| Forfatter |
|
mathias 2 Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1669
|
| Sendt: 20 Juli 2008 kl. 20:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa i forumet!  Jeg tænkte at i kunne hjælpe mig med en lille ting som i så ofte har gjort før i tiden. Denne gang handler det om min computer og hvordan jeg bedst muligt for spillet MP3(195/320kbps) og FLAC filer over mit anlæg. Jeg har overvejet forskellige muligheder: 1. At benytte mig af en Squeezebox (brugt)2. At købe et nyt lydkort+Phono/jack-kabel. Hvis i mener det sidste bedst kan betale sig; hvad vil i så anbefale? Maxpris ligger på de 1000kr. Jeg er ejer af en Lenovo Z61m laptop hvori der sidder et lydkort kaldet "SoundMAX Integrated Digital HD Audio". Jeg har svært ved at finde nogle oplysninger om det på nettet, så jeg går ud fra at det ikke er et af de bedre lydkort derude (produktnavnet stinker også lidt af discount). 3. Evt. anden mulighed? Lad mig høre hvad i synes jeg skal satse på.
| |
Mark.S Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 531
|
| Sendt: 20 Juli 2008 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor langt er der fra computer til anlæg?
Og kører computeren normalt i samme rum som du hører musik?
Fra de specs jeg lige kunne finde, ser det ikke ud til, at der er optisk / digital udgang på computeren. Det er vel heller ikke en mulighed du har i lydkort-softwaren? __________________ Mit setup:
FLAC, Hercules DJ Console, Densen Beat B-100, Qln Signature MK. II
|
| Til top |
|
| |
mathias 2 Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Juli 2008 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mark.S skrev:
Hvor langt er der fra computer til anlæg?
Og kører computeren normalt i samme rum som du hører musik?
Fra de specs jeg lige kunne finde, ser det ikke ud til, at der er optisk / digital udgang på computeren. Det er vel heller ikke en mulighed du har i lydkort-softwaren? |
|
|
Der er ca. 2-3 meter fra anlæg til computer og computeren bliver primært brugt i samme rum som mit anlæg(altså ikke behov for multiroom og sådan). Nej, der er ingen digitale udgange på lyd-kortet(gad vide hvordan de så kan kalde det "... Digital HD Audio", anyway. Jeg tror ikke jeg har en decideret "lydkort software", så jeg aner det ikke... __________________
|
| Til top |
|
| |
Dennis Frie Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 443
|
| Sendt: 20 Juli 2008 kl. 23:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du har en optisk udgang kunne det være en mulighed med en billig DAC til en tusse (Kan selv anbefale Zero  ). På den måde får du overført alt lyd fra pc'en. Jeg kan dog ikke finde ud af om du har optisk udgang eller...? Alternativt et godt USB lydkort, måske EMU? Hvis du udelukkende ønsker at afspille MP3 og FLAC er det som du selv nævner også en mulighed med en squeezebox - der skal du dog nok regne med lidt over 1.000 kr. Samtidig er der også en del der mener at en ny strømforsyning giver betydelig bedre lyd (til squeeseboxen), og der er også en del der mener at det kan betale sig at smække en seperat DAC på efterfølgende og bare bruge squeezeboxen's digitale output...
|
| Til top |
|
| |
Mark.S Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Juli 2008 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du kan finde en brugt Squeezebox til 1000 kr., ville jeg nok få efter det, da den jo giver lidt flere muligheder mht. betjening, etc.
Hvis du ikke har noget imod at styre musikken fra computeren, er der et EMU 0404 USB tilsalg på dba til 1200 kr. Alternativer kunne være M-Audio Audiophile USB (1100 kr.) eller Audiotrak OptoPlay (500 kr.). Alle lydkortene har digital udgang, så du har også mulighed for at tilslutte en DAC, når du finder ud af hvor nemt og godt computer-as-source er 
Hvad der lyder bedst er jo meget subjektivt, men alle de nævnte kort har fået gode ord med på vejen. Dog har jeg hørt mange fremhæve EMU-kortet som værende rigtig godt til prisen. __________________ Mit setup:
|
| Til top |
|
| |
mathias 2 Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Juli 2008 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dennis Frie skrev:
Hvis du har en optisk udgang kunne det være en mulighed med en billig DAC til en tusse (Kan selv anbefale Zero ). På den måde får du overført alt lyd fra pc'en. Jeg kan dog ikke finde ud af om du har optisk udgang eller...?
Alternativt et godt USB lydkort, måske EMU?
Hvis du udelukkende ønsker at afspille MP3 og FLAC er det som du selv nævner også en mulighed med en squeezebox - der skal du dog nok regne med lidt over 1.000 kr. Samtidig er der også en del der mener at en ny strømforsyning giver betydelig bedre lyd (til squeeseboxen), og der er også en del der mener at det kan betale sig at smække en seperat DAC på efterfølgende og bare bruge squeezeboxen's digitale output...
|
|
|
der er ikke nogen form for digital udgang på mit nuværende lyd-kort. det lyder som om jeg skal hoppe på Squeezeboxen... men er der nogen forskel mellem Logitechs og Slimdevices version? __________________
|
| Til top |
|
| |
Mark.S Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Juli 2008 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
mathias 2 skrev:
der er ikke nogen form for digital udgang på mit nuværende lyd-kort. det lyder som om jeg skal hoppe på Squeezeboxen... men er der nogen forskel mellem Logitechs og Slimdevices version?
|
|
|
Nope, Logitech har bare opkøbt Slimdevices og sat deres navn på  __________________ Mit setup:
|
| Til top |
|
| |
mathias 2 Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Juli 2008 kl. 15:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mark.S skrev:
mathias 2 skrev:
der er ikke nogen form for digital udgang på mit nuværende lyd-kort. det lyder som om jeg skal hoppe på Squeezeboxen... men er der nogen forskel mellem Logitechs og Slimdevices version?
|
|
|
Nope, Logitech har bare opkøbt Slimdevices og sat deres navn på  |
|
|
ok, fair nok så. har du selv en squeezebox? (i så fald har jeg lige et par spørgsmål  ) __________________
|
| Til top |
|
| |
Mark.S Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Juli 2008 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
mathias 2 skrev:
ok, fair nok så. har du selv en squeezebox? (i så fald har jeg lige et par spørgsmål )
|
|
|
Ikke endnu, men den står da på ønskelisten . Squeezebox-spørgsmål kommer normalt i 'Digital'-forummet, så der kan du nok finde svar på de fleste af dine spørgsmål  __________________ Mit setup:
|
| Til top |
|
| |
mathias 2 Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Juli 2008 kl. 17:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mark.S skrev:
mathias 2 skrev:
ok, fair nok så. har du selv en squeezebox? (i så fald har jeg lige et par spørgsmål )
|
|
|
Ikke endnu, men den står da på ønskelisten . Squeezebox-spørgsmål kommer normalt i 'Digital'-forummet, så der kan du nok finde svar på de fleste af dine spørgsmål  |
|
|
ok, tak for alt  __________________
|
| Til top |
|
| |