Forfatter |
|
santashooter Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 937
|
Sendt: 16 August 2008 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej allesammen, jeg er den glade indehaver af en Lenco L85. det er en pragtfuld pladespiller desværre havde den et par mindre skavanker da jeg fik den, og idet disse skal laves, kan jeg ligeså godt forbedre endnu flere ting. min plan for projektet ser således ud: - få lavet mahogni plinth til den (min fætter arbejder dagligt i dette materiale og har tilgang til CNC-fræser, så jeg vil spørge om han vil klare dette) - købe en ny rem, idet den gamle er udvidet. - Sætte nye terminaler på pladespilleren. her er lidt billeder af monstret, da jeg tog den af plinthen:  og her er den plastik plinth som den kom i, det er denne som danner rammer for mahogni udgaven, selvfølgelig.
__________________ Mit setup
|
Til top |
|
|
Sveske Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
Sendt: 16 August 2008 kl. 18:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Mellemhjulet Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 793
|
Sendt: 16 August 2008 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke for at ødelægge dit humør. Men skal du lave for meget træarbejde, er det måske klogere at bruge penge og energi på en af de gode Lencoer, altså dem med mellemhjul. Prøv at tjek http://www.lenco-lovers.com/forum/ ud inden du begynder. Du kan sandsynligvis med lidt held finde en L75 eller L78 for det samme som en ny rem............
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 16 August 2008 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
så så Mellemhjul - ikke disse den L85 - det er mig der har solgt den til santashooter og den spillede faktiskt fremragende da jeg prøvede den! - Selv er jeg også til L75 men L85 var rent faktisk deres top model med avanceret elektronisk styring af motorhastighed m.m.
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 August 2008 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
så så Mellemhjul - ikke disse den L85 - det er mig der har solgt den til santashooter og den spillede faktiskt fremragende da jeg prøvede den! - Selv er jeg også til L75 men L85 var rent faktisk deres top model med avanceret elektronisk styring af motorhastighed m.m.
|
|
|
Tja, jeg kan ikke "disse" den, da jeg ikke har hørt den. Jeg ville personlig ikke lægge meget arbejde i en remdreven sag, men det er jo religion  Anyway, tonearmen burde være langt, langt bedre end dem på L75 og L78. De få rygter siger at armen er en lidt neddroslet L77 arm, som var deres bedste. En løs L77 arm kostede mere end en SME 3009 dengang den var på markedet. Jeg burde vel købe en L85 for at finde ud af det, men der er jo lige nogle lagerproblemer......
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 17 August 2008 kl. 00:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
den spiller død godt. men da dens optræk var langsomt, følte jeg at den var lidt sårbar, og jeg kunne ikke holde en rensebørste på lencoen uden at den gik i stå. en ny rem vil koste mig 10 dollars - så med porto og moms in-mind bliver det vel maks 150 kr. jeg vil også lige tilføje at jeg personligt synes remdrevne pladespiller er mellemhjuls pladespillere overlegne... men det er jo en religion for sig selv. ps. min fætter sagde at han gerne ville lave det, men at han er fuldt booket i et par måneder endnu... så jeg må vente lidt, men de andre ting tager jo også lidt tid, så mon ikke det går!
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 17 August 2008 kl. 10:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
santashooter skrev:
jeg vil også lige tilføje at jeg personligt synes remdrevne pladespiller er mellemhjuls pladespillere overlegne...
|
|
|
He-he, smut du over på en Garrard 301/401, Thorens TD124 tråd og udbred din religion
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 17 August 2008 kl. 10:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
ah, jeg kan godt lide at være alene om min religion, så er der lidt flere at diskutere med  jeg forstår godt din entusiasme for L75 og L78, men er det ikke mere den tunge pladetallerken end det faktum at de er mellemhjulere der gør at disse er fremragende. for mellemhjulet er da mere sårbart end remmen, mht. rumlen osv. selvfølgelig kommer dette ikke hvis motorophænget er i god stand og hjulet er perfekt, men disse problemer har de remdrevne ikke på samme måde?!? hvad jeg mener er, at selvfølgelig er de gamle lencoer lækre og rigtigt gode, men dette skyldes ikke mellemhjulet? det er bare mellemhjulet der gør dem unikke, og derfor sværger vi til mellemhjulet, bare fordi vi godt kan selve pladespilleren... min pladetallerken ligger på 1,3 kg - hvilket er nok til at den kan spille fremragende. jeg fisker lidt efter at få nogle punkter hvor mellemhjulet er remdrev overlegent, vi kan jo lave en liste!
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 17 August 2008 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mellemhjul, Rem eller direkte drev - er det lavet godt er det godt - er det lavet skidt er det skidt
Mellemhjuls drev er dyrere at lave godt end rem drev - Lenco kunne kun klare at lave gode mellemhjulere fordi de havde en meget stor produktion af deres kraftige motorer som sammen med et ok center leje og en tung afbalanceret pladetalerken blev lencoens force. Kassen og armen på L75 stinker og skal smides væk på L75eren
Direkte drevne pladespillere der vejer 1½ kg og er lavet af plastik duer heller ikke til noget - skal det være direkte drevet skal vi op i 1210'eren og andre i den liga. Revox'en er også ok men tangentialarmen stinker.
Min Garrard 301 har så meget drive at man nærmest for brændsår af at prøve at stoppe den med hænderne - der sker sjældent med en remdreven uanset den har fået ny rem eller ej.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 17 August 2008 kl. 13:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg er helt enig med dig r-l-b og jeg mener at armen på min lenco, og dens remdrev er helt iorden og at dette sagtens kan komme til spille op imod tunge og dyre mellemhjulere. den skal bare have en ny plinth og så skal den dæmpes en del, men så er vi også der oppe af... jeg gider ihvertfald ikke til at skulle sætte en L75 og L77 i stand nu når jeg har min L85...
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 17 August 2008 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
santashooter skrev:
min pladetallerken ligger på 1,3 kg - hvilket er nok til at den kan spille fremragende.
jeg fisker lidt efter at få nogle punkter hvor mellemhjulet er remdrev overlegent, vi kan jo lave en liste!
|
|
|
1.3 kg er ca. vægten på en L75 motor, det er nok til den har en fremragende trækkraft  Hvis du, når du får den nye rem, oplever en bedre og fastere basgengivelse, vil mine postulater nok holde vand  Altså, en pladetallerken skal rotere med konstant hastighed. Med en (løs) rem vil der være diverse vibrationer i remmen, så dens stramhed på det stykke hvor den ikke er i kontakt med noget variere. Disse små fjedringen vil i nogles øre give en mindre præcis bas, og i kombination med fjedrene ophæng ligefrem kunne fører til wow og flutter. Jo mere slatten rem, jo værre. Foruden trækkraften til at rotere pladetallerkenen op i hastighed, skal remmen også overfører kraft til at bremse pladetallerkenen ned. Nottingham Analogue bruger en for "svag" motor, der ikke kan trække pladetallerkenen i gang selv, men så heller ikke har nødig at bremse ned. Verdier bruger ikke gummirem, men en fast snor eller tape, samt en olie i lejet der er lidt "sej" så der er lidt bremsekraft der. Et mellemhjul både trækker og bremser samtidig, og har ingen variationer i trækkraften som en løs rem har. Det er langt billigere at lave remtrukne pladespillere i nogenlunde kvalitet, da man i kraft af den gode isolering en rem giver, kan bruge rigtig dårlige motorere. De mellemhjulere der bruger dårlige motorere larmer ad h til. Den L70 jeg har, kom med det originale plastikhjul, som brugte et eller andet der i løbet af nogle år tørrede ind til noget der mindede om bakalit. Man kunne hører pladespilleren dreje rundt ovenpå. Med et gummihjul blev den stille igen. For at sætte det i perspektiv, så er en af de største overraskelser jeg har haft i Hifi, udskiftningen af en Thorens TD 321 mkII med en Garrard 401. Der var STOR forskel. Af religøse årsager har jeg så solgt Garrarden og morer mig med Lenco'er i stedet for  Havde jeg frit valg i pladespiller ville jeg dog vælge en remdreven. Men en SME 30 er udover mit budget. Som r-l-b så rigtigt skriver, er gode pladespillere gode pladespillere, uanset drivprincip. P.S. Pas iøvrigt på armen på den L85, den kunne måske være et hit på en L75.........
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 17 August 2008 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
santashooter skrev:
jeg gider ihvertfald ikke til at skulle sætte en L75 og L77 i stand nu når jeg har min L85...
|
|
|
Oh, så vil jeg gerne have den L77.................... http://www.lenco-lovers.com/forum/album_cat.php?cat_id=13Har du iøvrigt set en af mine Lencoer ? Desværre ved jeg ingenting om de remdrevne, så jeg kan nok ikke være til meget hjælp alligevel 
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 17 August 2008 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg tror da stadigvæk godt du kan være til hjælp, jeg tror at ophænget og opbygningen er nogenlunde ens, hvis du ser bort fra drivprincippet. remmen der skal skiftes, er jo bare en lille ting af mit projekt, og jeg tror ikke der kommer nogle problemer der  mvh. Søren ps. det er da en fin pladespiller du har dig der... spiller den også godt?
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 17 August 2008 kl. 19:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
sjovt nok er der i aften kommmet en L75 med en L85 arm på QXL
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 17 August 2008 kl. 19:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
sjovt nok er der i aften kommmet en L75 med en L85 arm p� QXL
|
|
|
Det ligner ikke en L85 arm, det er ihvertfald ikke den type som sidder på Santashooters L85.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 17 August 2008 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
nej, det ligner en mere opgraderet udgave, der er finjustering af nåletryk, på et lod ved siden af armen, istedet for en "slid-vægt" på selve armen som der er på min, ellers ligner den meget godt.
|
Til top |
|
|
Sveske Forum Bruger

|
Sendt: 17 August 2008 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mangler der ikke også antiskating lod på din, eller er det bare taget af til fotosessionen? Jeg mener da, at min fars L85 har et. __________________
Guide til billedupload
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 17 August 2008 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
jo, jeg skal lige have givet den en ny tråd, min fiskesnøre var for "stram" så jeg må bare bruge sytråd... men det venter jeg med, den ligger sammen med alle skruer og andre vitale dele.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 13 September 2008 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen Allesammen, jeg har nu efter lang tid fortsat mit arbejde med lencoen. jeg er igang med at lave en plinth til denne, det bliver Acajou limtræ, og det er rigtig flot. jeg valgte at lave det hele selv og det er indtil videre gået perfekt. her er lidt billeder:    '   mit værksted er småt og det kniber med pladsen, men jeg synes det går godt og jeg tror resultaten bliver rigtigt godt... jeg vil lige tilføje at alt arbejde er gjort med en fuksvans, selvom der ligger en stiksav på bordet - denne er ikke blevet brugt til andet en lave et lille hak i træet inden jeg savede i smig, så jeg havde vinklen ordentligt.
|
Til top |
|
|
Sveske Forum Bruger

|
Sendt: 14 September 2008 kl. 14:07 | IP-adresse registreret
|
|