Nedenfor er samlet mine erfaringer med at optimere lyden fra en drev/dac kombination som jeg gerne vil dele med Jer. Mange af optimeringerne kunne finde sted i en integreret cdspille.
Der er forhåbentligt til rigtig mange dages fornøjelse og inspiration.
Jeg har ikke de store ører. Jeg har gennem årene mistet evnen til at høre forskel på eksotiske kabler og tweaks, der efter min mening mere har karakter af små religiøse ritualer en faktiske forbedringer, der gør en forskel som er en forskel.
De første 4 optimeringer vil, enkeltvis, efter min vurdering for de fleste give en lydmæssig forbedring som ikke kræver en uddannelse for at høres. Det er noget der virkeligt sparker røv. Fælles for dem er også at de er latterlige billige, - hvilket faktisk ikke var tilsigtet i starten - men kræver til gengæld en del arbejde for den nødvendige optimale gennemførsel. Jeg vil ikke tvære i de lydmæssige gevinster senere, men der er virkeligt meget at hente. Optimeringerne er også af en karakter så det for kommercielle producenter ofte er umulige at kopiere.
Optimeringerne er alle lavet ud fra arbejdet med jitterbekæmpelse. Det er min opfattelse af en stor del af signalbehandlingen i dac og drev, både den analoge og digitale, kan betragtes med jitterøjne – og at signalet i øvrigt bør ses som analogt i den forstand, at selv det mest ”kantede” tilstandsskift på det digitale signal, er sammensat af små sinuskurver...
Der er ikke noget specielt genialt over optimeringerne – de er meget banale men går lige til kernen i de svage steder i din dac/drev/cd. De steder hvor jeg har været direkte inspireret af andre, er der henvisninger. Der er selvfølgeligt ikke tale om klippefaste opskrifter, der skal følges blindt. Det vil være idiotisk. Det vil tage hele meningen fra selvbygger filosofien. Desuden findes der, som du vil erfare, helt sikkert bedre måder at gøre det på.
Komponenterne er købt hos Århus Radiolager, men er tilgængelige mange danske steder.
Optimering nr. 1 Lokalafkobling af reciewer og konverter. Pris 8 kr.
Formål nr 1. - at sikre energi til skifteøjeblikket på flankerne gennem lavinduktiv metode. Og det går hurtigt. Manglende energi – > jitter -> amplitudevariation på det analoge signal.
Formål nr. 2 – At minimere ground bounce !. Jeg vil antage at ground bounce kan påvirke med lavfrekventjitter.
På min reciewer cs8412 og cs4328 konverter (dip), har jeg afkoblet med 1000pf CG0 (NP0) og 10 nf x7r på de analoge indgange og 1000pf/100nf på de digitale indgange. Pointen er at gøre det med størrelse 805, direkte på benene oppe ved kanten med CGO tættest på chippen. Og selvfølgeligt direkte mellem strøm og gnd pins.
Placering og størrelse er bestemmende for performance. 1000pf cgo placeret længere væk giver ingen mening. (hvis du har smd komponenter skal du selvfølgeligt gå ned i størrelse 603)
Jeg har ikke valgt større værdier, da jeg ikke vil belaste regulatoren (transistor) unødigt – og skabe problemer med fasedrej, ringning, loop. Det samme vil vel være tilfældes hvis der køres med opamp som regulator. Hvis man har passiv regulering vil det efter erfaringerne på nettet være en fordel at skifte kondensatorer ud med super hurtige typer som evt. oscon. Her har jeg ingen erfaringer.
Målemæssigt er det svært at forsvare 1000pf cgo 805. (jf. tråd om murata kondensatorer og link heri). Jeg vil mene at man måler efter hastigheder hvor forsøgsopstilling og måleudstyr let kan antages at være afgørende for udfaldet. Man måler ganske enkelt på sig selv – for at sige det firkantet.
Jeg vil dog godt lægge hovedet på blokken og forudsige at det er standart med cgo dialektrikum i årene fremover i de små værdier.
Jeg har derfor med tilfredshed også senere læst, at Crystal anbefaler 1000pf CGO direkte mellem ben for den analoge strømforsyning på cs8420 (senere revisions af datablad)
Det er et ganske klart eksempel på, at manglende energi i skifte øjeblikket – vi taler her flere hundrede Mhz, påvirker kvaliteten af pll funktionen i recieweren (dvs. Ift. Jitter).
Hvis man vil reducere omkostningerne til denne optimering kunne man derfor alene prøve med 1000pf cgo på dette sted. Pris 80 ører. J
Jeg ser den her optimering som en ganske fundamentalt optimering for bare at få dacen til at fungere som den skal. Hvis der ikke er tilstrækkeligt jævn adgang med energi i hele frekvensområdet giver det jitter. Enhver begrænsning i frekvensområde giver teoretisk og praktisk jitter.
Fremgangsmåde:
Det kan være svært at holde på de små 805 størrelse men her skal du bare bruge små stykker gaffatape til at holde på sagerne ! Pinset mm. skal selvfølgeligt bruges. Det tager noget tid.
Renhed er selvfølgeligt afgørende i de størrelser.
Jeg loddede i øvrigt med en Amtex 18w kolbe til kr. 150 med 1mm spids og 0,5 tråd og jævnlig fortinning.
Optimering nr. 2. Ny filterfunktion til reciewer. Pris kr. 5.
Filt pin på CS8412 bestemmer skæringsfrekvens for pll funktionen og dens afrulning. Som standard anbefales en 1k modstand og en 0,047 uf kondensator.
Da cs8412 kredsen kom frem fandt mange ud af, at man ved at fjerne modstanden fik bedre lyd, men samtidigt var der ofte problemer med at den ikke kunne locke på signalet. Dette var bl.a. udnyttets i High-fidelitys dac fra 93-94. Det er lidt for hjemmelavet sådanne twaksJ
Men jeg har taget udgangspunkt i wildmonkeysects opsætning:
http://db.audioasylum.com/cgi/m.pl?forum=tweaks&n=30313& amp; amp; amp; amp; amp; amp; amp; amp;highlight=8412+wildmonkeysect&session =
Jeg bruger 3 stk. 1000pf cgo 805, direkte ved reciwer fra filt til gnd. En 470r modstand (størrelse 1206) og 2 stk. 100nf x7r 805.
Med denne ændring halveres skæringsfrekvensen og afrulningen bliver meget stejlere. Efter min vurdering er pll funktionen i recieweren så langt mere end dobbelt så god – da vi netop her fanger den lavfrekvente jitter ind som siver direkte ind i konverteren på alle datasignaler !
Det er et tradeoff med andre værdier end standard, - der er nogle ulemper, vist nok så som støre følsomhed for støj indstråling fra dit computerudstyr mm, men det er der også optimering til senere i indlæget...Det skider vi selvbyggere på da det er helt marginalt. Men den risiko kan fabrikanterne ikke tage.
Prøv med andre værdier. Evt. 5*1000 pf. Cgo.
For baggrund til denne nye opsætning så læs billag om pll og filterfunktion i databladet til cs8420 ny revision af datablad. For cs8420 kræves selvfølgeligt andre værdier.
Igen er den faktiske implementering afgørende for performance. Se billede. Det tog lidt tid.
Et uundværligt tip for at lodde en stak 805 kondensatorer sammen er at bruge en billig kondensator med 2.5 mm mellem benene og bruge den til at holde sammen på kondensatorerne. Placer den oven på gaffatapen, som du har foldet dobbelt på bordet så den klister på begge sider og fungerer som holder. Der er ekstrem meget potentiale for hastighed i denne metode...
Optimering nr. 3. – Spændingsreferencen. Kr. 5-20
Optimer Vref (spændingsreferencen) til din konverter. Hvis din Vref pin kræver mere end 0V så se tidligere diskussion på selvbyg om Vref.
DA konverteringen (i konverteren) kan efter min vurdering med fordel ses som et samspil af data, samt en tids-, og spændingsreference. Tidsreferencen kan sikres med en stabil clock. Clocken får rig opmærksomhed og der kastes store beløb efter den. Spændingsreference er der stille omkring – og igen er det også svært at bruge de helt urimelige summer, selvom det skal være det bedste J Variation på Vref burde give de samme problemer som jitter på clocken ?
Jeg har lavet afkoblingen til gnd fra vref som en blanding af en 10uf 25v tantal, en 100nf keramisk i alm størrelse (?), 100,47,22,10 nf samt 2 stk.1000pf cgo alle størrelse 805. Implementeret med de små værdier direkte på vref pin, og med den kortest mulige elektriske signalvej fra vref pin til tilhørende agnd pin.
Der må ikke være fasedrev i det hørbare område. Der kræves både liniaritet og hastighed. En god Tantal giver en jævnt forløb ved lave frekvenser. Jeg ser det umiddelbart som det bedste valg frem for nogle super lav esr kondensator typer som oscon.
Vref øverst til venstre
Optimering nr. 4. – Jitter optimering af inverterkreds i drev/cdspille kr. 30
Der laves mange imponerende drev, der ser godt ud og er godt tunge. Signalet sendes rund i nogle inverterkredse, der dog i mit tilfælde slet ikke var klædt på til opgaven. Det er lidt latterligt. Så her kan der hentes meget for gangske få kr.
I mit drev en pd75, er clock funktionen opbygget over en inverterkreds (Toshiba 74HCU04). En sådan inverterkreds ser rigtigt godt ud på papiret. Denne kreds har eks. En stigetid på typisk 4ns. Problemet er bare, at den er endda meget støjfølsom.
Jeg afkoblede denne kreds ved clocken med yderligere en 33uf tantal under printet hvor kredsen er loddet på, sammen med en stak 805 (100,47,22,10,1000pf), samt en trappe direkte på kredsen (100nf.......1000pf). (se billede). Derud over skiftede jeg 1uh spolen ud med en 20uh spole.
Digitalsignalet fra drevet tages direkte fra en inverterkreds af samme type. (se næste optimering). Denne blev også afkoblet med tantal og en trappe af 805 typer.
Skulle det være et drev med en ultra præcist clock, og opbygning som en kampvogn, hvorefter signalet bliver sendt igennem en utilstrækkligt afkoblet inverterkreds lige inden afgang ?
Her er virkeligt basis for forbedringer.
Optimering nr. 5. Byg din egen digital xlr overføring. Kr. ~100.
Det her er ikke noget jeg selv har opfundet og rodet med, men er taget direkte fra dac-drev kombination som jeg bruger (gdis). Der er ikke noget specielt ved det, det er også svært at gøre det ringere end standarden. Metoderne har været kendt i over 10 år. Jeg kan ikke sige noget om den lydmæssige gevinst.
Beskrivelse:
Digitalsignalet tages direkte fra inverterkredsen inden udgang med en 75 r modstand – solidcore kabel – 100 r på ben 1 på pulstransformer PE65612 (1:1) - se billede ovenfor. Pulstransformer var tidligere anbefalet af crystal til deres cs84xx serie. Ben 1 går til gnd i drev. Ben 3 på transformer går gennem 50 r til pin 2 på xlr udgang. Ben4 gennem 50r til pin3.
Der pseudoballanceres i dac med terminering med 330 ohms og signalet fødes gennem 0,01uf polyprop kondensator type til reciewer.
Noter at den mindre instråling pga. den balancerede overførsel gør, at der kan anvendes en tidligere og stejlere pll funktion (optimering nr. 2).
Optimering nr. 6. Dæmp dine digitalkredse med ”plakatklister” kr. 2-25.
Anvendes af mange fabrikanter i de gode dyre konstruktioner. Det høres på lyden.
Indsatsen er yderst marginal, og forbedringen svarer til indsatsen. Del udgiften på 25 kr (sticky tack fra GAD) med nogle selvbyg venner, så slipper de også for den grimme oplevelse at skulle i en bogbutik.
Se billeder ved optimering nr. 1
Optimering nr. 7 Byg din egen reference clock og synkroniser mellem dac og drev. Kr. 300-400
Jeg har designet og bygget denne fortrinlige og ikke mindst ekstremt enkle clock: (billede fra mit hfanlæg)
(Reinhold har lavet diagram til os - tak- se indlæg på side 2)
Den lyder kanon, og har dokumenteret gode tekniske kvaliteter. Det er mere end hvad man ellers kan sige om markedst dyreste clocks i øvrigt. Den er baseret på en guido tent xo. Se www.tentlabs.com
Clocken kan bygges for en ca. 400 kr, alt incl.
Den er udviklet på baggrund af en alenlang diskussion om jitter relaterede problemstillinger i dette og digital forum. Så sig også tak til Lennart.
Hvis denne clock ikke giver meget bedre lyd i din cd/dac/drev har du implementeret den forkert. Eller også har du en kanon god clock indbygget i forevejen. Det vil være tilfældet på de nyeste og ekstremt dyre aparater.
Målemæssigt har denne xo virkeligt lavt jitter. Den er afskærmet og mangler kun en ren strømkilde på 5V.
Som strømkilde har jeg benyttet at den kun bruger 10mah, og derfor brugt en MAX6250 spændingsreference - ikke regulator !- som strømkilde. Den støjer med 1 - 2,3 uV RMS over et bredt frekvensområde.
Jeg bruger 12V ekstern strømkilde (alm. ekstern ting i overskud fra skuffen der kan stikkes direkte til 220).
Herefter filtrerer jeg med L 10-20 uh spole og 47uf tantal. (kan ses på billedet)
Den internte støjreduktion (NR) på spændingsreferencen udfører jeg med 100nf 805 direkte mellem NR pin og GND. Jeg priorireter her hastighed og "stivhed", frem for størrelse på værdien.
Efter spændingsreference følger en RF bead (følger med XO en fra Guido) - se billede
Som afkobling til xoen bruges en 47uf tantal med 100, 47, 22, 10 nf 805 x7r smd og 2*1000 pf CG0 805, mellem benene. (kan ikke ses på billedet da det er loddet direkte mellem benene på undersiden af printet.) Man kan godt spare på antallet af smd kondensatorer her og nøjes med en enkelt 100nf og 1000pf CG0, men tantalen må ikke være meget større end 47uf. 10uf er fint.
Samtidigt er der dæmpet med plakatklister (sticky tack) på krystallet da det er følsomt for rystelser. Jeg har også dæmpet spændingsreferncen, da der var en rest på fingerene tilbage . Selve clocken er nærmest ophængt i dacen for at undgå rystelser. En clock må ikke ryste.
Som kabel bruger jeg et styk højkvalitets 75ohms coax kabel. (til 40-50 kr. meteren !) Termineret med 75 ohm modstand på clocken. Der er ikke termineret ved dac og drev.
Clocken trækker både drev og dac. Clocken sidder i dacen, 5-10 cm fra konverter. På kablet fra clock til drev er der der ikke stik imellem. Det er noget bøvlet, men det eneste der rigtigt rykker, da stik inducerer jitter.
Delene til clocken kan foruden tentlabs købes hos de fleste forhandlere. Jeg har brugt aarhus radiolager, som også har det gode lille teflonisolerede coax kabel.
Kramer