| Forfatter |
|
Brian Krist Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 94
|
| Sendt: 24 Juli 2008 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit største ønske i øjeblikket er en ny projektor hjem til stuen.
Jeg erhvervede mig min første projektor for ca. 10 måneder siden, og jeg købte dengang en Sanyo Z5 til ca. 7.500kr i det kære tyske naboland. Jeg nøjedes med denne model, da jeg lige skulle afprøve selve projektoroplevelsen vedr. film og spil.
På trods af bøvlet med at hænge mørklægningsgardiner op, og den evendelige kamp med kæresten om, at lyset ligesom skulle være slukket når jeg gerne ville se film (Så ville hun absolut læse en bog eller se tv og derved ødelægge mørklægningen), så har det været en fantastisk oplevelse... 
Jeg vil derfor gerne opgraderer projekteren lidt. Jeg har ikke uanede mængder penge, og på trods af at et lille kort lavet af plastik, samt 4 små tal kan forsøde min tilværelse med alverdens hifi lir´og gøjl, vil jeg hurtigt have en småsur bankdame i røret...
For ikke at spilde for meget af jeres dyrebare tid, har jeg de sidste 3 dage læst alle de indlæg, som der har været om projekterer på hifi4all.dk fra i dag af og 6 måneder bagud. På baggrund af dette, har jeg fundet frem til en lille liste over eventuelle projektorer, som kunne have interesse for mig. Glem alt om hvilket lærrede jeg har og hvor stor en stue det drejer sig om. Lokalet er mørk, og når vi engang flytter et andet sted hen, vil det nye lokale også være mørkt. Størrelsen på billedet bliver 92".
Prisen er selvfølgeligt afgørende, og jeg har fastsat en grænse på maks 20,000 (Og dette er kun for projekteren). Fordi den ikke må koste mere, ved jeg selvfølgeligt godt, at jeg ikke kan få toppen af poppen... Men det er heller ikke så vigtigt lige nu. Jeg vil bare gerne have noget "value for money"
Her er den fantastiske liste, som jeg har fundet frem til ved at læse tidligere indlæg og forslag:
- Sanyo Z2000 (LCD) - 11,250kr.
- Sim2 d10 (DLP) - 11,250kr.
- Infocus X10 (DLP) - 9,400kr.
- BenQ W5000 (DLP) - 13,750kr.
- Optoma hd80 (DLP) - 18,750kr.
- Epson TW2000 (LCD) - 18,750kr.
(Priserne er fundet ved tyske forhandlere)
Otto har i et indlæg givet udtryk for at BenQ W5000 var at foretrække, men i dette indlæg, var der heller ikke snak om nogen af de andre projektorer... Om det skal være en LCD eller DLP projektor er der såmen ikke noget krav om. Jeg bliver ikke generet af de såkaldte "Farvebølger/eller hvad de hedder". Jeg har læst mig til, at LCD projektorerne bliver "slidt" med tiden, og at billedet derfor bliver gradvist dårligere. Dette skulle vidst ikke være tilfældet med DLP projektorne. Dette skulle være den eneste grund jeg kunne komme på til kun at vælge DLP...
Så nu glæder jeg mig egentligt til at høre om alle jeres ideer, og om der skulle være alternativer.
|
| Til top |
|
| |
Brian Krist Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juli 2008 kl. 09:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ville være en stor hjælp, hvis bare man kunne fravælge nogen af projektorne på listen, så hvis nogen har noget dårligt at sige om nogen af dem, så må de meget gerne dette...
|
| Til top |
|
| |
Brian321 Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 774
|
| Sendt: 25 Juli 2008 kl. 09:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har støjniveau og zoom ratio været parametre ifm. udvalget af ovenstånde projektore?
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 25 Juli 2008 kl. 10:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske du fra start skulle vælge om du går efter en LCD eller DLP projektor - allerede der kan du jo formindske feltet lidt. Din nuværende proj er en LCD, så du kender jo uden tvivl denne måde at generere billede ganske godt.
Tidligere blev der snakket en del om regnbueeffekt på singlechip DLP projektorer, men det er stort set ophørt på de seneste modeller, jeg er ikke helt klar over om det er fordi man har løst problemet, fordi folk har vænnet sig til det, eller fordi dem der er "følsomme" overfor det bare helt forbigår DLP efter at have brændt sig, og derfor ikke har noget at sige om de nye modeller.
Det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg hidtil har foretrukket LCD (har haft 4 af slagsen, og skal formentlig opgradere til en 1080p proj inden for det næste år), og af samme årsag har jeg ikke set så nøje på DLP modellerne.
Af de to LCD modeller du nævner kan jeg fortælle at vi i mit firma har forgængeren til Epson TW2000 (den hed TW1000), og den synes jeg er en fremragende projektor til prisen (den kostede vist 22k for ca et år siden) - bedre IMO end Sanyo Z2000 som jeg også har set, men dog ikke nat-og-dag bedre. Der er selvfølgelig også en væsentlig forskel i prisen mellem TW2000 og Z2000 - så jeg vil klart anbefale at du forsøger at se dem begge IRL så du kan afgøre om du synes kvaliteten retfærdiggør prisen. __________________ Pioneer VSX-859 - Carver 753x - Energy RVS - Technics SL-1210mkII/Denon DL110 - Panasonic BD35 - Toshiba HD-XE1 - Pioneer CLD-D704 - LG 50PS8000 - Panasonic AE500
|
| Til top |
|
| |
D.J. Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1223
|
| Sendt: 25 Juli 2008 kl. 10:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan også kigge på Panasonic PT-AE2000 og Sony VPL-VW40
Begge ligger i prislejet og laver et ganske godt billede - de har også begge gode zoom linser og linse-shift, hvis det skulle være en priotet ? de hører også til de mere lydløse ( specielt i low-mode ).
__________________ dj
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 25 Juli 2008 kl. 11:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brian Krist skrev:
|
Jeg har læst mig til, at LCD projektorerne bliver "slidt" med tiden, og at billedet derfor bliver gradvist dårligere. Dette skulle vidst ikke være tilfældet med DLP projektorne. Dette skulle være den eneste grund jeg kunne komme på til kun at vælge DLP...
|
|
|
Det vil være en fejl, DLP har mange fordele billedmæssigt - og nogle enkelte ulemper. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
kaizer Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005
Status: Offline Indlæg: 437
|
| Sendt: 25 Juli 2008 kl. 12:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brian321 skrev:
| Har støjniveau og zoom ratio været parametre ifm. udvalget af ovenstånde projektore? |
|
|
Ja, og hvad med lensshift?! Benytter du Z5'erens muligheder for "besværlige" placeringer?
Du burde måske også skrive hvor langt projektoren hænger fra lærredet. Med mindre du allerede har undersøgt det, er det ikke sikkert du har mulighed for 92" lærred ved den givne afstand ved alle på din liste.
|
| Til top |
|
| |
Brian Krist Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juli 2008 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lensshift og afstand til væggen har ingen betydning for valget af projektor (Jeg har masser af mulighed for at flytte projektoren efter behov). Støjniveau bekymrer mig heller ikke så meget...
Otto --> Jeg har efterhånden også fundet frem til at en DLP projektor nok er vejen frem, men i mange andre indlæg, som jeg har læst, rådes der ofte til, at man køber en god LCD projektor fremfor en middelmådig DLP projektor (Når man kigger i denne prisklasse i hvertfald).
Hvis DLP projektorene på denne liste "uden tvivl" er bedre end de 2 LCD projektorer, så sorterer jeg selvfølgeligt de to LCD projektorer fra og koncentrerer mig om DLP. Men det er der bare ikke rigtigt nogen der har skrevet endnu...
Jeg er egentligt bare ude efter den bedste projekter i denne prisklasse... Det er selvfølgeligt meget individuelt fra person til person hvad man syntes der er bedst, men nogen af dem må da være åbentlyst bedre end de andre, eller hva???
|
| Til top |
|
| |
Brian321 Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 774
|
| Sendt: 25 Juli 2008 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brian Krist skrev:
|
Lensshift og afstand til væggen har ingen betydning for valget af projektor (Jeg har masser af mulighed for at flytte projektoren efter behov). Støjniveau bekymrer mig heller ikke så meget...
|
|
|
Så tror jeg ikke du kan komme udenom W5000'eren. Men Otto har så afgjort mest erfaring med dem alle, så ud fra det input du nu har givet er jeg sikker på at han kan hjælpe dig videre.
Hvis valget netop falder på W5000, så kan du få en kalibrering med oveni hatten (mod betaling naturligvis) hvis du køber hos ham.
|
| Til top |
|
| |
interfacelift Lukket konto

Lukket, eget ønske!
Bruger siden: 07 Oktober 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2224
|
| Sendt: 25 Juli 2008 kl. 13:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er delvist enig i at til denne pris ville DLP nok ikke være vejen frem ( sorry otto  ) Regnbuerne skulle efter sigende ihvertfald være nærmest ulidelige i denne prisklasse - for nogle vel at mærke.. Men ja, de er jo mere farveægte, så det handler om hvilket billede man/du foretrækker at have derhjemme.
|
| Til top |
|
| |
Gerdes Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1408
|
| Sendt: 26 Juli 2008 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brian321 skrev:
Hvis valget netop falder på W5000, så kan du få en kalibrering med oveni hatten (mod betaling naturligvis) hvis du køber hos ham. |
|
|
Otto leverer da projektorer inklusive kalibrering. Se her. __________________ Kompromisser er for kvinder, børn og politikkere. Ikke for hjemmebif-entusiaster.
|
| Til top |
|
| |
Gerdes Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Juli 2008 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
interfacelift skrev:
Jeg er delvist enig i at til denne pris ville DLP nok ikke være vejen frem ( sorry otto ) Regnbuerne skulle efter sigende ihvertfald være nærmest ulidelige i denne prisklasse - for nogle vel at mærke.. Men ja, de er jo mere farveægte, så det handler om hvilket billede man/du foretrækker at have derhjemme. |
|
|
Hvilke DLP projektorer i denne prisklasse tænker du specifikt på? Min egen oplevelse med BenQ W5000 er, at den har meget få regnbuer i forhold til andre DLP projektorer (singlechip) uanset prisklasse. Men naturligvis findes der personer, som er mere disponeret for at se regnbuer end andre. __________________ Kompromisser er for kvinder, børn og politikkere. Ikke for hjemmebif-entusiaster.
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 26 Juli 2008 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Desværre har mange DLP projektorer den ulæmpe at ders optik ikke har så stor muligheder, så nogle steder kan man ikke bruge DLP projektorer
på grund af det og ja alle DLP projektorer lider af regnebure, den enste der ikke gør det er jo selfølig Sim2 CX3 1080 (3xDLP), men den koste
også over 250k.
Er også voldsom irritation over regnbuer på DLP projektorer, derfor har jeg værre nød til at fravælge DLP projektorer.
|
| Til top |
|
| |
Gerdes Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Juli 2008 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brian Krist skrev:
Jeg bliver ikke generet af de såkaldte "Farvebølger/eller hvad de hedder". Jeg har læst mig til, at LCD projektorerne bliver "slidt" med tiden, og at billedet derfor bliver gradvist dårligere. Dette skulle vidst ikke være tilfældet med DLP projektorne. Dette skulle være den eneste grund jeg kunne komme på til kun at vælge DLP...
|
|
|
Når du ikke er generet af regnbuer har du da alt mulig grund til netop at vælge en DLP projektor. Voldsom irritation over regnbuer på DLP projektorer er efter min opfattelse den primære grund til at vælge en LCD projektor. __________________ Kompromisser er for kvinder, børn og politikkere. Ikke for hjemmebif-entusiaster.
|
| Til top |
|
| |

Lukket, eget ønske!
|
| Sendt: 26 Juli 2008 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gerdes skrev:
Brian Krist skrev:
|
Jeg bliver ikke generet af de såkaldte "Farvebølger/eller hvad de hedder". Jeg har læst mig til, at LCD projektorerne bliver "slidt" med tiden, og at billedet derfor bliver gradvist dårligere. Dette skulle vidst ikke være tilfældet med DLP projektorne. Dette skulle være den eneste grund jeg kunne komme på til kun at vælge DLP...
|
|
|
Når du ikke er generet af regnbuer har du da alt mulig grund til netop at vælge en DLP projektor.
Voldsom irritation over regnbuer på DLP projektorer er efter min opfattelse den primære grund til at vælge en LCD projektor.
|
|
|
helt bestemt. Så er dlp vejen frem
|
| Til top |
|
| |
Niels_arl Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 446
|
| Sendt: 26 Juli 2008 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
|
| Sendt: 26 Juli 2008 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kunne det ikke værre sjovet, hvis der var nogle der ved hviken projektorer fra USA, der køre på 230v ?
|
| Til top |
|
| |

Lukket, eget ønske!
|
| Sendt: 26 Juli 2008 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
| Kunne det ikke værre sjovet, hvis der var nogle der ved hviken projektorer fra USA, der køre på 230v ? |
|
|
Kan man ikke bare bruge sådan en dims hvis det er?
En omskifter?
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
|
| Sendt: 26 Juli 2008 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har hørt meget skidt om en 110V til 230V omformer, og det ville gørre live noget lette hvis projektorer kunne køre på 230V, plus man spare
omkring de 3000,- kr. til en omformer.
|
| Til top |
|
| |

Lukket, eget ønske!
|
| Sendt: 26 Juli 2008 kl. 16:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
Har hørt meget skidt om en 110V til 230V omformer, og det ville gørre live noget lette hvis projektorer kunne køre på 230V, plus man spare omkring de 3000,- kr. til en omformer. |
|
|
Jeg ville personligt også altid handle i DK.. Garanti, reperation, guide fra sælger.. Det vil jeg gerne betale ekstra for hvis det er. Jeg gjorde blot opmærksom på at det var en mulighed.
|
| Til top |
|
| |