Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2026 | 14:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Steriosignal bliver til surround? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 16 Juli 2008 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Hej.
På min DVDafspiller sidder der kun 2 phonostik til lyden, højre og venstre.
Nu er mit spørgsmål så, når dette steriosignal kommer over i surroundreciveren bliver det lavet om til surround, altså 5 kanaler, hvordan er det lige
det sker?

Jeg kan tydeligt høre når jeg ser film at tale og sang kommer fra centerhøjttaleren og musikken og andre surround effeker kommer fra front og
baghøjttalere. Altså bliver sterio lavet om til surround. Det jeg gerne vil vide er hvordan et steriosignal kan blive lavet om til 5 kanals surround?
hvordan ved reciveren hvad der skal sendes hvor hen?

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 Juli 2008 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Der er her tale om analog surround, ikke digital. Der er derfor ikke tale om 5.1 diskrete kanaler som ved f.eks. Dolby Digital og DTS.

Der er faktisk tale om lyd i 4.0 kanaler, der er "matriceret" til at ligge i 2 kanaler. Den måde dekoderen allokerer signalet er således:

Lyd i mono og i korrekt fase sendes til centerkanalen.

Lyd i mono i MOD fase sendes til surroundkanalerne (som altså spiller i mono)

Lyd der er kraftigst i enten højre eller venstre kanal sendes til - højre og venstre kanal.

Delefilteret i forstærkeren afgør hvor meget af signalet der sendes til subwooferen, typisk lyd under 80-120 hz.

Afhængig af forstærker og software kan der godt være noget dsp (digital signal processing) der laver en slags pseudostereo i bagkanalerne. Det sker ved at analysere signalet i højre/venstre kanal, og så styre eventuelle surroundeffekter mod samme side. (Hvis f.eks. en bil kører fra højre mod venstre, så vil eventuelle effekter i surroundkanalerne til en vis grad følge med).

Der er forskellige mere eller mindre eksotiske teknologier der i tidens løb er blevet brugt til at forsøge at få flere kanaler ud af de to stereokanaler - det mest vellykkede er nok Dolby Pro-logic II, men også f.eks. DTS NEO:6 (som laver 6.1 lyd ud af et stereosignal) fungerer ret godt.

Når alt det er sagt, har din DVD afspiller så ikke en digital udgang, enten Coax (1 phonostik) eller Toslink (optisk udgang)..? Med en af disse kan du nemlig overføre det digitale signal, som (afhængig af filmen) ligger i rigtig 5.1 lyd, ikke et som skal "afkodes" fra et stereosignal.

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 Juli 2008 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Af hvad jeg kan se på reciveren så er det netop dolby digital den afspiller når den køre surround.
Der er desværre ikke nogen digital indgang på reciveren så det virker ikke. Men tak for hjælpen.

Hvorfor laver man egnegtligt ikke film der køre i q-sound? Jeg har oplevet det et par gange at de har være i q-sound, men det er langt fra hver
gang de gør det.

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 Juli 2008 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

Du kan ikke få Dolby Digital ud af DVD afspilleren og/eller ind i receiveren uden at bruge digital overførsel, medmindre du dekoder i afspilleren og overfører lyden analogt gennem 6 (5+1) phonokabler...

Dolby Surround (som er det du får når du overfører lyden via et sæt stereokabler), fungerer så vidt jeg ved dybest set på samme måde som q-sound, altså ved at bruge forskelle i fase til at dirigere lyden forskellige steder hen. Den største forskel er at der ved Dolby Surround er en centerhøjttaler af hensyn til filmens dialog.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes