Forfatter |
|
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
Sendt: 13 Juli 2008 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bakke og kappen's 2½ vejs højtalereUdgangspunkt: udvendige mål: h: 1000 d: 340 b: 210samlet volumen: 49lbitumens samlede volumen: 4,8lafstivninger: 3stk af 170x50X22 0.6lNettovolumen: 44lPortafstemning: Vb = 47, liters Fb = 34, Hz QL = 15, F3 = 40,54 Hz Fill = normal No. of Vents = 1 Vent shape = round Vent ends = one flush Dv = 80, mm Lv = 210,8 mm Enheder:1 stk ringradiator (kappen: r29) (bakke: xt25)2 stk 18W/8531g00Der vil blive målt med clio og simuleret filter med lspcad til slut.
|
Til top |
|
|
banz Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1219
|
Sendt: 14 Juli 2008 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser spændende ud. Hvad regner I med at følsomheden på sådan en fætter bliver?
|
Til top |
|
|

Rabu Acoustics
|
Sendt: 14 Juli 2008 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
banz skrev:
Det ser spændende ud. Hvad regner I med at følsomheden på sådan en fætter bliver?
|
|
|
Hvis det ikke går helt galt tror jeg godt vi kan regne med at ramme 90dBA ca.
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 14 Juli 2008 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
|
|
|
Med en 87db enhed ?
|
Til top |
|
|

Rabu Acoustics
|
Sendt: 14 Juli 2008 kl. 16:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
kappen skrev:
|
|
|
Med en 87db enhed ? |
|
|
Ja.. Det var måske lidt hurtigt svaret og højt sat. 2 af dem parallel giver 93dB, men der er selvfølgelig uden at tænke på at den ene kun skal kompensere for baffelsteppet. Dog vil den i praksis, også give lidt mere hele vejen end kun at kompensere i det dybe område, men det kommer selvfølgelig an på hvordan vi laver filteret. Under alle omstændigheder vil det vise sig når vi er færdige.
|
Til top |
|
|
banz Forum Bruger

|
Sendt: 14 Juli 2008 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
banz skrev:
|
|
|
|
|
|
Ikke dårligt, hvis det opnåes. Hvad regner I med at sådan et sæt vil komme til at koste?
|
Til top |
|
|

Rabu Acoustics
|
Sendt: 14 Juli 2008 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
banz skrev:
kappen skrev:
banz skrev:
|
|
|
|
|
|
Ikke dårligt, hvis det opnåes.
Hvad regner I med at sådan et sæt vil komme til at koste? 
|
|
|
Nej det ville ikke være dumt, jeg var lige inde at se på gamut l5, som jo bruger de samme basser, de er opgivet til 89dB, men det er måske også ønsketænkning, det er de fleste af den slags opgivelser.. Enheder er brugt, så der har vi sparet lidt (ca. halv pris), skule de købes fra ny, kommer man ca af med 10.000 for udgaven med r29 og 7.000 for xt25. kabinettet står vel i 1000kr ca. når vi bliver færdige. Så må vi se hvad vi kommer til at ofre på filter komponenter, for mit vedkommende bliver det i den billige ende denne gang.
|
Til top |
|
|
banz Forum Bruger

|
Sendt: 14 Juli 2008 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
banz skrev:
kappen skrev:
banz skrev:
|
|
|
|
|
|
Ikke dårligt, hvis det opnåes.
Hvad regner I med at sådan et sæt vil komme til at koste? 
|
|
|
Nej det ville ikke være dumt, jeg var lige inde at se på gamut l5, som jo bruger de samme basser, de er opgivet til 89dB, men det er måske også ønsketænkning, det er de fleste af den slags opgivelser..
Enheder er brugt, så der har vi sparet lidt (ca. halv pris), skule de købes fra ny, kommer man ca af med 10.000 for udgaven med r29 og 7.000 for xt25. kabinettet står vel i 1000kr ca. når vi bliver færdige. Så må vi se hvad vi kommer til at ofre på filter komponenter, for mit vedkommende bliver det i den billige ende denne gang.
|
|
|
Ja, man kan som regel godt trække lidt fra, og også gerne en 5-10hz i f3. Og hvis du har fået det til halv pris skal du som end også noget få en fed højttaler til pengene.
|
Til top |
|
|
BjarkeHedegaard Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1575
|
Sendt: 14 Juli 2008 kl. 18:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, prisen som Kasper kommer med, er ikke helt ved siden af.
Mit budget har indtil videre været:
2 gange XT25 a' 700 kr (Købt brugt men ubrugt) 4 gange W18 a' 3000 kr (Købt brugt men ubrugt - faktisk var emballagen aldrig åbnet!) Bitumen a' 300 kr Plader a' cirka 650 kr Maling a' omkring 100 kr (Kun til baffel, bagende og bund. Resten bliver finér) Finer a' ?? kr Delefilterkomponenter a' ?? kr Terminaler a' 188 kr Dæmpemateriale a' 100 kr Refleksrør a' 72 kr
I alt: 5110
Jeg opdaterer listen. :)
Her er et par billeder fra processen so far. :) Det bliver mest om mine højttalere her, da jeg ikke har så mange billeder af Kaspers. Indtil videre er der nu heller ikke den store forskel, ud over Kasper bruger 19 mm MDF og jeg bruger 22 mm.
Først et billede af min inspirationskilde til afstivning. Jeg kaster mig ikke ud i de store Storm P løsninger, men går i stedet efter et par styrkebjælker ned gennem kabinettet. Det giver et godt airflow i kabinettet. Højttaleren her, stødte jeg på i hifiklubben i Hørsholm.

Så er pladerne sat sammen:

Det bliver vist en velvoksen højttaler

Så er afstivning af kabintetet på plads. Jeg har prøvet mig ad med noget ekspansionsskum. Tanken bag er, at det kan give sig lidt ligesom flamingo, hvilket forhåbentligt dræber lidt svingninger. Og det holder i hvert fald godt fast!

Masser af bitumen i højttaleren. Nu begynder de at veje godt til:

Skidt overfræser betyder skidt baffelresultat! POKKERS!

Så måtte der jo noget håndarbejde til:

Resultatet af håndarbejdet blev ganske hæderligt, så nu stod den på slipning og maling:

Nu kommer der nok lidt standby forbi vi begge er i gang med noget sommerkursus i matematik på højniveau. Men det giver jo masser af anledning til videnskabelig problemløsning på højttalerene. :P
Mit foreløbige resultat ser sådan ud:

__________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
Til top |
|
|
christian m Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 406
|
Sendt: 16 Juli 2008 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
så er der støv i trynen  __________________
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 23 Juli 2008 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen der vil være søde at forklare hvor man kan få finer? For jeg aner det ikke! Jeg har prøvet alskens byggemarkeder og trælasthandler, og intet resultat opnået overhovedet!  __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
Til top |
|
|
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
Sendt: 23 Juli 2008 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 23 Juli 2008 kl. 18:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for det Kramme. Ærgerligt at finerkontorets hjemmeside er noget skidt! Har prøvet at maile til dem. :P
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 Juli 2008 kl. 01:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
BjarkeHedegaard skrev:
Tak for det Kramme. Ærgerligt at finerkontorets hjemmeside er noget skidt! Har prøvet at maile til dem. :P |
|
|
Selv. 
Det ser ellers billigt ud hos finérkontoret ...koster 0.00 kr 
Hvis ikke de svarer på mail, så er der også et telefonnummer: 56 31 11 76
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 Juli 2008 kl. 06:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Haha ja det er billigt! 
Spøg til side; de har svaret og det koster 250 kr pr kvm for palisander. Det er ikke noget man kan tillade sig at kalde dyrt, men jeg tror alligevel jeg ender med at male mine højttalere i stedet. Har efterhånden indset at der er mange ting der kan gå galt med finér, og jeg er ikke håndværker! 
Oplevede lidt af en gyser i går da min søster var nysgerrig og ville se hvilke enheder jeg ville putte i mine højttalere. - jeg stak hende en XT25 som hun da også var imponeret over vægten på. Det næste hun så åbenbart er nysgerrig efter er, om membranen i midten er lige så blød som den ser ud til, for hun vælger da at trykke på den. Jeg vil ikke kalde mig selv hysterisk, men da jeg så membranen i min XT25 blive presset omkring en centimeter ind, kunne jeg ikke lade være med at flyve op ad stolen! Nå, bliver spændende om den kan spille nu! __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 Juli 2008 kl. 10:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
BjarkeHedegaard skrev:
Haha ja det er billigt! 
Spøg til side; de har svaret og det koster 250 kr pr kvm for palisander. Det er ikke noget man kan tillade sig at kalde dyrt, men jeg tror alligevel jeg ender med at male mine højttalere i stedet. Har efterhånden indset at der er mange ting der kan gå galt med finér, og jeg er ikke håndværker! 
Oplevede lidt af en gyser i går da min søster var nysgerrig og ville se hvilke enheder jeg ville putte i mine højttalere. - jeg stak hende en XT25 som hun da også var imponeret over vægten på. Det næste hun så åbenbart er nysgerrig efter er, om membranen i midten er lige så blød som den ser ud til, for hun vælger da at trykke på den. Jeg vil ikke kalde mig selv hysterisk, men da jeg så membranen i min XT25 blive presset omkring en centimeter ind, kunne jeg ikke lade være med at flyve op ad stolen! Nå, bliver spændende om den kan spille nu!
|
|
|
250.- pr. kvm er en ok pris. Hvad jeg lige husker så kan palisander være noget djævelskab, da det som beklædningsfinér let får brud, hvorimod bøg og birk er lettere at arbejde med. Dette må dog ikke anses for at være en regel, da jeg kun har prøvet palisanderfinéring to gange. Måske der er andre der har prøvet, som kan fortælle om deres oplevelser. 
Jeg ville til enhver tid også nøjes med at male, når materialet er mdf. Det jeg laver i mdf når dog aldrig nogensinde at blive malet, da jeg godt kan lide mdf'en som den er. Nu er der heller ingen WAF at forholde sig til i mit hjem, ellers lod det sig nok heller ikke gøre. 
Ouch mht. dine xt25, kvinder/børn, har et underligt forhold til højttalerenheder ...det er som om membran og pegefinger tiltrækker hinanden ...hehe. Og ja, lad os håbe at der ikke er sket noget, med dem. 
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 Juli 2008 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har heller ingen waf at tage højde for, så det er udelukkende min egen mening der har noget at sige i denne situation. Det bliver blankt hvid på siderne og blank sort på baflerne.
Og du har ret.. det er et sygt forhold til højttalerenheder. :P __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
Sendt: 24 Juli 2008 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Sæt den til uden filter, direkte til en forstærker og spil lige så forsigtig. Hvis det lyder ok (uden skratten) fejler den ikke noget.
|
Til top |
|
|

Rabu Acoustics
|
Sendt: 24 Juli 2008 kl. 18:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
Hey,
Sæt den til uden filter, direkte til en forstærker og spil lige så forsigtig. Hvis det lyder ok (uden skratten) fejler den ikke noget. |
|
|
Det var selvfølgelig også en mulighed, men vi regner også med lige at måle den uden baffel. Mon ikke man hurtigt kan spotte en forskel der.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 Juli 2008 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
SOm Kasper siger, er det planen at vi sætter den på Clio. Men det andet er da egentlig en god indikator for om den er helt gal, så det prøver jeg lige.
Anderledes positivt har jeg nu grundet mine højttalere. De er derfor klar til malearbejde i morgen! 

|
Til top |
|
|