Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 16:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: "Nye" brugte højttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Skyan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 16 Juli 2008 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Gode råd ift. køb af brugte højttalere, tak. Ser på følgende produkter: Dali 10k, Dali Evidence 470, Dali 107.

Har i forvejen Dali 7a, der egt. spiller rigtig godt, så jeg er på udkig efter nogle, der spiller endnu bedre. De skal kun bruges til musik. Jeg hører meget forskellig: hård rock, blues, jazz, klassisk.

Forstærker: NAD 319. Lydkilde: Apple computer. Apple lossless lydformat.

Prisniveau: 3-4k

I er velkomne til både at kommentere på de produkter, jeg nævner og foreslå alternativer.

På forhånd tak!!

VH

Jakob

Til top Vis Skyan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skyan

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 Juli 2008 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Jeg har desværre ikke hørt nogen af de højttalere du nævner, men nu hvor du selv er inde på Dali (som jeg også godt kan lide) er Dali 850 måske også et godt bud. Med en nypris på omkring 7.000 kommer de til at ligge i dit brugte prisleje - en fornuftig pris kunne være 3.000.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Skyan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juli 2008 kl. 08:16 | IP-adresse registreret  

Hej Wymax

Tak for svaret.

Skal høre et par 850 'ere idag.

Hørte Dali Evidence 470 igår, og jeg var lidt skuffet. De spiller godt, når man spiller højt, men ved lavere volumen er de noget kedelige.

Er det nok med en Nad 319 til 850 'eren. Man kan brokoble 319 med en NAd 216thx, ikke?

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Juli 2008 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Skyan skrev:
Er det nok med en Nad 319 til 850 'eren. Man kan brokoble 319 med en NAd 216thx, ikke?

125 watt skulle egentlig være nok... Jeg kender ikke de specifikke modeller, men ved godt at NAD som regel har en tilsvarende effektforstærker som man så kan brokoble sammen med, men om det er 216 aner jeg ikke.

Jeg mindes for mange år siden at have hørt at brokobling medfører en eller anden ulempe, måske at watt'ene ikke er så strømstærke, men jeg kan faktisk ikke huske det

Men ellers kunne du jo anvende en ekstra effektforstærker til biamping i stedet - det ville jeg nok gøre, hvis du billigt kan skaffe en 216.

krill
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 August 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 Juli 2008 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Evt. se om du kan støve et par Dalli Grand Coupe op. Klasse højttalere som kan erhverves for ca. 4000-5000 brugt.

Mvh

Krill
Til top Vis krill's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krill

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Juli 2008 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

krill skrev:
Evt. se om du kan støve et par Dalli Grand Coupe op. Klasse højttalere som kan erhverves for ca. 4000-5000 brugt.

Fine højttalere, men jeg fornemmer at Skyan, qua sine egne forslag, er ude efter en gulvhøjttaler for at få den "bund" som de har til fordel for standerhøjttalere  Og køber man standerhøjttalere skal man også bekoste et sæt standere af fornuftig kvalitet.

Skyan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2008 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Tak for gode indlæg!

Jeg har købt et par velspillende dali 850 og de skuffer ikke. Jeg er imponeret over den fylde og detaljerighed de spiller med. Jeg har efter følgende brugt en del tid på at få "blødgjort" min stue, hvor der er en frygtelig akustik. Det har altid været et problem at specielt høje toner får en metallisk klang i rummet, når der skrues højt op.

Jeg har efterfølgende også hørt at de ældre NAD forstærke skaber en noget diskantpræget lyd, er det noget I kender til? Hvilket anden forstærker kunne man forstille sig i stedet for? Kunne man forestille sig at lade fx en Rega forstærker trække de øverste enheder og lade NAD'en klare de nederste? Eller måske en rørforstærker og Nad'en sammen?

Lydkilden er en ældre Denon cdafspiller.

tak.

MVH

Rainbow
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 03 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 21 Juli 2008 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Hej Skyan!

Jeg kender Dali 850 særdeles godt og ved at den ikke er anstrengende i de øverste oktaver. NAD har jeg selv ejet og hørt flere modeller gennem tiderne. NAD 319 hørte jeg på Dali Evidence 870 og det lød rigtig fint. En skarp top er ikke noget jeg umiddelbart forbinder NAD-produkter med, men jeg har langt fra hørt alle. Jeg tror at den markerede top ligger i cd-afspilleren. En gammel Denon(modellen nævner du ikke) men udviklingen indenfor cd-afspillere har trods alt rykket sig en del. Hvis du har mulighed for at låne en nyere god cd-afspiller tror jeg at du vil få en wow-oplevelse. Forstærkeren ville jeg lade være lidt endnu medmindre at du ligefrem står med penge til at investere i en rigtig high-end forstærker. Køb en bedre cd-afspiller, der er så mange muligheder på KSB.

Venlig hilsen

Til top Vis Rainbow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rainbow

Skyan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2008 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Hej Rainbow

Tak for svar. Jeg har en nyere NAD DVD afspiller sat til mit fjernsyn. Kunne det være en idé at prøve at sætte den til eller er CD kvaliteten i sådan et apparat elendigt? Jeg mener egt. også at NAD forstærkere går for at være bløderen end fx Denon forstærker, så måske er det min CD. Det var forøvrigt samme problem med mine gamle Dali 7a ht, der ellers er dejlig rund i lyden.

Tror også rummet har indflydelse. Det "smelder" stadig fælt, når jeg klapper...

VH  Skyan

Rainbow
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 03 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 Juli 2008 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Hej Skyan!

Jeg tror helt bestemt at NAD dvd`en spiller bedre end din gamle Denon cd. Der er stadigvæk et stykke op til en god cd-afspiller men bare for at konstatere, at det er cd-afspilleren, som skal skiftes ud.

Nu ved jeg ikke hvordan dit rum ser ud. Et tæppe på noget af gulvet(det har jo også noget at gøre med om du bor alene). Tæpper, bøger i bogreol, møbler osv. alt er godt til at dæmpe. Ellers skal du til at købe dæmpeplader ind til at sætte op. Det er sjældent populært hos det andet køn.

Du kan også begrænse lyttevinduet lidt. Simpelthen dreje højtalerne lidt ind mod lyttepositionen. Nu ved jeg ikke hvordan du kan have højtalerne til at stå, men en opstilling med under 1 meter til sidevægge er heller ikke det bedste. Hovedreglen er jo: væk fra bagvæg og sidevæg. Det er blot de færreste som kan indrette sig sådan. Ellers kan det nogle gange lyde bedre hvis man spiller på tværs af rummet i stedet for på langs eller omvendt. Lad dine Dali stå på nogle gummi-dæmpefødder, ikke spikes.

Et sidste bud fra mig kunne være: gå i Ikea, køb deres mindste runde stålfødder(altså de laveste, omkring 5-6 cm). Jeg har selv gjort det ved mine JBL-højtalere(se under "Rainbows grej") for at få basrefleks-porten længere væk fra gulvet med betydelig bedre basgengivelse og mindre rystelser i kabinet(refleksioner fra gulv). Det giver også bedre diskant og mellemtonegengivelse og det ser godt ud(smag og behag). Jeg har dog ingen erfaringer med dette trick på en Dali 850, men det giver da højest nogle små skruehuller i bunden. Du kan evt. montere dem i en ligesidet trekant i stedet for 4-kant. Det giver færre berøringspunkter med gulv og den står stadigvæk glimrende fast. Du skal blot vælge de laveste rør du kan finde(evt. save af dem), da du i forvejen har en meget høj højtaler.

Nå det var nogle muligheder. Du kan jo selv sortere. Det er dine ører som afgører det hele.

Venlig hilsen

Til top Vis Rainbow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rainbow

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 22 Juli 2008 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Snell E-series...

Måske J-series, hvis rummet ikke er så stort...
Til top Vis virious's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af virious Besøg virious's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes