Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 08:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Optimering af højtalernes placering (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 12 August 2008 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Jeg har en kraftig mistanke til at mine højtalere ikke er optimalt placeret i lytterummet.

På trods af megen rykken rundt, og det efter gode anvisninger, så vinder jeg godt nok noget i lydbilledet hver gang, men mister desværre også noget ift. den/de tidligere placering. Kort sagt, så har jeg en formodning om at jeg endnu ikke er lykkes med at finde den helt optimale placering af højtalerne, og dette på trods af en del rykken rundt.

Derfor ligger jeg her disse 3 spørgsmål ud til panelet, og håber på en masse konstruktive indlæg således at målet om den optimale placering kan findes:

1. Er der firmaer - eller brugere her på HIFI4ALL - som gør sig i optimering af højtalernes placering vha. elektronisk måling (f.eks. vha. RoomAnalyser)?
  2. Er der nogen med erfaring heri, altså at få placeret højtalerne på baggrund af en sådan måling?

3. Er det udstyr man selv kan investere i (hvad er prisen?), og ikke mindst få et tilfredsstillende resultat?

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Sendt: 12 August 2008 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Har du kigget på ting såsom roomgain, eigenmodes etc.?

Det du vinder et sted, kan være grundet roomgain (ex.vis mere bas, som vinder mest ved dette) ved en placering tæt på vægge / hjørner.

Det du mister andre steder kan være grundet rummets eigenmodes / stående bølger, som udfaser lyden. (Linket til en visuel simulator af rum vs. igenmodes).

Måske skal du vælge hvilket kompromis du ønsker, eller om du evt. skal kompensere for nogle af rumpåvirkningerne - evt. med fx. bas-fælder, akustiske paneler, equalizing etc.

Blot så du ikke tror, at alt kan løses, bare man finder de rette cm2 af okupere med sine højtalere.
Du skal nok kigge nærmere på rummets egenskaber samtidig.
(Nu kender jeg jo ikke dit rum, eller hvad du evt. har gjort på dette område..)

Mvh. Offcourse

marlowe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 August 2008 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Følger lige med - har også for nylig eksperimenteret med højtalerplacering/lytteplacering.

Et spørgsmål, jeg gerne vil stille, er, om det ikke altid er således, at der ikke er en optimal placering. (Mine højtalere står ca 2,5 m fra hinanden og 70-80 cm fra bagvæggen (der egentlig er et vinduesparti) og nogenlunde det samme til siderne). Hvis jeg placerer mig i en lytteposition, der udgør en ligesidet trekant med højtalerne vinklet mod lyttepositionen, får jeg en meget "intim" høreoplevelse. Mange detaljer kommer klart frem, man er "tæt på musikken". Rykker jeg pladsen 1 m tilbage og undlader stort set at vinkle højtalerne, koster det noget i detaljeringsgrad og intimitet, men realismen er større i forhold til at opleve en koncert, hvor fx pianisten spiller på en scene flere meter foran mig. Man kan må så vælge, hvad man foretrækker. Sådan er det vel bare? Eller hvad? Kan man måle sig frem til en optimal placering, der ikke er defineret ud fra subjektive præferencer?

Til top Vis marlowe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af marlowe

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 August 2008 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Offcourse_dk26 skrev:
Har du kigget på ting såsom roomgain, eigenmodes etc.?

Det du vinder et sted, kan være grundet roomgain (ex.vis mere bas, som vinder mest ved dette) ved en placering tæt på vægge / hjørner.

Det du mister andre steder kan være grundet rummets eigenmodes / stående bølger, som udfaser lyden. (Linket til en visuel simulator af rum vs. igenmodes).

Måske skal du vælge hvilket kompromis du ønsker, eller om du evt. skal kompensere for nogle af rumpåvirkningerne - evt. med fx. bas-fælder, akustiske paneler, equalizing etc.

Blot så du ikke tror, at alt kan løses, bare man finder de rette cm2 af okupere med sine højtalere.
Du skal nok kigge nærmere på rummets egenskaber samtidig.
(Nu kender jeg jo ikke dit rum, eller hvad du evt. har gjort på dette område..)

Mvh. Offcourse

Tak for dit indlæg

Jeg må desværre gå på kompromi mht. indretningen af mit lytterum, idet det skal fungere som både lytterum og stue. Derfor er en indretning med æggebakker på vægge og loft udelukket.

Jeg har dog læst denne svenske tråd med stor interesse, og tillader mig at citere lidt fra den lange tråd.

Citér:
"...Rummet som Dragonerna står i är på inget vis ett optimalt HiFi-rum, en smula svajjigt golv, kala väggar, ett stort valv på ena långväggen...

...Efter att ha hört från bland annat Kenneth hur de provat sig fram med högtalaruppställningen så insåg jag rätt fort i min tankevärld att de vanliga "tumreglerna" för uppställning kommer man nog inte långt med...och eftersom jag har förmånen att leka en del med XTZ nyframtagna RoomAnalyzer, så tänkte jag fuska lite med den....

Nej, som sagt, rummet är inte det lättaste att placera högtalare i utan mera lyssnande, mätande och flyttande (då 1 cm flyttande fram och tillbaks gjorde skillnad mellan "braksucce och flaxande")

Post gerne konstruktive indlæg

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 August 2008 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Der er mange måder at gribe det an på og uden det bliver en afhandling kan jeg godt prøve at smide et par tips.

Den med den ligesidede trekant skal tages som en anbefaling man ligesom kan arbejde sig ud fra.

Der er ikke rigtigt nogen måde man sikkert kan sige man kan gå frem efter. Jeg læste dog en sjov artikel om en metode som Wilson brugte når de har solgt et sæt højttalere til en million og der kommer en mand ud og sætter dem op.

Det går ud på at gå og tale i rummet først i længderetningen. hvis man er opmærksom på sin egen stemmes lyd og øver sig lidt kan man høre hvornår den er mest tydelig. På denne tværgående linje skal højttalerne så placeres. Man kan med øvelse lave samme øvelse i bredden og finde de to punkter hvor stemmen er mest tydelig. Jeg har prøvet det hos en kammerat og vi synes det var svært men brugbart.

En anden metode er at placere højttalerne på en afstand der er ulige brøker af længde og bredde i rummet. hvis rummet f.eks. er 5 meter langt kan man placere højttalerne på 2/9 af 5 meter altså 111 cm fra bagvæggen. Tilsvarende så fra sidevægge bare et andet forhold f.eks. 3/17. Så undgår man flest "modes" og resonanser.

En anden model er at arbejde udfra det gyldne snit. Hvis du går fra f.eks. et hjørne kan du tegne en linje hvor forholdet mellem afstanden på de to vægget er 1:1.62. På denne linje placeres højttaleres front. Du må ikke spørge mig om hvorfor men det har jeg brugt ofte med super resultater.

Det sidste jeg vil sige er om symmetri. Det er essentielt i min erfaring at arbejde med højttalerne placeret symmetrisk i forhold til rummet. Samme afstand til sidevægge. Samme typer møbler eller dæmpemateriale på begge sider.

Når man så har fået højttalerne grov placeret stiller jeg vinklingen ved at starte med dem ligepå og arbejde indad med 1 cm ad gangen. Så kan man høre når den er der næste gang man vinkler mere bliver det ringere. Husk der skal være balance mellem bredde og dybde perspektiv.

Tag en optagelse du VED er god med et godt rum og eksperimenter igen og igen.

Husk at måle det kan være få milimeters vinkling eller ulighed der afgør det perfekte sweetspot.

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 August 2008 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

troelskn skrev:
...Tag en optagelse du VED er god med et godt rum og eksperimenter igen og igen....

Det er jo den proces jeg har kæmpet mig igennem over flere måneder, og tommelfinger regler og producent anvisninger har været mit udgangspunkt. Er ved at slæbe mig en pukkel på, og det uden jeg fornemmer at jeg er tæt på mål  

Som jeg læser den svenske tråd, så kan man komme helt i - eller ganske tæt på - mål, ved at justere højtalernes placering vha. elektronisk måling. Når elektronikken siger "her står de bedst", så kan man prøve af flytte lidt rundt på placeringen for at se om ens øre nu også er enig.

pedebr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 13 August 2008 kl. 00:33 | IP-adresse registreret  

Jeg har faktisk fået patenteret en opfindelse, hvorpå man kan montere en jernstang, der bærer ens højtalere, hvorved der er den samme afstand fra højtaler til ører uanset hvor man befinder sig i lokalet....afstanden er konstant.
Til top Vis pedebr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pedebr

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Sendt: 13 August 2008 kl. 08:25 | IP-adresse registreret  

Pedebr..
Lyder lidt som høretelefoner !!  

Mvh. Offcourse

Heavylight
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2008
Lokalitet: Sverige
Sendt: 04 December 2008 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

Chr. R. skrev:
<P =Msonormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN style="FONT-SIZE: 16pt">Jeg har en kraftig mistanke til at mine højtalere ikke er optimalt placeret i lytterummet. <?:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p></SPAN>

<P =Msonormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN style="FONT-SIZE: 16pt"><o:p><FONT face="Arial, Helvetica, sans-serif" size=2> </o:p></SPAN>

<P =Msonormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN style="FONT-SIZE: 16pt">På trods af megen rykken rundt, og det efter gode anvisninger, så vinder jeg godt nok noget i lydbilledet hver gang, men mister desværre også noget ift. den/de tidligere placering. Kort sagt, så har jeg en formodning om at jeg endnu ikke er lykkes med at finde den helt optimale placering af højtalerne, og dette på trods af en del rykken rundt.</SPAN>

<P =Msonormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN style="FONT-SIZE: 16pt"><o:p><FONT face="Arial, Helvetica, sans-serif" size=2> </o:p></SPAN>

<P =Msonormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN style="FONT-SIZE: 16pt">Derfor ligger jeg her disse 3 spørgsmål ud til panelet, og håber på en masse konstruktive indlæg således at målet om den optimale placering kan findes:<o:p></o:p></SPAN>

<P =Msonormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN style="FONT-SIZE: 16pt"><o:p><FONT face="Arial, Helvetica, sans-serif" size=2></o:p></SPAN>

1. <DIV =Msonormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN style="FONT-SIZE: 16pt">Er der firmaer - eller brugere her på HIFI4ALL - som gør sig i optimering af højtalernes placering vha. elektronisk måling (f.eks. vha. RoomAnalyser)?</SPAN>

2. <DIV =Msonormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN style="FONT-SIZE: 16pt">Er der nogen med erfaring heri, altså at få placeret højtalerne på baggrund af en sådan måling?</SPAN><SPAN style="FONT-SIZE: 16pt"><o:p><FONT face="Arial, Helvetica, sans-serif" size=2> </o:p></SPAN>

3. <DIV =Msonormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN style="FONT-SIZE: 16pt"><FONT face=Arial><FONT face="Arial, Helvetica, sans-serif" size=2>Er det udstyr man selv kan investere i (hvad er prisen?), og ikke mindst få et tilfredsstillende resultat?</SPAN>

Kanske du redan har löst problemet? Men det hjälpredksap jag kan tipsa om är den här: XTZ Room Analyzer. Här nedan finns en länk till en test. Vill påpeka att testen presenterar den som en hjälp inför subbasområdet, men den kollar av ditt rum även genom hela frekvensomfånget. Stereophile använde den och uppskattade den som extra hjälp i test av andra produkter, jag tror det var Odyssey och något mer:
1. http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/1108/xtz_roo m_analyzer.htm
2. http://www.stereophile.com/musicintheround/1108mitr/index1.h tml
Til top Vis Heavylight's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heavylight

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 04 December 2008 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Du bor i København, så du er heldig.

Hifi-Forum på Falkoner Alle udfører det du efterspørger, det kaldes "Tune-Dem".
Kan ikke huske hvad de tager for det, men spørg dem dog :O)

mvh M
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 04 December 2008 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Chr. R. skrev:

Jeg har en kraftig mistanke til at mine højtalere ikke er optimalt placeret i lytterummet.

På trods af megen rykken rundt, og det efter gode anvisninger, så vinder jeg godt nok noget i lydbilledet hver gang, men mister desværre også noget ift. den/de tidligere placering. Kort sagt, så har jeg en formodning om at jeg endnu ikke er lykkes med at finde den helt optimale placering af højtalerne, og dette på trods af en del rykken rundt.

Derfor ligger jeg her disse 3 spørgsmål ud til panelet, og håber på en masse konstruktive indlæg således at målet om den optimale placering kan findes:

1. Er der firmaer - eller brugere her på HIFI4ALL - som gør sig i optimering af højtalernes placering vha. elektronisk måling (f.eks. vha. RoomAnalyser)?
  2. Er der nogen med erfaring heri, altså at få placeret højtalerne på baggrund af en sådan måling?

3. Er det udstyr man selv kan investere i (hvad er prisen?), og ikke mindst få et tilfredsstillende resultat?

Hej Christian,

Jeg sender via mail en Wilson manual. I dette tilfælde den nyeste fra Alexandria X2 series 2, hvor der er del god læsning om højtaler plasering. Læs på side 15 om "Zone of Neutrality".

God læsning

mvh
MJ

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 December 2008 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Jamen dog...der er liv i min noget ældre tråd

Takker for input, dog har jeg muligvis fundet en løsning på min problemstilling. Før jeg nåede dertil, så var der en anden der også fik øjnene op for samme udfordring. Han er nu hjulpet, mens jeg venter til engang i det nye år pga. en "mindre" ombygning og måske nye højtalere. Såfremt det bliver en løsningsmodel der kan bruges for andre, så vil jeg komme med mere info når jeg når dertil.

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 05 December 2008 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

Hej.

Ellers kan Audiovision hjælpe dig.

Mvh Frank

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 December 2008 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

sigma6 skrev:

Hej.

Mvh Frank

Ikke for at være fræk, men det er så desværre ikke min erfaring med det firma.

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 05 December 2008 kl. 02:27 | IP-adresse registreret  

Chr. R. skrev:
sigma6 skrev:

Hej.

Mvh Frank

Ikke for at være fræk, men det er så desværre ikke min erfaring med det firma.

Ok. Men de kan udregne hvor dine højttalere skal stå ifht. dit rum.

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 December 2008 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

sigma6 skrev:
Ok. Men de kan udregne hvor dine højttalere skal stå ifht. dit rum.

Det var nok ikke det bedste svar du fik fra mig, og det undskylder jeg.

Der er flere firmaer der handler med div. måleudstyr, men underligt nok kan de fleste ikke henvise til en "måler" der kan hjælpe mig/os private. Andre firmaer skulle efter signende leve af at sælge bl.a. netop disse målinger, men af en eller anden uforklarlig grund reagerer disse firmaer slet ikke på en seriøs kunde forespørgsel.

jala
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2008
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 05 December 2008 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

nu er jeg ikke ekspert på området men faldt over denne efter jeg læste dit indlæg for 6 timer siden ca. ;)

http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/TradePoint/B2C/UI/Cata log/ItemView.aspx?key=6351
Til top Vis jala's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jala

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 December 2008 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

jala skrev:
nu er jeg ikke ekspert på området men faldt over denne efter jeg læste dit indlæg for 6 timer siden ca. ;)

http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/TradePoint/B2C/UI/Cata log/ItemView.aspx?key=6351

Det var et indlæg jeg ksn bruge

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes