Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 19:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: [Hjælp] Subwooferen spiller ikke! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Drescott
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Februar 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 15 August 2008 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

Hej drenge

Endnu en gang har jeg brug for jeres ekspertviden.

Jeg har lige fået anskaffet mig en dejlig stor Dali SWA 15 samt en Behringer EQ, så hele stuen gerne skulle rystes igennem.

I går fik jeg sat de forskellige ledninger til, og jeg satte mig ned for at se en scene i transformers (bare for at prøve den). Intet. Absolut intet. Eller det vil sige at den var der, men meget, meget lav!

Jeg har sat mit sw kabel til LFE indgangen, men om det er det rigtige aner jeg ikke...?

Kørte auto-setup på min onkyo 875 igen for at se om det hjalp, men den foreslog bare at den fik smækket +10,5 db oven i hatten (normalt ville den vel skrue ned for den...?).

Jeg er helt på bar bund lige nu. Hvis der er nogen der kan fortælle mig hvilken indgang den skal sidde i, så er jeg nået langt for så må det bare være et spørgsmål derefter at indstille faser, volume etc. indtil det lyder ok. Derefter kan jeg begynde at lege med Behringeren...

På forhånd tak for hjælpen

/Dres

Til top Vis Drescott's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Drescott

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 August 2008 kl. 08:35 | IP-adresse registreret  

Dali SWA 15 er ikke så følsom på indgangen som så mange andre subwoofere, du skal derfor bruge et y-split kabel så du kan tilslutte LFE signalet fra din forstærker til begge indgangene på din Dali SWA 15.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Drescott
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2008 kl. 09:03 | IP-adresse registreret  

OK, men så har jeg et mindre problem med tilslutning til Behringeren så vidt jeg kan se!??!

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2008 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

Drescott skrev:

OK, men så har jeg et mindre problem med tilslutning til Behringeren så vidt jeg kan se!??!

Nej da. Nu kan jeg ikke se hvilken eq du snakker om. Men jeg vil da foreslå du bruger eq. som mono eq, og anvender y-split på eq'ens udgang og ind i sub. Du skal have Y-splittet tættest muligt på subben, og bruge det eksisterende kabel som hidtil.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2008 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

Det kan også være at du kan hente det manglende niveau fra din eq. således du ikke behøver et Y-split

Drescott
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2008 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Drescott skrev:

Nej da. Nu kan jeg ikke se hvilken eq du snakker om. Men jeg vil da foreslå du bruger eq. som mono eq, og anvender y-split på eq'ens udgang og ind i sub. Du skal have Y-splittet tættest muligt på subben, og bruge det eksisterende kabel som hidtil.

Altså jeg har det her:

Og når jeg kigger på den her fx. kan jeg ikke se hvordan det lige skal tilsluttes Behringeren:

http://www.av-connection.dk/?PGr=1362&ML=851

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2008 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Behringeren har XLR ind/ud, så du skal blot have en phono/XLR adapter (ca. 50 kr) du kan også få lavet et kabel med XLR i den ene ende og phono iden anden. Det skal du have uanset om du bruge Y-Split eller ej. Jeg tror dog du kan hente det manglende niveau blot ved at skrue op for din eq.

Drescott
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2008 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Hmm, ok!

Jeg ringer til SWA 15 / Behringer eksperten (Offcourse) i aften, så må jeg se om jeg kan hitte ud af det der.

Mange tak for hjælpen!

/Dres

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 August 2008 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Hvis du har tid inden ungerne sover, kan du bruge de kabler du har. Altså:

Surround receiver ---> RCA-udgang med LFE-signal -----> Phono-sub-kabel ----> RCA/Mono Jack adaptor ---> Behringer indgang-----> EQ-ing af signalet i Behringeren -----> MonoJack udgang ---->Jack-til-RCA adaptor ---> RCA-kabel til subwooferens indgang - enten MOno eller LFE

Hvad står volumen på på selve subben?

Kan du ikke manuelt stille level i receiveren lidt op og ned med remoten? (styring af "house-curve!)

Nå - vi kan lige snakkes ved, men der burde være råd for det.

Mvh. Offcourse

Drescott
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2008 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Ja ud over at jeg ikke behøver de adaptere, da jeg har fået de kabler med, som du har set.

Tror faktisk jeg har sat det rigtigt til, men det går galt et eller andet sted (måske lydstyrken på SW'en)

Tager også lige et kig i manualen igen - kan ikke passe at den 875 ikke kan lidt flere tricks

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2008 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Jamen bare der er adaptere så er det fint. Om det er XLR eller Jack er ligemeget.

Min erfaring med SW15 er at volumenkontrol skal helt op, og derefter også godt op på receiveren. Jeg har oplevet receivere hvor dette ikke var nok, og et Y-split gav det sidste der skulle til.

Drescott
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2008 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Jamen bare der er adaptere så er det fint. Om det er XLR eller Jack er ligemeget.

Min erfaring med SW15 er at volumenkontrol skal helt op, og derefter også godt op på receiveren. Jeg har oplevet receivere hvor dette ikke var nok, og et Y-split gav det sidste der skulle til.

OK - jeg hopper forbi av-connection inden jeg kører hjem og køber et split og en adapter så. Så må det sgu da hjælpe på det :)

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2008 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Hæh.

Jeg kørte forbi Thansen og fik en ysplitter til 39 kroner.. om min receiver (Pioneer) trækker min egen SWA15 ved -10dB niveau, samtidig med ysplit videre til mine shakere, som ysplitter igen lige før ampen til dem.. altså 2 x ysplitting på LFE-signalet.. og ampen på -10dB signal....

Har du et fornuftigt signalkabel? (Kører selv med QED´s mikro-tynde model somer meget fint.)

Mit niveau gik meget ned, da jeg oveni hatten havde nogle phono-til-phono adaptorer til at samle 2 kabler der var forkorte..

Visse "dårlige" ting/forbindelser trækker meget signalstyrke ud - andet (fx thansen xzound-Ysplit - gør ikke.)'

Jeg er helt sikker på du burde kunne få ordentlig lyd - og så lidt følsom er denheller ikke den swa.

Men - hvis det kikser giver ysplit da et øg på 3-6 dB så vidt jeg husker - og det er jo fint hvis der er problemer med niveauet.

Mvh. Offcourse..

Drescott
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2008 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har de kabler, som du har set på det billede jeg postede i din hjemmebio-tråd...

Det burde da være nok...?

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2008 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Spiller det efterhånden?

Ser flot ud på papiret, så glæder mig til at høre om det kan overføres til din stues akustiske virkelighed.

Og glæder mig til at lytter-indtryk med filtret tændt vs. slukket - "kan det høres!"

Mvh. Offcourse

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 16 August 2008 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Er der ikke nogen level kontrol på din aktive sub?
Ellers så prøv at køre udenom din Behringer EQ.

Problemet med XLR-til-RCA kabler er at man mister 6dB.
Det sker ikke i kablet som sådan, men fordi at man kun udnytter den halve signalvej.

Så hvis man kører fra RCA ind i XLR på et apparat, og herefter tapper det fra XLR udgang med et kabel der kører til RCA så har man lige mistet 12dB signal styrke.

Din Onkyos auto setup vil selvfølgelig prøve at kompensere for dette, men den kan formentlig kun booste 10 dB, og hvis niveauet til subwooferen i forvejen er for lavt, så kan ikke kompensere for de ekstra dB sub'en måske mangler for at matche dine øvrige højttalere.

Y-splitter giver ingenting.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2008 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Jeg skulle mene det er kommet til at virke, selv med lidt signal-tab undervejs etc.

Tillykke -  fra Offcourse

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes