE så kan du faktisk ikke se forskel på indmaden,  alle de andre er bygget på NAD 2200 systemet. 

Da jeg har over 100 NADér har jeg haft mulighed for at prøve dem mod hinanden, og fatter ikke hvad der gør en 214/216 så populær.

Deres gamle NAD 208 som jeg også har er jo en sej forstærker,  mange mener den spiller væsentligt bedre end NAD 218.

En NAD 2100PE er nok noget af det stærkeste jeg har oplevet hvad angår opgivelser og hvad den kan yde i den virkelige verden.

Jeg ville idag uden tvivl fortrække en NAD 2100PE frem for en NAD 214 da den er totalt Lam, selvom NAD 2100PE er noget ældre og har 50% mindre udgangs effekt i 4ohm.

Jeg har selv en 3020i og da jeg aldrig har været god til at lytte så jeg forstår jeg ikke at denne har fået kult status på en måde, men det er nok min måde at lytte på, der findes da mange andre som aldrig bliver nævnt.

NAD 3020i bliver også kun brugt som effektdel når den skal spille godt,  der skal anden kontrolforstærkrt på før den virkelig kan lyde godt skrives der.

NAD´s 2155 effekforstærker har jeg også,  men strøm mæssigt er den den svageste i serien NAD 2140/2150/2155,  den tåler ikke at klare 4ohm´s højtalere brokoblet som de andre to gør.

Men jeg kunne jo blive ved med at skrive da jeg jo elsker alle min NADér,  men der er nogle som ikke er gode,

Jeps, du har jo helt ret ............. Men jeg synes nu også den gamle NAD 3080 er en sej satan - i alm stereo kører den nemt 2 ohm og lyder væsentligt kraftigere end de opgivne watt.
Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2008 kl. 06:34 | IP-adresse registreret  

Heltny skrev::

Jeps, du har jo helt ret ............. Men jeg synes nu også den gamle NAD 3080 er en sej satan - i alm stereo kører den nemt 2 ohm og lyder væsentligt kraftigere end de opgivne watt.
[/QUOTE]

Ja for F,,,,,,  hvor kan man glemme den gamle NAD 3080,  jeg har haft sådan et par brokoblet på et sæt AL-1000 og der er  knald på.

Jeg mangler kun den gamle NAD 3030 forstærker  og NAD 7045 Receiver så er hele 30 serien komplet.

Der fandtes jo NAD 3030/3045/3060/3080 i forstærkere og i receivere var der 7030/7045/7060/7080 og der kom en efektdel fra NAD der hed NAD 2080 (den har jeg aldirg kunne opdrive), som var en ren effektforstærker med samme ydelse som NAD 3080/7080.

27pH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 Juni 2008 kl. 08:29 | IP-adresse registreret  

Two Chanel skrev:
Jeg lurer på at prøve en NAD 2200PE. Men man skal smide ca. 1500,- på Ebay for sådan en. Men jeg tror den er det værd

Jeg har en 2200PE og den er rigtig god. Den er dog ikke helt ung mere og bliver temmelig varm, så du skal lige være sikker på at sælger skriver den er uden knas.

vH pH

Til top Vis 27pH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 27pH

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 25 Juni 2008 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

NAD 3150 (2150) ...sådan en har jeg som reserve forstærker, jeg synes det er den bedste af NAD'erne fra 80'ere ..., power-amp'en har Sanken 2SA1215/2SC2921 i udgangen og ingen strømbegrænser ..., har prøvet den på mine ML'er den yder overraskende godt uden at køre varm, den bliver blot lidt anstrengt i toppen hvis den bliver bedt om at yde meget mere end -10dB

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2008 kl. 07:00 | IP-adresse registreret  

Ja det er lidt sjovt at NAD 3020i altid bliver nævnt som en ener,  jeg har læst mange test af NAD 3150 og den blev rost til skyerne der omkring 1983.

Så er jeg så heldig at jeg kender en der arbejder på et maler værksted, så mange af mine gamle NADér er malet om i den lidt sorte farve som var standart på mange af den i starten af 80érne.

Min NAD 2200PE ligner en helt ny,  jeg var så heldig da jeg købte den brugt i 1995 at man kunne få en ny Frontplade til den og så fik jeg malet svøbet så den er rigtig flot.

Jeg har flere gange forsøgt at nævne en anden forstærker end NAD 3020i i tråden om NAD 3020 hvorfor,  der er også NAD 3130 som er en rigtig god lille forstærker den er lidt ældre end 3020i, med jeg selv foretrækker en NAD 3130 fremfor en NAD 3020i som standart,  men det var også derfor jeg godt kunne tænke mig at de havde prøvet de kontrolforstærker på en NAD 3130 som de brugte på NAD 3020i 

Jeg har selv 2150/3150/7150.

Jeg vil mene at 1500,- for en NAD 2200PE idag ville jeg ikke give uden at have prøvet om den er 100%,  det er en af de modeller der skal have skiftet relæer op til flere gange i sin levetid.

Den kostede dengang i 1985   :  3695,- ,. så der er jo mulighed for at man risikere at få en af de første modeller og så er der jo gået 23 år, sååå 1500,- er nok i overkanten.

Den lyder kraftigere en den er pga. at den er kun opgivet til 2 * 100watt 8 ohm,  men den måler 2 * 142watt 8 ohm og 2 * 218watt i 4ohm og er en af de få der er målt kontinuerligt i 2 ohm der klare den 2 * 300watt og det er fra 20-20,000hz.

Den blev af og til markedsført som 2 * 150watt men så var der også skrevet ved 1000hz.

Og så er den simpelthen sjov at bruge brokoblet på et sæt AL-1000, har du sådan 2-stk har du ikke brug for mere da en AL-1000 ikke klare mere.

Angående den NAD 2200PE  så findes der nogen hvor der ikke står PE (power envelope) på,  men det er ikke sådan at den er bygget uden NAD´s PE,  den har samme ydelse som den med PE da de er 100% ens,  men af en eller anden grund har man på nogle frontplader glemt PE.

Det samme er på en NAD 705 Receiver,  den ene jeg har står der NAD 705,  den anden står der NAD 705 Power envelope,  så er man ikke forviret så bliver man det.

Jeg husker testen da jeg har den hvor der blev skrevet at de første modeller fra NAD´s 2200 serie lød ganske grimt i diskanten,  så det gjorde BEE noget ved, man kunne komme med sin NAD 2200 og få den opgraderet gratis, der blev udskiftet nogle komponeter,  og flere måneder efter læser jeg at de igen har testet den og med meget bedre resultat.

Så man kan jo så risikere at få en der ikke er blevet opgraderet og ikke lyder særligt godt i diskanten.

Men hvad fanden,  man køber den vel heller ikke for at  lytte seriøst,  MEN nu ved i det.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes