| Forfatter |
|
ikeaboy Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2008 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 276
|
| Sendt: 03 Juli 2008 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej jeg har lige bestilt sådan en fætter her http://www.hi-end.on9mart.com/cart/Bewitch%20-%20EL34.html , ja det er måske et longshot, men jeg fik den til en ok pris på ebay.
Men jeg skal bruge et sæt højttaler til den da den får sit eget rum at spille i. Jeg ved bare ikke rigtig helt hvad jeg skal købe.
Jeg vil gå efter noget brugt, og så skal der helst være en god fyldig bas, prismæssigt max 5.000,-
Hvad skal jeg kigge efter synes i, det med bassen er meget vigtigt !!
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 03 Juli 2008 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvad med et sæt Klipsch. De er lette at trække, så de belaster ikke rørene så meget og så kan du spille HØJT med de 2 * 20 W
|
| Til top |
|
| |
Jakobsen Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1779
|
| Sendt: 03 Juli 2008 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
|
hvad med et sæt Klipsch. De er lette at trække, så de belaster ikke rørene så meget og så kan du spille HØJT med de 2 * 20 W
|
|
|
ja klipsch .... det er det eneste i denne prisklasse der spiller hæderligt og er nemme at trække
http://www.klipsch.com/world/eu/en/products/details/f-2.aspx
koster 5000,- for et sæt
F3 med større basser koster 6000,-
jeg er ikke 100% med prisen men det er der omkring
|
| Til top |
|
| |
ikeaboy Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juli 2008 kl. 14:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jakobsen skrev:
finlytteren skrev:
|
|
|
|
ja klipsch .... det er det eneste i denne prisklasse der spiller hæderligt og er nemme at trække
http://www.klipsch.com/world/eu/en/products/details/f-2.aspx
koster 5000,- for et sæt
F3 med større basser koster 6000,-
jeg er ikke 100% med prisen men det er der omkring
|
|
|
Ok kender ikke så meget til Klipsch, men det kunne godt være jeg skulle prøve at finde et sted hvor jeg kan hører dem.
|
| Til top |
|
| |
amorte Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 328
|
| Sendt: 03 Juli 2008 kl. 14:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Franske Cabasse vil også være et godt match. De laver traditionelt ret effektive og vellydende højttalere. Det eksisterende program kan ses på www.cabasse.com, men ældre serier fra 80-90érne kan findes i udlandet til gode priser.
mvh
|
| Til top |
|
| |
ikeaboy Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juli 2008 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja de ser meget fine ud de Cabasse Galion VII, men mon ikke det bliver svært at finde sådan et sæt.
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 03 Juli 2008 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
ikeaboy skrev:
| Hvad skal jeg kigge efter synes i, det med bassen er meget vigtigt !! |
|
|
Hvis bassen er meget vigtig, skal du ikke købe en rørforstærker på 2*20W... Hvis du med fyldig bas mener svampet/buldrene bas, er en pentode/tetrode koblet rørforstærker måske en god idé - de er næsten uden dæmpningsfaktor. Jeg kan godt lide rørforstærkere, men præcis/kontrolleret bas er ikke lige deres stærkeste side. Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
ikeaboy Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juli 2008 kl. 14:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
mcs_5 skrev:
ikeaboy skrev:
|
|
Hvis bassen er meget vigtig, skal du ikke købe en rørforstærker på 2*20W...
Hvis du med fyldig bas mener svampet/buldrene bas, er en pentode/tetrode koblet rørforstærker måske en god idé - de er næsten uden dæmpningsfaktor. Jeg kan godt lide rørforstærkere, men præcis/kontrolleret bas er ikke lige deres stærkeste side.
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
|
|
Nej det er ikke forstået på den måde at det skal være en overdøvende bas, det har jeg et andet anlæg der fint kan klare ;), men der skal være bas tilstede i højttaleren. Jeg har hørt flere små højttalere der lyder umildbart flot ,men lige mangler noget mere bas fylde. Det jeg søger er en højttaler der er en god helhed i sig selv, hvor alle områder er godt dækket ind.
|
| Til top |
|
| |
ikeaboy Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juli 2008 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men jeg vil også bare gerne hører forslag til hvilke højttaler i tror der vil egne sig til den forstæker.
Jeg har ikke haft en rørforstærker før, men synes lige jeg ville prøve det, når nu jeg kunne få en billigt. Jeg må indrømme at jeg synes nu også de ser ret flotte ud, det er nok en mandeting, for min kæreste var ved at gå i spåner da jeg viste den til hende 
|
| Til top |
|
| |
Jakobsen Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juli 2008 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
mcs_5 skrev:
ikeaboy skrev:
|
|
Hvis du med fyldig bas mener svampet/buldrene bas, er en pentode/tetrode koblet rørforstærker måske en god idé - de er næsten uden dæmpningsfaktor. Jeg kan godt lide rørforstærkere, men præcis/kontrolleret bas er ikke lige deres stærkeste side.
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
|
|
hov hov du .... vil du høre mine amps...
den må du æde igen
|
| Til top |
|
| |
Jakobsen Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juli 2008 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
ikeaboy skrev:
| Men jeg vil også bare gerne hører forslag til hvilke højttaler i tror der vil egne sig til den forstæker. |
|
|
bare glem forvirringen ... de klipsh vil lyde fint med den amp
|
| Til top |
|
| |
ikeaboy Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juli 2008 kl. 15:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jakobsen skrev:
ikeaboy skrev:
| Men jeg vil også bare gerne hører forslag til hvilke højttaler i tror der vil egne sig til den forstæker. |
|
|
bare glem forvirringen ... de klipsh vil lyde fint med den amp
|
|
|
ok 
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 03 Juli 2008 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jakobsen skrev:
mcs_5 skrev:
Hvis du med fyldig bas mener svampet/buldrene bas, er en pentode/tetrode koblet rørforstærker måske en god idé - de er næsten uden dæmpningsfaktor. Jeg kan godt lide rørforstærkere, men præcis/kontrolleret bas er ikke lige deres stærkeste side. |
|
|
hov hov du .... vil du høre mine amps... |
|
|
Ja, gerne 
Citér:
den må du æde igen |
|
|
Nej, din forstærker er uden tvivl meget bedre i bassen. Dels er effekten "lidt" højere end 20W, og udgangstrafoerne er sikkert også bedre end dem i en billig kineser. Desuden er din forstærker jo netop ikke tetrode/pentode koblet, men ultra linear eller triode - det giver en meget bedre dæmpningsfaktor. Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 03 Juli 2008 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Købte du den via linket og hvad er prisen i DKK leveret ?
__________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
ikeaboy Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juli 2008 kl. 23:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
| Købte du den via linket og hvad er prisen i DKK leveret ? |
|
|
Nej jeg købte den på ebay, her
http://search.ebay.com/_W0QQsassZon9mart
Du skal bare byde lige omkring 300$, så skulle du gerne få den.
Jeg fik den for 310$ + shipping/insurance 222$ = 532$ =ialt ca. 2500 dk.kr. Så er der naturligvis risiko for told, så bliver den lige 500-600 kr dyrere, men stadig en ok billig røramp.
Det er en engelsk designet amp fremstillet i kina (OEM version). Den findes også i en engelsk fremstillet udgave som hedder Pure sound http://www.puresound.info/ ,der er ikke tale om en kopi, men blot et andet fremstillings land for at lave en billig udgave, hvis jeg har forstået det korrekt.
|
| Til top |
|
| |
lexus Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1037
|
| Sendt: 03 Juli 2008 kl. 23:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
prøv noget Audio Note,dog er de lidt dyre...go jagt!!!
|
| Til top |
|
| |
ikeaboy Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Juli 2008 kl. 00:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fandt lige dem her på dba http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=55581141 , det er en smuk og special højttaler, men lidt for dyre for mig desvære
Nå men jeg har jo også lidt tid at spare sammen i for der går nok et par mrd inden ampen dukker op, der er en leveringstid på 5-7 uger hvis man ikke gider at betale ekstra for luftpost.
|
| Til top |
|
| |
ikeaboy Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Juli 2008 kl. 00:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
mcs_5 skrev:
Jakobsen skrev:
mcs_5 skrev:
Hvis du med fyldig bas mener svampet/buldrene bas, er en pentode/tetrode koblet rørforstærker måske en god idé - de er næsten uden dæmpningsfaktor. Jeg kan godt lide rørforstærkere, men præcis/kontrolleret bas er ikke lige deres stærkeste side. |
|
|
hov hov du .... vil du høre mine amps... |
|
|
Ja, gerne 
Citér:
den må du æde igen |
|
|
Nej, din forstærker er uden tvivl meget bedre i bassen. Dels er effekten "lidt" højere end 20W, og udgangstrafoerne er sikkert også bedre end dem i en billig kineser. Desuden er din forstærker jo netop ikke tetrode/pentode koblet, men ultra linear eller triode - det giver en meget bedre dæmpningsfaktor.
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
|
|
Jeg må indrømme jeg er helt ny i rørbranchen men ang. det der triode( hvad det så end er ) så står der altså om den amp jeg har købt "
|
The output can be configured as 4 or 8 ohm speakers, the output stage can also be switched to triode mode, |
|
it will further linearises the operation of the valves for higher sensitvity speakers."
|
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 04 Juli 2008 kl. 01:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
ikeaboy skrev:
Jeg må indrømme jeg er helt ny i rørbranchen men ang. det der triode( hvad det så er ) så står der altså om den amp jeg har købt "
|
The output can be configured as 4 or 8 ohm speakers, the output stage can also be switched to triode mode, |
|
it will further linearises the operation of the valves for higher sensitvity speakers." | |
|
|
Den del havde jeg ikke set. Men hvordan er den så koblet når den ikke er triodekoblet? Forskellen er at når et EL34 er koblet som pentode, er den indre modstand høj (omkring 15k). Hvis du så kobler det som triode, falder modstanden til noget meget lavere - sikkert under 1k. Dæmpningsfaktoren er forholdet mellem forstærkerens udgangsimpedans og højtalernes impedans. Derfor giver triodekobling (eller rigtige trioder) en bedre dæmpningsfaktor. Men til gengæld falder udgangseffekten også - nok til under det halve. Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
ikeaboy Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Juli 2008 kl. 10:38 | IP-adresse registreret
|
|
|