Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 01:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Valg af udstyr til surround (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
TK-421
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2008
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 06 Juli 2008 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Da jeg de sidste mange år har klaret mig med hardware fra den absolut lave ende af prisklassen (læs=loppemarkedsfund) har jeg tænkt mig at opgradere alt mit udstyr. Jeg snupper en PS3 hjem til blu ray og en Full HD projektor at se dem på (så snart sådan en ryger under 10k). Med disse to problemer løst mangler jeg bare lyden for virkelig at kunne nyde HD - og her er jeg helt på bar bund.

Jeg har på det seneste forsøgt at sætte mig ind i hvilket udstyr jeg her skal have, men det har dog været mere eller mindre nyttesløst - jeg aner overhovedet intet om hardware. Så vidt jeg kan forstå skal jeg have fat i en receiver med HDMI udgang for at få det fulde udbytte af HD formaterne, og jeg sigter efter 7.1 kanaler surround. Er det realistisk at finde ordentlige højttalere, en subwoofer og en receiver under 10000, og i så fald hvilke?

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 06 Juli 2008 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Først og fremmest ville jeg droppe den full HD projektor når dit budget ikke er større og bare gå efter en HD ready. Da en full HD i den prisklasse ikke er noget at råbe hurra for og så købe et bedre lærrede, da det har næsten lige så stor betydning som selve projektoren for billede kvaliteten.

Et fuld 7,1 set up til under 10.000,- så ville jeg kigge efter brugt samt måske nøjes med 5,1 til at starte med og så senere opgradere. Måske købe 4 små højtalere til at starte med og når pengene er til det så køb 2 store og brug dem som fronter og så har du 4 ens bagkanaler.

Gå efter en surroundreciver som kan modtage PCM lyd og lad din PS3 decode de nye lydformater, så spare du lidt penge på reciver.

TK-421
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2008 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Rådet ang. projektor er noteret - jeg er bare tidligere blevet rådet til netop at gå efter en Full HD frem for en HD Ready. Og de 10k til projekter dækker maskinen alene, ikke inkl. lærred.

Med hensyn til lyden, så tak for rådet; men det lyder nu lidt vagt. Jeg ved intet om hardware, hvis du kunne foreslå nogle enkelte modeller, eller andre features det er vigtigt at holde øje med, ville det hjælpe mig meget.

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Juli 2008 kl. 07:36 | IP-adresse registreret  

Uden at gå ind i præcise modeller vil jeg anbefale: Køb brugt. Ellers er et umuligt til prisen. Herefter:

Receiver: Gå efter en nyere 7.1 surround-receiver med minimum 1 HDMI-indgang og 1 udgang.
Den bør ligeledes minimum kunne afkode PCM-lyd, eller have egen dekoder for de nye HD-lossless-formater.
Herved kan du forbinde din PS3 til receiveren via HDMI, og bagefter videreføre signalet til din kommende projektor også med HDMI. Der er en del Denon-grej brugt, men gå ikke af vejen for fx. pioneer eller andet mere "main.stream-mærke-agtigt" da man her ofte får lidt nyere teknik til samme pris...
Brugt.. nok ca. 3.5 ( 4K)

Subwoofer: Regn med at bruge min. 2000 på den - nærmere 3000, så kan du bedre forsvarre at
Købe mindre bag/side kanaler. Den er også vigtig for front og center, som dog bør prioriteres højere fra starten end de 4 bag/side-kanaler. Find en der går ned under 30 Hz +/- 3dB. Gerne ned under 25Hz også.. - dvs. typisk ikke under 10" - gerne 12..
          Brugt nok ca. 2500,-(3K)

Højtalere:
Center: Køb en god center - med nok ikke under 5" til bas/mellemtone -
Denne HTér er til surround enormt vigtig, da det er herfra hovedparten af dialogen kommer.
måske ca-pris 1000,-

Fronter: Gå efter nogle højtalere i 1000-1500kr.lejet - evt. stander-HTér hvis der er standere med til dem. Find fx. nogle B&W-600 serie HTér der ikke har været alt for dyre - så er de billige nu.
Hvis du finder nogle der går ned omkring de 40-50 Hz så er det fint, hvis din sub er god nok til resten af bunden.
Ca.pris måske 1500,-

Bag/Sidekanaler:Med dit budget ville jeg gåe efter nogle kapable reol-HTér.
Hvis du ike lige går efter det allermindste, kan fx. de B&W DM302 som jeg har fundet - 2 stk til 800... fund til prisen synes jeg
4 stk. brugt måske 1500

Alt i alt har du nu brugt 10.000 hvis du er heldig og finder alt til den "rette pris".. Og så har du ikke købt kabler endnu.

HDMI-kabler findes herinde brugt til et par hundrede for noget udemærket.. Men jo længere jo dyrere.
Regn med minimum 5-700 kr. for fx 5 meter, alt efter hvor langt fra din PS3 og dit TV alting står...

Subwoofer-kabel - et koaxialt sub-kabel på en 5 meters penge koster vel omkring 3-400 brugt herinde, alt efter kvalitet og nypris...

Højtaler-kabel.. Ren religion, men start evt. med noget biligt "30 kr. meteren" til side og bagkanalerne, og brug lidt mere til fronterne og centeren, da de er noget vigtigere for både surround. og stereo-oplevelsen.
Her kan du finde ud af afstanden fra receiver til fronterne (Stereo L + R) - og igen købe noget brugt.. find noget til et par hundrede (og opad!!) til dine 2 fronter, og find en stump til en hundrede-lap til centeren - den skal jo nok kun have 1 meter eller så? (alt efter hvor receiveren står selvfølgeligt.)

Alt i alt regn med minimum 1000 til kabler - minimum og efter "behov" OG AMBITIONSNIVEAU!!
Kabler bliver ikke for gamle - de bliver efter sigende bedre af at være brugt - så er de jo spillet til for dig.

Held og lykke med jagten. klik direkte videre ind på Køb-salg-Bytte 

Mvh. Offcourse

nemligja
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 10 Juli 2008 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Skal vi vædde på at der bliver anbefalet en Onkyo reciever som man kan få for "ingen" penge i Tyskland" og som er verdens 8. Vidunder 

Toebs
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 Juli 2008 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Hvis det var mig, der skulle igang så ville jeg finde en brugt reciever, købe gode Front og center og starte med noget skod bag til.
Så senere skifte bagkanalerne ud og evt tilføje en sub.
Så man lige som bygger ud på en god base.

Du kan finde noget brugt B&W ret billigt.
Så også lige dem her i K/S/B
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=86175

Hvis man kan leve med dark apple skulle det være nogle ret gode HT'ere, som også er flotte.
Til top Vis Toebs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toebs

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juli 2008 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Ifht. Toebs...Det er fronter og center for 6.5K... måske lidt over budget på håbefulde 10K for det hele inkl. amp etc... men måske tæt på ambitionsniveauet?? ..Det er ihvertfald gode HTér.

Det evindelige problem når man er smittet af HifiBacillen er jo, at ambitionsniveauet har uanede højder, hvorimod budgettet sjældent har det ligeså...   

Men igen - ved brugt-køb sparer du typisk 50%, eller får gear der er dobbelt så godt.....

Pøj med jagten på billigt men godt gear, og penge nok til at nå din drøm.

Mvh. Offcourse

TK-421
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juli 2008 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Mange tak for rådene, jeg tjekker jævnligt markedspladsen efter udstyr - jeg kigger i øjeblikket på en Jvc RX-D701 receiver, men jeg kan ikke finde noget om enten PCM-lyd eller lossless formater under specs, selvom resten lyder ganske lovende. Kender nogen til den, er den for gammel til at understøtte nye teknologier?

TK-421
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2008 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Forresten, når man køber højttalere er det så nødvendigt at gå efter samme mærke/serie/whatever? Skal sådan nogle være lavet af samme firma for at kunne fungere sammen, eller kan jeg bare kombinere lidt af hvert for at få det billigt?

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2008 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Hvis du "bare" finder en receiver der kan afspille Linear PCM via HDMI skulle du være i land - så skal du "bare" have en afspiller (BluRay!? er nok bedste bud) der selv kan afkode, og sende lyden videre som LPCM. Det kan fx. en PS3ér - den afkoder alle de nye ydformater og sender dem som LPCM via HDMI - og VUPTI... så har du de nye lydformater på en "ældre" receiver..

(Det er det jeg selv har gået efter med min pioneer..)

Mht. mærket på højtalerne...
Ja - der er nogle produenter der lægger vægt særligt på fx. god diskant-gengivelse - andre på mere fyldig bas, eller velopløst mellemtone..

Det vil sige, at du vil få forskellige "karakteristike" / kompromisser ifht. lydens udtryk igennem højtalerne.

Det der typisk anbefales er, at dine front-højtalere og din center-højtaler har rimeligt ens lyd. Det er dem der formidler o mod 90 % af lyden og næsten al talen i film. Derfor er det dem du bør starte med at "få gode og sammenhængende".

Herudover kan en god sub trække filmoplevelsen godt op, når effekterne er med - hvis man er til den slag film der har bas som element.. LOTR fx.!

Kender ikke lige den JVC  - men vil da lige google den..

Håber det giver lidt overblik over mulige veje ifht. opgraderingerne..

Mvh. Offcourse

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 27 Juli 2008 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

jeg er enig med ovenstående ang. center og fronthøjttalere. Personligt synes jeg dog at, hvis man har et noget lavt budget og også skal høre musik, man med nogen fordel ikke behøver bekymre sig så meget om det hvis man køber nogle "bedre" fronter end centeren.

Forstået på den måde at det med et meget billigt setup ikke vil gøre så meget ved filmoplevelsen, men muligvis kan løfte musikken en hel del

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2008 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Enig.

Offcourse

TK-421
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2008 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:

jeg er enig med ovenstående ang. center og fronthøjttalere. Personligt synes jeg dog at, hvis man har et noget lavt budget og også skal høre musik, man med nogen fordel ikke behøver bekymre sig så meget om det hvis man køber nogle "bedre" fronter end centeren.

Forstået på den måde at det med et meget billigt setup ikke vil gøre så meget ved filmoplevelsen, men muligvis kan løfte musikken en hel del

Okay, så hvis jeg forsøger at få nogle front+centerhøjttalere der 'spiller sammen', og særligt sørger for at få ordentlige fronter, vil det give den bedste oplevelse?

Og LPCM-lyd - det lyder fornuftigt, lige gyldigt om det bliver PS3 eller ej sørger jeg for at få en afspiller der selv dekoder lyden. Som jeg forstod det kunne BD-50 det samme? Anyways, hvor ved specifikationerne for en receiver står der om den afspiller LPCM? Ved den jeg havde i tankerne -  denne - står der ikke umiddelbart noget om det, men det fremgår måske af noget andet? Eller er den bare lavet inden de hørte om den slags?

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2008 kl. 06:05 | IP-adresse registreret  

Du burde kunne få den JVC til at afkode LPCM.

Fandt denne tråd på AVS-forummet:
Sorted .Thanks guys,after having spent a couple of hours moving/switching cables from one item to another i got there,problem was that i had the ps3 connected to a hdmi switch box (there must be right protection on these switch boxes!),but then decided to connect directly into my receiver and alter various settings on the receiver (jvc rx-d701)and ps3 it all came good,i can now play through hdmi multi channel in both bitstream and pcm they both sound absolutly superb,and dare i say it far more involved than vinyl and i know that will upset a few audiophiles,but there you go.
Cannot praise the ps3 enough as an alround media centre which it is,and before you ask no i dont work for sony.

Så det ser ud til at det burde virke.
Vil du være helt siker (?) kan du jo præve at sende en mail til JVC.. men det er ikke altid de selv ved hvad de sælger(?!) - jeg prøvede at skrive til Pioneer om det samme med in egen receiver - det mente de ikke den kunne  -  men den gør det nu alligevel..
De går sort i det med at den ikke kan deode de nye HDlydformater. og forstår ikke at det gør fx. PS3 selv internt. og så glemmer de at den spiller de nye formater alligevel, bare som Linear PCM signal i 7.1 kanaler.

Så det der er interessant er, om den kan afkode et PCM signal via HDMI i 7/5,1 kanaler.

Mvh. Offcourse

Mvh. Offcourse.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes