Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 13:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Radioshack istykker...? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Steffeng
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 29 Juni 2008 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Jeg købte en radioshack for vel næsten 2 måneder siden... brugt her på siden.. jeg tjekkede den da jeg fik den, og alt så fint ud, så jeg pakkede den ned, da jeg lige stod og skulle flytte... nu er jeg flyttet og har alt udstyret på plads, og ville prøve at måle på subwooferen... - jeg kan ikke få nålen til at bevæge sig overhovedet... jeg havde pillet batteriet ud, og ellers har den ikke fået hård medfart på nogen som helst måde, kan det virkelig passe at der skal så lidt til før l**tet ikke virker? (okay, den har fået nogle tæsk nu, efter nålen ikke bevægede sig... jeg var for at sige det mildt rasende, den koster en formue og der er ingen garanti, så synes selv det er flot jeg ikke kylede den ind i væggen)

Hvis nogen har prøvet at sætte en subwoofer op, og bor i Esbjerg, så vil jeg godt give et par hundrede kroner hvis jeg kan få min sat rigtigt op, eller eventuelt bare låne Radioshacken en weekend, jeg vil lige nu hellere smide min behringer ud, end købe en ny måler, er så ærgelig over at den kan gå istykker af så lidt

Til top Vis Steffeng's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Steffeng

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Juli 2008 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Sikke noget lo... hva?!

Øv. Desværre bor jeg i Hvidovre.
Har dog ikke oplevet problemer med min RadioShack analoge dB-måler.
Du er sikker på at batteriet stadig har strøm nok? Virker nålen heller ikke, når du kører vælgeren hen på Battery-Check-positionen?

Blot en tanke!.

Forresten - du kan - når du får fixet / lånt en ny måler godt glæde dig - jeg har virkeligt fået meget ud af at rode med en Behringer FBD-EQ. ...

før:

Efter:

En ny dB-måler koster vel kun omkring 500.. bl.a. her

Så i betragtning af hvor meget jeg har brugt min - hver gang jeg besøger andre "ikke-nørder" med en hjemmebio - de har aldrig selv fx. DVE og et dB-meter.. De bliver altid forundrede over hvor meget en kalibrering giver.. særligt dem der ikke har de nye Auto_EQ med mikrofon-ting..

så min har "tjent" sig ind 1000 gange i bedre lyd indtil videre i 5-6 biografer i min omgangskreds. Jeg ville købe en ny - ville jeg. Særligt hvis du har en Behringer - der er den jo uundværlig.
Og prøve at bruge så få filtre som muligt - det giver bedre lyd.)

(Kan hertil varmt anbefale RoomEQ Wizard PC-programmet, der er gratis. Det er virkeligt en stor hjælp til at skyde sig ind - jeg brugte kun 1½ time, med udgangspunkt i en simuleret responskurve.)

Mvh. Offcourse.

Steffeng
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2008 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

jeg prøver et nyt batteri, men den havde fået et nyt da jeg tjekkede om den virkede, så det batteri har vel ikke engang siddet i et døgn, og jo ikke engang under målinger...

500 kr er meget for sådan en tingest, og hvis du mener at jeg skal have noget dve eller noget andet, så vil jeg hellere bare begrænse mit tab og komme af med Behringeren, hvis da den virkelig er ødelagt.

RoomEQ kan jeg vist ikke bruge, da jeg kun har standard lydkort i min bærbare... synes der stod man skulle have phonoudgange, ikke de standard stereojack, skal jeg have det nærlæst, eller det det rigtigt nok? (skimtede det bare, da jeg jo ikke kunne komme nogen vejne med det alligevel)

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2008 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Ærgeligt med den måler.

Digital Video Essentials (DVE) er bare ét af mange programmer der kan bruges til at tjecke kanal-niveau etc. Mange receivere har da også indbyggede test-toner til de respektive kanaler denkanforstærke. Jeg har dog nogle gange oplevet en forskel på op til et par dB mellem disse indbyggede toner, og materiale fra ex.vis DVE eller "The Calibrator" etc.

Vedr. RoomEQ Wizard..Man kan bruge en minijack -> phono-adaptor til en 30-krone i ØlElefanten..

Men jeg bruger slet ikke denne automatiske feature. Jeg har downloadet gratis sinus-toner fra Lsound.no´s hjemmeside (Dem med SVS-subwoofere). De kan så enten afspilles som MP3 eller brændes på en cd.

Så måler man bare på alle de enkelte frekvenser fra 10-100 Hz, putter resultatet ind for hver frekvens i et regneark (Excell) som automatisk laver en kurve som korrigerer for RadioShack´s målefejl/følsomhed. (Hnetes også gratis hos Lsound - eller send en PB så mailer jeg det til dig hvis det er interessant.

Det er det jeg har gjort for at opnå mine resultater. Kurverne laver det også automatisk - inkl. korrektion. Ganske gratis - hvis din måler altså virker.

Jeg har læst et eller andet sted (kan ikke lige finde det p.t.) at man kan være heldig at det er nålen  eller noget andet der har løsnet sig. Hvis du åbner plastic-kassen, bør du kunne finde frem til diverse skruer - en af dem skulle holde nålen?!? fast.. stram den og håb på det bedste..

her er hvad jeg har fundet:

Link til emnet her."Is my sound level meter busted?".
What a sport You just jump right in there with pictures how to do it
I will remember this when I have a question, I know whom to contact

I like the first picture. This is a meter and a small screwdriver, move to next step

Dolby CP-200 - Thanks for the pictures and instructions on how to open it. I tightened the screw but i'm not sure if it worked yet. So far I haven't had any problems but i'm going to try it again tonight and see how it goes.

...
I checked the battery and it was still good but I charged it anyways. I haven't had anymore problems with the needle so i'm not sure if it was the battery or tightening the dial that fixed it. As long as it stays like this i'm happy. 

Håber det kan hjælpe - selvfølgeligt skal du kun åbne den som "last resort" - men lyder lidt som om dener raslet lidt fra hinanden.. men måske kan laves...

mvh. Offcourse

Steffeng
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2008 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

ja, det var da en mulighed... Jeg får lige taget mig sammen til at købe nyt batteri imorgen, hvis det så ikke virker, så prøver jeg det andet... Det ville virkelig være dejligt hvis det kom til at virke i hvert fald...

Tusind tak

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2008 kl. 07:21 | IP-adresse registreret  

Det er bare i orden.
Desværre har jeg ikke kunnet finde det indlæg der beskrives - med en billed-manual i at reparere RS-dB-måleren. Det har nok været en PB i sin tid.. som ikke findes mere?!

Men.. jeg kunne ikke finde personen "Dolby CP-200" på det forum længere (linket til tråden i forrige indlæg).. men nogle af de der fik hjælp har stadig aktive profiler.. så måske hvis du orker  -  kan du skrive en mail til en af dem og spørge om de stadig har den mail.

Ellers - håb noget er løst indeni, og stram alting lidt op..

Pøj pøj med det.

Offcourse

Steffeng
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2008 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

alt er som det skal være, det var åbenbart et ringe batteri jeg havde fået fat i, købte et nyt og har målt lidt idag... Det var overraskende let at gå til, nu skal jeg lige have fundet nogle cd'er, ved jeg har nogle liggende et sted...

Så jeg er glad, mit system har aldrig lydt bedre, og jeg har kun lavet nogle meget grove justeringer, tusind tak for vejledningen, det kunne lige redde min dag

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2008 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Ååh jeg bér... Godt det virker nu.

Har du lavet en måling med regnearket der korrigerer for målerens "fejlmåling". Der findes som nævnt en korrektions-kurve/formel, som er lagt ind i et næsten selvofrklarende excell-regneark, der tilmed fremstiller de dejligste kurve-diagrammer som du bl.a. kan se i en af de tidligere posts..

Ja - det er utroligt som lidt EQ og måling kan give de sidste 5-10% - selv om man troede man "var i mål" allerede.

Fortsat god vind i "samlivet med hifi-bacillen".
Det er jo svært nogensinde at blive færdig med anlæg. når man hele tiden ser / hører / læser om noget nyt / andet man gerne kunne tænke sig at prøve.

Mvh. Offcourse

Steffeng
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2008 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

jep, fandt arket... ved ikke lige hvor pæn kurven var, synes godt nok den drøner op og ned som vanvittig, men jeg bevægede mig frem og tilbage fordi computeren var det eneste jeg kunne afspille tonerne fra, og mit kabel var kun en meter, så hvor gode målingerne er, ved jeg ikke endnu... lavede nogle småting, men målte ikke efter, tænkte jeg ville vente til jeg kunne gøre det siddende, det er lidt mere behageligt, præcist og meget hurtigere...

Jeg så lige Cloverfield bagefter, det var lidt en skuffelse lydmæssigt (ellers ret fed film).. Eksplosioner osv var faktisk bedre og flottere lydmæssigt når de skete langt væk, når tingene skete om ørene på en, var det en ret flad fornemmelse... fik ikke tjekket om det var niveauet på behringeren der var sat forkert, men der var heller ikke noget i højtalerne, så går ud fra det er filmen den er gal med, og ikke anlægget.

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juli 2008 kl. 07:37 | IP-adresse registreret  

Hmm..
Har set Cloverfield og var meget imponeret.. så ja - jeg tror nok det må være niveauet.. eller en dårlig transfer?

Var det DVD med DD5.1? eller avi? m. Stereo/pro-logic-lyd?
Der er nok rimelig stor forskel på kvaliteten, hvis det er afspillet af en computer. Jeg har ihvertfald kun stereo/ProLogic lyd ud fra min PCér. (1 x minijack)- gider ikke trække 5 kabler.. med hver sin phono-adaptor. til min receiver i stuen.. (Trækker også s-video og stereo de 15 meter over loftet fra arb.værelset..så deet.!)

Du skal da også være opmærksom netop på at det generelle niveau på subben ofte "falder" - da man tit fjerner nogle toppe hvor bassen tidligere "bouuumede" - til fordel for en mere lineær lyd, der så totalt set har lavere niveau. Det skal man så liige tilpasse i receiveren / på subbens level.
Husk at være opmærksom på at Behringeren ikke clipper signalet  - se om dets level-måler når op i rød/gul nivau når du går til den - så må du sætte niveauet ned fra receiveren, og så hellere skrue op på subwooferen bagefter. Elers ister du kvalitet i lyden - det subben forstærker er allerede forvrænget fra Behringerens side !! Så tjeck lige om nivauet er for højt fra receiveren.
Jeg kører med -10 på subsignal-niveauet fra receiveren, for at kunne skrue helt op til 0dB rent volumenmæssigt (Dolby Refference level... 105dB overall og op til 115dB sub) uden at clippe behringeren.. Juhuu for dynamisk spændvidde!

Man skal også være bevidst om, at selv en ændring på måsk ½ meter i placering af måleren kan have stor betydning for lyden. Sæt den evt. på en kasse / puder i sofaen, hvorfra du vil have dit sweetspot. Så ved du at du måler fra samme position hver gang. Så kan du selv bedre drøne frem og tilbage.

Jeg har haft lavet en playliste til en PC´er engang med sinus-tonerne. Hvis de er for korte, så kopier hver tone ned 2 gange.
Så sidder du ét sted, mens den langsomt stiger i tonerne en ad gangen. Så følger du med på regnearket, og noterer dB ind i skemaet. Det er rimeligt nemt og hurtigt. Man bliver hurtigt god til at skfite til rette niveau og finde den rigtige måling - så derfor kan man let med 1-2 afspilninger af hver Hz-fil køre derudaf.
Prøv evt. det?!

EDIT: Husk også at det giver store forskelle alt efter bredden på filteret (båndbredden) - mindst lige så meget som gain. Smalle filtre kan lave "toppe med huller i". Derfor er det utroligt meget nemmere og bedre med RoomEQ Wizard - der kan man se resultatet af en given filter-ændring. Det har vist sig at passe næsten perfekt - jeg har blot skulle flytte lidt op og ned i filterets start/frekvens, samt nogle gange gøre det bredere eller smallere. Ved denne metode har jeg på 1½ time fået en fantastisk kurve der er inden for +/-3 dB fra 22-80 Hz. Hvilket jo er ret vildt.!

Her er en meget meget fed guide lige præcis til RadioShack-dB-måler og Behringer Feedback Destroyer:

An Introductory Guide to Subwoofers .

Særligt afsnit 6 - Using Behringer EQ
og i særdeleshed side 8 - med RoomEQ Wizard er Mega gode!

Men alt i alt - håber du har fået en glad dB-måler, og en bedre lydende sub.
God sommer

Mvh. Offcourse

Steffeng
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juli 2008 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

mange tak!

Det var nu en dvd, men det var nemlig om den clippede jeg måske kunne være bange for.. -jeg justerer bare niveauet lidt ned på recieveren, så må jeg prøve igen engang...

Målemetoden du beskriver, var præcis hvad jeg havde tænkt mig, når jeg lige får brændt dem ned, så er det nemlig nemt og hurtigt.

Jeg smed bare resultaterne ind i programmet og fulgte blindt dens anvisninger, men havde sat niveauet den skulle justere mod for højt, så jeg ikke skulle gøre så meget, når jeg nu havde indset at det bare blev nogle foreløbige ca-indstillinger. Nu er jeg lidt spændt på om filtrene stadig er der, jeg slukker for strømmen om natten, det må jeg jo have fundet ud af om jeg er nødt til at stoppe med...

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juli 2008 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

Den burde iflg. mauellaen holde indstillingerne når den slukke. Det er noget med eeprom eller noget - kræver strøm for at ændres - derfor de 2 gange tryk for at gemme... Den husker det sidst lagrede. Har du husket at se at filteret stod til "on" da du så filmen.. godt at tjecke med om filteret giver noget - men kan kan også glemme at tænde for det - og så giver det jo ikke noget.!

Jeg har prøvet at lade RoomEQ Wiz. selv finde peaks, og korrigere for det.
De filtre den foreslår er IKKE GODE NOK.. de er typisk for smalle, så de ikke får hele peaket med, men blot "laver hul i det"..

Prøv selv at lave filtre, men ikke for mange. Jo færre jo bedre. Jeg endte med 5. Det er jeg godt tilfreds med. Og så ellers følg manualen på linksene fra før, de nævner både linie-niveau vs, clipping, filtre-bredde etc. Så ksn du efterflg. tesdte om det er godt nok, og så rette lidt til "i hånden".
Pøj med det.

God aften/weekend i selskab med Behringer..
Offcourse

Steffeng
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juli 2008 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

igen, mange tak... jeg prøver mig lidt frem, har ferie fra imorgen, så mon ikke der bliver tid engang

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes