Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 09:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Hjælp til Bi-amp og lidt andre ting. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Daniel4200
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 03 September 2008 kl. 03:09 | IP-adresse registreret  

Nu vel, så fik jeg "opgraderet" mit setup. Fik en sweet deal på en NAD 319, Sony MDS-JE530, nogle Audioquest kabler samt nogle hjemmebyggede kabler RCA (som skulle ligge i den noget højere ende af skalaen)

Nu står jeg så med min gamle NAD 216THX samt 114 Kontrol forstærker, og tænkte at jeg kunne jo prøve at give mine Dali 850'ere noget ordenligt juice, og køre bi-amp (bare fordi jeg kan :D)

Nogen som kan være behjælpelige evt med nogle flotte Paint skills, og skitse op for mig *helt* præcist hvordan jeg gør ? Jeg synes ikke jeg har lyst til at brænde forstærkere af for et par tusinde kroner :)

En anden ting (jeg er stadig ret ny til ordenlig lyd og kabler, så bær over med mig at jeg ikke kender de forskellige kablers navne etc :) )

Jeg fik den Minidisk recorder med (Sony MDS-JE530) som reelt kan fungere som en DAC, da den både har Coaxil og Optisk indgang. Nu ville jeg nemlig gerne have digitalt fra computeren af over til Sony'en, og så videre med mine Audioquest kabler fra den og ned i 319'eren.

Men ham som jeg købte det hele af, sagde at jeg skulle bruge lyslederkabler (da jeg skal bruge en forholdsvis lang længde) Så er der noget der kan anbefale et sæt gode kabler uden at det hele kommer til at koste en bondegård ? :)

Men sh*t det ser nice ud over i mit rack. Nederst en 216 og en 319, i midten min 514 CD-afspiller samt 114 kontrol, og øverst min Sony MDS. Får lige fikset nogle pics senere hen når jeg liiige finder et kamera :)

Mvh Daniel
Til top Vis Daniel4200's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Daniel4200 Besøg Daniel4200's Websted

StefanR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 September 2008 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

Tillykke med opgraderingen.

Hvis jeg begynder at tegne er der stor chance for at det ender med en husbrand. Så jeg vil prøve at kort forklare setuppet.

Din kontrolforstærker skal levere signal til begge effektblokke fra pre-out stikket. Så med mindre du har et menupunkt hvor du kan sætte den op til bi-amping, skal du have fat i et RCA splitter stik i stil med det her.

Du skal så fjerne forbindelserne mellem dine højttalerterminaler (typisk en lille metalbøjle mellem de to sorte og de to røde), så du har 4 seperate terminal der IKKE har kontakt med hinanden. Herefter skal du så se hver af dine højttalere som to seperate højttalere.
Den ene effektblok skal tilsluttes det nederste sæt højttalerterminaler, og den anden effektblok skal tilsluttes det øverste sæt terminaler.

Det er i princippet ret simpelt

Hvis du tør risikere en husbrand, laver jeg gerne en skitse senere på dagen når jeg er kommet hjem.

/Stefan

Til top Vis StefanR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StefanR

Ulvin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 September 2008 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Daniel4200 skrev:

Jeg fik den Minidisk recorder med (Sony MDS-JE530) som reelt kan fungere som en DAC, da den både har Coaxil og Optisk indgang. Nu ville jeg nemlig gerne have digitalt fra computeren af over til Sony'en, og så videre med mine Audioquest kabler fra den og ned i 319'eren.

Men ham som jeg købte det hele af, sagde at jeg skulle bruge lyslederkabler (da jeg skal bruge en forholdsvis lang længde) Så er der noget der kan anbefale et sæt gode kabler uden at det hele kommer til at koste en bondegård ? :)

Hvis det bare er for at kaste noget internet radio og mp3 filer eller andet komprimeret musik over på anlægget behøver du ikke bruge ret meget på digital kabel. Tag et kig på av-connections hjemmeside, der kan du finde nogle OK kabler til billige penge. Om du bruger toslink eller coax kabel betyder i den sammenhæng ikke det store.

Skal du have bedst muligt lyd er digital kabler ligesom analoge kabler noget man er nødt til at prøve sig fem med. Selvom det er et digitalt signal der bliver sendt kan der være stor forskel på lyden fra forskellige digitale kabler. Tag eventuelt en søgning på digital kabel på forumet, der er masser af diskusioner at finde om dette emne.

Dali Grand
Se det her
Til top Vis Ulvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulvin

Daniel4200
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 September 2008 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

StefanR skrev:

Tillykke med opgraderingen.

Hvis jeg begynder at tegne er der stor chance for at det ender med en husbrand. Så jeg vil prøve at kort forklare
setuppet.

Din kontrolforstærker skal levere signal til begge effektblokke fra pre-out stikket. Så med mindre du har et menupunkt
hvor du kan sætte den op til bi-amping, skal du have fat i et RCA splitter stik i stil med
page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=18 4&category_id=8&manufacturer_id=0&option=com_virtue
mart&Itemid=49">det her
.

Du skal så fjerne forbindelserne mellem dine højttalerterminaler (typisk en lille metalbøjle mellem de to sorte og de to
røde), så du har 4 seperate terminal der IKKE har kontakt med hinanden. Herefter skal du så se hver af dine højttalere som
to seperate højttalere.Den ene effektblok skal tilsluttes det nederste sæt højttalerterminaler, og den anden effektblok skal
tilsluttes det øverste sæt terminaler.

Det er i princippet ret simpelt

Hvis du tør risikere en husbrand, laver jeg gerne en skitse senere på dagen når jeg er kommet hjem.

/Stefan

Tak for forklaringen, men det er ikke helt det jeg vil med at bi-ampe :) Det jeg vil er at brokoble dem hver i sær, og lade en
forstærker trække en højttaler :)

Den måde han forklarede mig det på, var at jeg tog et kabel fra røs line-out i 319'eren, og smed ned i rød indgang på
effekten i 319'eren, og et kabel fra sort udgang til sort indgang i 216'eren, brokoblede dem hver i sær, og sat et sæt
højttalere til dem hver i sær.

Nogen som der kan sige god for den opsætning inden jeg går igang med det ? :) (vil helst ikke risikere noget som helst med
at futte udstyr af ;))
Til top Vis Daniel4200's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Daniel4200 Besøg Daniel4200's Websted

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 05 September 2008 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

det lyder umiddelbart som en dårlig idé at lade to forskellige amps drive hver deres højttaler. så heller den foreslåede løsning ovenfor.

sæt den kraftigste forstærker til at drive bassen og den svageste til diskant og mellemtone.

og så lige et tillægsspørgsmål: jeg sidder med samme tanker omkring bi-amp'ing, og vil man i denne sammenhæng kunne bruge denne dims fra reckhorn?

http://www.jumon-audio.dk/reckhorn.html

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 September 2008 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Spiller dine 2 effektforstærkere præcis lige højt? Hvis ikke de gør det af sig selv, skal de have "hjælp" til det.
Mvh Ulrik
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

Daniel4200
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 September 2008 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Vibe + ulrikmm --> Det er 216'eren som sidder som Effektblok i 319'eren, så de spiller identisk :) Ellers ville jeg ikke gøre
det.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes