| Forfatter |
|
6000JGA Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 293
|
| Sendt: 02 Juli 2008 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har tænkt mig at opgradere min forstærker. vil gerne have mere power og noget nyere end min rotel. Min rotel yder 2*60 watt. , dertil spiller der ikon5 standerhøjtaler. det spiller ok men det kan vel gøres bedre 
vil gerne vide om der kan komme for mange watt til sådan nogle højtalere? har tænkt mig at købe en Nad C372´. den yder 2*150 watt. ville det være for meget ? eller vil det bare lyde bedre? husk lige at min rotel er ved at være 11 år gammel. lyd teknologi må vel være meget bedre idag?.
ville det evt hjælpe på bund i lyden at få flere watt? problemet er også at jeg ikke kan tilslutte en sub hvis jeg nu fik lyst da min rotel ikke har preout udgang..
håber i kan hjælpe mig 
|
| Til top |
|
| |
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 02 Juli 2008 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bare du holder dig under forvrængningsgrænsen, så er det kun en fordel med mere effekt. Jeg har selv mere end 2 kW per side her og kan godt lide det overskud det giver 
Hilsner,
Karsten __________________ www.studiosound.dk
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 02 Juli 2008 kl. 21:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
man kan aldrig få for mange watt. tværtimod er det for få der slår dine højttalere (og ører) ihjel.
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
6000JGA Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Juli 2008 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay mange tak for det hurtige svar. Hvad så med lyd? bliver det meget bedre? hvordan kan man høre forskel? kan man overhovedet det? eller kan det bare spille højere uden at forvringe? kunne godt tænke mig lidt mere bund.
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 02 Juli 2008 kl. 21:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
6000JGA skrev:
| husk lige at min rotel er ved at være 11 år gammel. lyd teknologi må vel være meget bedre idag?. |
|
|
Hvis du snakker om almindelige klasse A eller A/B forstærkere, er der ikke sket så meget de sidste 11 år - eller 21 år. Men både dengang og nu var/er der mere og mindre vellykkede forstærkere  Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 02 Juli 2008 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
6000JGA skrev:
| Okay mange tak for det hurtige svar. Hvad så med lyd? bliver det meget bedre? hvordan kan man høre forskel? kan man overhovedet det? eller kan det bare spille højere uden at forvringe? kunne godt tænke mig lidt mere bund. |
|
|
Det kommer 100% an på den samlede konstruktion. du kan sagtens finde noget på 5 watt der lyder godt, og du kan finde noget på 1000 watt der lyder godt. det kommer 100% an på den individuelle konstruktion.
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
Anda8000 Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1416
|
| Sendt: 02 Juli 2008 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
6000JGA skrev:
| Okay mange tak for det hurtige svar. Hvad så med lyd? bliver det meget bedre? hvordan kan man høre forskel? kan man overhovedet det? eller kan det bare spille højere uden at forvringe? kunne godt tænke mig lidt mere bund. |
|
|
Er du ude efter bedre lyd, kunne du også overveje at gå andre veje end NAD
|
| Til top |
|
| |
Anda8000 Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Juli 2008 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
...og for mere bund ville en større højttaler måske være en idé? Jeg spiller med 2x60W på højttalere med 2x8" og jeg har rigeligt med bund (læs: for meget bund)
|
| Til top |
|
| |
6000JGA Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Juli 2008 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er ikke så meget inde i hifi men vil helst ikke gi mere en 6000 kr for en forstærker? nogen der ved noget om at man kan få mere bund uden at anskaffe sig en sub? synes nu Nad spiller godt. når jeg hør det nede i klubben fejler lyden ikke noget (for mig)
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4929
|
| Sendt: 02 Juli 2008 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej 6000JGA!
Du kan i teorien ikke få for mange watt. Jo flere du har af slagsen, jo mindre sandsynlighed er der for at du møder forstærkerens klippe-grænse. Når forstærkeren hertil, begynder den at forvrænge, og det er forvrængning der brænder højtaler-enheder af.
Masser af watt er også vigtig af hensyn til dynamik. Jeg har tidligere nævnt det i en artikel, men f.eks. klassisk musik spænder over et dynamikområde på 30 dB. Hvis én watt giver et lydtryk på 90 dB, så skal der faktisk 1000 watt til at gengive dette dynamikområde realistisk.
En endnu vigtigere ting er strøm/ampere! Jo mere strømstærk en forstærker er, jo bedre "tøjler" den dine højtalere. En forstærker skal ikke kun bevæge enhederne, den skal også stoppe dem igen, når de ikke skal sige noget. Jo mere strøm der er, jo mere kontrol har forstærkeren med dine højtalere. Store trafoer og ladelytter er en rimelig indikator for, at der er strøm nok i en forstærker.
Strøm har større indflydelse på den samlede klang, end watt nogensinde får, hvis man spørger mig.
Håber du kan bruge dette til noget.
Mvh, Mikkel.
|
| Til top |
|
| |
Anda8000 Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Juli 2008 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal det være nyt eller må det gerne være brugt?
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4929
|
| Sendt: 02 Juli 2008 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anda8000 skrev:
...og for mere bund ville en større højttaler måske være en idé? Jeg spiller med 2x60W på højttalere med 2x8" og jeg har rigeligt med bund (læs: for meget bund) 
|
|
|
Hej Anda8000!
For meget bas kan også skyldes, at højtalerne står for tæt på en væg eller et hjørne. Ofte betyder placering af højtaleren mere ved for meget bas, end selve forstærkeren.
Mvh. Mikkel.
|
| Til top |
|
| |
Anda8000 Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Juli 2008 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel Gige skrev:
Anda8000 skrev:
|
|
|
Hej Anda8000!
For meget bas kan også skyldes, at højtalerne står for tæt på en væg eller et hjørne. Ofte betyder placering af højtaleren mere ved for meget bas, end selve forstærkeren.
Mvh. Mikkel. |
|
|
Hej Mikkel... Har dem til at stå 30 cm. fra bagvæggen (anbefalet er vist 50), men jeg er nu overbevist om at det er fordi jeg har købt for stort!  Ville bare påpege at mange watt ikke er nødvendigt for at få mere bas
|
| Til top |
|
| |
6000JGA Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Juli 2008 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja det skal være nyt da det er det jeg har det bedst med. at det et mit og kun har været
|
| Til top |
|
| |
Anda8000 Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Juli 2008 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, kan du ikke høre NAD'en på et sæt Ikon5 i Hifiklubben og se om det hjælper?
|
| Til top |
|
| |
kvickly Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Marts 2008 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 411
|
| Sendt: 02 Juli 2008 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er ofte for meget bas i reflekshøjtalere der placeres tæt op af væg.
Ryk dem lidt ud, læg en sok i hullet eller brug enkeltleder kabel (f.eks DNM)
Eller køb en højtaler uden hul i
|
| Til top |
|
| |
tadman Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 438
|
| Sendt: 03 Juli 2008 kl. 00:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
6000JGA skrev:
|
Har tænkt mig at opgradere min forstærker. vil gerne have mere power og noget nyere end min rotel. Min rotel yder 2*60 watt. , dertil spiller der ikon5 standerhøjtaler. det spiller ok men det kan vel gøres bedre 
vil gerne vide om der kan komme for mange watt til sådan nogle højtalere? har tænkt mig at købe en Nad C372´. den yder 2*150 watt. ville det være for meget ? eller vil det bare lyde bedre? husk lige at min rotel er ved at være 11 år gammel. lyd teknologi må vel være meget bedre idag?.
ville det evt hjælpe på bund i lyden at få flere watt? problemet er også at jeg ikke kan tilslutte en sub hvis jeg nu fik lyst da min rotel ikke har preout udgang..
håber i kan hjælpe mig 
|
|
|
des flere watt, des bedre!
|
| Til top |
|
| |
BjarkeHedegaard Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1575
|
| Sendt: 03 Juli 2008 kl. 00:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel Gige skrev:
| Masser af watt er også vigtig af hensyn til dynamik. Jeg har tidligere nævnt det i en artikel, men f.eks. klassisk musik spænder over et dynamikområde på 30 dB. Hvis én watt giver et lydtryk på 90 dB, så skal der faktisk 1000 watt til at gengive dette dynamikområde realistisk. |
|
|
Vil i denne smmenhæng anbefale et sæt højttalere der kan klare 1000 watt. *Giggles*
Jeg synes nad 372 lyder fint, og det synes du tydeligvis også selv synes jeg synes det er en god ide. Men jeg kan ikke love dig for bassen bliver mere fremhævet. - Den bliver sandsynligvis nok mere stram. __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |
vibe Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 747
|
| Sendt: 03 Juli 2008 kl. 07:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvilke højttalere har du?
jeg har selv haft en ca lige så gammel rotel som du har, og den spiller stadig hjemme hos min far, der har overtaget den. den er vidst også på 2*60 watt og den mangler ingenting. tværtimod så oplevede jeg den næsten for mørk til mit behov. rotel plejer at være særdeles strømstærke.
(anekdote: min gamle nabo har været direktør for jamo, som forhandlede rotel og de ristede pølser på en rotelforstærker. de to bare to ledninger og så et søm i hver ende af pølsen.)
afhængig af hvilke højttalere du har, ville jeg overveje at skifte dem i stedet for forstærkeren.
mvh. __________________ setup:
cd-afspiller: rotel rcd-06
forstærker: rega brio3
højttaler: audio note az-one
diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
|
| Til top |
|
| |
6000JGA Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juli 2008 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
har lige fået mine dali ikon 5 så det er i hvert fald ikke dem der skal skiftes. men kan evt anskaffe en subwoofer. hvis det nu bliver et problem men bas. 2*60 er jo heller ingen ting i forhold til 2*150 watt. Nad og Rotel har vel nogenlunde samme strømstyrke! Nad er også kendt for power!
|
| Til top |
|
| |