Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 17:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Akustik med æggebakker og rockwool (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
stineamalie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 08 September 2008 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Hej alle!

Billedet viser konceptet til en diffusor/dæmper plade, som skal hænge på bagvæggen af lytterummet. Grund ideen i projektet er, at æggebakkerne skal fungere som diffusorer til at "smadre" lyden, så den ikke reflektere på væggen. Og med rockwoolen indenunder som en form for dæmpning i rummet. Jeg har ikke særlig store problemer med bulder bas, men mest med lyd der bliver kastet rundt i rummet.

Men kom endelig med kommentarer, gode råd ol.

Mvh. Stineamalie
Til top Vis stineamalie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stineamalie

Sherman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 September 2008 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv brug for noget sådan i mit lille kontor, hvor jeg har en sofa helt op ad bagvæggen. Når man sidder helt fremme på kanten af sofaen lyder det meget bedre end når man læner sig tilbage.

Men jeg er ikke meget for det der rockwool i mine beboelsesrum. Hvad med noget tæppe fra væg-til-væg-tæppehandleren i stedet?

Er det noget du har prøvet af?
Til top Vis Sherman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sherman Besøg Sherman's Websted

MartinLynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003
Sendt: 08 September 2008 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Efter hvad jeg har læst skal man undgå diffusion alt for tæt på¨lyttepositionen (helst mindst 1-2 meter derfra). Dæmpning burde være bedre, hvis man gerne vil fjerne væggen bag en.. Allerbedst er dog typisk 1st reflection points (kan identificeres med et spejl flyttet af anden person, mens du sidder i lyttepositionen - hvor du kan se fronterne kan du overveje at opsætte dæmpning). Dette kan være både på frontvæggen og sidevæggene.

Den mest effektive treatment er dog basstraps - typisk i hjørnerne.

Materiale til dæmpning: Rigid Fiberglass (rockfon eller lignende).
Diffusion: Alt med hårde reflekterende overflader, som peger i forskellig retning - bøger osv.

Til top Vis MartinLynge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MartinLynge

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 September 2008 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

MartinLynge skrev:

Efter hvad jeg har læst skal man undgå diffusion alt for tæt på¨lyttepositionen (helst mindst 1-2 meter derfra). Dæmpning burde være bedre, hvis man gerne vil fjerne væggen bag en.. Allerbedst er dog typisk 1st reflection points (kan identificeres med et spejl flyttet af anden person, mens du sidder i lyttepositionen - hvor du kan se fronterne kan du overveje at opsætte dæmpning). Dette kan være både på frontvæggen og sidevæggene.

Den mest effektive treatment er dog basstraps - typisk i hjørnerne.

Materiale til dæmpning: Rigid Fiberglass (rockfon eller lignende).Diffusion: Alt med hårde reflekterende overflader, som peger i forskellig retning - bøger osv.

Hvor mener du bastraps er mest effektive bag højttalerne eller overfor?
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 09 September 2008 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Sherman skrev:
. . . Men jeg er ikke meget for det der rockwool i mine beboelsesrum.     . . .

Det kan pakkes sikkert ind med en gang hårlak - eller i en plastikpose.

Der er også denne: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=4212

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

MartinLynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003
Sendt: 09 September 2008 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Basstraps kan i princippet stilles alle steder, men er mest effektiv i hjørnerne. Prøv og spil noget høj bass, og du vil MEGET tydeligt kunne høre, hvor der er bulderbass, hvis du fysisk går rundt i hjørnerne.....

prøv også at klappe i nærhed af dine højtalere og hør, om der er echo eller andre ubehageligheder i rummet....

Summering: Basstraps, 1st reflection absorbering og ekko absorbering/diffusion er sagen.. :)

Til top Vis MartinLynge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MartinLynge

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 09 September 2008 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Rockwoll kan vel gemmes bag stof, evt. frontstof til højtalere? At anbringe æggebakker foran er efter min mening lidt meningsløst, så hellere lade rockwool'en absorbere lyden. Æggebakker er vist stærkt overvurderede som lydkontrollerende materiale, de klarer kun frekvenser over ~600 Hz, og ikke specielt godt. Medmindre vi taler strudseæg(?).

Dæmpemateriales effektivitet afhænger af mange ting, blandt andet af materialets tykkelse/dybde sammenlignet med bølgelængden på lydens frekvens. Bl.a.derfor er dybere toner, med længere bølgelængder, sværere at håndtere end højere toner.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

stineamalie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2007
Sendt: 09 September 2008 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Så fik vi da lige sat lidt gang i tingene. Mht. Rockwoolen skal man ikke være bange for at have det i stuen, eller generelt i beboelsen. Det kan pakkes ind i filt eller anden form for klæde.

"Æggebakker er vist stærkt overvurderede som lydkontrollerende materiale, de klarer kun frekvenser over ~600 Hz, og ikke specielt godt. Medmindre vi taler strudseæg(?)." Jeg vil udelukkende også kun bruge dem til diffusering (hvis det hedder det) af lyden, da der ikke hænger andre ting på væggene, og bare ved samtaler flyver lyden frem og tilbage. Bas problemer har jeg ikke rigtig, men jeg kan lige ligge en tegning op af rummet og der hvor jeg gerne vil placere de hersens plader henne, jeg har nemlig en sviger-morfar der er bager og har sponsoreret omkring 60 æggebakker a´ 30 æg, så det er mest for at finde ud af om det har en egentlig virkining at jeg ville høre jeres mening. Men tak for alle svarene, og tegningen kommer nok i morgen.

Mvh. stineamalie

Til top Vis stineamalie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stineamalie

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 12 September 2008 kl. 02:38 | IP-adresse registreret  

Selv som diffusorer har jeg alvorlige tvivl om æggebakkerne - virkningen er nemlig på samme måde afhængig af bølgelængden . Men, hvis dine lydproblemer relaterer sig til den høje mellemtone og diskant, kan det måske hjælpe.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 September 2008 kl. 07:10 | IP-adresse registreret  

Brugeren meil har tidligere vist os hvordan en diffusionsløsning skal laves.

Grundreglen som jeg bruger når jeg går til dæmpning/diffusion er: dæmpning omkring højttalerne og diffusion omkring lytteren.

Placer aldrig lyttepositionen helt op ad en (bag)væg heller.

Jeg har delt mit rum i to med nålefiltbekædte abc-reoler som falsk væg umiddelbart bag lyttepositionen. Bag denne væg er der et kontor med bogfyldte reoler, stol, bord, arkivskab etc. som altsammen diffunderer lyden.

Foran væggen har jeg dæmpet første-reflksionerne fra loft of sider med parafon fjord akustikplader direkte på loft og vægge. Der er endvidere gulvtæppe i hele rummet. Hjørnerne bag højttalerne har jeg blændet i 45 grader for at skabe et rockwool-fyldt hulrum, der kan styre bassen lidt.

Mht. til brugen af rockwool er produktet for nyligt blevet skarpt kritiseret ift. brug indendøre fordi det ar et ret højt indholdt af formaldehyd, som gasser af i løbet af nogen tid. Jeg selv ville ikke igen bruge det i et rum med ringe udluftning.
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes