Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2025 | 09:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Vedr. CD-ripning og "tekst" (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
amarone
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 30 Juli 2008 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Købte mig forleden adgang til nedestående CD-ripnings-program (var ikke lige klar over, at der var en prøvetid, som altså nu var udløbet. - Og så altså for at komme hurtigt videre. Programmet har b.la været anbefalet her på siden ) http://www.nch.com.au/rip/plus.html

Men når jeg "ripper" mine - især klassiske CD`er (operaer m.m) - opstår der ret ofte problemer med at få overført den rigtige tekst til Squeezecenter/Squeezebox`en. Ofte må jeg ind at rette i teksten "manuelt" og selv da, kan det stadig give problemer. Det hænder også, at den simpelthen springer over et "spor" på CD`en

Er der evt. nogle af jer, der har nogle gode råd ?

Til top Vis amarone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amarone

Juri
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 30 Juli 2008 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Hej amarone

Jeg kan ikke udtale mig om det program, men jeg kan anbefale dbpoweramp - med tilhørende batch ripper, perfectmeta og accuraterip.

Der er 21 dages prøvetid med fuld funktionalitet og understøtter op til 6 simultane drev for dem der måtte have større samlinger.

Jeg har kun oplevet at den ikke har kunnet finde information på diverse promo cd'ere og demoer jeg har smidt i den. Derudover har den vel kunnet finde omkring 95% af det artwork den har skulle.

Og så er den hurtig.

Links:
Cd-ripper
Batch ripper

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 30 Juli 2008 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

amarone skrev:

Er der evt. nogle af jer, der har nogle gode råd ?

Start med at udskifte Express Rip Plus med et program, som kan rippe korrekt: EAC, Plextools eller dbPowerAmp.

Herefter må du enten lære at være glad for gratis (omend ikke særlig korrekte) tekster fra freedb.
Eller prøve lykken hos en kommerciel udbyder, f.eks. gracenote.com.

Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd

amarone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2008 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Tak for det begge.

Jeg sprang straks ud i Juri`s forslag som sshd dog også havde med på listen

Og jeg må sige. Det er lige her og nu noget GANSKE andet. Alt er korrekt - og med CD-cover og det hele. (Pyha-da. Nu ska` jeg måske så småt til at lave CD-samalingen om via det nye program - fast arbejde for en tid ). Så ind til nu har de knap 30 dollars da været penge ud af vinduet   (   )

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 30 Juli 2008 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

amarone skrev:

Men når jeg "ripper" mine - især klassiske CD`er (operaer m.m) - opstår der ret ofte problemer med at få overført den rigtige tekst til Squeezecenter/Squeezebox`en. Ofte må jeg ind at rette i teksten "manuelt" og selv da, kan det stadig give problemer.

Det er simpelten et h.... med klassiske cd'er. Der findes simpelten ikke nogen tjenester som kan gøre det ordentligt. Hvor det i pop/rock etc. er oplagt hvordan man skal tagge med kunstner, album, og nummer er det mere kompliceret for klassisk hvor "kunstner" kan blive til kunstner, orkester, dirigent, solist, komponist, og hvor "album" bedre passer med symfoni, opera, værk, ."nummer" passer heller ikke særligt godt da det jo tit er allegro, andante, etc. Mao. det er træls. Har lige brugt en masse tid på at få 17'cd boksen, The EMI Recordings af Jacqueline du Pre ind i Musicbrainz' database. Øv er vist det sjoveste man kan sige om det.

Til top Vis bhaagensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhaagensen

amarone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2008 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

- Ja, det kan godt være at det er noget møg også at "være til klassisk". Tanken har strejfet mig. Måske man i stedet sku`....

Nå, men stadig vil jeg hævde, at det program jeg har fat i lige nu, er "himmelråbende" bedre end det jeg kom fra. Så foreløbig går det lige nu støt, men roligt den rigtige vej med CD-bunken. Når jeg holder "pause" om lidt, må jeg så lige se, hvordan numrene i praksis gør sig på Squeezecenter/Squeezebox`en. Håber ikke at jeg får en (endnu) en nedtur    

Juri
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2008 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Det fås ikke bedre mht. metadata end dbpoweramp med tilføjelsesprogrammer (PerfectMeta) som det er lige nu.

Mht. brug i forbindelse med Squeezecenter/Squeezebox - har jeg ikke oplevet nogen problemer overhovedet. Jeg har valgt at smide mine ind i ALAC (apple lossless, kræver m4a plugin til dbpoweramp), så jeg også kan anvende dem på min ipod i lossless. Så vidt jeg ved er der noget variation mellem de forskellige lossless formater og tagging, men ALAC understøtter i hvert fald det hele ved brug under squeezebox duet.

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 31 Juli 2008 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger noget så almindeligt som Windows Media Player og ripper i formatet Windows Media Audio uden tab og det virker perfekt.
Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

Juri
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2008 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Du ripper måske "uden problemer" - men der er ikke error correction (+accuraterip check), adgang til lige så stor metadatabase, batch ripping, understøttelse af multi-core, understøttelse for flere drev, desforuden går det væsentligt langsommere. Skal ikke kunne sige om tagging (+artwork) følger de gængse standarder.

Prisen er den samme 0 kr.

amarone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2008 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

- Jeg, kan godt se hva` du mener bhaagensen i dit indlæg fra i går kl. 22.26. Hvis - jeg vælger at sige - NÅR  du en dag finder en løsning på problemet - må du MEGET gerne give den videre her. Håber det vil være ok   

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2008 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Juri skrev:
Du ripper måske "uden problemer" - men der er ikke error correction (+accuraterip check), adgang til lige så stor metadatabase, batch ripping, understøttelse af multi-core, understøttelse for flere drev, desforuden går det væsentligt langsommere. Skal ikke kunne sige om tagging (+artwork) følger de gængse standarder.

Prisen er den samme 0 kr.

Jeg ser din pointe og har downloaded dbpoweramp. Hvis jeg vil rippe i wma og skal have en perfekt kopi hvilket rip to og codec skal jeg så vælge?

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 August 2008 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Flac virker ihvertfald, men der findes jo også Apple Lossless og WMA lossless

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 August 2008 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Jeg er meget interesseret i at vide om jeg får en perfekt kopi hvis jeg anvender følgende indstillinger i dbpoweramp:

Rip to: Windows Media Audio 10
Codec: Windows Media Audio 9.2 lossless
Target: Quality (VBR)
Settings: VBR Quality 100 | 44Hz | 2 channel 16 bit VBR

Eller skal jeg vælge noget andet

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 August 2008 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Jesper Juul skrev:
WMA lossless

Det er WMA jeg gerne vil rippe til, men skal lige have styr på indstillingerne hvis det skal være den absolutte bedste kvalitet  

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005
Sendt: 02 August 2008 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:
Jeg er meget interesseret i at vide om jeg får en perfekt kopi hvis jeg anvender følgende indstillinger i dbpoweramp:

Rip to: Windows Media Audio 10
Codec: Windows Media Audio 9.2 lossless
Target: Quality (VBR)
Settings: VBR Quality 100 | 44Hz | 2 channel 16 bit VBR

Eller skal jeg vælge noget andet

WMA is capable of Variable Bit-rate (VBR), Constant Bit-rate (CBR) and lossless audio encoding in order to be marketed as a versatile format.

Så vidt jeg kan læse mig frem til, så er der flere muligheder med WMA-formatet. Både med "datatab" (som f.eks. MP3) og som en tro digital kopi (som FLAC):

WMA began being widely distributed starting with the WMA 7 lossy compression based codec and has now reached version 9. Microsoft's WMA bundle also includes three more codecs, a Windows Media Audio 9 Voice codec, Windows Media Audio 9 Lossless codec and Windows Media Audio 10 Professional codec (earlier known as WMA 9 Pro). The WMA 10 Pro codec is based on a completely different technology (superior to "ordinary" WMA in terms of quality and features) and thus WMA 10 Pro files are incompatible with older players.

Jeg fik ikke helt fat på, hvorfor du ikke bare bruger FLAC-formatet. Det er jo altid tabsfri. WMA er lidt mere kompleks, da du skal vælge "den rigtige codec" og andre ting, for at få en tro digital kopi. Det er måske fordi du vil bruge Windows mediaplayer som afspiller ?

PS: Jeg kan ikke forestille mig at variabel bitrate giver en "tro kopi", men her er jeg ikke ekspert

Til top Vis Kalle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kalle_dk

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 August 2008 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Mange tak for dine svar

Kalle_dk skrev:
Jeg fik ikke helt fat på, hvorfor du ikke bare bruger FLAC-formatet.

Det kunne være at jeg skulle det fremover, men det er fordi hele min samling er i WMA og jeg er vant til at "tagge" i Media Player og kan ikke rigtigt finde ud af det i dbpoweramp. Altså tagge eller rename eksisterende filer. Det er nemt nok når man ripper, men engang imellem støder jeg på en fil fra samlingen som skal ændres og det kan jeg ikke lige gennemskue hvordan man gør i dbpoweramp?

Kalle_dk skrev:
Jeg kan ikke forestille mig at variabel bitrate giver en "tro kopi", men her er jeg ikke ekspert

Ja, det var noget af det jeg gerne ville vide... Men du har ret. Det er nu lidt bøvlet det WMA.

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 August 2008 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:
.....det er fordi hele min samling er i WMA og jeg er vant til at "tagge" i Media Player og kan ikke rigtigt finde ud af det i dbpoweramp. Altså tagge eller rename eksisterende filer. Det er nemt nok når man ripper, men engang imellem støder jeg på en fil fra samlingen som skal ændres og det kan jeg ikke lige gennemskue hvordan man gør i dbpoweramp?

Hvis du højre-klikker på en lydfil (MP3, FLAC, WMA), kan du se 2 menupunkter som dBpoweramp har installeret for dig. "Convert To" og  "Edit ID-Tag".  Det er faktisk rigtig smart, for når du først har leget lidt med disse 2 "værktøjer", finder du ud af hvor nemt man kan ændre TAGS og konvertere fra det ene filformat til et andet (hvis du installerer mulighederne i dBpoweramp). Du kan ændre ID-Tag på een fil eller flere på een gang. Det afhænger naturligvis af, hvad der skal ændres.

Eksemlpel på ID-Tag med dBpoweramp:

Konvertering fra eet filformat til et andet (WAV, FLAC, MP3 osv.)

Måske har du allerede prøvet disse muligheder. Hvis ikke, må du lige forsøge.
Det er faktisk ikke så svært, når man først får det lært

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 August 2008 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

Mange tak Kalle_dk! Du ryster jo godterne ud af ærmet

Kalle_dk skrev:
Det er faktisk ikke så svært, når man først får det lært

Nej, nu har jeg prøvet og det virker jo super fint. Jeg mangler lidt "biblioteks-funktionen" som man har i media player, men der benytter man jo i princippet bare windows selv til dette.

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 August 2008 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

Kalle_dk skrev:

Når du har valgt compression level 8, er det så fordi at det giver den bedste kvalitet? Jeg er ligeglad med størrelse og hastighed og vil blot have bedst mulig kvalitet!

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 August 2008 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:
Når du har valgt compression level 8, er det så fordi at det giver den bedste kvalitet? Jeg er ligeglad med størrelse og hastighed og vil blot have bedst mulig kvalitet!

Det virker lidt misvisende når der står "Best" ved "Level 8", for lydkvaliteten af en FLAC fil er altid den samme uanset "compression level" (det er en digital kopi). Du kan sammenligne en FLAC fil med en ZIP-fil i Windows. Filen er "pakket", men indholdet er det samme uanset hvor meget filen er pakket. Ved "level 8" optager filen blot mindst plads på din harddisk.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes