Tilbage til HIFI4ALL.DK 30. april 2024 | 01:07   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Old school B&O (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 96
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Anderz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1221
Sendt: 03 Oktober 2008 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Velkommen til old school B&O tråden!

Jeg er ikke sikker på om jeg tyder dit spørgsmål helt rigtigt. Som jeg forstår det så har du Venstre højtaler i sæt 1. Højre højtaler i sæt 2. Er det rigtigt?

Normalt har du både venstre og højre i sæt 1 alene medmindre du kører med 2 højtaler par altså 4 i total. Et højtaler par til et sæt 1 eller 2.

Mine Beovox M150 er sat til speakers 1 og speakers 2 er off.

Medhensyn til udfald så kan det være udgangstrinene trænger til at ses efter. Det kommer med alderen.

Her er et genblik fra min Beomaster 8000 under sevice eftersyn. Øverste billede er tegn på ukyndige hænder. Det nederste er et udgangstrin hvor af der findes 2. Du kan se de røde krakelerede kapistorer. Mit skud er det samme er ved at ske på din men et stykke vej endnu før den når samme punkt som min. Min sprang sikringer så jeg hørte den ikke før den var lavet.

Du kan gå lidt tilbage i denne tråd. Indtil videre er den overskuelig med en del billeder. Du kan se hvad Martin har lavet på min og en ide om udgangstrin.

En Beomaster 8000 er meget elektronisk konstrueret så kompliceret opbygget og det er ikke lige kontakt metere der kan smøres osv. Det er mere typisk kapistorer og lodninger der skal ses efter/skiftes. Hvis du lige som jeg ikke er særlig god til ordne elektronik så er der proffesionelt hjælp at få til rimelige penge i Bagsværd/Kbh. Martin er manden og jeg kan sende dig kontakt info hvis du vil igenem privat besked.

 

 

Til top Vis Anderz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anderz
 
Old_school
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 472
Sendt: 03 Oktober 2008 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Hej Andrez

Tak skal du ha' for din velkomst og for dit svar. Grunden til at jeg bruger de 2 sæt til en hver er at ellers virker det ikke. Jeg tror selv at problemet ligger i de kontakter man slår højtalersættene til og fra (se bill.) idet der ligesom er en løs forbindelse i dem og tænder slukker man for kontakterne nogle hurtige gang efter hinanden hjælper det. 

Fint med en kontakt i Kbh. men jeg bor i Viborg, nogen heromkring? BTW er min beomaster en prototype det står der på den, men det er jo ikke sikkert det betyder den er ringere.

Vedhætet de omtalte kontakter samt skiltet begpå der antyder at den er prototype.

Til top Vis Old_school's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Old_school
 
Anderz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1221
Sendt: 04 Oktober 2008 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

Det lyder underligt det med højtaler tilslutningen men en prototype? Spændene. Hvad er type nummer? Jeg ved ikke om Frede Kristensen laver andet vintage B&O end Beolab 5000 serien men han er beliggende på Venø.

http://www.beolab.dk/index.htm

Det er en tung opgave sådan en Beomaster 8000 men besværet værd selv hvis den skal til København. Jeg er i Holstebro men DSB er for det meste direkte så det er ikke det store problem og Martin kan afhente på aftalt station.

Jeg har bedt Martin om at se på denne tråd så vi må se hvad han kan foreslå.

 

Til top Vis Anderz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anderz
 
Old_school
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 472
Sendt: 04 Oktober 2008 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

Tak for input. Jeg tror det er de kontakter, som sagt men jeg har ikke forstand på den slags. Kunne være man kunne bypasse dem? Glæder mig til at høre om det.

Jeg har ledt lidt efter et typenummer som du nævner, men kan ikke se der er noget (se bill.) med mindre det ikke står bagpå, det kan jo også være. Det er jo egentligt sjovt nok med en prototype, det gør den ligesom unik, og det er jo en meget gammel sag!

Til top Vis Old_school's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Old_school
 
Anderz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1221
Sendt: 04 Oktober 2008 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Martin har sendt mig et svar:

Det kan sagtens være højttaler-kontakterne, det har jeg selv set før.

Frede kan sikkert godt lave den men hvad han skal have for det, ved jeg ikke. Det kunne være spændende at spørge ham.

Det er sjovt med den label bagpå, bestemt et apparat som er værd at bevare. Ofte har prototyperne en rød mærkat til serienummeret i stedet for en hvid, det har denne BM8000 sikkert også haft.

Det kan ikke skade at prøve at spørge. Der findes ikke så mange muligheder med hensyn til kendt kvalificeret B&O reparation til rimelige priser. Normale B&O butikker tager en meget høj time løn og det er langt fra sikkert at de gør det ordentligt. Min Beogram 8002 er et godt eksempel.

 

Til top Vis Anderz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anderz
 
Old_school
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 472
Sendt: 04 Oktober 2008 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

OK, jeg må prøve at sende en forespørgsel til Frede om han mener det kan laves. Du har ret i at det ikke er en sag for en autoriseret forhandler, jeg har spurgt dem, men de laver ikke den slags da der ikke er reservedele til dem. Det skal nok lykkes.

Jeg fik jo lavet mine højtalere da jeg købte dem til radioen, det er MS150. Fandt 2 stk. i en lade i sønderjylland og tog dem med for 500 kr. Der skulle 4 nye basophæng til. Det ordnede Glenn i basrep.dk meget billigt. Se før/efter billeder herunder

den værste

Jeg troede den var slut

efter rep

-den lyder fejlfri, og den ser tilfreds ud!

det en flot højtaler

 

Til top Vis Old_school's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Old_school
 
Anderz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1221
Sendt: 04 Oktober 2008 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Ja Venø er jo tættere på os begge men jeg kender efterhånden Martin's kendskab til B&O så jeg har ikke spekuleret på andre til at lave det. Det er omkring 13 måneder siden at min Beogram 8002 begyndte at skate over de første numre på en plade. Ok Martin har vist interesse i at se på den og jeg kender ikke andre alternativer der kunne bruges. En Total butik kostede en 2200kr. et par måneder før.

Så kom det hvide Beosystem 6000 og en Beomaster 80000/CDX +  2 par hvide Beovox S højtalere med mere. Tidens tand havde gjort at Martin blev nødt til at se på det hele. Som nævnt så havde jeg god tiltro til Martin da jeg købte Beomaster 8000. Ligesom den medfølgende CDX var det lige til et par kvalificerede hænder så fra Tinglev til København med DSB efter investeringen var foretaget.

Mine Beovox S80.2 havde en lille smule råddenskab og S120 har jeg ingen anelse om da de var i Hornbæk. Jeg fik Martin til at hente dem. Begge blev renoveret inklusive delefilter hvor komponenterne kan blive trætte med tiden og få højtaleren til at lyde mørk/langt fra optimalt.

Min Beovox M150 havde nye originale basenheder da jeg købte dem så der er mange år endnu.

De er ellers pæne dine Beovox MS150 Ja basenheder rådner men kan laves til rimelige penge. Mange giver op og smider dem ud/sælger dem. Nogen prøver at sælge og smider ud når de finder ud af hvad stand det er i trods det at køber stadig ønsker at købe til samme pris.

 

Til top Vis Anderz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anderz
 
jsi012
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 September 2008
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 00:22 | IP-adresse registreret  

Ja, det lyder spændende med en prototype/før serieproduktion. Har du prøvet et kigge nedenunder om det skulle være en label der?

Er der iøvrigt nogen der har set en oversigt over B&O's serienumre?
På mine står følgende;
Beomaster 8000; 2499001, Købsdato ukendt.
Beomaster 6000; 3359012, Købt den 23/6 1986 men havde stået i forretningens lager i ca. 7 måneder

Beocord 9000; 3366004, Købt den 18/2-1986 og da det var en bestillingsvare må den være produceret ret tæt på denne dato
Beocord 8004; 3322011, Købsdato ukendt.

Beogram 6002; 2742619 (står i bunden) ydeligere står der 84/11 hvilket må være produktionsår- og måned.

Man kan jo begynde og fundere lidt over om der er sammenhæng mellem serienummer og produktionstidspunkt eller om der er brugt en nummerrække pr type. Det er lidt påfaldende at de to apparater jeg købte i tidernes morgen også ligger ret tæt på hinanden rent nummermæssigt. På den anden side ville det være underligt hvis man blot brugte fortløbende numre uanset apparattype.

Udover dette, er der nogen der har set nogle tal for hvor mange der er produceret at de enkelte typer?

Til top Vis jsi012's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jsi012
 
Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 903
Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 02:57 | IP-adresse registreret  

Han skriver godt nok på DBA.DK at Beomaster 6000 er lidt defekt,  men hvis Beocord 8004 + Beogram 5000 og Beovox ms150 er OK og det er incl. reolen til 2000, så er her da et anlæg at starte med hvis man gerne vil have lidt bekendtskab med den tid hvor B&O virkelig lavede Receivere.

Der er også et system med BM6000, CD Reol og Beovox penta til 3500,-

Idag savner jeg et combi anlæg fra B&O som feks. Beocenter 9300/9500, det var genialt og kunne købes for penge,  det kunne spille med passive højtalere da det havde indbygget en effekdel på 2 *- 35watt, ikke vildt men kunne nemt bruges af mange der ikke har brug for ICE power med 2500watt.



__________________
NAD 7600 2*150 watt, + Højtaler Cerwin Vega AL-1000.
Til top Vis Poul-erik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Poul-erik
 
Old_school
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 472
Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Jeg har kigget nedenunder efter et nummer der er ikke noget, jeg tror Anderz har ret i, at der har været et nummer i feltet bagpå, kunne godt se ud til at hav været et mærke der. Det er iøvrigt pudsigt at levere serienumre på papir der klistres på, tænk hvis det var en bil!

Et eller andet sted har jeg læst noget om det med serienumre fra B&O, kan lige lede lidt mere.

Han lyder effetktiv ham Martin syntes jeg, måske man skulle sende radioen over til ham?


Til top Vis Old_school's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Old_school
 
Anderz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1221
Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

jsi012 skrev:

Ja, det lyder spændende med en prototype/før serieproduktion. Har du prøvet et kigge nedenunder om det skulle være en label der?

Er der iøvrigt nogen der har set en oversigt over B&O's serienumre?
På mine står følgende;
Beomaster 8000; 2499001, Købsdato ukendt.
Beomaster 6000; 3359012, Købt den 23/6 1986 men havde stået i forretningens lager i ca. 7 måneder

Beocord 9000; 3366004, Købt den 18/2-1986 og da det var en bestillingsvare må den være produceret ret tæt på denne dato
Beocord 8004; 3322011, Købsdato ukendt.

Beogram 6002; 2742619 (står i bunden) ydeligere står der 84/11 hvilket må være produktionsår- og måned.

Man kan jo begynde og fundere lidt over om der er sammenhæng mellem serienummer og produktionstidspunkt eller om der er brugt en nummerrække pr type. Det er lidt påfaldende at de to apparater jeg købte i tidernes morgen også ligger ret tæt på hinanden rent nummermæssigt. På den anden side ville det være underligt hvis man blot brugte fortløbende numre uanset apparattype.

Udover dette, er der nogen der har set nogle tal for hvor mange der er produceret at de enkelte typer?

Nej ikke officielt. Jeg prøvede at få noget oplyst fra Paul's Radio i Struer hvor min Beomaster 8000 har været solgt fra på et eller andet tidspunkt.

Desværre er der 7 cifre i de gamle numre og vistnok 8 i de nyere så den database der slås op i kan ikke finde noget. Jeg mener dog at huske at der på Beoworld har noget oppe at vende omkring det men det var vistnok den gamle version af deres forum.

En 12km fra den tyske grænse og hvad finder man? Lavet og solgt fra Struer! Hvornår var det nu at områdene skiftede til fks 97 istedet for 07 eller 86 istedet for 06? Var det omkring 1988?

Nej det mest interesante er hvor den kommer fra. Tidspunktet er jo næsten aldrig til at sige helt 100% Hvad kostede min Beogram 6006?

Jeg går udfra at det hvide Beosystem 6000 - Beovox S er solgt fra 1981-1984 som et samlet system da der var manualer med på SC60 bord(gad jeg godt at havde) og gulvstativer 6017. Beogram 6006 blev produceret fra 1981 til 1983.

Det er sjovt at se at en CDX faktisk kostede det samme som en Beogram 6006:

Det samme! Dengang var det ihvertfald ikke dyrere.  Den er solgt fra Tønder så det passer bedre med hvor jeg fik den fra.

 

Til top Vis Anderz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anderz
 
Anderz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1221
Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Poul-erik skrev:

Han skriver godt nok på DBA.DK at Beomaster 6000 er lidt defekt,  men hvis Beocord 8004 + Beogram 5000 og Beovox ms150 er OK og det er incl. reolen til 2000, så er her da et anlæg at starte med hvis man gerne vil have lidt bekendtskab med den tid hvor B&O virkelig lavede Receivere.

Der er også et system med BM6000, CD Reol og Beovox penta til 3500,-

Idag savner jeg et combi anlæg fra B&O som feks. Beocenter 9300/9500, det var genialt og kunne købes for penge,  det kunne spille med passive højtalere da det havde indbygget en effekdel på 2 *- 35watt, ikke vildt men kunne nemt bruges af mange der ikke har brug for ICE power med 2500watt.

Jeg går udfra at du mener denne anonnce?

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=56822220

Den har godt nok kørt i nogen tid. Sjovt nok har jeg denne samme JVC EQ boks.

Umildbart er det sikkert udemærket til prisen men annoncen kunne være bedre. Der står at Beomaster er lidt defekt men resten og hvad er det præcist? Er de MS højtalere rådne? Beocord skal nok have nye remme. Det begynder at løbe op.

For at gøre systemet komplet mangler der hvide Beovox S og hvid Beogram 6000/8000 serien pladespiller.

Jeg har overvejet det lidt selv. MS150 til 8000 og S80 eller S120 til istedet. Det jeg kommer til at mangle er et hvidt SC60 bord og en Beogram der matcher. Nu mangler jeg bare bordet og plads. M150 og MS150 på 8000 lyder som en fed ide at prøve men det kræver lidt flere kvm.

Der er ingen tvivl det er klasse recivere men burde præsenteres sådan.

Beocenter 9300/9500 kan stadig fås for penge og de fleste er velholdte. De vejer mindre end en Beomaster 8000 så mere transport venlige. Desværre så koster en Beogram 9500 fra en 2500kr og op. Så er der lige spørgsmålet om højtalere dertil. Beovox Penta? Redline?

ICE power lyder cool men som det er lyder det ganske fint som det er.

 

 

 

Til top Vis Anderz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anderz
 
Anderz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1221
Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Old_school skrev:

Jeg har kigget nedenunder efter et nummer der er ikke noget, jeg tror Anderz har ret i, at der har været et nummer i feltet bagpå, kunne godt se ud til at hav været et mærke der. Det er iøvrigt pudsigt at levere serienumre på papir der klistres på, tænk hvis det var en bil!

Et eller andet sted har jeg læst noget om det med serienumre fra B&O, kan lige lede lidt mere.

Han lyder effetktiv ham Martin syntes jeg, måske man skulle sende radioen over til ham?


Normalt sidder der et klstermærke med serie/type nummer placeret der hvor du ikke har noget. På biler er de skruet/nittet eller stemplet på. En præcis dato er nemmere på guitarforstærkere. På selve forstærker delen sidder der et papir med type og person håndskrifter samt dato.

Hvis du kunne finde noget om det serienummer kunne det være ganske cool.

Jeg kunne skrive spalte op og ned om Martin's kendskab til at lave B&O men effektiv? Ja det er en meget mild måde at beskrive det på. Det har også været en udfordring i stil med "Hmm gad vide om han klarer den her?". Jeg troede at Beogram 8002 var det værste men nej. Beomaster 8000? Svært, nej bare lidt tidskrævende. Beogram 6006? Heller ikke et problem. En hver anden B&O butik vil havde givet op.

Lad os lige tage Tacho disk'en et sekund. Som den eneste har han fået fremstillet metal tachodisce og jeg har fået en i Beogram 6006. Den oprindelige var af blødt matriale som disingreres med tiden. En tachodisc styrer hastigheden og normalt kan denne del ikke fås hvoraf Beogram'en kan skrottes.

En anden ting er at han siger det præcist som det er med hensyn til den teknologiske stand. Fks. det med at der er skiftet komponenter i forstærkerdelen i den hvide Beomaster 6000 og det var udemærket gjort men ikke hans fremgangs metode. Jeg tror ikke at du ville få den slags oplyst andre steder.

Jeg vedlagde en kvitering fra den 2200kr. eftersyn på Beogram 8002 og han kunne ikke se at butikken overhovedet havde skiftet det der stod/jeg betalte for. Han lavede som den skulle og sådan var det til den ringe sum af 800kr. Den spiller stadig som ny ligeledes alt det andet han har lavet for mig.

 

Til top Vis Anderz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anderz
 
Anderz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1221
Sendt: 06 Oktober 2008 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Så er det sket. Mit livs første Metal bånd er pakket ud.

Da de nye Metallica genudgivelser er i dobbelt 180gram 45 rpm vinyl er det en 2 numre på hver side. Derfor har jeg valgt at optage Ride the Lightning for at høre kvaliteten på min Beocord 9000.

 

Jeg har record kalibreret og Dolby C på. Fight fire with fire og Ride the lightning tager 12 minutter ifølge den akurate tidsgengivelse som Beocord 6000/8000 familie og 9000 har indbygget.

Nedenfor ses starten på optagelse.

Til top Vis Anderz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anderz
 
Anderz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1221
Sendt: 06 Oktober 2008 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Nu den spændende afgørelse.

Da B&O lancerede Beocord 8000 tiilbage i 1980 påstod de at den lød bedre end vinyl!

Holder det stik? 97% tæt på hinanden med Metal bånd. Utrolig dynamik for kassetebånd!

Jeg prøvede lige Beocord 6000 og afspilning i forhold til Beocord 9000 er der ikke nogen nævneværdig forskel på lyden.

Desværre så er Ride the lightning lige en 2-3 minutter for lang til at være på en side. Via Tape End kunne Beocord 9000 måle og fortælle via display rest tiden. 6.38 til Call of Ktulu som er 8.52 så den er på den anden side.

 

Til top Vis Anderz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anderz
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 06 Oktober 2008 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Anderz skrev:

Jeg prøvede lige Beocord 6000 og afspilning i forhold til Beocord 9000 er der ikke nogen nævneværdig forskel på lyden.

Anderz

Så bør du overveje om dit øvrige setup trænger til en opdatering, hvis du ikke kan høre forskel.


__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
Anderz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1221
Sendt: 06 Oktober 2008 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Måske Peter som du nok har læst er den skidt i den ene kanal så det blev et kort lyt på 1-2 minutter. Det burde jeg måske lige havde nævnt men det er her med gjort.

Er igang med at fylde resten ud med lidt mere Metallica. En gammel favorit Garage Days EP'en dog taget fra Garage Inc. triple vinyl.

Martin er igang med et spændende projekt med en Beolit 39. Det er på engelsk så frem med ordbøgerne.

http://forum.beoworld.org/forums/thread/137835.aspx

 

Til top Vis Anderz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anderz
 
jsi012
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 September 2008
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 07 Oktober 2008 kl. 00:42 | IP-adresse registreret  

Hej Peter/Anderz
Det der gør en BC 9000 til en kassettebåndoptager i særklasse er optagedelen. Den automatiske båndkalibrering er blot en af tingene, men der er flere andre ting involveret.
Maskiner uden båndkalibrering er justeret efter IEC norm, og vil således kun få det  optimale ud af bånd der passer nøjagtig til normen. Den automatiske båndkalibrering gør at en BC 9000 kan få det optimale ud af et hvilket som helst bånd.
(Mange lidt dyrere maskiner i 80'erne havde en manuel BIAS justering (formagnetisering af båndet) netop for at kunne kompensere for afvigelse fra normen. Denne (og flere andre parametre) er selvfølgelig automatisk på BC 9000 men optimal manuel BIAS justering kunne kompensere for rigtig meget af eventuel afvigelse fra IEC normen da formagnetiseringen er et af de vigtigeste parametre for en god optagelse).

Når først indspilningen er foretaget på en Beocord 9000 kan resultatet nydes på en hvilken som helst båndoptager og hvis Dolbykredsløb samt tonehovedets azimuthvinkel er korrekt og ens justeret på de to maskiner vil en optagelse foretaget på en BC 9000 få de fleste andre kassettebåndoptagere til at lyde bedre end noget de selv kunne optage.
Nu skrev Anderz at der var brugt Dolby C ved optagelsen og da en Beocord 6000 kun har Dolby B burde der helt sikkert kunne høres en væsentlig forskel da der er meget stor forskel på signalets behandling via Dolby B og Dolby C. Hvis der var optaget i Dolby B på BC 9000 og derefter afspillet på BC 6000 burde der ikke være nogen forskel i lyden da BC 6000 og BC 9000 har stort set identiske afspillekredsløb.
Alternativt, hvis Dolby C indspilningen fra BC 9000 var afspillet på en BC 8004, som har Dolby C så burde der, alt andet lige, heller ikke være nogen forskel i lyden.

Som lykkelig ejer af en 8004 og en 9000 kan jeg bekræfte at en 9000 kan få en 8004 til at lyde bedre end noget den selv kunne optage, afhængig af båndtype. Jo ringere bånd desto større forskel er der til 9000'erens fordel da dårlige bånd typisk afviger meget fra IEC normen. Det skal dog siges at med et godt kvalitetsbånd er der ikke den store forskel. Man vil aldrig være i tvivl om hvad der er optaget hvor hvis man sidder og lytter, men man opdager ikke forskellen ved baggrundsmusik.
Beocord 9000 var et signaturstykke for dem som ikke ville have andet end det bedste (eller ikke kunne leve uden at have det bedste). Jeg vil vove at påstå at en Beocrd 6000/8000/8002/8004 med et rigtige bånd kan give et resultat der er mindst 95% så godt som hvad en 9000 kan levere. Det er bare ikke noget argument hvis man vil have et 100% resultat, så må man have en 9000

Hej herfra.

Til top Vis jsi012's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jsi012
 
Anderz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1221
Sendt: 07 Oktober 2008 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Uden Dolby er det normal høj treble sus.

Med Dolby B er det med treble aftaget en del.

Med Dolby C er det som uden Dolby men highend sus er væk.

Somsagt er de 2 minutter på Beocord 6000 langt fra optimalt da den er ikke er i topform. Jeg kunne dog høre at optagelsen var ganske god uanset om det var med eller uden Dolby B.  Jeg vender tilbage når den er fikset.

Jeg er blevet mere glad for BC9000 måde at angive tid på. Har du tidspunkt spoler den til det. Mangler du lige minutter tilbage så Tape end. Genialt Return, Memory ja alt undtaget auto reverse. Jeg brugte timer funktion her til morgen. Det bliver ikke sidste gang men jeg har kun bånd mulighed på Beolab 8000 systemet så radio eller vinyl bliver 6000.

Nu for vi at se om hvad der bliver formattet ved optagelse medhensyn til Dolby. Der er ingen tvivl om en Beocord 9000's evne på optage området. Top classe über alles

Jeg takker for dit indlæg Jsi012. Keep it up. Der er altid plads til en kommentar til.

Trods båndprisen holder jeg mig til TDK MA-XG90 fremover. Når det er highend så må jeg følge trop. Hvis du har nogen af den type du vil af med nye eller brugte så send en privat besked.

 

Til top Vis Anderz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anderz
 
Anderz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1221
Sendt: 08 Oktober 2008 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Ok tid til en update.

Ved en tilfældighed fandt igår en lp med ingen ringere end min onkel Nis P Jørgensen, Stik i mod fornuften som jeg ikke har hørt i flere år men ønsket at finde. Bibloteket er ved at tømme deres lager af vinyl så en flad 5er og den blev min.

Nis var med i 70'er bandet Nispisband og skrev flere af Bamses mest kendte sange bla. I en lille båd der gynder og hvorfor går Louise til bal.

Jeg sidder her og nyder den for første gang siden ?????. Når men jeg ville lige bringe lidt billeder af min Beocord 9000 i aktion.

Kalibreret, optager, minutter tilbage lokaliseret, tæller tids kalibreret. Ganske forud for sin tid.

Jeg er nu på TDK MA-XG 90 bånd nummer 2. Der var lige et optaget 1 gang til en 10£ på ebay.co.uk som nu er på vej fra London. Pris og efterspørgelse er heldigvis langt fra hinanden så omkring 40 bånd 95% nye er konstant til salg via Ebay. Så må jeg bare finde noget indkomst.

Sådan! Stilfuld design.

 

Til top Vis Anderz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anderz
 

<< Forrige Side af 96 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes