| Forfatter |
|
Cesse Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 324
|
| Sendt: 29 August 2008 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej min far og mor har en gang haft nogle selvbygger højttaler, der skulle gå under navnet Gamma Højttaler. Det var en gang i 1970-1980 de fik.
Jeg ville da spørge om der var nogle der kender noget til dem, så som Watt, H*B*D, også gerne billeder af dem....
Hilsen Cesse
|
| Til top |
|
| |
2-mas Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2007 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 867
|
| Sendt: 29 August 2008 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan huske at de var med i hifiårbøgerne fra dengang, så der må du kunne finde de oplysninger...god jagt
|
| Til top |
|
| |
Cesse Forum Bruger

|
| Sendt: 29 August 2008 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hved du om det var nogle gode højttaler?
|
| Til top |
|
| |
FHWac Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 390
|
| Sendt: 29 August 2008 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 29 August 2008 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cesse skrev:
|
Hej min far og mor har en gang haft nogle selvbygger højttaler, der skulle gå under navnet Gamma Højttaler. Det var en gang i 1970-1980 de fik.
Jeg ville da spørge om der var nogle der kender noget til dem, så som Watt, H*B*D, også gerne billeder af dem....
Hilsen Cesse
|
|
|
Gamma enhederne fra bagsiden af jerntæppet blev solgt i DK gennem Audioscan og der var en hel række selvbygkonstruktioner, den mest vellykkede var "Gamma Monitor"
En søgning på nettet giver meget lidt men byggesættene blev solgt i pænt store tal i Danmark og Sverige tilbage i 70'erne. Falder man over enhederne i dag er de oftest i en sørgelig forfatning, materialemæssigt var enhederne nede på Dacianiveau (niveauet under Trabant) 12" basenheden var faktisk udmærket som ny, men både front- og bagophæng (lærred) var alt andet end langtidsstabilt og du skal lede længe efter virksomme diskanthorn. Mellemtoneenhederne var noget gøj, især den første version. Prisen var lav så succes'en var forståelig
Gamle Audioscan kataloger samt hifi årbøger fra 1972 og frem er stedet at lede
|
| Til top |
|
| |
Cesse Forum Bruger

|
| Sendt: 29 August 2008 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen der ved hvor man skal lede, hvis man skal købe et set.
|
| Til top |
|
| |
snod Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 111
|
| Sendt: 30 August 2008 kl. 00:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=90544 - dog uden delefilter
Ren nostalgi: Jeg spillede på et sæt Gamma Monitor i nogle år og husker dem som forholdvis velspillende, men båndene måtte skiftes med jævne mellemrum. I følge HiFi årbogen var størrelsen: 439x624x300
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 30 August 2008 kl. 00:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er sjældent at man ser en gamma monitor til salg - de er nok røget ud af husholdningerne i 80erne da de ofte var selv-byg-grimme.
Jeg har hen ad vejden skaffet mig 4 12" basser men har endnu ikke fundet ud af hvad jeg skal bruge dem til - prøv den blå avis eller indryk en "købes" annonce her på hifi 4 all
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Langendorf Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 522
|
| Sendt: 30 August 2008 kl. 00:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har et par ståene med 12" bas som min far lavede en gang.
Men mine diskanthorn virker desvære ikke mere jeg har både VLD 12/13
Jeg mener www.hifikit.se stadig har gamma enheder   ;   ;   ;   ;   ;   ;
|
| Til top |
|
| |
2-mas Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2007 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 867
|
| Sendt: 30 August 2008 kl. 01:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
en bekendt af mig købte et sæt VLD-12 for nogle måneder siden, så hvis nogen mangler sådan nogle, er postkassen åben  .
|
| Til top |
|
| |
vericon Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 15
|
| Sendt: 30 August 2008 kl. 01:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jowda Gamma var et mærke af bulgarsk oprindelse - Audioscan leverede stumper til byggesæt tilbage i 70'erne - altså det forrige årtusinde - og det var rigtig godt! - . Det mindste sæt hed Gamma 60 og bestod af 1 x 12" bas + 1 x bånddiskanthorn (VLD 12 - kopi af et Decca horn) + 2 vejs delefilter. Gamma 80 var der også, men den har jeg glemt - Så var der Gamma 100 - 3 vejs med 12" bas 4½" mellemtone med lukket bagkammer + bånddiskant + 3 vejs delefilter - altsammen fra samme producent GAMMA Den rigtig gode og dermed fuldfede, var Gamma monitor med 1 x 12" bas - Astec Sound Motor fra Jordan Watts i 5 .l plasticspand som mellemtone og 2x 16 Ohm VLD 12 som diskant - monteret i et 120 l. kabinet - Gamma brugte AlNiCo so magnetmateriale og det var rigtig godt - Jordan Watts' Astec sound motor var som fuldtonedriver i et tapered pipe kabinet, noget der kunne få fugten fren i øjnkrogene - her blev den brugt som mellemtone - så der var i den grad hul igennem - Venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |
garn Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 26
|
| Sendt: 30 August 2008 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|