Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. maj 2024 | 11:26   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Step response (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1256
Sendt: 09 August 2008 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Hej Forum,

Hen over sommeren har jeg fået fat i et par W-horn som jeg har prøvet af mod mine hjørne horn. Det viser sig dælme så, at i min stue virker det som om at de her W-horn, er mere lineære i omr 100 til 400 Hz. Så ind med dem men desværre mangler de noget mere bund, da de er "kun" går til 40Hz (hvis man har 4 stk. i hver side og det vil konen sgu ikke gå med til).

Som det er nu vurdere jeg at fc er ca. ved 50-60Hz. Jeg vil gerne have lidt mere bund og har efterhånden måtte sande at det får jeg kun ved at lave et reflekskabinet. Her er mit ønske at bruge et par RCF, PD eller JBL 18" enheder (hvad jeg nu kan få fat i). Til udregning bruger jeg Unibox ver. 4.08 af Kristian Ougaard. Da jeg er helt perpleks over "svampet" bas vægter jeg det såkaldte Step response MEGET højt (også for at det kan matche resten af HT systemet som er med horn).

Er der nogler herinde der ved hvor meget "slinger" i valsen man kan "tåle" på den konto? I Unibox regnearket, for stepresponse, får jeg en ringning på resonans frekvensen som klinger ud...

Spørgsmålet er altså: hvor lang tid må det tage (som det er nu har jeg omkring 30 - 50ms "udtværing"), før det er for mudret?

Hilsen Flemming



__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 666
Sendt: 09 August 2008 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Jeg kan kun være enig med dig i betragtningerne om at vægte step-responsen højt.

Der bør ikke være ringning. Hvis det samlede Qt ikke overstiger ca. 0.37, kan det med basreflekssystemet lade sig gøre at få helt ro efter første oversving. Afhængig af nedre grænsefrekvens, vil det typisk være efter i omegnen af 30 ms.

Til top Vis USXX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af USXX
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1172
Sendt: 09 August 2008 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Jeg vægter også steprespons højt, derfor har jeg lukkede kabinetter. 

__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
phoeniks
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Maj 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 440
Sendt: 09 August 2008 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

http://www.humblehomemadehifi.com/Serious-Sub.html



__________________
/Brian

musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
Til top Vis phoeniks's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af phoeniks
 
perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2489
Sendt: 09 August 2008 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:
Jeg vægter også steprespons højt, derfor har jeg lukkede kabinetter. 

Jeg vægter også steprespons højt. Derfor har jeg elektrostater



__________________
I like techno - UNPLUGGED!
Til top Vis perejvind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af perejvind Besøg perejvind's Websted
 
USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 666
Sendt: 09 August 2008 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Man kan (hvis man træffer de rette valg) opnå mindst lige så god steprespons med et basreflekskabinet som med et lukket (og tilmed med lavere nedre grænsefrekvens) - og dertil kommer den betydeligt bedre dynamik (og lavere forvrængning som følge af mindre membranudsving - en meget væsentlig force ved basrefleks!). Det er bare ikke sædvane at afstemme et basreflekssystem sådan - princippet bliver misbrugt på det skammeligste.

Jeg kan kun bøje mig for gode elektrostaters formåen - i mellembåndet (resten kan diskuteres).

Til top Vis USXX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af USXX
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 10 August 2008 kl. 01:47 | IP-adresse registreret  

USXX skrev:

Man kan (hvis man træffer de rette valg) opnå mindst lige så god steprespons med et basreflekskabinet som med et lukket (og tilmed med lavere nedre grænsefrekvens) - og dertil kommer den betydeligt bedre dynamik (og lavere forvrængning som følge af mindre membranudsving - en meget væsentlig force ved basrefleks!). Det er bare ikke sædvane at afstemme et basreflekssystem sådan - princippet bliver misbrugt på det skammeligste.

Jeg kan kun bøje mig for gode elektrostaters formåen - i mellembåndet (resten kan diskuteres).

Du skal blot sikre dig at udstrålingen fra membranens bagside ikke kan komme i kontakt med nyttesignalet, det er det der kommer fra membranens forside.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 
André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2153
Sendt: 10 August 2008 kl. 08:01 | IP-adresse registreret  

Hej Bjørn

I princippet har du ret.I praksis er problemmet, at der ikke findes noget dæmpemateriale, der dæmper 100%.Lyden fra bagsiden vil delvist spille gennem membranen.Der sker desværre ofte det, at når lyksaglighederne, ved det valgt system forklares, udlades ulemperne i historien.

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1256
Sendt: 10 August 2008 kl. 08:39 | IP-adresse registreret  

USXX skrev:

Man kan (hvis man træffer de rette valg) opnå mindst lige så god steprespons med et basreflekskabinet som med et lukket (og tilmed med lavere nedre grænsefrekvens) - og dertil kommer den betydeligt bedre dynamik (og lavere forvrængning som følge af mindre membranudsving - en meget væsentlig force ved basrefleks!). Det er bare ikke sædvane at afstemme et basreflekssystem sådan - princippet bliver misbrugt på det skammeligste.

Jeg kan kun bøje mig for gode elektrostaters formåen - i mellembåndet (resten kan diskuteres).

Interessant, det med at forvrængning/membran sving skulle være mindre end i trykkammer! Det lyder spændende at refleks kan komme i nærheden af lukket kabinet.

Skal afstemningsfrekvensen for kabinettet (porten) så ligge højere end sædvane? Mit mål er iøvrigt netop at benytte stor membran => lille udsving og så egentlig kun lade enhederne gå fra 30 - 35Hz til 55Hz for at få noget fylde i det område, så skal bas hornet nok levere det egentlige anslag/impuls response .......

Flemming



__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
Jonny
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 134
Sendt: 10 August 2008 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

Afstemningen (på basreflex) skal normalt ligge lavere end beregnet, det giver den bedste impulsresponse.

Beregningen kender jeg ikke, men ørene plejer at kunne hjælpe ;-)

Til top Vis Jonny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonny
 
Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1508
Sendt: 10 August 2008 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  


Gad vide hvad 3Dx;s kommentarer er til det.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic
 
USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 666
Sendt: 11 August 2008 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

Den bedste step-respons opnås ved at tune en anelse højere end fx en standard QB3 afstemning. Derudover skal kabinettet være noget mindre. Det virker kun optimalt, hvis enhedens Qt (medregnet utilsigtet seriemodstand i filter og kabler) ligger på maksimalt 0,37. En alternativ afstemning med kun en smule dårligere step-respons (og uden egentlig ringning) kan med rimelighed laves for Qt op til et sted under 0,45. Enheder med meget lavt Qt kan altid afstemmes for optimal step-respons - i hvert fald på papiret, for i praksis risikerer kabinettet nemt at blive så lille, at der ikke er plads til en port med tilstrækkelig stor diameter (den bliver ganske enkelt for lang). Nu skal man vare sig meget med at sub-optimere, men hvis vi nu alligevel isoleret ser på Qt, vil jeg mene, at den optimale værdi - alt taget i betragtning - ligger omkring 0,32 - 0,33 (hvordan denne værdi er opnået/fremkommet er dog ikke ligegyldig. Derfor kan velkonstruerede enheder med en anden værdi for Qt i mange tilfælde sagtens vise sig at være bedre i sidste ende - der er meget andet, der spiller ind på lydkvaliteten).

 

 

Til top Vis USXX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af USXX
 
3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1930
Sendt: 11 August 2008 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:

Gad vide hvad 3Dx;s kommentarer er til det.


Ingen, -jeg er helt enig med USXX
Det er bal. fra ham jeg har min viden


__________________
Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted
 
3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1930
Sendt: 11 August 2008 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

André Jensen skrev:

Hej Bjørn

I princippet har du ret.I praksis er problemmet, at der ikke findes noget dæmpemateriale, der dæmper 100%.Lyden fra bagsiden vil delvist spille gennem membranen.Der sker desværre ofte det, at når lyksaglighederne, ved det valgt system forklares, udlades ulemperne i historien.

MVH



Ja, og det problem er der vist næsten ved alle princip løsninger...
På den ene eller anden måde


__________________
Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 11 August 2008 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

André Jensen skrev:

Hej Bjørn

I princippet har du ret.I praksis er problemmet, at der ikke findes noget dæmpemateriale, der dæmper 100%.Lyden fra bagsiden vil delvist spille gennem membranen.Der sker desværre ofte det, at når lyksaglighederne, ved det valgt system forklares, udlades ulemperne i historien.

MVH

Nu er det jo muligt at minimere "retursignaler" fra kabinettet til et niveau hvor de i praksis er uden betydning men selv om man ikke går til yderligheder i resonansbekæmpelsen så kan man ikke komme uden om de systembetingede problemer åbne bassystemer medfører.

Selv om jeg har en fornemmelse så vil jeg da gerne vide hvilke "ulemper" du mener bliver her bliver udeladt

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 
André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2153
Sendt: 11 August 2008 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
André Jensen skrev:

Hej Bjørn

I princippet har du ret.I praksis er problemmet, at der ikke findes noget dæmpemateriale, der dæmper 100%.Lyden fra bagsiden vil delvist spille gennem membranen.Der sker desværre ofte det, at når lyksaglighederne, ved det valgt system forklares, udlades ulemperne i historien.

MVH

Nu er det jo muligt at minimere "retursignaler" fra kabinettet til et niveau hvor de i praksis er uden betydning men selv om man ikke går til yderligheder i resonansbekæmpelsen så kan man ikke komme uden om de systembetingede problemer åbne bassystemer medfører.

Selv om jeg har en fornemmelse så vil jeg da gerne vide hvilke "ulemper" du mener bliver her bliver udeladt

Hvis man er tilhænger af lette membraner, er det svært at dæmpe sig ud af.Du kan heller ikke dæmpe kabinnet resonanser 100%, du kan som du selv nævner minimere dem.At de er uden praktisk betydning, er din mening.Og min pointe er, alle systemmer har problemmer.Det vi så ikke kan diskutere, er hvilke vi værd i sær kan leve med. Det der kan diskuteres, er hvordan man så minimere problemmerne, i et givent system.Det være sig lukket, åbent,TL,dynamisk, elektrotater, bånd, ovs.Men stiller man sig op og siger, jeg har svaret på hvordan det skal være, og alle der ikke har samme mening tager fejl, har man taget en vej jeg ikke vil gå.

MVH  

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1256
Sendt: 11 August 2008 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

USXX skrev:

... men hvis vi nu alligevel isoleret ser på Qt, vil jeg mene, at den optimale værdi - alt taget i betragtning - ligger omkring 0,32 - 0,33 (hvordan denne værdi er opnået/fremkommet er dog ikke ligegyldig.

Tak for de gode råd. Min plan er at forsøge med 2 K151 enheder jeg har liggende, som dog formodentlig hurtigt kommer til kort i refleks kassen da deres xmax er på 2.54mm. Jeg har med data for enheden fumlet lidt med UniBox regnearket og synes ikke rigtig at kunne komme af med en "forholdsvis" lang eftersvingning (indtil 50mS). Jeg har "tvunget" enheden ned omkring 35Hz med et løft, åbenbart fra en 90Hz og opefter på ca 5dB i forhold til området omkring 35 - 70Hz. Det betyder ikke noget da jeg skære ved ca. 60Hz....

Her er iøvrigt data for enheden:

Fs: 30 Hz.

Qts: 0.27, Qms: 6, Qes: 0.28

Vas: 365 liter.

Pe: 150 W.

Re: 6 Ohm.

Le: 2 mH.

Sd: 1070 cm2.

Mms: 125 g

BL: 22

Jeg er landet på omkring en 200 liter i bøtten men som sagt ser den umiddelbart ud til at ringe lidt ?!?

Hilsen Flemming

 

 



__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1930
Sendt: 11 August 2008 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

André Jensen skrev:
bjørn skrev:
André Jensen skrev:

Hej Bjørn

I princippet har du ret.I praksis er problemmet, at der ikke findes noget dæmpemateriale, der dæmper 100%.Lyden fra bagsiden vil delvist spille gennem membranen.Der sker desværre ofte det, at når lyksaglighederne, ved det valgt system forklares, udlades ulemperne i historien.

MVH

Nu er det jo muligt at minimere "retursignaler" fra kabinettet til et niveau hvor de i praksis er uden betydning men selv om man ikke går til yderligheder i resonansbekæmpelsen så kan man ikke komme uden om de systembetingede problemer åbne bassystemer medfører.

Selv om jeg har en fornemmelse så vil jeg da gerne vide hvilke "ulemper" du mener bliver her bliver udeladt

...Men stiller man sig op og siger, jeg har svaret på hvordan det skal være, og alle der ikke har samme mening tager fejl, har man taget en vej jeg ikke vil gå.

MVH  



men hifi livet er godt nok noget lettere hvis man har den anskulese


__________________
Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted
 
USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 666
Sendt: 11 August 2008 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Flemming,

Du får et forslag herfra i morgen!

Til top Vis USXX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af USXX
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 11 August 2008 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

André Jensen skrev:
bjørn skrev:
André Jensen skrev:

Hej Bjørn

I princippet har du ret.I praksis er problemmet, at der ikke findes noget dæmpemateriale, der dæmper 100%.Lyden fra bagsiden vil delvist spille gennem membranen.Der sker desværre ofte det, at når lyksaglighederne, ved det valgt system forklares, udlades ulemperne i historien.

MVH

Nu er det jo muligt at minimere "retursignaler" fra kabinettet til et niveau hvor de i praksis er uden betydning men selv om man ikke går til yderligheder i resonansbekæmpelsen så kan man ikke komme uden om de systembetingede problemer åbne bassystemer medfører.

Selv om jeg har en fornemmelse så vil jeg da gerne vide hvilke "ulemper" du mener bliver her bliver udeladt

Hvis man er tilhænger af lette membraner, er det svært at dæmpe sig ud af.Du kan heller ikke dæmpe kabinnet resonanser 100%, du kan som du selv nævner minimere dem.At de er uden praktisk betydning, er din mening.Og min pointe er, alle systemmer har problemmer.Det vi så ikke kan diskutere, er hvilke vi værd i sær kan leve med. Det der kan diskuteres, er hvordan man så minimere problemmerne, i et givent system.Det være sig lukket, åbent,TL,dynamisk, elektrotater, bånd, ovs.Men stiller man sig op og siger, jeg har svaret på hvordan det skal være, og alle der ikke har samme mening tager fejl, har man taget en vej jeg ikke vil gå.

MVH  

Du er altid velkomme til at komme forbi og påvise de kabinetresonanser du antyder at jeg er belemret med, husk måleudstyret så gir' jeg kaffen og det bløde brød.

Nu har du jo i en årrække år forfulgt båndhøjttaleren som det der dur lige som jeg idag ikke kunne drømme om at fravige det lukkede kabinet, så på det punkt har vi nok ikke noget at lade hinanden høre.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes