Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 18:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Rumabsorbenter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 22 August 2008 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Min stue lider desværre af dårlig akustik, og jeg har derfor tænkt mig at investere i rumabsorbenter. Dog er priserne på disse ret høje, og jeg vil derfor høre, om det kunne gøres/købes billigt et eller andet sted? Jeg har tweaket stuen lidt med gulvtæppe, gardiner, men jeg mangler altså lige det sidste. Æggebakker kunne være sjovt at lege med, men det tillader kæresten og jeg altså ikke

Nogle ideer?

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 22 August 2008 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

I forhold til hvad du opnår af bedre lyd er priserne på gode absorbenter forsvindende lav.

Ghost laver et bredt udvalg som ikke fylder så forfærdelig meget, men har en utrolig god virkning.

Jeg har selv testet skumabsorbenter, de virker næsten ikke med mindre skal fylde utrolig meget, Ghost gir meget mere for pengene. En stue med fæle basproblemer og decideret rungen som min blev fin for ca. 10.000 kr.
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 August 2008 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Har også kigget lidt på Ghost Acoustics, og det ser godt ud. Dog er prisen stadig for høj til mit budget. Hvis man kunne finde noget til ca. det halve, så ville det være fint. 10k er for meget og overkill efter min mening - især nu hvor jeg bor i en 50kvm studiebolig.

FLEX
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat v. Nordost

Bruger siden: 19 Juli 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 22 August 2008 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

God aften AM-E.

Jeg ved, at www.aage.dk fører et produkt, der hedder Foam Zorb, der efter sigende skulle være ganske glimrende...Og, som en ekstra bonus, så er prisen ikke voldsom.

Klik på følgende link, og så er du allerede godt på vej:

http://www.aage.dk/shoppingsystem/produkter.asp?gruppe=Akust ik

Venligst

Rune "FLEX" Skov

Til top Vis FLEX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FLEX

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 August 2008 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

FLEX skrev:

God aften AM-E.

Jeg ved, at www.aage.dk fører et produkt, der hedder Foam Zorb, der efter sigende skulle være ganske glimrende...Og, som en ekstra bonus, så er prisen ikke voldsom.

Venligst

Rune "FLEX" Skov

Tak Hr. FLEX!

Det var lige det, jeg stod og manglede

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 August 2008 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

og http://www.hifi-musik.dk/?page=viewtopic&p=67228#67228

mureren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 August 2008 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Gå ned i din lokale tømmerhandel og køb nogen Troldtekt Akustik-plader. De fås i 120*60 cm, og er fremragende produkter!

Om du så vil beholde dem, eller bare eksperimentere med dem, er op til dig, men prisen er lav for sådan en 4-6 stykker til at "lege" med.

Dem kan du også male som du vil, eller købe dem færdigmalede og i forskellige udformninger og udførelser (her tænker jeg på fásens størrelse og hvor fine træspåner der er anvendt), save dem i passende mål til dit rum eller hvad vej jeg...mulighederne er mange

Se evt. mere på http://www.lhammerich.dk/privat/troldtekt+akustik/træbeton

FLEX
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat v. Nordost

Bruger siden: 19 Juli 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 22 August 2008 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

AM-E skrev:
FLEX skrev:

God aften AM-E.

Venligst

Rune "FLEX" Skov

Tak Hr. FLEX!

Fornøjelsen er på min side.

Held og lykke med dit lille akustik-eksperiment, og fortsat god aften.

venligst

Rune "FLEX" Skov

Til top Vis FLEX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FLEX

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 August 2008 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

mureren skrev:

Gå ned i din lokale tømmerhandel og køb nogen Troldtekt Akustik-plader. De fås i 120*60 cm, og er fremragende produkter!

Om du så vil beholde dem, eller bare eksperimentere med dem, er op til dig, men prisen er lav for sådan en 4-6 stykker til at "lege" med.

Dem kan du også male som du vil, eller købe dem færdigmalede og i forskellige udformninger og udførelser (her tænker jeg på fásens størrelse og hvor fine træspåner der er anvendt), save dem i passende mål til dit rum eller hvad vej jeg...mulighederne er mange

Se evt. mere på http://www.lhammerich.dk/privat/troldtekt+akustik/træbeton

Spændende!

Hvad ligger prisen på pr. plade? Det er altså noget kønnere end skumplader, men virker det lige så godt?

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 August 2008 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Der er også dette trick:
http://www.recorder.dk/forum/forum_posts.asp?TID=40979&P N=1

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 August 2008 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Raskolnikov skrev:
og http://www.hifi-musik.dk/?page=viewtopic&p=67228#67228

Det var ellers billigt. Det ser dog ud til, at han ikke har flere tilbage. Desuden er butikken lukket pga sygdom. Vi ønsker ham god bedring.

mureren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 August 2008 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

Spændende!

Hvad ligger prisen på pr. plade? Det er altså noget kønnere end skumplader, men virker det lige så godt?
[/QUOTE]

Tjaah, hvis man køber 300 kvadratmeter er prisen cirka 120 pr. kvm, for hvid ultrafin med 5 mm fas :-)

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Sendt: 23 August 2008 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

Raskolnikov skrev:
Der er også dette trick:
http://www.recorder.dk/forum/forum_posts.asp?TID=40979&P N=1

Udemærket link i dén tråd med en fin lille tutorial video.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 23 August 2008 kl. 00:58 | IP-adresse registreret  

AM-E skrev:
Min stue lider desværre af dårlig akustik, og jeg har derfor tænkt mig at investere i rumabsorbenter. Dog er priserne på disse ret høje, og jeg vil derfor høre, om det kunne gøres/købes billigt et eller andet sted? Jeg har tweaket stuen lidt med gulvtæppe, gardiner, men jeg mangler altså lige det sidste. Æggebakker kunne være sjovt at lege med, men det tillader kæresten og jeg altså ikke

Nogle ideer?

Hej AM-E

Først og fremmest er du nødt til at få udmålt dit lytterum! Man er nødt til at vide ved hvilke frekvenser der er problemer...og hvor store de problemer er. Rumabsorbenter og andet af den slags, har mange forskellige egenskaber, og du bliver nødt til at se de tekniske data på disse absorbenter. Hvilke frekvenser opsuger de og hvor meget? Hvis det er i bassen der er de største problemer (det er det sikkert!) bliver det aldrig absorbenter i småtingsafdelingen. = Stort og sandsynligvis halvtungt!
Hvis du ved nøjagtigt hvor (i frekvensområdet) du skal sætte ind, er det lettere at finde noget med de rette egenskaber.

Du skriver, at din stue lider af "dårlig akustik". Kan du uddybe det lidt?

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2008 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

AM-E skrev:
FLEX skrev:

God aften AM-E.

Venligst

Rune "FLEX" Skov

Tak Hr. FLEX!

Prøv dem først, jeg prøvede dem i forskelig størrelse og de var i praksis uegnede til ihvertfald det problem jeg havde med bas fra 80-43 hz. Over den frekvens ved jeg ikke så meget om dem.

Prøv dem først!

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Sendt: 24 August 2008 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 August 2008 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Hov, jeg lytter lige med her  Efter at have indført større højttalere i stuen, har jeg (igen) fået problemer med en kraftig hævning af bas-området, som klart skyldes et hjørne ca 1m til siden for den ene. Da jeg ikke kan gøre noget ved placeringen af højttaleren har jeg leget med diverse puder (og dermed skumgummi) og selv så enkel en løsning giver tydelige forbedringer. Men det er selvfølgelig ikke holdbart. Men for pokker hvor er bass traps generelt grimme! Man må da kunne lave noget, der ikke giver tårer i øjnene og som ikke er hundedyrt/kompliceret...

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2008 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

mirland skrev:
Hov, jeg lytter lige med her  Efter at have indført større højttalere i stuen, har jeg (igen) fået problemer med en kraftig hævning af bas-området, som klart skyldes et hjørne ca 1m til siden for den ene. Da jeg ikke kan gøre noget ved placeringen af højttaleren har jeg leget med diverse puder (og dermed skumgummi) og selv så enkel en løsning giver tydelige forbedringer. Men det er selvfølgelig ikke holdbart. Men for pokker hvor er bass traps generelt grimme! Man må da kunne lave noget, der ikke giver tårer i øjnene og som ikke er hundedyrt/kompliceret...

Med dine kunstneriske evner må der da være en måske ikke så lille forretningsmulighed her. Hvis du tænker på panelabsorbenter som dem Ghost laver, ja så er de faktisk i billedstørrelse. Sålænge vi taler om basabsorbtion er gennemtrængeligheden for dybe frekvenser nærmest upåvirket af overfladen. Du må da gerne "øve" dig på mine tre 2x4 fods vægabsorbenter :o)

"The Mirland-Trap/Panel"

mvh M

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 August 2008 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:
mirland skrev:

Med dine kunstneriske evner må der da være en måske ikke så lille forretningsmulighed her. Hvis du tænker på panelabsorbenter som dem Ghost laver, ja så er de faktisk i billedstørrelse. Sålænge vi taler om basabsorbtion er gennemtrængeligheden for dybe frekvenser nærmest upåvirket af overfladen. Du må da gerne "øve" dig på mine tre 2x4 fods vægabsorbenter :o)

"The Mirland-Trap/Panel"

mvh M

Ja, der er måske mulighed for et karriereskifte  Men jeg har faktisk overvejet det flere gange - min anke er blot at f.eks akrylmaling er tæt, sejt og vil efter min bedste overbevisning reflektere og ikke hjælpe absorberingen - snarere tværtom. Skal man gøre noget ala det så tror jeg man skal gøre kreativt brug af print på bannere f.eks hos discountprint.dk, og så montere det på en ramme med glasuld. Det ville kunne lade sig gøre OG se godt ud.

Men jeg skal jo oveni have det sat ind i et hjørne for at fjerne mit problem, så jeg er tvunget til en eller anden form for vinklet løsning.

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2008 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Hej Mirland,

Det er ikke nok at anvende rock eller glasuld, der er simpelthen ikke nok masse i det ukomprimeret til at absorbere bas.

Jeg tror ikke acryl på lærred ville være optimalt, men måske skulle du se på noget silkemaling. Silke er helt sikkert transparrent overfor baslyde.

Jo du skal nok ind i hjørnet og hvis du vil have noget som er effektivt enten koster det eller også fylder det helt vildt.

Jeg mangler kun at afslutte mine hjørner med gardiner som runder af ved hjørnerne så er materialet skjult og gemt bag gardinerne, så er det også til at holde ud at se på.

mvh M

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum