Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. maj 2024 | 18:51   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Head-fi DIY amp. - Rev. 3 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 05 August 2008 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Søger hjælp til korrekte komponentværdier.

Nedenstående diagram ( illustrationen ) er lavet helt om af mig, i håb om at det lader sig gøre at lave en hovedtelefonforstærker med røret 6J5GT på lav spænding, da jeg har sådan nogle på hylden. Men diagrammet ( illustrationen ) passer med sikkerhed ikke, da jeg har lavet en del ændringer i forhold til det originale diagram, som kører på højere spænding, kan ses i linket herunder:

 http://gallery.audioasylum.com/cgi/wi.mpl?u=7640&f=6J5hp amp.jpg&w=1224&h=746 

Men hvad mener i som er kloge på rørkonstruktioner, lader det sig gøre ? og hvilke komponentværdier skal der ind i konstruktionen for at komme til at virke ? Jeg har to forskellige slags skilletrafoer på hylden til udgangen, som skulle være rigtig gode til netop hovedtelefonbrug og de har data hhv. 2,2 Kohm/30 ohm eller 1 Kohm/6 Ohm. Hvad med chokes, hvilke værdier er optimale for undertrykkelse af brum ?

 .....Nogen som kan regne det hele ud, så bliver jeg glad ....alternativt må jeg igang med at lege selv.  ( 6J5GT bruges også som linietrin i The Bastard på lav spænding ).

Hvis i foreslår rettelser, retter jeg tekst til i billedet ...tak.

Og nej, jeg har ikke tænkt mig at lade gløden køre AC, men istedet en pæn udglattet DC ( fik det ikke lige tegnet ind ...sorry ).

 

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1263
Sendt: 05 August 2008 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:

Søger hjælp til korrekte komponentværdier.

Nedenstående diagram ( illustrationen ) er lavet helt om af mig, i håb om at det lader sig gøre at lave en hovedtelefonforstærker med røret 6J5GT på lav spænding, da jeg har sådan nogle på hylden. Men diagrammet ( illustrationen ) passer med sikkerhed ikke, da jeg har lavet en del ændringer i forhold til det originale diagram, som kører på højere spænding, kan ses i linket herunder:

 http://gallery.audioasylum.com/cgi/wi.mpl?u=7640&f=6J5hp amp.jpg&w=1224&h=746 

Men hvad mener i som er kloge på rørkonstruktioner, lader det sig gøre ? og hvilke komponentværdier skal der ind i konstruktionen for at komme til at virke ? Jeg har to forskellige slags skilletrafoer på hylden til udgangen, som skulle være rigtig gode til netop hovedtelefonbrug og de har data hhv. 2,2 Kohm/30 ohm eller 1 Kohm/6 Ohm. Hvad med chokes, hvilke værdier er optimale for undertrykkelse af brum ?

 .....Nogen som kan regne det hele ud, så bliver jeg glad ....alternativt må jeg igang med at lege selv.  ( 6J5GT bruges også som linietrin i The Bastard på lav spænding ).

Hvis i foreslår rettelser, retter jeg tekst til i billedet ...tak.

Og nej, jeg har ikke tænkt mig at lade gløden køre AC, men istedet en pæn udglattet DC ( fik det ikke lige tegnet ind ...sorry ).

 

 

Det du der har gang i kommer med sikkerhed ikke til at virke, et rør og 54 volt på anoden, hvor er lige forstærkningen henne, vil du drive indgangen med en effektforstærker.

Men det værste er at du ikke har placeret udgangs-trafoen rigtigt, det kan kun lade sig gøre at placere den på den måde, såfremt du også bruger en choke, som på det orginale diagram.

Lige en ting til, det er ikke nødvendigt at benytte DC til gløden, når man har med linjesignaler at gøre og indirekte opvarmede rør at gøre.

Der er kun et at sige til din opstilling, det er en OMMER.

Mvh

Torben 

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 05 August 2008 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Solvin: du har ret, jeg fandt lige ud af med Audiohagels hjælp at der er en plademodstand på 7,7 Kohm, hvilket selvsagt gør at en udgangstrafo med 2,2 Kohm på primær siden ikke virker.

Så mine egne skilletrafoer må jeg erkende ikke virker til dette formål.

En ommer = ja.

Tak til Audiohagel for at føre mig frem til lyset = data på 6J5GT røret.

www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/sheets/127/6/6J5.pdf

Ellers en fin hjemmeside, med masser af rør oplysninger:

http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/vs.html

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1263
Sendt: 05 August 2008 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Du mener nok platemodstand = indremodstand, jeg skal gerne lave et diagram til dig som benytter 6as7g som er en dobbel-triode, som kan arbejde på en lav spændning 100-150 volt, dog kan du ikke benytte dine trafoer, som jeg går udfra ikke har en luftspalte, det er nødvendigt da en singleended trafo bliver udsat for dc-strøm i en retning, derved går kernen hurtigt i mætning.

Dine små trafoer kan måske tåle en strøm på 10mA eller mindre inden de går i mætning. En singleended trafo skal være ca 3-4 gange så stor i forhold til en push-pull trafo, ved den samme strøm.

 

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 05 August 2008 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Solvin skrev:

Du mener nok platemodstand = indremodstand, jeg skal gerne lave et diagram til dig som benytter 6as7g som er en dobbel-triode, som kan arbejde på en lav spændning 100-150 volt, dog kan du ikke benytte dine trafoer, som jeg går udfra ikke har en luftspalte, det er nødvendigt da en singleended trafo bliver udsat for dc-strøm i en retning, derved går kernen hurtigt i mætning.

Dine små trafoer kan måske tåle en strøm på 10mA eller mindre inden de går i mætning. En singleended trafo skal være ca 3-4 gange så stor i forhold til en push-pull trafo, ved den samme strøm.

Er lige blevet lidt klogere på luftspalter mht. trafoer og chokes ( søg, lyt og lær ) , men godt at du nævner det Solvin ( tak ) ...ja jeg vil blive glad for at modtage et diagram fra dig.

Plate = nemlig

Ok, 3-4 gange større ved singleended ( tak ).

Audiohagel har også som du lige foreslået mig 6as7g.

Jeg ville nu gerne kunne bruge det jeg har, frem for at skulle ud at investere.

Kan også prøve mig frem med et rør i kombination med en mos-fet, hvilket nok skulle kunne komme til at virke. Så er jeg jo fri for skilletrafoerne.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1263
Sendt: 05 August 2008 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Du har nok set min hovedtelefon-amp, men lige et billed. Den benytter 6AS7G rør, men er lavet som en Otl forstærker.

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 05 August 2008 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Solvin skrev:

Du har nok set min hovedtelefon-amp, men lige et billed. Den benytter 6AS7G rør, men er lavet som en Otl forstærker.

Jov tak ....Kalle_DK har omtalt din fine OTL i nedenstående tråd.  

( hvis det er samme diagram i taler om, så er det hele på vej op i en højere enhed ).

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=66343&K W=KrammeAcoustics

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1263
Sendt: 05 August 2008 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:
Solvin skrev:

Du har nok set min hovedtelefon-amp, men lige et billed. Den benytter 6AS7G rør, men er lavet som en Otl forstærker.

Jov tak ....Kalle_DK har omtalt din fine OTL i nedenstående tråd.  

( hvis det er samme diagram i taler om, så er det hele på vej op i en højere enhed ).

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=66343&K W=KrammeAcoustics

Ja det er den omtalte konstruktion. Hvor alle andre benytter et rør, ja så benytter jeg to, hvilket gør at den trækker selv lavimpedante øre-bøffer. Faktisk kan den spille på mine System-Audio højttalere, ikke vildt høj, men til lav baggrunds musik.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 05 August 2008 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Solvin skrev:

Ja det er den omtalte konstruktion. Hvor alle andre benytter et rør, ja så benytter jeg to, hvilket gør at den trækker selv lavimpedante øre-bøffer. Faktisk kan den spille på mine System-Audio højttalere, ikke vildt høj, men til lav baggrunds musik.

Mvh

Torben

Solvin: ( bruger lige transistorsprog her for at forstå ) Skal det forståes sådan at din kobling af 6AS7G virker som to parallelkoblede transistorer, eller som en darlington kobling ?

Ser ellers ud til at fyren kan trække pænt meget strøm i forhold til så mange andre rør.

www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/sheets/127/6/6AS7G.pdf

Mht. diagrammet herunder, så er det blevet lidt Zen agtigt nu, med en Mos-Fet istedet for forkert beregnet rør/skilletrafo.


Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1263
Sendt: 05 August 2008 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Nej de er ikke parallelkoblede på nogen måde, selve udgangstrinnet arbejder i klasse A push-pull, ikke en simpel katode-følger, som de fleste benytter, når de bruger dette rør til hovedtelefon-forstærker, ikke at det ikke virker, men når røret begynder at blive udstyret, så går det galt, da symmetrien i de to halv-perioder langt fra er ens.

Den måde jeg benytter har også en anelse usymmetri, men langt fra det en single-ended konstruktion har, det være sig med udgangs-trafoer eller katode-koblet Otl.

Mvh

Torben

 

 

 

 

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin
 
audioareal
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Juni 2008
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 134
Sendt: 05 August 2008 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

Hej solvin , hvor er din "ht-amp" dog smuk , og sikkert også smuk lyd. Hvad har den ca kostet dig , jeg kunne blive motiveret til at prøve en skønne dag måske..
mvh.


__________________
Akai 4 ever.
Quadral Phonologue for good taste.
Altid frisk på en hyggesnak om spolemaskiner..
Til top Vis audioareal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af audioareal
 
Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1263
Sendt: 05 August 2008 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

audioareal skrev:
Hej solvin , hvor er din "ht-amp" dog smuk , og sikkert også smuk lyd. Hvad har den ca kostet dig , jeg kunne blive motiveret til at prøve en skønne dag måske..
mvh.

Mange tak for de rosende ord, byggeprisen beholder jeg for mig selv, men super meget har jeg ikke tjent på dem indtil videre  Nu er det heller ikke meningen at jeg skal starte en produktion af dem.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 05 August 2008 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Solvin skrev:

Nej de er ikke parallelkoblede på nogen måde, selve udgangstrinnet arbejder i klasse A push-pull, ikke en simpel katode-følger, som de fleste benytter, når de bruger dette rør til hovedtelefon-forstærker, ikke at det ikke virker, men når røret begynder at blive udstyret, så går det galt, da symmetrien i de to halv-perioder langt fra er ens.

Den måde jeg benytter har også en anelse usymmetri, men langt fra det en single-ended konstruktion har, det være sig med udgangs-trafoer eller Otl koblet.

Mvh

Torben

Oki som PP ....jeg glæder mig til at se dit diagram og viser det sig at være simpelt, så kan selv jeg være med.

Tak for dit svar

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1263
Sendt: 06 August 2008 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

Dette diagram er det mest simple du kan bruge som hovedtelefon-forstærker, det er koblet som katode-følger i udgangen, den skulle sagtens kunne drive dine 300 Ohm's høre bøffer.

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 06 August 2008 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

Solvin skrev:

Dette diagram er det mest simple du kan bruge som hovedtelefon-forstærker, det er koblet som katode-følger i udgangen, den skulle sagtens kunne drive dine 300 Ohm's høre bøffer.

Ser godt ud ...og stadig rimeligt simpelt.

Kan se at jeg har alle dele, med undtagelse af 100 K pot og så 6080 røret, kan disse evt. afløses med få ændringer af et 50 K pot og EL84 ?  Nej vel ? ( jeg er jo desværre en fattig gammel mand ).

PS: det er 30 Ohm og ikke 300 Ohm bøffer jeg har lige nu ( får forhåbentligt 300 Ohm's inden længe ).

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1263
Sendt: 06 August 2008 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:

Solvin skrev:

Dette diagram er det mest simple du kan bruge som hovedtelefon-forstærker, det er koblet som katode-følger i udgangen, den skulle sagtens kunne drive dine 300 Ohm's høre bøffer.

Ser godt ud ...og stadig rimeligt simpelt.

Kan se at jeg har alle dele, med undtagelse af 100 K pot og så 6080 røret, kan disse evt. afløses med få ændringer af et 50 K pot og EL84 ?  Nej vel ? ( jeg er jo desværre en fattig gammel mand ).

PS: det er 30 Ohm og ikke 300 Ohm bøffer jeg har lige nu ( får forhåbentligt 300 Ohm's inden længe ).

Du kan sagtens bruge dit 50 Kohm pot i stedet for. Jeg har et 6as7g/6080 rør du må få, samt et par 470uf 100volt til udgangen, send din adresse i en pb.

Mvh

Torben

 

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin
 
Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1263
Sendt: 06 August 2008 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Har lige lagt et nyt diagram ind, da der var en fejl i det første, det var jo også lidt sent, da jeg tegnede diagrammet.

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 06 August 2008 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Solvin skrev:

Du kan sagtens bruge dit 50 Kohm pot i stedet for. Jeg har et 6as7g/6080 rør du må få, samt et par 470uf 100volt til udgangen, send din adresse i en pb.

Mvh

Torben

Og så siger man at det er en ond, grusom og umenneskelig verden vi lever i .....naeeh tilsyneladende ikke kun det.  Det er alt for flot det du tilbyder, jeg vil selvfølgelig helst betale dig et eller andet for det. ( skriver straks en pb til dig Solvin ).

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1263
Sendt: 06 August 2008 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:
Solvin skrev:

Du kan sagtens bruge dit 50 Kohm pot i stedet for. Jeg har et 6as7g/6080 rør du må få, samt et par 470uf 100volt til udgangen, send din adresse i en pb.

Mvh

Torben

Og så siger man at det er en ond, grusom og umenneskelig verden vi lever i .....naeeh tilsyneladende ikke kun det.  Det er alt for flot det du tilbyder, jeg vil selvfølgelig helst betale dig et eller andet for det. ( skriver straks en pb til dig Solvin ).

Jeg har dette rør i overskud, da makkeren er blevet brugt til at reparer en Darkvoice med.

 

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 06 August 2008 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Solvin skrev:

Jeg har dette rør i overskud, da makkeren er blevet brugt til at reparer en Darkvoice med.

Heldige mig

Fint at du har revideret diagrammet, selv om jeg ikke lige kan se ændringerne ud over at du har skrevet det hele pænere ind.

Kan jeg bruge ECC82/ECC83 istedet for ECC81 ? ( har nemlig dem på hylden ) ECC83 burde vel kunne bruges som afløser.

Hvad med strømforsyning, skal den være fancy ? chokes på ? ripplefri, hvor stor ladebank til de 250 V og de 100 V, har du evt. forslag ?

 ( arhh nu bliver jeg pludselig krævende , ræk manden hånden og han snupper hele armen ).

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes