Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 23:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Firma til cd-ripning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
syfax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 23 Juli 2008 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Står over for at rippe hele min cd-samling. Findes der firmaer der kan gøre det for en eller er det bare at afsætte sommerferien til projektet.
Til top Vis syfax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syfax

Järven
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Juli 2008 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Måske du lige skulle se her: http://www.streamtech.dk/ripping-service-51/

Mvh

Til top Vis Järven's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Järven

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Juli 2008 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne godt have en mistanke om at sådan noget rent juridisk ville befinde sig i en gråzone som mange firmaer helst vil holde sig fra. Som udgangspunkt er det jo ok at tage en kopi til eget brug hvis man selv ejer originalen, men hvordan sådan en regel fortolkes hvis det er en trediepart der udfører ripningen ved jeg ikke. Hvordan f.eks. med dokumentation for at det er samme person der ejer CD'erne og harddisken de lægges ned på..?

Om der alligevel er firmaer der tilbyder denne form for service skal jeg ikke kunne sige, men det kan da godt være - de ville nu nok tage sig forholdsvis godt betalt for det, sammenlignet med hvor let det er at gøre det selv.

Hvor mange CD'er drejer det sig om? - Arbejdet med det består jo (afhængig af ambitionsniveauet) dybest set i at skifte skive hvert 5-10. minut, så man kan jo lave andre ting samtidig. Hvis man f.eks. sætter sig for at rippe 10-15 skiver om dagen kan man jo afsætte en time eller to til dette hvor man måske alligevel surfer på nettet eller lignende - og på et eller andet tidspunkt er man igennem...

Ellers kunne du vel finde en knægt i familien, en fætter, nevø eller lignende der ville gøre det henover et par uger eller måneder for et par rammer øl..! :)

Edit: Järven kom først...

syfax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2005
Sendt: 23 Juli 2008 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene. Sjovt at andre skal bestemme hvad jeg må med mine cd'er

Til top Vis syfax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syfax

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2008 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

syfax skrev:
Sjovt at andre skal bestemme hvad jeg må med mine cd'er
Tjaah - sådan er det nu engang med ophavsret. Tanken er at du godtnok ejer den fysiske CD, men ikke rettigheden til musikken som værk - og dermed heller ikke carte blanche til f.eks. at kopiere den videre til andre.

Tylle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 23 Juli 2008 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Hvilket program vil du så bruge til at rippe din musik med? Spørger fordi jeg selv bruger DBpoweramp, men kunne jo være du havde et super alternativ som skulle prøves

Setup: Crown Studio Reference II, Crown K1, Audiolab 8000C, H/K HD970, Cerwin Vega AT-100, 18" sub
Til top Vis Tylle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tylle

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 23 Juli 2008 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

Det lader til at der generelt er enighed om at EAC og DbPoweramp er nogle af de bedste programmer til at rippe med.

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2008 kl. 00:33 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger EAC og det kan jeg kun anbefale.

el_serpiente
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 Juli 2008 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Hvad med at få en studerende her i sommer ferien?
Til top Vis el_serpiente's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af el_serpiente

JoeConsultant
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005
Sendt: 24 Juli 2008 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:
syfax skrev:
Tjaah - sådan er det nu engang med ophavsret. Tanken er at du godtnok ejer den fysiske CD, men ikke rettigheden til musikken som værk - og dermed heller ikke carte blanche til f.eks. at kopiere den videre til andre.

Så længe man kopierer til eget brug og ikke giver det videre til andre er der vel ikke nogle juridiske problemer i at rippe sin egen cd-samling?

Mvh Jonas

Nyt på vej....
Til top Vis JoeConsultant's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JoeConsultant

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 24 Juli 2008 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

JoeConsultant skrev:

RogueAgent skrev:
syfax skrev:

Så længe man kopierer til eget brug og ikke giver det videre til andre er der vel ikke nogle juridiske problemer i at rippe sin egen cd-samling?

Mvh Jonas

Nej, overhovedet ikke, jeg tror bare slet ikke der er et marked for den slags i Danmark. Jeg tror at folk selv ripper deres cd'er i eks. Itunes, og dem der gerne vil have lidt kvalitet med ind over bruger nok EAC og Dbpoweramp og lign. værktøjer og gider nok ikke bruge 5-10 kr. pr. cd hvis et firma skulle rippe dem.

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2008 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

JoeConsultant skrev:

RogueAgent skrev:
syfax skrev:

Som udgangspunkt ikke - dog med den lille fodnote, at det ikke er lovligt at bryde en kopisikring for at lave en kopi, heller ikke til eget brug. Jeg har dog aldrig hørt om at den teknikalitet har været anvendt i nogen juridisk sammenhæng, men den er der i al fald...

Der hvor problemet kommer i det aktuelle spørgsmål er hvordan juraen forholder sig til hvis man betaler en trediepart for at gøre det "hårde" arbejde, for så er det jo ikke ejeren af CD'en der selv ripper den - og det åbner op for spørgsmål som eksempelvis hvilke muligheder tredieparten har for at kunne sikre sig at den harddisk de lægger filerne ned på tilhører ejeren af CD'erne eller f.eks. ekskonen som gerne vil have en kopi af CD-samlingen med sig i forbindelse med en skilsmisse..? Og hvis det er tilfældet - er det så dem der fysisk har rippet CD'en eller den der har bestilt arbejdet der har problemet..? (Svaret på dette burde måske give sig selv, men der er parallelle eksempler som f.eks. DVD fabrikker der har fået store problemer ved at producere DVD'er for andre, hvor det senere viste sig at være ulovlige kopier)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes