Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. april 2024 | 12:28   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Støj på lysnettet. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
StefanR
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 511
Sendt: 12 August 2008 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Hej forum.

Jeg har lidt problemer med brum fra forstærkeren. Jeg er ret sikker på at det er grundet støj fra min elinstallation.

Når forstærkeren er tændt er der altid den typisk meget sagte brummen man oplever i enhvert strømforsyning. Denne kan kun høres når man sidder tæt på forstærkeren og der er helt stille.

Men med jævne mellemrum (mest om aftnen) kommer der så en noget mere hørbar brummen. Den kommer ikke i noget specielt mønster, men bare tilfældigt. Den kan brumme et par sekunder for så at være stille i et par minutter for så igen at brumme uafbrut i flere minutter kun afbrudt af pauser på få sekunder. Denne brummen kan høres fra sofaen (ca. 2m væk) under stille pasager i musikken eller hvis der er noget dialog i filmen.

Hvis jeg lægger øret til min forforstærker, vil jeg høre nøjagtig samme brummen med samme interval. Dette er dog noget svagere da trafoen er betydligt mindre. Hvis jeg sætter min gamle reciever til, kan jeg også høre (hvis jeg lytter efter) samme brummen. Dérfor mener jeg det er noget udefrakommende som er skyld i det.

Der er ingen brum overhovedet i selve højttalerne. Det er kun fra selv trafoen (eller meget tæt på den) at der kommer brum.

Hvis jeg sætter forstærkeren til en anden stikkontakt er der knap så meget brum. Det er lige så kraftigt, men forekommer ikke nær så ofte. Hvis jeg igen vælger en tredie kontakt er der praktisk talt ikke noget brum.

Jeg har så kigget i el-tavlen og kan se at der hvor den brummer mest, er når den bruger en stikkontakt fra en bestemt fase. Denne kontakt har sin egen kreds (ubrudt, installationskabel fra sikringen til selve stikkontakten i stuen). Men denne kreds deler dog fase med et par andre sikringer også (der er jo kun de samme 3 faser at gøre godt med).

Jeg har prøvet at tilslutte forstærkeren uden jord, med jord, drejet stikket 180grader (vendt fasen). Jeg har prøvet at køre strømmen gennem en Supra stikdåse med indbygget støjfilter. Jeg har prøvet at forbindel for- og effektforstærker til hver sin stikkontakt både med og uden forbindelse mellem de to enheder. Jeg har prøvet at pille så mange lamper og andet grej ud af stikkontakter på samme fase. Alt sammen til ingen nytte.

Jeg er rimligt overbevist om at et DC filter ikke vil gøre nogen forskel. Så vidt jeg ved bliver DC støj manifesteret ved brum i selve højttaleren og typisk kun i den ene kanal. Dette er der ingen tegn på.

Spørgsmålet er så om der er nogen her som kan komme med andre reelle forslag til hvad der kan gøres for at slippe af med mit brum? Jeg hører gerne svar fra elektrikere.

/Stefan

Til top Vis StefanR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StefanR
 
Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1263
Sendt: 12 August 2008 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Hej

et netstøjsfilter med en DC trap burde klare problemet.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin
 
StefanR
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 511
Sendt: 12 August 2008 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Som jeg har forstået det, så ville jeg høre brum i selve højttalerne hvis det var DC som var problemet ?

Men jeg vil gerne underholde tanken indtil andet er bevist. Hvor kan jeg så finde en DC trap?
Den må jo nødvendigvis skulle sættes før min strømfordeler til hele anlægget. Kommer de i forskellige størrelser eller hvad?

Eftersom jeg ikke bare vil eller kan smide penge efter løsninger der måske vil virke, kunne jeg rigtig godt tænke mig en dybere forklaring af hvad sådan en trap gør.

Til top Vis StefanR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StefanR
 
osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1053
Sendt: 14 August 2008 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Støj på Lysnettet

Kan det på grund af alder være måden samme Traffo er spændt fast på?

Nu adskiller man jo ikke Traffo og forstærker, jeg mener man har jo ikke Traffo i et andet Lokale, og så lavspændings AC ledninger.  Nogen forforstærkere har input til AC, hvor samme spænding kom andetsted fra.   Altid god for en anden Diagnose!



__________________
Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
Til top Vis osprey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af osprey
 
StefanR
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 511
Sendt: 14 August 2008 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Selve forstærkeren er produceret i august 2005 og er taget i brug for ca. 2 år siden.
Når jeg snakker om trafoen, så mener jeg blot at det er dét komponent i forstærkeren der kommer brum fra. Jeg er nok klar over at den er en ret essentiel del af forstærkeren

Problemet har ikke noget at gøre med hvorvist den er spændt ordenligt fast eller ej. Som sagt, så har jeg andre dele som brummer i takt med den, selv når den slet ikke er tændt (jeg har lyttet, tændt og slukket de forskellige dele jeg har MANGE gange for at fejlfinde).

Jeg er dog ikke helt sikker på hvor du vil hen, Osprey, og hvad det er du diagnostiserer. Men jeg siger tak for insatsen i håb om at andre vil bidrage til tråden så jeg kan få løst mit problem.

Jeg vil stadig rigtig gerne høre mere om en DC trap.

/Stefan

Til top Vis StefanR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StefanR
 
Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 813
Sendt: 14 August 2008 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Hey

Jeg sidder lige pt og grubler over hvad der er galt hos mig også, jeg har dog en konstant brummen fra min forforstærkers trafo, som faktisk får hele kabinettet til at synge med...

Jeg har ligeledes støj i højttalerne, som stiger en smule med at volumen stiger..

Nu har jeg for en del år siden lavet de simple brink netstøjfiltere, og jeg prøvede her for lidt siden og se om disse ville afhjælpe problemet, men stadig ingen ændring på støjen...

Jeg har både målt min spænding (ligger på ligegodt 230V) og prøvede også og se om der var noget dc på linien, både med og uden filterne og faktisk var de monteret oveni min supra skinne ligeledes med et mildt filter i, men dc'en er der og falder og stiger mellem 0,10 og 1,40V, så de er jo ganske ubrugelige eller hvad...?

Jeg havde slukket mit køleskab og godt nok var min puter kørende men den er på en anden fase, men det ville jeg også lige prøve af og udelukke denne, tror dog ikke det hjælper en pind..

Jeg har separat fase til mit anlæg og ægte jord, og nu troede jeg lige at strøm problemer var passé..



__________________
If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance
 
Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1263
Sendt: 14 August 2008 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Dette diagram har jeg brugt før i tiden. Det fjerner med garanti DC fra lysnettet.

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin
 
Sjokoz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Juli 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 177
Sendt: 14 August 2008 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Solvin skrev:

Dette diagram har jeg brugt før i tiden. Det fjerner med garanti DC fra lysnettet.



Hvilken spændings rating er nødvendig til de 2 lytter?
Til top Vis Sjokoz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjokoz
 
Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1263
Sendt: 14 August 2008 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Sjokoz skrev:
Solvin skrev:

Dette diagram har jeg brugt før i tiden. Det fjerner med garanti DC fra lysnettet.



Hvilken spændings rating er nødvendig til de 2 lytter?


Ikke ret meget 25-35 Volt, mindre kan også gøre det, da der max kan ligge 0,7 volt over dioderne

 

 

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin
 
Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1263
Sendt: 14 August 2008 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Egentlig kan du nøjes med en streng, men så skal den være i serie med fasen, med to strenge kan du vende stikket i stik-kontakten, som du har lyst.

mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin
 
C.Bukowski
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Maj 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 402
Sendt: 14 August 2008 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Solvin skrev:

Dette diagram har jeg brugt før i tiden. Det fjerner med garanti DC fra lysnettet.



Ja - Men støjen kommer fra overtonerne på nettet og den er AC. Der er en masse overtoner som dog bliver mindre og mindre i amplitude jo højere man kommer op. Samme overtoner skaber iøvrigt også støj på motorer som regle via en frenkvensomformer
Til top Vis C.Bukowski's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af C.Bukowski
 
James Rabundus
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 338
Sendt: 16 August 2008 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

Hej Stefan

Jeg havde selvsamme problemer som dig for et par år siden, jeg kunne mærke sitren på eff. forstærkernes kabinet, og der var målbar strøm mellem kabinetterne og "0" på nabokontakten.

Det viste sig at et lokalt vandværk havde vrøvl en pumpe, som så blev skiftet, det er ikke lovligt at forurene elnettet ! Hos mig kunne det måles med et oziloskob

Mvh

Til top Vis James Rabundus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af James Rabundus
 
StefanR
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 511
Sendt: 17 August 2008 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Tak for input James.

Jeg har i øjeblikket et volt meter sat i min stikdåse, og den giver kun lidt udslag. Der er et konsekvent mønster i at spændingen falder med ca. 1-1,5 V når den begynder at brumme.
Dog kan forstærkeren sagtens køre her til formiddag, ved samme lidt lavere spænding (ca. 222V) uden at brugge. Så viser den dog heller ikke udsving i spændingen.

Mit næste skridt bliver at trække et installations kabel over gulvet, direkte fra el-tavlen, og så prøve de forskellige faser fra en ende af uden andet på forbindelsen. Jeg vil også høre omkring om det er muligt at låne et osciloskop i håb om at dét kan vise om det er noget "forkert" støj på linien.

Til Solvin, Sjokoz og Rabundus: I aner slet ikke hvor langt i taler hen over mit hoved
Som sagt, så tror jeg ikke det er DC der er tale om, da dette vist skulle kunne høres i høttalerne hvilket det ikke kan.
Jeg vil dog meget gerne høre mere hvis I kan komme med ekstra input.

/Stefan

Til top Vis StefanR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StefanR
 
Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1263
Sendt: 17 August 2008 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

StefanR skrev:

Tak for input James.

Jeg har i øjeblikket et volt meter sat i min stikdåse, og den giver kun lidt udslag. Der er et konsekvent mønster i at spændingen falder med ca. 1-1,5 V når den begynder at brumme.
Dog kan forstærkeren sagtens køre her til formiddag, ved samme lidt lavere spænding (ca. 222V) uden at brugge. Så viser den dog heller ikke udsving i spændingen.

Mit næste skridt bliver at trække et installations kabel over gulvet, direkte fra el-tavlen, og så prøve de forskellige faser fra en ende af uden andet på forbindelsen. Jeg vil også høre omkring om det er muligt at låne et osciloskop i håb om at dét kan vise om det er noget "forkert" støj på linien.

Til Solvin, Sjokoz og Rabundus: I aner slet ikke hvor langt i taler hen over mit hoved
Som sagt, så tror jeg ikke det er DC der er tale om, da dette vist skulle kunne høres i høttalerne hvilket det ikke kan.
Jeg vil dog meget gerne høre mere hvis I kan komme med ekstra input.

/Stefan

I det første indlæg skriver du at du kan høre strømforsyning brumme/snerre, dette kan skyldes at din elinstalation er overlejret med DC, ikke ret meget, men en trafo kan ikke li at få DC-spændning, den er bygget til AC.

Så prøv at bygge DC-spærre'en, det koster ikke mange bas-øre.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin
 
StefanR
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 511
Sendt: 17 August 2008 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Hvis det er en billig løsning, kan det jo ikke skade at prøve.
Jeg er dog afhængig af en hjælpende hånd til at bygge det, hvilket min svorger kan hjælpe med. Jeg skal også bruge en styk liste på hvad der skal bruges. Så vidt jeg ved findes der både AC og DC kondensatorer. Så jeg vil sætte pris på at høre nøjagtigt hvad der skal bruges. Gerne med links til hvor det kan skaffes (der er ikke flere elektronikbutikker tilbage i Aalborg).

Er der nogen begrænsning på hvor meget strøm der kan trækkes gennem sådan et filter? Det skulle jo gerne kunne holde til de 10A sikringen er på.

/Stefan

Til top Vis StefanR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StefanR
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes