| Forfatter |
|
Tylle Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 490
|
| Sendt: 22 Juli 2008 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Jeg står med en Cambridge Azur 540 FM radio, som jeg skal have til at spille ude i garagen, men der mangler jeg jo så mit sædvanlige antennestik. Så leder efter en lille antenne som jeg kan placere gerne indenfor, da jeg ikke gider til at montere alt muligt halløj udenfor Nogen der har en idé hvor jeg kan skaffe sådan en?
M.v.h.
Tylle __________________ It's the Crown that makes you king!
Setup: Crown Studio Reference II, Crown K1, Audiolab 8000C, H/K HD970, Cerwin Vega AT-100, 18" sub
|
| Til top |
|
| |
osprey Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1053
|
| Sendt: 22 Juli 2008 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, 2 ledninger (eller 1,5 stift kobbert) af 50cm længde den ene til antenne indgang og den anden sluttet til skærm eller stel. Jeg er noget glad for Du ikke spørger til DAB signalerne.
Monteret i forlængelse af hinánden (totallængde 1m), og hvis Du modtager for svagt indendørs så prøv anbringe "antennen udendørs" og coax ledning ind til Radioen. Og hvis fortsat problemer så prøv med retningen og lodret eller vandret polarisering, svært udendørs  __________________ Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
|
| Til top |
|
| |
Tylle Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Juli 2008 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay det skal da helt klart prøves, hvis den antenne jeg købte i Elgiganten tidligere idag ikke fungerer optimalt  Men tak for svaret! __________________ It's the Crown that makes you king!
Setup: Crown Studio Reference II, Crown K1, Audiolab 8000C, H/K HD970, Cerwin Vega AT-100, 18" sub
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 22 Juli 2008 kl. 19:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
osprey skrev:
| Ja, 2 ledninger (eller 1,5 stift kobbert) af 50cm længde den ene til antenne indgang og den anden sluttet til skærm eller stel. Jeg er noget glad for Du ikke spørger til DAB signalerne.
Monteret i forlængelse af hinánden (totallængde 1m) |
|
|
Korrekt, bortset fra længden. Bølgelængden i FM båndet er ca. 3m, så du skal bruge 2 gange 75cm (1,5m total) til en halvbølgedipol. 2*50cm skal nok give noget signal, men meget svagere end ved den rigtige længde.
Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Juli 2008 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er nok muligt men "Hastigheden i kobber og andre metaller er altså kun omkring de 200.000 km per sekund, også betegnet som elektrisk længde". Derfor lykkedes mine amatør mæssige antenner aldrig fordi jeg havde glemt alt om dette. 3,5MHz til 15MHz. Og ved 20 meter eller 14MHz da betyder det meget om noget er 20m eller kun skulle være 13,5m
Nogen vil skrive dette kun gælder gemmen Coax kablets midterleder men dette køber jeg ikke helt. At elektriske signaler ligesom ved de farer igennem kobberledninger i det fri eller omgivet af en skærmet ledning, der er nogen grænser for hvad jeg accepterer.
Jeg mener hvis man prøver med signalestyrke og på een af DVB-T kanalerne, dette kan evt. efterprøves hvis samme altså har indikation for Signal Styrke.
De der 0,95 kan have noget gøre med afstande til Reflektorer eller Direktorer på elementer med 3 eller helst flere, elementer. Føde- eller Drive elementet hvor antenne kablet sættes på, det med hvor meget Reflektroren er l æ n g e r e og hvor meget direktoren (direktorerne) er k o r t e r e end samme Føde element. Så er det meste vistnok kommet med. __________________ Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Juli 2008 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://www.answers.com/topic/electrical-length
og mange andre sider
Måske eller på engelsk Perhaps, Cyklotron og prøv google på ordet Perhapsatron, eller hvad er en måsketron? Men er det overhovedet morsomt? Ihvertfaldt er det gammelt, halvleder- og computermæssigt. __________________ Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 23 Juli 2008 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
osprey skrev:
| Det er nok muligt men "Hastigheden i kobber og andre metaller er altså kun omkring de 200.000 km per sekund, også betegnet som elektrisk længde" |
|
|
Måske - men jeg har aldrig set en professionelt fremstillet FM dipol på kun 1m - og mig bekendt er aluminium også et metal. Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
flpdk Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 919
|
| Sendt: 23 Juli 2008 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bruger selv sådan en her (mon ikke den kan købes i Elgiganten eller Bilka):

FM-topolet antenne Til radio. Længde: 180 cm __________________ Mvh Flemming
|
| Til top |
|
| |
Tylle Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juli 2008 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Købte som sagt en antenne i Elgiganten igår og den ser ud til at virke ganske godt, skal bare lige have stillet den op på loftet så burde den være der  __________________ It's the Crown that makes you king!
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 24 Juli 2008 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Osprey har ret i det med lede-hastigheden i kobber m.m.; den er vel 30-95% af partikelhastigheden, og det er vist skærm og yderisolering, som sænker hastigheden?!
Flpdk; "længde: 180cm". Så er det nok en 5/8 dipol, måske altså?!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 31 Juli 2008 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den antenne havde jeg desværre glemt, billedet ovenover.
Betegnet som " 300 Ohm Foldet Dipol ". Sådant fladkabel blev engang brugt i UHF båndet, Sort/Hvid Tvens barndom. __________________ Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 31 Juli 2008 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
mcs_5 skrev:
osprey skrev:
| Det er nok muligt men "Hastigheden i kobber og andre metaller er altså kun omkring de 200.000 km per sekund, også betegnet som elektrisk længde" |
|
|
Måske - men jeg har aldrig set en professionelt fremstillet FM dipol på kun 1m - og mig bekendt er aluminium også et metal.
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
|
|
Korrekt, en "normal" dipol til FM båndet er dimensioneret til 96MHz og længden er ca. 1,55 meter. Simple dipoler med 8tals indstråling er lige følsomme for signalet som for reflektioner og må frarådes, 3 elementer (direktor, dipol og reflektor) alternetivt 5 elementer (3 direktorer) må anbefales til nærstationer. Glem de støjfølsomme 300 ohms dipoler og stavantenner. De "rundstrålende" dipoler er heller ikke noget at samle på. Fra 7 elementer og op kan det blive nødvendigt med en rotor med mindre antenne kun skal bruges til én bestemt sender. Husk højden, FM antennen skal reelt kunne "se" senderen da FM båndet ikke følger jordens krumning
High Fidelity (knud Søndergaard) havde i sin tid et par artikler om emnet + en detaljeret byggevejledning (nummer 5 og 6 årgang 1975) men FM antenner er så billige at det formenligt slet ikke kan betale sig, en 5 element antenne fra Triax koster vel en 3-4oo kroner.
|
| Til top |
|
| |