Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 19:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: DD True HD & DTS HD på Denon 3806? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
poul_madsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 02 September 2008 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Hej alle sammen..

Jeg har brug for jeres råd..

Jeg har rigtigt svært ved helt og lure hvordan lyden på HD DVD / Blueray virker, når det kommer i form af DD True HD og DTS HD. Jeg havde en ide om at HDMI i forstærkeren (og i afspilleren) = mulighed for HD lyd men nej, sådan skulle det ikke være.

Jeg kører i dag med NAD og ville gerne forsætte men der er ingen af dem der understøter endnu, så er jeg faldet over en brugt Denon 3806 som har HDMI men ingen understøttelse af HD lyd direkte. Faldt de her links hvor der så står noget om mulighed efter nyeste firmware.

http://avforum.no/forum/receivere-forsterkere/53077-denon-av r-3806-firmware-oppdatering-link.html

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=28808& KW=3806

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=33270& KW=3806

Jeg ringede til HIFIklubben som desværre sagde, at ligemeget hvad jeg gjorde så kom denne forstærker aldrig til at kunne decode HD lyd, og det via PCM lyd ikke ville virke og er en analog løsning...

Hvad siger I? Jeg kan ikke rigtigt blive klog på hvad der er rigtigt og forkert..

Vil jo ikke ud og købe en forstærker uden fremtidsmuligheder som jeg forventer HD lyd vel er?

På forhånd tak

Hilsen Poul

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 02 September 2008 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Hifiklubben har ret i, at den ikke kommer til at dekode HD-lyden, men pointen med firmware-opdateringen skulle være, at afspilleren dekoder HD-
formaterne til PCM, som så sendes via HDMI til receiveren. Det lyder hverken værre eller bedre end hvis det blev dekodet i receiveren, men det
kræver naturligvis, at du har en afspiller, der kan dekode alle formater, samt at firmware-opdateringen virker som beskrevet
Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

poul_madsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 September 2008 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Hej og mange tak for dit hurtige svar..

Hvis jeg forstår dig ret, så får jeg afspilleren til at bearbejde HD signalet og så sende det ud i et "raw" signal ind i forstærkeren?

Hvad er og hvordan virker det PCM?

/Poul

Vanderlay skrev:
Hifiklubben har ret i, at den ikke kommer til at dekode HD-lyden, men pointen med firmware-opdateringen skulle være, at afspilleren dekoder HD-
formaterne til PCM, som så sendes via HDMI til receiveren. Det lyder hverken værre eller bedre end hvis det blev dekodet i receiveren, men det
kræver naturligvis, at du har en afspiller, der kan dekode alle formater, samt at firmware-opdateringen virker som beskrevet

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 02 September 2008 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Ja, det kan du godt sige. PCM er ukomprimeret digitallyd (ligesom på en CD, dog ikke altid helt samme samplingfrekvens), mens HD-lydformaterne
er komprimeret. Det svarer med andre ord til at pakke zip-filer ud, og det burde ikke gøre nogen forskel for lyden om det sker i afspiller eller
receiver, selvom Hifi-Klubben mpske vil fortælle dig, at det er bedre i receiveren (det sælger flere nye receivere)
Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

poul_madsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 September 2008 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Vanderlay skrev:
Ja, det kan du godt sige. PCM er ukomprimeret digitallyd (ligesom på en CD, dog ikke altid helt samme samplingfrekvens), mens HD-lydformaterne
er komprimeret. Det svarer med andre ord til at pakke zip-filer ud, og det burde ikke gøre nogen forskel for lyden om det sker i afspiller eller
receiver, selvom Hifi-Klubben mpske vil fortælle dig, at det er bedre i receiveren (det sælger flere nye receivere)

Ja HFK har jo brug for at sælge, der ser altid så tomt ud i deres butikker

Så problemet er ikke så "stort" hvis bare der er mulighed for at sende ud i PCM. Er dette blot at ændre på blueray / HD afspiller hvis den understøtter dette, og så kører både billede og lyd stadig via HDMI eller ryger PCM lyden en anden vej?

/Poul

Lynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 02 September 2008 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

jeg har omtalte forstærker og en ps3. Virker bare max godt! Kører LPCM over hdmi. Forstærkeren siger så multichannel in, og afspiller hvad den får leveret.

XTZ 99.38
XTZ 99.25
4 x Canton 650 inceiling
2 x SVS PC12-plus + SVS as-eq1
Pioneer 508xd
Til top Vis Lynge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lynge

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 03 September 2008 kl. 08:01 | IP-adresse registreret  

poul_madsen skrev:

så er jeg faldet over en brugt Denon 3806 som har HDMI men ingen understøttelse af HD lyd direkte.

Jeg ringede til HIFIklubben som desværre sagde, at ligemeget hvad jeg gjorde så kom denne forstærker aldrig til at kunne decode HD lyd, og det via PCM lyd ikke ville virke og er en analog løsning...

Hvad siger I? Jeg kan ikke rigtigt blive klog på hvad der er rigtigt og forkert..

Ved ikke lige, hvem du har fået fat på der. PCM og analog har intet med hinanden at gøre.

Forstærkeren kan klare PCM multichannel (ukomprimeret digitalt signal) via HDMI indgangen. Den skal dog lige opdateres først, hvilket klares på værkstedet. Herefter er det blot at anskaffe en Blu-ray med interne dekodere (kunne være PS3, Panasonic BD50/55), og så køre det fint.

Den analoge løsning findes dog også. Så skal du bare have fat i en afspiller med analogt udtag. Panasonic BD55 eller Pioneer LX71 kan klare den sag, og så kobler du den til de analoge 7.1 indgange på receiveren. Så undgår du altså at opdaterer receiveren, men personligt vil jeg nu nok foretrække den først løsning.

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

poul_madsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2008 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Rysz skrev:
poul_madsen skrev:

så er jeg faldet over en brugt Denon 3806 som har HDMI men ingen understøttelse af HD lyd direkte.

Ved ikke lige, hvem du har fået fat på der. PCM og analog har intet med hinanden at gøre.

Forstærkeren kan klare PCM multichannel (ukomprimeret digitalt signal) via HDMI indgangen. Den skal dog lige opdateres først, hvilket klares på værkstedet. Herefter er det blot at anskaffe en Blu-ray med interne dekodere (kunne være PS3, Panasonic BD50/55), og så køre det fint.

Den analoge løsning findes dog også. Så skal du bare have fat i en afspiller med analogt udtag. Panasonic BD55 eller Pioneer LX71 kan klare den sag, og så kobler du den til de analoge 7.1 indgange på receiveren. Så undgår du altså at opdaterer receiveren, men personligt vil jeg nu nok foretrække den først løsning.

Hej..

dejligt med en fra HFK der siger det samme..

Det er ligemeget hvem jeg har haft fat i, for vil ikke hænge ud, det kan ligeså godt være mig der har misforstået noget, var også mest derfor jeg skabte dette indlæg herinde....

Du skal have mange tak, så kan jeg jo "roligt" købe den hvis den ellers er iorden.

/Poul

Bryan6000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2011
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 13 Januar 2011 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

fedt indlæg, så kan jeg også rolig købe en 3806 og koble på min ps3 slim. 
Til top Vis Bryan6000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bryan6000 Besøg Bryan6000's Websted

mfhansen82
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2011
Lokalitet: København
Sendt: 22 Februar 2011 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Jeg kan da også lige komme med en lille historie, selvom det handler om knap så "fine" mærker. Jeg har købt en Sony STR-DH700 for et stykke tid siden. Lige da jeg kom hjem med den blev jeg en smule skuffet over at den kun kunne afspille de "klassiske" formater (Dolby Digital EX og DTS ES), men jeg fandt nemlig også senere ud af at ved at købe en bluray afspiller med indbygget DD TrueHD og DTS HD MA afkoder, så kunne signalet sendes videre via HDMI. Forstærkeren kan nemlig godt behandle 7.1 kanals LPCM.

Der var nogle tråde der indikerede at der følger et LFE signal med i komprimeringen, som hvis afkodet i afspilleren ikke ville blive sendt ordentligt til forstærkeren, men jeg lavede en test hvor jeg afspille The Dark Knight både med DD TrueHD sendt som LPCM og almindeligt DD og jeg hørte så lidt forskel i bassen at jeg tror det har været min fantasi.

Tilgengæld kan jeg så sige at, siden jeg først købte en Sony BD-S350 (DD TrueHD, men ikke DTS HD MA) kunne jeg kun afspille Transformers Revenge of the Fallen i alm. DTS. Efter at have købt Sony BD-S360, som kan afkode DTS HD MA, må jeg indrømme at det lød nøjagtig ens hvad det angår LFE kanalen, men tilgengæld var især bagkanalerne meget klarere i lyden og alt i alt lød det bare meget bedre.

Så man kan efter min bedste ovebevisning roligt lade sig "nøjes" med en LPCM kompatibel forstærker/receiver og istedet bruge pengene på en bluray afspiller med DD TrueHD og DTS HD MA afkoder.

Til top Vis mfhansen82's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mfhansen82

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes