Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 12:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Sub og rumkorrektion (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Thomasdk1405
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2007
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 03 September 2008 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Hej ! Har som mange før mig kæmpet med min sub og styringen af de famøse bas bølger. Meget kan ordnes med placeringen måske, men min sub kan kun stå 3 mulige steder - front venstre - front midt eller front højre. Jeg har lavet sådan et regnearks diagram baseret på min radio shack og min kurve ligner en bedre rutschebane i tivoli - jeg har nu fundet ud af at det er helt normalt. Især har jeg et krafigt dyk ved 70 hz og stort peak ved 45 hz.

Nå, men løsningen som jeg har læst mig til er noget bas styring. Her kommer Velodyne's sms-1 frem - koster kassen, men er nem at bruge. Alternativt anbefales Behringer (som er væsentligt billigere) og især med noget room EG wizard:

http://www.hometheatershack.com/forums/rew-forum/11707-room- eq-wizard-rew-information-index-links-guides-articles-sticki es-please-read.html

har læst lidt og det lyder smart - har også læst BFD guiden - og - ja - jeg blev sgu hægtet af der. Jeg er ikke idiot til engelsk - men måske er det fordi jeg ikke havde den i hånden at jeg følte det som russisk.

Så ? er - hvad bruger I andre (er sikker på at andre har været igennem det her før mig) - er Behringer noget man skal være lydenginør for at kunne betjene ?

Bruger I selv det der REW software og har alt tilsluttet til pc'en (mange kabler) - virker meget avanceret på mig.

Prisen gør helt klart at jeg ikke bare ryger på sms-1 men hælder til Behringer.

Hilsen

Thomas

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 September 2008 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

her er også en mulighed

http://www.lautsprechershop.de/hifi/verst_oa_en.htm

kender den dog ikke, men noget mere fiks end en Behringer

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 September 2008 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Eller en tredje løsning som kan være en receiver med MultEQ XT, der vistnok skal være god nok til overflødiggøre anden EQ.

Eller en fjerde som er en sub ekstra som i det mindste fikser dyk langt, langt bedre end nogen form for rumkorrektion, og som afhængig af dit rum også kan ordne topper om den ikke trigges i alle de forskellig mulige positionene som du har.

Jeg har selv brugt Behringer, og det tog mig ca 15 minutter at sætte den til og justere mig frem til et godt nok resultat.. I dag har jeg to subs, og Behringeren er sat til bypass da den har vist sig at være overflødig.

Jeg vil påstå at løsningen med Behringer+REW er langt nemmere i virkeligheden end hvad man får indtryk af på papiret.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

McFrede
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 03 September 2008 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Jeg har ligeledes en Behringer BFQ2496 dog og det er såmænd ikke så svært igen når man først får sluttet det til. Resultatet er slående. Må anbefale dig denne løsning, det fjernede min bulder-bas effektivt.

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 03 September 2008 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Det kunne være et naturligt sted at dele mellem sub og resten ved netop de 70 Hz. Især hvis hovedhøjttalerne klarer opgaven bedre over den frekvens.

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 03 September 2008 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Thomasdk1405 skrev:

Bruger I selv det der REW software og har alt tilsluttet til pc'en (mange kabler) - virker meget avanceret på mig.

Jeg bruger det - og specielt hvis du har MIDI udgang på dit lydkort er det MEGET let. Lidt forenklet workflow: Du laver en måling, får REW til lave filtre, og klikker på "Send filtre til Behringer"-knappen. Voila!

I praksis vil man dog typisk selv sidde og fedte lidt med de foreslåede filtre, og evt. lave et par stykker selv. Men også DET er meget nemt, og du får med det samme vist en "beregnet" ny responskurve. Nu er det lidt siden jeg har siddet foran REW, men jeg mener kun den foreslår reduktion (fjerne peaks) - så hvis du har nogle dips du vi have hævet,  så skal du altid selv lave disse filtre.

Til top Vis Brian321's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian321

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes