Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 23:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Udg. impedans Holfi Xara NFB (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kalleklat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 18 Juli 2008 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Der er noget med, at Holfi bruger en anden udgangs impedans, på deres CD afspillere, end alle andre.
Jeg har en Holfi Xara NFB, som kører gennem en T+A P1200R forforstærker, med den almindelige impedans på alle indgange.
Hvad kan jeg gøre, for at tilpasse impedansen? Jeg har læst, i flere tests, at der er kraftige lydforbedringer at hente, med impedans tilpasning. Kan jeg gøre noget med kablerne?
For eksperimentets skyld, prøvede jeg, at bruge to ens digital coax kabler, istedet for alm. signalkabler. Hvilken forskel: Mere kontrolleret diskant og bedre (mere fast) bas. MEN, det er også som om, at lydbilledet "skrumper ind". Scenen er ikke så bred, som med signalkabler.
Hvad gør jeg?

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 Juli 2008 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Det er korrekt, Holfi kører med en højere udgangsimpedans end de fleste - vist nok omkring 800 ohm.

Så vidt jeg ved er formålet med NLE ROC netop impedanstilpasning, så måske et af hans produkter kunne gøre noget ved lyden?

Se eventuelt http://www.hifi-musik.dk/?page=visbranche&id=669 og http://www.fm-audio.dk/nle-pris.html. NLE's hjemmeside skulle angiveligt være www.dact.com, men jeg kan ikke umiddelbart finde noget om ROC.

Ellers prøv at søge med NLE ROC på Google.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Juli 2008 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Nej ROC har ikke noget med impedanstilpaning at gøre på den led. Det er et frekvenskorrigerende led for kapacitiv/induktiv belastning mellem apparaterne.

MEd et HOLFI apparat skal du blot belaste modtage enden med samme impedans - altså 800 ohm. Sæt en modstand på lige over 800 ohm parallet med indgangen (typsik 47 kohm) eller placer evt. modstanden i stikkene i kablets modtageende.

Bemærk at du vil få et let fald i niveau, da udgangsimpedans og modstand kommer til at virke som et dæmpeled.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 Juli 2008 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
Nej ROC har ikke noget med impedanstilpaning at gøre på den led.

Ahh, så beklager jeg  Jeg kunne ikke umiddelbart finde noget materiale på det hvor jeg lige hurtigt kunne aflæse om jeg huskede korrekt om det med hvad ROC tilpasser.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

kalleklat
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2008 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Nej ROC har ikke noget med impedanstilpaning at gøre på den led. Det er et frekvenskorrigerende led for kapacitiv/induktiv belastning mellem apparaterne.

MEd et HOLFI apparat skal du blot belaste modtage enden med samme impedans - altså 800 ohm. Sæt en modstand på lige over 800 ohm parallet med indgangen (typsik 47 kohm) eller placer evt. modstanden i stikkene i kablets modtageende.

Bemærk at du vil få et let fald i niveau, da udgangsimpedans og modstand kommer til at virke som et dæmpeled.

OK. Tak, det vil jeg straks afprøve.

kalleklat
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juli 2008 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg loddet 800 ohms modstande ind, på en af T+A´ens indgange. Parallelt som beskrevet, mellem + og -.

Ja, niveaufaldet er tydeligt, men lyden..........................................bob...bob. Ikke noget at skrive hjem om.
Diskanten er noget tilbagetrukket, og lydbilledet er "skrumpet" ind. Den eneste forbedring er faktisk nedre mellemtone og bas. her er der mere "kontrol" end der var før.

Hvis jeg sammenligner med signalkabler på en alm. indgang og samme kabler på den modificerede indgang, så foretrækker jeg nok den ikke modificerede indgang.
MEN, digitale coax kabler på den modificerede indgang, det er lige i øret. Lydbilledet er igen stort, og hele frekvensområdet er meget kontrolleret.

Hvad er forklaringen?

Kabler: Tara Labs Spectrum 3a (alm. signal kabel). Tara Labs Digital 75 (digital kabel).

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Juli 2008 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

100% kan jeg ikke forklare det, men det du gør er jo at lave det om til noget der ligner en strømoverførsel i stedet for en spændingsoverførsel (næsten). Det er samme princip bag Krells Cast forbindelser.

Det du så opnår, er at signalet bliver langt mindre følsomt over for kapaciteter og induktion i kabler. Men som du selv siger - så er der altså stadig forskelle!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes