Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 03:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: 12" xls ikke god nok (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bsfp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 14 Juli 2008 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Jeg har bygget 2 subkabinetter som små borde på ca 40 l lukket hvor enheden spiller ned mod gulvet. De står lige under mine små væghængte højtalere(kone og tvillinger afgjorde denne pladsering) der ikke siger meget under 150 hz. Jeg har en 12" peerles xls og menningen var at jeg skulle skaffe en mere, men jeg syntes at XLSen lyder elendigt over 100hz og jeg vil gerne dele ved ca 200 hz. Hvad gør jeg nu? Jeg har skåret hullerne til 12 tommerne, men kan godt skrue en plade på til feks. 10 tommer enheder. Da jeg handler hos DAT skal det være noget de sælger. Jeg bruger et behringer 2496 digitalt delefilter og en ældre NAD forstærker til basserne. Jeg har overvejet den nemme og billige løsning en 12 peerles sls den passer jo i hullet og burde spille bedre ved højere frekvens. Eller seas 10" h1209-08 l26rfx/p eller vifa pl26wr09-08 . Jeg har ikke behov for at spille under 35-40 hz.
Hvad syntes I?
Peter
Til top Vis bsfp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bsfp

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 Juli 2008 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

hejsa .. op give ikkke håbet .. man kan godt gøre lidt for det .. hvilken forstærker har du til dine peeless xls  .. <????

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 15 Juli 2008 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

En subwoofer skal ikke gå så højt

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 15 Juli 2008 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

bsfp skrev:
  Hvad syntes I?   

Nu skriver du ikke noget om det er refleks kabinetter eller hva'

men 12" og 40 liter kabinet ?    det giver ikke meget bidrag.

( hvis du spiller ned i gulvet, bliver det jo også noget værre noget )

Jeg havde nok ikke lavet det på den måde.

Din delefrekvens til de almindelige kasser undrer mig noget - de fleste højttalere kører ganske fint ned til 80-100hz, så der er næppe grund til at dele højere end det.   Kan det være et faseproblem, der gør du synes bassen er ringe ? 

bsfp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2008 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

et 40 l lukket kabinet som jeg har lavet er ok til XLSen men måske ikke til en mere "normal" 12" Men jeg kan jo altid lave et passende basboost med behringeren. Jeg troede ikke at frekvenser under 300 Hz var retningsbestemte derfor spiller enheden mod gulvet eller var det mon noget med WAFen.
Måske er det rummet der er skidt der er ihvertfald et kæmpe hul ved 150 Hz , det er der jeg gerne vil have bassen til at tage over. Jeg har prøvet at lade væghøjtaleren få et hæv ved 150 Hz det kan den ikke så godt lide (en 6'5" vifa MG i 6 L lukket)
Bas forstærkeren er en NAD 216 på 2*125 W vil på et tidpunkt prøve en digital
Peter

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2008 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

bsfp skrev:
et 40 l lukket kabinet som jeg har lavet er ok til XLSen men måske ikke til en mere "normal" 12" Men jeg kan jo altid lave et passende basboost med behringeren. Jeg troede ikke at frekvenser under 300 Hz var retningsbestemte derfor spiller enheden mod gulvet eller var det mon noget med WAFen.
Måske er det rummet der er skidt der er ihvertfald et kæmpe hul ved 150 Hz , det er der jeg gerne vil have bassen til at tage over. Jeg har prøvet at lade væghøjtaleren få et hæv ved 150 Hz det kan den ikke så godt lide (en 6'5" vifa MG i 6 L lukket)
Bas forstærkeren er en NAD 216 på 2*125 W vil på et tidpunkt prøve en digital
Peter

(Det kan da være WinISD er tåbelig, men med de parametre en 12" XLS har ruller den tidligt af i et 40 liters kabinet -  -3db punktet ser ud til at være ved 80Hz.)

Hvordan er du kommet frem til du har et dyk der hvor du mener det er ?

Det kan sagtens være rummet der spiller et pus

bsfp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2008 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Med en test cd med frekvenser fra 20 - 200 hz

bsfp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2008 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Med samme test cd er der fint output ned til 35 hz hvor der er et kæmpe peak det er dog kun ved hjælp af ørende at jeg er kommet til resultatet. Jeg målte en anden sub i samme rum med en lydtryksmåler og der var også et peak ved 35 hz og et dyk ved 150 hz så det er jo nok rummet der spiller et puds.
Peter

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2008 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

bsfp skrev:
Med samme test cd er der fint output ned til 35 hz hvor der er et kæmpe peak det er dog kun ved hjælp af ørende at jeg er kommet til resultatet. Jeg målte en anden sub i samme rum med en lydtryksmåler og der var også et peak ved 35 hz og et dyk ved 150 hz så det er jo nok rummet der spiller et puds.
Peter

det kunne da lugte derhen ad - målte du i samme position, eller forsøgsvis flere steder ?

jeg har også steder i hytten hvor det booomer ;(

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 15 Juli 2008 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Tror det er rummet, i kombination med placeringen af højtalerne (både subs og satelitter), der driller dig v. de 150 Hz.

Da du bruger to subs, placeret ved hver sin satelit, burde en delefrekvens ved ~200 Hz bestemt ikke være et problem - heller ikke ved anvendelse af dedikerede sub-enheder. Kun ved anvendelse af enkelt mono-subs bliver det kritisk med en lav delefrekvens. Bølgelængden v. 200 Hz er stadig lang, ca. 1,7 m. Har enhederne luft nok ned mod gulvet? Jeg ville nok sige minimum 10 cm. i dette tilfælde. Desuden er der jo problemet med, at enhedernes lave Q-værdi gør dem noget bovlamme i lavfrekvensen uden EQ-hjælp.

Faktisk anbefales metoden med en delefrekvens ml. 200-300 Hz af Allison (han arbejdede bl.a. for AR), for at undgå de udfasninger fra gulvet i den dybe mellemtone, som ofte ses ved standerhøjtalere og visse gulvhøjtalere.

Hvor stort og hvordan er dit rum dimensioneret? Måske er NAD'en osse lige lovlig lille til disse enheder.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

bsfp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2008 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Efter forsøg med nogle 8" hds er det nok nærmere fordi at enhederne spiller ned mod gulvet at det lyder mærkeligt med en højere delefrekvens end 100 hz der er ellers 12 cm luft under enhederne.
Hov pludselig var der nogle ældre (dem fra abyss) 12" peerless enheder til salg kun 20 min. væk. De er nu i og er overraskende gode. De får lige et 6 db hæv ved 42 hz og bliver delt ved 95 Hz så nu lyder det ok
Peter

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes