| Forfatter |
|
ProgFan Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4
|
| Sendt: 06 Juli 2008 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa.
Helt ny bruger, og søger lidt input til hvad der først skal opgraderes i mit system
Pladespiller: Rega p3 -24 med RB301 tonearm
pickup: Ortofon Tango (MC)
Amp: NAD c315bee
pre.amp NAD phono preamp pp2
Højtalere: Argon 7240
For lige at dele mine egne tanker om opgradering:
eftersom pladespilleren klart overstiger den samlede værdi af alt det andet udstyr så er det altså på højtaler eller forstærker siden der skal opgraderes. God gammel tommelfinger regel siger at vælge højtaler først og tilpasse forstærkeren til dem. her er mit dilemma: med min meget budget pre-amp især så tvivler jeg på jeg får mere ud af nye højtalere før jeg udskifter den. og så kan jeg lige så godt opgradere til integreret forstærker med Riaa indbygget med det prisleje jeg ligger på.
den integrerede forstærker jeg har kigget på er NAD C355bee som har mange muligheder for lang levetid med udgange nok til at bi-ampe på den lange sigt. Nogen erfaringer med denne forstærker??? kan mine argon højtaler give det sidste de måske har i sig med denne forstærker? det er virkelig de bedste value for money højtalere jeg nogensinde har set, de er fantastiske til prisen, men er de gode nok??
lille sidespørgsmål, er der nogen der hatr erfaringer med at skifte motor på pladespillere? har kig på Origin live advance kittet (Dc motor) som har fået kanon anmeldelser...
Beklager den lange første post og de mange spørgmål men vil sætte pris på enhver hjælp,tanker,kommentarer i måtte have...
Takker
mvh
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 06 Juli 2008 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej "ProgFan"...
Hvis jeg lige skal gi' et hurtigt bud, vil jeg mene at du bør finde en bedre RIAA. Så vidt jeg kan se, vægter du vinylafspilningen højt..? Ved udskiftning af RIAA, bør du være opmærksom på om den er egnet til MC-pickup, hvis du skulle få sådan én en dag. Det er jo ret sandsynligt! ;-)
Mvh. Niels L.
|
| Til top |
|
| |
floe Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3160
|
| Sendt: 06 Juli 2008 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
Hej "ProgFan"...
Hvis jeg lige skal gi' et hurtigt bud, vil jeg mene at du bør finde en bedre RIAA. Så vidt jeg kan se, vægter du vinylafspilningen højt..? Ved udskiftning af RIAA, bør du være opmærksom på om den er egnet til MC-pickup, hvis du skulle få sådan én en dag. Det er jo ret sandsynligt! ;-)
Mvh. Niels L.
|
|
|
Jeg er tildels enig. Den NAD RIAA er altså ikke toppen af poppen, og kan dræbe enhver glæde ved vinylens ellers fine dyder  Omvendt bør den næste "store" opgradering nok foregå, som du også selv er inde på, på højttalersiden. Så kan du altid finde en matchende forstærker senere. Det vil altid være højttalerne der er mest udslagsgivende for lyden i et samlet setup  __________________ Floes Pro-Ject god lyd på kontoret
Floes gamle vin på nye flasker
|
| Til top |
|
| |
ProgFan Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Juli 2008 kl. 23:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
Hej "ProgFan"...
Mvh. Niels L.
|
|
|
Hej Niels
Tak for dit svar. Har allerede en MC pick-up (ortofon tango) er helt enig i at Riaa'en er ret skidt i forhold til resten. Hvad sir i til NAD c55bee integreret til en P3'er? og kan den give en forbedret effekt på mine højtalere (som jeg nok beholder et års tid endnu)?
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 07 Juli 2008 kl. 00:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
ProgFan skrev:
Nilau skrev:
Hej "ProgFan"...
Mvh. Niels L.
|
|
|
Æv! Jeg troede at Ortofon Tango var en MM'er! Husk at du får 'mere' for pengene, hvis du køber en brugt RIAA. Der er masser derude...
Mvh. Niels
Hej Niels
Tak for dit svar. Har allerede en MC pick-up (ortofon tango) er helt enig i at Riaa'en er ret skidt i forhold til resten. Hvad sir i til NAD c55bee integreret til en P3'er? og kan den give en forbedret effekt på mine højtalere (som jeg nok beholder et års tid endnu)? |
|
|
|
| Til top |
|
| |
djaan Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 380
|
| Sendt: 07 Juli 2008 kl. 03:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg kan kun tilslutte mig og sige at den RIAA skal skiftes.. jeg har selv haft den, og jeg oplevede bedre lyd da jeg satte en gammel technics mixer til i stedet for den! den pakker nærmest lyden ind i en dyne __________________ http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=52967&KW=dj aan
|
| Til top |
|
| |
Offcourse_dk26 Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
| Sendt: 07 Juli 2008 kl. 06:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil lægge mig op ad Floe.
Selv om din RIAA ikke er den bedste, vil jeg også tro at den største påvirkning stadig kommer fra dine højtalere.
Men køb brugt - så har du sikert råd til både en fed RIAA og nogle federe højtalere! Hvad er budgetet?
Mvh.Offcourse
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |
Thomas Bidstrup Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 267
|
| Sendt: 07 Juli 2008 kl. 10:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil tilslutte mig de andres kommentarer om en ny RIAA, når du nu er vinyl-spiller. - Men hvad med kabler? Der kan man komme langt for forholdvis små penge i et budget-system!
Og evt afkobling? Pris/performance-vis er den vildeste "opgradering" jeg har foretaget et sæt SD-feet til 250,- under højttalerne. Det gav virkelig et løft i lyden, men er nok noget, der bedst kan betale sig, når resten af systemet er, som man ønsker det 
|
| Til top |
|
| |
ProgFan Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juli 2008 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Tak for alle svarene! den Riaa har vist talt sine dage :-). Har allerede de fødder du nævner under højtalerne, og ja det gav en meget bedre Bas lyd for os der bor i gamle lejligheder med (skæve) trægulve! Kabler er jeg ret godt forsynet med, kan ikke huske navnet men de kommer fra en ven jeg har i hifi klubben som og er vildt dyre i forhold til den samlede anlæg værdi, har vist kabler for 1500 kroner i udsalgs pris. Tror jeg går efter en forstærker opgradering alla den Nad c355 bee jeg havde i tankerne (måske brugt) og så udskifter højtalerne så snart der bliver plads i budgettet! Tak for hjælpen!
Mvh
Thomas Bidstrup skrev:
|
Jeg vil tilslutte mig de andres kommentarer om en ny RIAA, når du nu er vinyl-spiller. - Men hvad med kabler? Der kan man komme langt for forholdvis små penge i et budget-system!
Og evt afkobling? Pris/performance-vis er den vildeste "opgradering" jeg har foretaget et sæt SD-feet til 250,- under højttalerne. Det gav virkelig et løft i lyden, men er nok noget, der bedst kan betale sig, når resten af systemet er, som man ønsker det  |
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 Juli 2008 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Held og lykke med det 
Der er ikke noget bedre end at opgradere systemet hen ad vejen og hver gang nyde forbedringerne!
|
| Til top |
|
| |
BjarkeHedegaard Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1575
|
| Sendt: 09 Juli 2008 kl. 03:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Højttalerne!
__________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |
Langendorf Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 522
|
| Sendt: 09 Juli 2008 kl. 03:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil også mene at det er højttalerne der skal skiftes
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 Juli 2008 kl. 09:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med hensyn til at starte med at skifte højttalerne er jeg ikke helt enig. Det er for det første væsentlig dyrere at opgradere end en RIAA, som ofte kan findes brugt til fornuftige penge, for det andet er Argon'erne aldeles fornuftige i forhold til prisen - har lyttet til dem med samme forstærker, som Progfan bruger nu - og for det tredje skal der formentlig også skiftes forstærker for at drive et par større eller bedre højttalere.
Desuden får man aldrig et godt output ud af et dårligt input, så start med at få signalkilden på plads (RIAA eksempelvis ) og arbejd videre derfra.
(Nu får jeg formentlig hug fra de øvrige brugere, men vi har forhåbentlig alle ret til vores mening)
|
| Til top |
|
| |
Manson Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 116
|
| Sendt: 09 Juli 2008 kl. 09:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa du skal helt klar starte med de højtaller der
syntes det er helt forkert at hifiklubben sælger dem de kunne være en afløsser til eltax i bilka.
Du for jo hvad du betaller for.
vis det er fordi det ikke skal koste det vilde se på DBA der finder du fine højtaller til en ok pris
både Dali og B&W og mange ander gode mærker.
så lige husk vis du køber nye højtaller så købt noget ordenlig kabel vis du ikke har det
giver en stor forskæld i lyden
|
| Til top |
|
| |
Monkeyboy Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 184
|
| Sendt: 09 Juli 2008 kl. 09:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thomas Bidstrup skrev:
|
Desuden får man aldrig et godt output ud af et dårligt input, så start med at få signalkilden på plads (RIAA eksempelvis ) og arbejd videre derfra.
(Nu får jeg formentlig hug fra de øvrige brugere, men vi har forhåbentlig alle ret til vores mening)
|
|
|
Man får vel heller ikke et godt output ud af et dårligt output, uanset hvor godt input er .
Jeg stemmer for højttalerne og Riaa'en først. Jeg har hørt NAD 315bee hos en kammerat, og den gør det overraskende godt til pengene, og har strøm nok til de fleste mindre højttalere (min kammerat kører med B&W højttalere, der jo er notorisk strømkrævende, og dem rev den egentlig godt rundt).
|
| Til top |
|
| |
Per N Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 09 Juli 2008 kl. 09:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
ProgFan skrev:
|
Hejsa.
Helt ny bruger, og søger lidt input til hvad der først skal opgraderes i mit system
Beklager den lange første post og de mange spørgmål men vil sætte pris på enhver hjælp,tanker,kommentarer i måtte have...
Takker
mvh
|
|
|
Det vigtigste spørgsmål er vel hvad savner du helt præcist? hvorfor vil du overhovedet opgradere? Hvad vil du opnå? __________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 Juli 2008 kl. 09:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
I Stand corrected!
Ville nu aldrig selv anbefale de højttalere, men synes bare, at det var mere fornuftig at starte et andet sted.
|
| Til top |
|
| |
sd2100 Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 363
|
| Sendt: 09 Juli 2008 kl. 09:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Per N skrev:
|
Det vigtigste spørgsmål er vel hvad savner du helt præcist? hvorfor vil du overhovedet opgradere? Hvad vil du opnå?
|
|
|
Yep - kan kun tilslutte mig ovenstående.
Mht. NAD riaa, så har den fået fremragende anmeldelser rundt omkring. I en test (kan ikke huske hvilken) var et af kritikpunkterne, at den var for billig og grim til, at fok ville acceptere, at den rent faktisk var udmærket 
|
| Til top |
|
| |
Offcourse_dk26 Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
| Sendt: 09 Juli 2008 kl. 16:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv evt. din lokale Hifi-pusher Det kan jo være du kan låne en riaa og et sæt højtalere..(og kabler måske!) Så kan du prøve hvad der giver mest.. eller begge dele...  Trods alt held og lykke med beslutningen - ikke at den nødvendigvis er blevet nemmere! Mvh. Offcourse
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 10 Juli 2008 kl. 19:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa...
Inden jeg vil komme med et bud på, hvad der skal udskiftes først, er der nogle oplysninger som er gode at få afklaret:
Hvad er budgettet på næste indkøb?
Hvilken slags musik hører du?
Hvor stort er dit lytterum?
Hvor meget vil du udskifte på lang sigt? (det er jo en stige med mange trin) 
Hvad værdsætter du mest ved lyden? (fast bas/hul igennem/ro/mange dB/) __________________ Ordentligt HiFi skal ikke måles i Watt - Det skal måles på Richterskalaen!!!
|
| Til top |
|
| |