Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 22:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: BUK455 Power MOS ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 30 Juli 2008 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Hej

Ved nogle af jer transistoreksperter om BUK455 er egnet som effekttransistor, hvis formålet er at lade den indgå i DIY hifi ? har fået en håndfuld af dem og kunne godt tænke mig om de måtte være anvendelige.

Data på dyret forefindes i linket herunder:

http://home.planet.nl/~midde639/specs/buk455.pdf

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

Noise
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 30 Juli 2008 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

hej

Det tror sådan set ikke der skulle være noget i vejen for. De har dog en relativ høj indgangskapacitans (1600-2000 pF). Så det er svært at sige noget om den endelige lydkvalitet. Men hvis du har fået dem er det jo bare at prøve. Lav et eller andet simpelt klasse A trin, og se hvordan det lyder. Er det godt kan du jo altid gøre konstruktionen mere seriøs.

Hvis ikke de lyder godt, kan du jo altid bruge transistorerne som spændingsregulatorer. De kan da klare noget "havre".

mvh.

Til top Vis Noise's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Noise

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2008 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

Noise skrev:

Det tror sådan set ikke der skulle være noget i vejen for. De har dog en relativ høj indgangskapacitans (1600-2000 pF). Så det er svært at sige noget om den endelige lydkvalitet. Men hvis du har fået dem er det jo bare at prøve. Lav et eller andet simpelt klasse A trin, og se hvordan det lyder. Er det godt kan du jo altid gøre konstruktionen mere seriøs.

Det er netop til små simple kl. a trin at jeg vil anvende dem, singleended med et minimum at komponenter.

Noise skrev:

Hvis ikke de lyder godt, kan du jo altid bruge transistorerne som spændingsregulatorer. De kan da klare noget "havre".

Enig, det er netop det formål de har været brugt til. Ligeledes var der også køleplader med til de BUK455, det kunne jeg bare ikke klare at se være på vej i skraldespanden ( uden at fejle noget ).

Tak for svaret Noise

Er der andre der har kendskab til BUK455, eller måske har brugt kredsen, så giv jer gerne til kende.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 31 Juli 2008 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Nu er jeg ikke fuldt velbevandret i MOSFETs (jeg har "kun" bygget én effektforstærker med MOSFETs i udgangen, og jeg beholder det, som det er ), men den ser da ud til at kunne bruges fint i et audiokredsløb - og endda nok med godt resultat.

Hvis du er frisk på at eksperimentere, kunne du prøve at lave en Sziklai-kobling, så du får gate-kapacitansen væk fra de spændingsforstærkende trin. Modstanden ved gaten skal IMHO være under 750 ohm. Derved får du en "dominant pole" / knækfrekvens lige over 100 Khz, hvilket vil eliminere brugen af den serielle modstand på gaten, man som regel bruger for at kvæle selvsving.

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Sendt: 31 Juli 2008 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil lave noget 5-20 watt klasse A, så kig på:www.passdiy.com
Så vidt jeg husker er ZEN varianterne 1-3 kun med N-kanaler.

Hvis du er mere frisk på klasse B - som ikke er så krævende med strømforsyning og køling så prøv denne her. Ifølge guttene på www.diyaudio.com så skulle den være ret så vellydende.

Du kan uden problemer bruge dine MOSFET'er istedet for dem i diagrammet, blot du ikke går over +/-50 volt på forsynignsspædningen.

http://www.bas.plumts.com/legend.html

(Diagrammet kan ses tydeligere ved at klikke på SEMA inde på siden)

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2008 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:

Hvis du vil lave noget 5-20 watt klasse A, så kig på:www.passdiy.com
Så vidt jeg husker er ZEN varianterne 1-3 kun med N-kanaler.

Hvis du er mere frisk på klasse B - som ikke er så krævende med strømforsyning og køling så prøv denne her. Ifølge guttene på www.diyaudio.com så skulle den være ret så vellydende.

Du kan uden problemer bruge dine MOSFET'er istedet for dem i diagrammet, blot du ikke går over +/-50 volt på forsynignsspædningen.

http://www.bas.plumts.com/legend.html

(Diagrammet kan ses tydeligere ved at klikke på SEMA inde på siden)

Det er noget i stil med Pass jeg er ude efter, kl. a med lav udgangseffekt og så er det jo heldigt at det er N-channel eksempler, da BUK455 jo netop er en N-channel.

Nu skriver du selv "dine MosFet'er" ......meeen som jeg har læst det er BUK455 kun Mos (?) og det er netop derfor tvivlen kom til gode, om den er brugbar til hifi formål, som Fet's og MosFet's normalt er det. ( kig beskrivelse i pdf. dokumentet ).

+/- 50 v max. er noteret og kl. b er også, det kan være at de skal slæbe noget sub-agtigt så.

Tak for svarene NriK.

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2008 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Det er en MOS FET.
Men på sædvanlig databladsstil skrives det så detaljeret som muligt

GENERAL DESCRIPTION
N-channel enhancement mode field-effect power transistor

Selvom at det er en vertikal FET der er udviklet til switch brug og selvom at indgangskapacitancen er høj, så kan den sagtens bruges til audio.
Det samme gør sig nemlig gældende for alle de IRF typer som f.eks. Nelson Pass bruger i alle hans konstruktioner.

Det kræver blot at kredsløbet udenom tager højde for indgangskapacitansen, den termiske drift og så videre. Til gengæld opnår man lavere ON modstand og bedre strømkapacitet end de laterale MOSFETs der decideret er udvilket til audiobrug ( det er dem der hedder 2SJ og 2SK).
Nogen vil selvfølgelig hævde at de sidstnævnte lyder bedre, men nu har du jo dem der 'på lager'...

Husk at fortælle mere om dit projekt samt at vise nogle billeder også.
God fornøjelse.

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2008 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

NriK:

Det svar er jeg glad for ( BUK455 er en MosFet og ikke kun Mos ), de skal bruges til noget Zen agtigt.

Jeg har faktisk 2SJ50 og 2SK150 ( komplementære par ) på lager også, men de skal/bliver bruges/brugt til andet formål i push-pull kredse.

Bruger dem bl.a i denne DIY, som er trimmet op med høj tomgangsstrøm, til nærmere kl.A end A/B.

Skal nok lige holde dig ajour mht. mit DIY projekt, hvis ikke her så i en pb.

PS: Tråden i linket herunder lugter lidt af det vi snakker om her, hvor både du ( NriK ) og LAST foreslog nogle simple løsninger.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=37577&K W=KrammeAcoustics&TPN=1

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2008 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

...ser super ud.
Har du selv lavet print?

Jeg elsker at se andres DIY projekter.
(.... nok mest fordi jeg aldrig selv rigtigt får taget mig sammen til at gøre mine projekter helt færdige)

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2008 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

boholm skrev:
Nu er jeg ikke fuldt velbevandret i MOSFETs (jeg har "kun" bygget én effektforstærker med MOSFETs i udgangen, og jeg beholder det, som det er ), men den ser da ud til at kunne bruges fint i et audiokredsløb - og endda nok med godt resultat.

Hvis du er frisk på at eksperimentere, kunne du prøve at lave en Sziklai-kobling, så du får gate-kapacitansen væk fra de spændingsforstærkende trin. Modstanden ved gaten skal IMHO være under 750 ohm. Derved får du en "dominant pole" / knækfrekvens lige over 100 Khz, hvilket vil eliminere brugen af den serielle modstand på gaten, man som regel bruger for at kvæle selvsving.

Lyder spændende det du fortæller der boholm, jeg vil lige prøve at søge på Sziklai-kobling og lære lidt mere om det ....tak for dit indspark.

NriK skrev:

...ser super ud.
Har du selv lavet print?

Jeg elsker at se andres DIY projekter.
(.... nok mest fordi jeg aldrig selv rigtigt får taget mig sammen til at gøre mine projekter helt færdige)

Nej, lige nøjagtig printene der har jeg ikke lavet, det er brinck's BR392, som faktisk gør det rigtig godt når den bliver "trimmet" som jeg skriver om. Billedet jeg viser er mere for at illustrere SJ og SK kredsene i TO-3 hus ....som jeg også har bygget med i andre simplere konstruktioner, skal nok lige nappe nogle billeder ved lejlighed.

Fortæl gerne om dit projekt, jeg har det ligesom dig ....elsker at høre om andres DIY og se billeder.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes