Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 18:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Død forstærker i Beolab Penta (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 17 Juli 2008 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Hey!

Er der nogen der ved noget om hvor man kan få repareret en død forstærker til en B&O Penta højttaler? Alternativt har jeg fundet én der sælger forstærkeren for sig selv, men det er beolab 200, og jeg mangler en forstærker til Penta Mk. I som bruger beolab 200.

Kan en gammel MK. I bruge den nyere forstærker? Og kan de betale sig at smide 3200 kroner for 2 beolab 200'ere i stedet for at få repareret den gamle?

På forhånd tak. :)

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 17 Juli 2008 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Beolab Penta er bare en effektforstærker der er ret traditionelt opbygget, så der er normalt ikke de store problemer i at reparere den. Det kan de klare på ethvert radioværksted. De mest almindelige fejl på dem var defekte trimmepotentiometre til justering af bias og dc-offset. Hvis det ene svigter, bliver den hurtigt varm og slår fra. Hvis det andet svigter, kan den ikke tænde ( så vidt jeg husker lyste dioden gult ). Det er altså ret overkommelige reparationer, som er til at betale. Der kan selvfølgelig også være tale om en defekt LF-udgang (defekte transistorer m.m.), og så bliver det dyrere, men jeg mener da stadig at det kan betale sig.

Hvordan viser fejlen sig hos dig ?

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Sendt: 17 Juli 2008 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Well det er faktisk min fars højttalere, så jeg er ikke helt sikker. Jeg ved bare han selv siger det er udgangstransistoren der er død. Der kommer i hvert fald ingen lyd overhovedet, men den lyser grønt.  Og bliver varm!

cdl-77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2005
Sendt: 17 Juli 2008 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Hej,

Min far har vist haft et lignende problem med sine penta'er... Det viste sig at være en løs forbindelse. Især DIN indgangsbøsningerne er ikke loddet alt for godt på (og de stik er i det hele taget noget skod).

Før jeg gjorde noget ville jeg afprøve alle indgange på den defekte (phono + DIN aka 'speakerlink' og den 8(?)-polede 'Powerlink'). Check også at kablerne er OK - 'speakerlink' stikkene kortslutter nemt! Kontrollér evt. at det virker på den anden Penta...

Hvis der så stadig ikke er lyd, så ville jeg prøve at skille forstærkeren (altså den i Penta'en) ad og check'e forbindelserne. Helt fra ny af har phono stikket på den ene af min fars aldrig virket.

I sidste ende så kan en hvilken som helst effektforstærker drive Penta'erne som passive højttalere ;-)

Til top Vis cdl-77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cdl-77

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 17 Juli 2008 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

BjarkeHedegaard skrev:
Well det er faktisk min fars højttalere, så jeg er ikke helt sikker. Jeg ved bare han selv siger det er udgangstransistoren der er død. Der kommer i hvert fald ingen lyd overhovedet, men den lyser grønt.  Og bliver varm!

Hvis den lyser grønt, betyder det at den er tændt og at sikringskredsløbet ikke er aktiveret. Så er der med 99% sikkerhed ikke noget galt med udgangstransistorerne (der sidder 6 stk. ialt). Hvis den bliver varmere end den anden, skyldes det for høj bias som nævnt ovenfor altså sansynligvis et defekt trimmepotentiometer. Det er dog ikke derfor den er tavs. Det må skyldes en mindre fejl omkring indgangen, altså ikke noget særligt dyrt. Er I sikker på at omskifteren i bunden står rigtigt ?
Jeg vil da stadig mene at det kan betale sig at få den repareret og justeret hos en fagmand.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes