Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 11:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hjælp til nytænkning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kongen2610
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 15 Juli 2008 kl. 07:46 | IP-adresse registreret  

Hej.

Som ny bruger af dette forum, så er jeg ikke helt sikker på at jeg er kommet ind i rette boks, men nu forsøger jeg.

Jeg er interesseret i at hører fra andre som har erfaring med at opbygge ganske almindelig musikanlæg, strikket sammen af forskellige enheder.

Jeg har igennem tiden arbejdet med musikanlæg i biler, så jeg har mange dele liggende til dette, men i mine tanker er der noget som siger mig, at jeg måske kan bruge nogle af disse dele. Jeg ved at der er 4 ohms og 8 ohms grænsen, men ville det være muligt at bygge et godt anlæg til hjemmet, ud af dele som kommer fra autoverden?

Jeg ser frem til at hører fra jer.

Med venlig hilsen.

Kongen2610

Til top Vis Kongen2610's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kongen2610

Red King
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 Juli 2008 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Hej.

Ja altså det afhænger meget af temperement!

Det korte svar kan være både Ja og nej(til at det kan bruges)

Men hvis du SKAL bruge det, så bliver det meget besværligt og kompliceret!

For at bygge en højttaler, skal du lave et delefilter! Det kræver målinger, Som kræver Måle udstyr!

Foudsat at det skal bliver godt!

Men start med at læse artiklerne om højttaler byg herpå siden først:

Til top Vis Red King's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Red King

Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006
Sendt: 15 Juli 2008 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

High end - får man nok svært ved at opnå, men en rimelig lyd burde man godt kunne få (alt afhængigt af enhederne).

Det bliver lettere, hvis du kan skaffe nogle data på enhederne, så kan du beregne, hvor store kabinetter du skal lave (vha. PC). Ved sammenbyggede flervejsenheder (eks. 6*9" med diskant) skal kabinettet kun passe til den største enhed (bassen).

Den støre ulempe ved Carfi enheder er, at de er optimeret til at spille i meget små rum (kabiner), det går specielt ud over dybden på bassen.

Til top Vis Niels_arl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels_arl

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 15 Juli 2008 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Et sæt bilenheder har vel indbyggede filtre, omend ikke de mest avancerede. Som Red King nævner, kan det være, at bassen skal hjælpes lidt på vej. Det er forsøget værd, byg enkle kabinetter og lyt dig frem.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Kongen2610
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2008
Sendt: 16 Juli 2008 kl. 07:15 | IP-adresse registreret  

Jeg har lade mig fortælle at man kan få en omformer, således at man kun taber en lille bitte effekt.

Det jeg er ude efter er, at bruge de dele som jeg har liggende, selvfølgelig tage højde for de rigtige kabinetstørrelser. Jeg har en stor forstræker liggende, som uden tvivl vil kunne give mig den fornøden effekt på bass´en, jeg tænker lidt som Niels_arl skriver; 

"Det bliver lettere, hvis du kan skaffe nogle data på enhederne, så kan du beregne, hvor store kabinetter du skal lave (vha. PC). Ved sammenbyggede flervejsenheder (eks. 6*9" med diskant) skal kabinettet kun passe til den største enhed (bassen)."

Jeg havde den forventning at jeg på en eller anden form skulle lave nogle kabinetter til div. højtaler. Nogen ideer til om der ligger et udregningsprogram på nettet, eller skal man henvende sig til en forretning?

Til top Vis Kongen2610's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kongen2610

Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006
Sendt: 16 Juli 2008 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

I dit første indlæg tænkte vi kun højtaler enheder. Jeg ser ikke umiddelbart noget problem i at benytte en autoforstærker, dog får du, som du skriver et tab ved konvertering fra 230V AC til 12-14V DC (stræb efter 14V, da en bilgenerator typisk levere 14V). En fostærker kræver en strøm kilde, der kan levere masser af ampere for, at det skal lyde bedst muligt.

Mht. beregning kan man enten benytte dette lidt mere avancerede program:

http://www.linearteam.dk/default.aspx?download=winisdpro

eller denne mindre avanceret online beregningsside:

http://www.mhsoft.nl/spk_calc.asp

Jeg vil anbefale, at du vælger Qtc til 0,707 eller lavere (giver mening, hvis du læser lidt om emnet).

Hvis du virkeligt har blod på tanden, så læs her om højtalerbyg generelt.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=15266&K W=grundl%E6ggende+h%F8jtaler

Til top Vis Niels_arl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels_arl

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes