Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 19:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Gråt/hvidt - ikke det normale spørgsmål. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Terning
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Oktober 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 24 Juli 2008 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

I forbindelse med, at jeg har kigget på et Lissau Tab-tension (manuelt) lærred i størrelsen 92" på av-connection.dk, har jeg har læst, at i dag benytter man sig ikke så meget af de grå lærreder, da de nyere projektore er på et så højt kontrast niveau og er så gode til at vise sort.

Jeg står muligvis overfor, at skulle købe et nyt lærred hjemme til stuen. Det lærred jeg har nu, har jeg købt i forbindelse med min første projektor Sanyo Z2, lærredet er et Quality Screen Greyline (ca. 86-88").

Jeg har for et par år siden købt en Sony VPL-HS60 som er blevet prof. kalibreret (Jeg kører lampen i low-mode). Jeg har altid haft mulighed for 100% mørklægning af lokalet, men synes altid at der har manglet lys i meget mørke scener og underteksterne er også nogle gange meget mørke. Dette kunne jo godt tyde på, at det grå lærred ikke passer ordenligt til projektoren

Når nu det er fortalt... Er der nogen der ved, hvilken grænse på kontrast niveauet der afgør om man skal vælge et gråt eller et hvidt lærred? I min søgning er jeg også stødt på, at størrelsen kan afgøre valget mellem gråt eller hvidt, men er ikke stødt på en konklusion - Er det grå bedst til små lærreder og er hvidt bedst til store lærreder, i så fald hvor er grænsen på det (bare sådan nogen lunde)?  Til sidst, er der så nogen der vil vove og fortælle mig, eller har erfaring med, hvilket lærred der ville være bedst til netop min projektor?

Mange venlige hilsner

Martin

Eeyore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 Juli 2008 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

En af de betydende faktorer er hvor meget lys der bliver kastet tilbage fra lærredet mod siddepladserne. Projektorens lysstyrke, lærredets gain og størrelse er afgørende i dette tilfælde. Husk at en projektor taber meget af lysstyrken iløbet af sin levetid og det er derfor ikke tilrådeligt at dimensionere sit setup efter producentens tal (som også ofter er vildt overdrevet til at starte med). Med hensyn til om gråt eller hvidt lærred er bedst, så er det vist en smagssag. De grå lærreder bruges vist ikke ret meget mere med moderne projektorer. På projectorcentral har de en beregner der kan fortælle dig hvor meget lys der bliver tilbagekastet.

Til top Vis Eeyore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eeyore Besøg Eeyore's Websted

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Sendt: 24 Juli 2008 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Terning skrev:
Når nu det er fortalt... Er der nogen der ved, hvilken grænse på kontrast niveauet der afgør om man skal vælge et gråt eller et hvidt lærred? I min søgning er jeg også stødt på, at størrelsen kan afgøre valget mellem gråt eller hvidt, men er ikke stødt på en konklusion - Er det grå bedst til små lærreder og er hvidt bedst til store lærreder, i så fald hvor er grænsen på det (bare sådan nogen lunde)?  

Det kan ikke stilles så kort op. Valget af lærredets gain afhænger af projektorens lysstyrke, kontrast, lærredets størrelse, lysforholdene i rummet (deriblandt farven på væggene), og ikke mindst personlig præference (især hvis man ikke kan nå både tilstrækkelig lysstyrke samt tilstrækkeligt sort, hvilket af to kompromisser vælger du så?) Det er kort sagt alt for komplekst til at man bare kan lave en facit-liste. Hvis du vil gribe det mere konkret an end at forlade dig på praktiske erfaringer, så findes der nogle referencepunkter for den lysstyrke der skal til. I et mørklagt rum vil 12 fL som regel opfattes som tilstrækkeligt, mens meget mere end 20 fL i et helt mørkt rum vil være generende for de fleste. Et plasma-tv ligger til sammenligning typisk på 30-40 fL. Dérfra styres "sort" så af projektorens kontrast, plus udefra kommende forhold. Du kan principielt aldrig få for meget kontrast, dog kan man sige at mere end 20-30.000:1 vil være meget svært at se forskel på (alt andet lige). Hvor høj skal kontrasten så være for at sort virker "sort nok" til at du kan bruge den lysstyrke, det er straks sværere, da det er en ret individuel ting... Men har du omkring 2-3000:1 on/off, så skulle du være fornuftigt kørende. Sony'erne er ikke ligefrem kendt for at være lys-kanoner, så jeg vil påst du er bedst stillet med at jagte lysstyrke, mere end at jagte sort.

Terning
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2008 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Eeyore skrev:

De grå lærreder bruges vist ikke ret meget mere med moderne projektorer.

Spørgsmålet er så om HS-60 kan kaldes en moderne projektor?

Eeyore skrev:

På projectorcentral har de en beregner der kan fortælle dig hvor meget lys der bliver tilbagekastet.

Jeg har lavet en beregning på et lærred med 0.8 gain og der står at: Image brigthness er 55 nits - Hvad betyder det så?

AV Precision skrev:

Sony'erne er ikke ligefrem kendt for at være lys-kanoner, så jeg vil påst du er bedst stillet med at jagte lysstyrke, mere end at jagte sort.

Nu har lampen måske kørt i ca. 800 timer maks., så det er måske nok den hvide dug jeg skal have fat i. Jeg vil nok lige prøve at kontakte Lissau for nogle lærredsprøver.

Det er bare skide svært at finde ud af om det skal være den ene eller anden farve dug, når man ikke har set begge i aktion med den samme projektor. Der er vel ikke nogen som har prøvet begge farver dug, til Sony's HS-60?

Husker jeg rigtigt, at man oplyser til hvilken farve dug man ønsker en projektor kalibreret til? For så er den blevet kalibreret til grå dug .

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Sendt: 24 Juli 2008 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Terning skrev:

Jeg har lavet en beregning på et lærred med 0.8 gain og der står at: Image brigthness er 55 nits - Hvad betyder det så?

Det er det samme som 16 fL (jeg har en dårlig vane med at bruge amerikaner-mål, beklager...). MEN - og det er et væsentligt men - PC's beregner tager udgangspunkt i producentens opgivelse, der er 1200 lumens, og trækker så 25% fra for at tage højde for overdrivelser. Men de fleste hjemmebio-projektorer leverer langtfra 75% af den maksimale lysstyrke når de er kalibreret til bio-brug. Med et par hundrede timer på lampen, er du måske nærmere nede på 25% i dette tilfælde! Så når calculatoren siger 16 fL, så har du måske i praksis 8,  måske mindre. Det er lige til øllet. Og det er med iris'en fuldt åben...

Terning skrev:

Nu har lampen måske kørt i ca. 800 timer maks., så det er måske nok den hvide dug jeg skal have fat i. Jeg vil nok lige prøve at kontakte Lissau for nogle lærredsprøver.

God idé, det kan du kun blive klogere af.

Grå duge er vidt forskellige farvemæssigt, så hvis du har bestilt den præ-kalibreret, så har du ikke korrekte farver uanset hvordan du vender og drejer det.

Terning
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2008 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Med et par hundrede timer på lampen, er du måske nærmere nede på 25% i dette tilfælde! Så når calculatoren siger 16 fL, så har du måske i praksis 8,  måske mindre. Det er lige til øllet. Og det er med iris'en fuldt åben...

Det støtter vel lidt op omkring at et mat-hvid lærred ville være at foretrække, når lyset er så langt nede.

AV Precision skrev:

Grå duge er vidt forskellige farvemæssigt, så hvis du har bestilt den præ-kalibreret, så har du ikke korrekte farver uanset hvordan du vender og drejer det.

Den er bestilt præ-kalibreret - Så hvis nu jeg beslutter mig for at købe det lærred fra Lissau og i mat-hvid udgaven, så er det måske en ide at prøve at kalibrere det selv? Jeg har tænkt mig at købe en kalibrerings-DVD, til at kalibrere mit ny indkøbte TV Pana 46PZ80 umiddelbart bliver det ISF udgaven men har ikke helt besluttet mig endnu, det kan også godt være det bliver DVE, men den har jeg læst skulle være så svær at finde ud af - (men det behøver vi ikke at snakke om nu .)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes