Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 17:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Justering af pickup på en Rega (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2008
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 24 Juli 2008 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Jeg har i en del måneder været ejer af en Rega P5 som jeg egentlig er fantastisk glad for. Jeg er bare løbet ind i et problem, som jeg ikke umiddelbart lagde mærke til da jeg fik den. For mig er det tydeligt at høre at lyden på den inderste del af pladen ikke er helt så ren og pæn som længere ude på pladen. Det skal siges at jeg bruger en Rega Exact-pickup. Jeg kontrollerede pickup'ens justering med forskellige protacters fra vinylengine.com, justerede lidt på den, i første omgang med en Stevensen-protractor. Det så ud til at hjælpe lidt på problemet, især da jeg også tjekkede nåletrykket som åbenbart var sat for lavt. Lyden er dog stadig ikke 100% lækker (heller ikke på nye plader) i de inderste riller, tilgengæld blev lyden midt på pladen mere harsk i lyden. Det er altså ikke lykkedes mig at få perfekt lyd over hele pladen.

Jeg har i dag prøvet at indstille den efter Baerwald-princippet, hvilket resulterede i at den tredje skrue man bruger på Rega's pickupper ikke kunne monteres. Tilgengæld synes jeg måske at lyden er blevet bedre, generelt. Lyden er dog væsentligt anderledes når den tredje skrue ikke er monteret, synes jeg. Jeg ved ikke hvad der er bedst - før var musikken meget "in-your-face" hvor den nu virker lidt mere laid-back - men jeg synes umiddelbart ikke der mangler detalje eller stramhed. Det skal siges at jeg justerede nåletrykket igen, efter at have fjernet den tredje skrue. Anti-skating har været sat til 0 mens der har været brugt protractors - derefter er det altid sat ca. midt i mellem de to hakker (hvilket efter min logik svarer ca. til det samme som nåletrykket). Om de indre riller er blevet perfekt nu, har jeg svært ved at sige. Men indtil videre har det da lydt ok på de fleste plader. De slidte plader lyder jo ikke overdrevet godt, uanset indstillingen.

Jeg vil gerne spørge alle Rega-ejere i dette forum om de har sat deres pladespiller op efter Rega's princip, Stevenson, Baerwald eller noget helt trejde? Er de 1.75g det optimale nåletryk for en Exact-pickup (eller endnu et princip fra Rega der er delte meninger om?). Sidst, men ikke mindst: Hvad er det egentlig anti-skatingen gør og hvad bør man i mit tilfælde indstille den til? Og hvor stor lydmæssig forskel kan en forket indstillet anti-skating gøre? Der må vel være en grund til at man har sådan en...

Jeg ved godt der ikke er nogen 100% optimal indstilling af pickuppen medmindre man har en tangential tonearm - men en P5 med en Exact-pickup burde da kunne lyde smooth og perfekt hele pladen igennem, uden nogen bemærkelsværdig forvrængning af lyden, hvis den er sat ordentligt op og sålænge det ikke drejer sig om en slidt plade? Det er jo en lækker afspiller og virker perfekt, bortset fra dette "mindre" problem.

Jeg vil meget gerne have kommentarer, ideer og vide hvilke indstillinger I andre Rega-ejere bruger, og hvilke erfaringer I har med den/disse indstilling(er). Ikke-rega-ejere er selvfølgelig også velkommen til at komme med forslag osv. Jeg håber der er nogle der kan hjælpe mig lidt til at optimere min lyd!

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 24 Juli 2008 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

antiskating kan bedst forklares hved at se på de gamle arme med lod

loddet trækker arm udad og modvirker den kraft der trækker armen indad

er antiskating sat forkert kan det godt høres og det bleiver sikkert ikke bedre i indersporerne

en gylden regel er at sætte antiskating til den samme værdi som nåle tryk - men det er ikke altid det holder

det med rega armen må andre hjælpe til med, min er pakket ned til ejg bliver færdig med diy værk til den

pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2008 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

Jeg følger lige op på tråden, selvom den har stået stille i et stykke tid:

Jeg har fået indstillet min Exact-pickup i tonearmen, så forvrængningen nu er minimal, dog synes jeg stadig at der er lidt problemer med at spore de inderste riller - også på nye plader. Det er nu så lidt, at jeg kan leve med det (i hvert fald i et stykke tid), og en del af problemerne handler nok også om at få renset pladerne.

Er der andre end mig der har fornemmelsen af at Exact-pickuppen kunne spore bedre end den gør, eller er det bare mig?

Jeg forestiller mig at en pickup med en endnu finere nåleslibning ville have endnu nemmere ved at spore de inderste riller. Rega-pickuppen gør det ellers godt på alle punkter, hvis man ser bort fra dette, synes jeg - og det er stadig den bedste pickup jeg har brugt indtil videre - på alle punkter (forrige var en Ortofon 2M Blue og før den en OM5E).

Nogle mener at der altid vil være problemer med de indre riller, men det har jeg altså svært ved at få mig selv til at tro på - for så havde man vel aldrig skåret musik så tæt ind på centrum? Drejer det sig i grove træk ikke bare om at vælge en pickup med en tilpas fin nål på?

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 14 August 2008 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Hej

Du finder næppe en pick up med en finere slibning, så det er ikke problemet. Der er flere muligheder der kan forårsage nævnte symptomer.

1: tætheden af informationer på de inderste riller gør, at det altid er sværere at spore der.

2: pga. af punkt 1 kræves der altså en nøjagtig justering af nåletryk og antiskating

3: vinklingen af pick uppen i "huset" kan også være en medvirkende årsag pick uppen skal, på den lange led, flugte "huset" med andre ord, når du kigger ned ovenfra, så skal de 2 huller fremme i "huset" hvor pick uppen ikke dækker, være lige store.

Prøv at sætte nåletryket på 1.85 og antiskatingen midt mellem de 2 afmærkninger på "slideren"

Venligst

Bent

Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd

pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2008 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Mange tak for tippet - jeg har prøvet at indstille nåletryk og antiskating som du anbefalte og vil lige høre nogle plader på den nye opstilling før jeg kan afgøre om det blev bedre.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes