Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 07:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: besynderlig respons/vedr pa grej (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 27
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rene-h
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 09 September 2008 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

hej sitebrugere.. nu fik vi da slået fast hvor,stor frustration" bemærkninger af positiv art på pa-grej,kan afstedkomme !! og det fik mig til at tænke lidt på,hvor meget og hvilken chance har det "almene hifi folk"egentlig givet pa-grej..når det sat godt op ??nej vel.

Holger sagen har umiddelbart vist os,hvilken fattig indgang man har til dette ,og som udgangspunkt kan pa-grej bare ikke spille ,naturtro og vellydende musik..

jeg selv har PA-SETUP hjemme af den tunge ende..og vil mene det har flere sider,hvor fordelene skinder igemmem..feks:det punsch og krop der opleves,

og her både høres og mærkes musikken ,fordi i et veldiminisioneret pa-anlæg er der den "nerve af overskud som kommer til,udtryk i membren styring udover det almenelige..

de potente stop og slag som bidrager i melmembassen typisk 12" og den endu dybere bas som har nærværd af fylden og simpelhen gør musikken større..

alt dette kræver selvsagt de korrekte amps,med god dæmpningsfaktor mm og der køres aktivt m korrekt delling så ville jeg godt påstå,at kunne gøre en high end elsker forbavset...trods jeg kender til musik opleves ikke entydigt..og den kan jo komme begge "lejre"til gode ikk

mit setup:4x18"colosus fane 18B-600 subbasser i to snedkerlavede kabinetter på hver 533L

2 stk 12"colosus fane /2 stk 12" P.audio neodynium

2 stk 8" P,audio mid/4stk P.Audio bullit high

bunde har hver deres KIND AMP 2 KW 40hm

melmembasser psl 2414 vp amp

mid/high matrix 2u1500 mos feet/psl 1216 vp

2 stk behringer delefiltre og 2 stk linjedrivere fra cd til delefilter..det stået mig i lidt over 100.000 kr m kabler

vil snart lade min broder scanne fotos ,jeg har masser af gode..men kan ikk selv desværre

mvh RENE-H

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 09 September 2008 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Det lyder som et spændende setup, med de fordele og unoder der er i det.

Men det er der jo også i "rigtig hifi" - eller hvordan er det nu det er?

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Sendt: 09 September 2008 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Hehe, man burte snart havde en ny tråd emne om PA-udstyr

Ellers så er PA udstyr jo bygget til at spille op til koncerter, DJ og fest, og ikke til hjemme brug, men studio udstyre kan der måske værre en fordel
til hjemme brug men ikke PA udstyr.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

rene-h
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2008 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

til :starTrek..prøv at læse dine egne ord langsomt...?

jeg læser at du skriver:pa-udstyr ikke kan spille musik hjemme og slet ikke opleves som en god musikoplevelse med vellyd.. det ligesom du lader dig hive med af katagorier pa/dj...osv er til det og det..

verden ser heldigvis lidt anderledes ud..

når du skriver:der burde være et forum til pa..

jamen vi vil jo det samme (formenligt)at få en god musikoplevelse..og det der jo kun en der i hvert individuelle tilfælde afgør om man får..

jeg mener det ærgeligt at spefisikke navne som holfi/B&W osv har eneret til vellyd,uden at ,gøre dem dårlige de har bestemt vellyd på programmet..men vær dog lidt åben i tolkningen af,hvad god lyd er for en størrelse..

mvh RENE-H

lassencad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Banned for life!!!

Bruger siden: 19 December 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 09 September 2008 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

rene-h skrev:
  et sted må det vel være ok at ha sin ejen lyd vi køber vel ikke det samme anlæg som naboen.
at tro at det kan lade sig gøre at gen skabe samme lyd som det er i studie eller live er helt absurt.
bare det at lyden er indspillet  i eks studie akustik.... ogderefter bliver afspillet i min stue her er det allerede gået galt.
nej jeg er stået helt af alt det.
i dag har jeg et anlæg som jeg kan spille alt på lige fra opera til jazz og metal.  for mig er ok, så kan jeg jo være kold over hva andre mener. jeg tager gerne mod kritik men lader så forstå
at jeg selv er tilfreds.
dette har jeg oplevet at et par stykker i tidens løb er blevet helt rundt på gulvet over.
lad være med at købe det venner synes er godt køb det i selv synes er godt.
så holgers påstand om verdens bedste højtaler og den måde man herinde har reageret siger alt.
carsten

hej sitebrugere.. nu fik vi da slået fast hvor,stor frustration" bemærkninger af positiv art på pa-grej,kan afstedkomme !! og det fik mig til at tænke lidt på,hvor meget og hvilken chance har det "almene hifi folk"egentlig givet pa-grej..når det sat godt op ??nej vel.

Holger sagen har umiddelbart vist os,hvilken fattig indgang man har til dette ,og som udgangspunkt kan pa-grej bare ikke spille ,naturtro og vellydende musik..

jeg selv har PA-SETUP hjemme af den tunge ende..og vil mene det har flere sider,hvor fordelene skinder igemmem..feks:det punsch og krop der opleves,

og her både høres og mærkes musikken ,fordi i et veldiminisioneret pa-anlæg er der den "nerve af overskud som kommer til,udtryk i membren styring udover det almenelige..

de potente stop og slag som bidrager i melmembassen typisk 12" og den endu dybere bas som har nærværd af fylden og simpelhen gør musikken større..

alt dette kræver selvsagt de korrekte amps,med god dæmpningsfaktor mm og der køres aktivt m korrekt delling så ville jeg godt påstå,at kunne gøre en high end elsker forbavset...trods jeg kender til musik opleves ikke entydigt..og den kan jo komme begge "lejre"til gode ikk

mit setup:4x18"colosus fane 18B-600 subbasser i to snedkerlavede kabinetter på hver 533L

2 stk 12"colosus fane /2 stk 12" P.audio neodynium

2 stk 8" P,audio mid/4stk P.Audio bullit high

bunde har hver deres KIND AMP 2 KW 40hm

melmembasser psl 2414 vp amp

mid/high matrix 2u1500 mos feet/psl 1216 vp

2 stk behringer delefiltre og 2 stk linjedrivere fra cd til delefilter..det stået mig i lidt over 100.000 kr m kabler

vil snart lade min broder scanne fotos ,jeg har masser af gode..men kan ikk selv desværre

mvh RENE-H

Til top Vis lassencad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lassencad

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 09 September 2008 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Hvorfor FINDES der HIFI ?

PA-grej kan jo det hele

Jeg kender nogle stykker; Flest watt watt watt watt - længst ned i ohm ohm ohm ohm.............. Og så er ALT godt.

Men der ER altså andet i verden

________

Indlæg rettet efter Holgers utilfredshed
Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 09 September 2008 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Tror heltny har forklaret det...

Til top Vis virious's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af virious Besøg virious's Websted

slyden
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 04 Marts 2008
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 09 September 2008 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Hvorfor findes der formel 1 biler og så biler vi andre "har råd til". Det er det samme med PA og det vi kalder high end. der er nogle der synes at hvis det er i pianolak og koster en million så er det High End. Det meste pro PA koster flere gange det dyreste high end. Det er desvære svært at ned skalere et stort pa anlæg til de små rum som benyttes til at nyde high end HiFi i.Men begge verdner lytter til hinanden, mange af de store guruer inden for HiFi er startet inden for PA. Tænk lige over det??
Til top Vis slyden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slyden

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 09 September 2008 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Det er jo det jeg siger: PA udstyr jo bygget til at spille op til koncerter, DJ og fest m.m.

Derfor komme jeg ind på studio udstyr, som nok komme mere tæt på Hifi end PA gør, der er skam mange studio højtale og forstærker der har
funde indpas i HiFi anlæget, tænk bare på JBL´s studio monitor.

rene-h
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2008 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

hej igen ..ja den pa-"oprivning" får virkelig folk op af læderstolen,,aldrig har jeg fået så mange"indlæg på så kort tid ??? bevares godt med div dialoger,men aner at standarden er:der hersker en "bibeltro"på hvornår et lydperspektiv er ok,og ligeledes skarp diskant mm,IGEN:hvem oplever dette !!vi jo sandsynligvis udstyret med forskellig hørelse.og nervesystem som skal opfatte lyden og dermed ender det enkelte indiavid op,med en mening om den sag..og måske har den forskellige hørelse vi er udstyret med,noget at gøre med hvorfor der så uenelig mange produkcenter af musikformidling  ..

obs:trods jeg har pa-udstyr,,mener jeg på ingen måde at hifi/high end er kedelig..tværtimod..det kan være så smukt og unikt mvh RENE-H

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 09 September 2008 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Rene du skulle måske få lokke www.hifi4all.dk hjem til dig, for at teste dit PA-anlæg

slyden
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 09 September 2008 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

Det er fordi at mange forbinder PA udstyr med højt lydtryk og alt for meget bas og diskant. Men pro PA er meget mere avancerert end det .

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 09 September 2008 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Gad vide om det ikke bliver blandet pro. studio udstyr ind med pro. PA udstyr, i denne debat ?

PA udstyr er jo bygge til at spille højt over for mange mensker, derved ville det gå galt i en stue.

rene-h
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2008 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

hej Heltny... jeg kender ej til hvor mange du kender som vil ,have wat wat wat osv ??der ingen her som lader sine indlæg fylde 1 linje med sådanne...

er det et forhold du personligt har et afsavn til ?? eller måtte du lufte en side af dine behov ,som ikk er opfyldt endu ..for så det naturligt nok..man kan jo ikk både have high end/hifi og pa...så noget må man give afkald på..og vi giver vel nok afkald på det,vi hver især prioterer lidt ned,,igen fordi vi oplever forskelligt ..mvh RENE-H

slyden
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 09 September 2008 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

et hvert system High End, Studio som PA skal jo tilpasses de omgivelser det skal spille i. Den største forskel er nok ydelse (lydtryk, holdbarhed) de fleste enheder i pro studio og pa er bygget betydligt bedre end High End HT feks. det samme gør sig gælende med amps og så er der jo den digitale processorring som er ved at vinde indpas i high end hi fi, det har været brugt i studio og pa i mere end 15 år.

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 09 September 2008 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

Før vi begynder at tildele hinanden forskellige nervesystemer kunne man jo overveje, om folk foretrækker hhv.
Hifi og PA-lyd, fordi de er VANT til forskellige ting?

- jeg synes ikke det giver mening at kalde det bibeltro. Der diskuteres jo netop rigtig meget på dette forum mellem
forskellige syn på god lyd, så folk mener bestemt ikke det samme bare fordi de ikke elsker PA-grej anvendt til et
andet formål end det er tiltænkt

Jeg har ikke lyttet ret meget til PA-grejs kvaliteter i hifi-setup, ikke ud over hvad man hører af anlæg der spiller på
diverse klubber, diskoteker og hvad ellers, og det har mildest talt ikke givet mig lyst til at prøve mere.

Skal jeg være ærlig (og tilmed generalisere), så synes jeg faktisk sjældent jeg hører PA-anlæg, der fungerer ret godt som PA-anlæg,
altså til koncerter. Jeg ved godt det skyldes en masse uperfekte faktorer ved rum, menneskehav, vind, vejr osv, men
det betyder bare, at jeg aldrig går fra en koncert og tænker "gid det kunne lyde sådan derhjemme". Jeg er selv gammel
trommeslager og ved godt, at rigtige trommer ikke (sjældent) lyder som de gør på plader afspillet på et hifi-anlæg, men
jeg synes faktisk som regel, at PA-anlæg er meget længere fra.

Så hvis spørgsmålet er, om jeg anser livelyd via PA som ideal for mit hifi-anlæg, så vil jeg sige nej - er drivein-biografen
ideal for dit TV/projektor?
Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

rene-h
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2008 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

til startrek..det ville være så utroligt spændene,at få hifi4all hjem til mig for her er der stor lyd med krop og dynamik,men alt kan passes meget pænt ind lydmæssigt med div indsti..som delay..Q horn mm og gainoutput vedr bassen som fra 4 stk 18" pa basser kan da blive voldsom derfor kræver det indstilling afhængig af hvilken lyd du vil have præning af,feks kan jeg godt lide at lukke"en smule melmemtone ind i midbasser (dele højt)

men nu kender jeg ikke hifiall s indikation for at komme ud ?? men der kommer meget snart fotos af over 100,000 kr pa lyd mvh RENE-H

slyden
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 09 September 2008 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

at der findes så mange dårlige PA firmaer , er jeg bevidst om ,men har du aldrig hørt et dårligt hifi anlæg, eller hvad nogen kalder high end?

jeg glæder mig hver dag jeg kommer hjemn med en god optagelse af det gig jeg har lavet og så høre det på mit anlæg.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 September 2008 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

heltny skrev:

Dette giver mig selv og andre ret i at det IKKE er hifi og slet ikke high-end........... Men en mellemting mellem hifi & PA......................... Er det det man vil ha, så er alt jo i den skønneste orden

Nedenstående skal læses som en generel kommentar, ikke så meget vedr. Holger4's anlæg:

Medmindre jeg har overset noget, så mener jeg ikke nogen har så meget som forsøgt at give mig et svar på dette spørgsmål: Hvem er det der har defineret at dét der er tættest på "hifi" (høj troværdighed), er når stereoperspektiv, detaljegrad, dybde osv er i højsædet? Hvorfor er det ikke en væsentlig del af "hifi" at lydtryk, dynamik og "skubbet i mellemgulvet" leveres realistisk? Jeg bruger meget trommer som reference, fordi jeg har en god ven der er trommeslager, og derfor har jeg ofte fokuseret på netop dette. Et uforstærket trommesæt (som man f.eks. kunne høre hvis man var dukket op til min lille private Alan Haynes seance for en måneds tid siden...), det er der ganske enkelt INGEN højttalere der kan gengive fuldstændigt troværdigt. Og jeg mener INGEN!! Der er mange højttalere der kan gengive enkelte elementer ganske realistisk. Nogle kan levere lydtryk nok. Nogle kan levere dynamik nok i mellemtonen til at en lilletromme lyder realistisk. Nogle kan spille så detaljeret at du kan høre hver eneste lille klink når der spilles på kanten af trommen. Men der findes ikke nogen højttaler der gør det hele på én gang. Det er bare dét vi må leve med som hifi-entusiaster - vi må finde balancen hvor lyden er "god nok" til at vi kan overbevise vores hjerne om at vi lytter på nogle trommer, og ikke en højttaler. Men, for nu at komme tilbage til pointen, hvorfor er det så at vi per automatik afskriver at dét der giver troværdigheden er lydtryk og dynamik, lige så meget som stereoperspektiv og detaljer? Praktisk erfaring? Næppe. 80% af dem der kalder sig hifi-entusiaster har aldrig HØRT et uforstærket trommesæt. Og langt størstedelen af dem synes at det lyder direkte dårligt når de gør. Det syntes jeg også første gang, for sådan var jeg ikke vant til at det lød. Derfor ender de fleste med at bedømme "høj troværdighed" i forhold til hvor troværdig lyden er sammenlignet med hvordan de TROR instrumenterne lyder, mere end i forhold til hvordan instrumenterne rent faktisk LYDER! (eller rettere kan lyde, for de lyder jo meget forskelligt alt efter hvem der spiller på dem).

Kan det ikke lade sig gøre at lokke en holdning ud af PA-modstanderne på dét spørgsmål? Hvorfor er det at vi per automatik afskriver PA-systemernes umiskendelige styrker som uvæsentlige for hifi-oplevelsen? Hvorfor er en højttaler der ikke kan gengive trommesættets dynamik mere eller mindre hifi end en højttaler der ikke kan gengive stereoperspektivet præcist?

Derudover synes jeg det er sjovt at se hvordan man higer om de udtalelser der lige passer ind i éns egen filosofi, og bruger dem som argumenter for éns egne påstande, mens man blankt afviser de udtalelser der modsiger én som utroværdige.

Jeg siger ikke at jeg er tilhænger af PA-lignende systemer. Jeg ejer selv en mindre gulvhøjttaler med 5" enheder. Men jeg synes det er frustrerende at læse hvordan folk tilsyneladende bare kategorisk afviser enhver tanke om at deres mening om hifi ikke er den endegyldige sandhed. Hvorfor er det at man ikke kan prøve at forstå andres indgangsvinkel, vende den oppe i hovedet og overveje om der var måske bare 5% af det man kunne tage med ind i sin egen hifi-verden, lære af og måske bruge til at forbedre éns eget system - eller måde at lytte på? Der er jo ingen der siger at bare fordi man anerkender at der er noget om dét der med at lydtryk er en væsentlig del af at gengive musikken med høj troværdighed, i hvert fald med nogle musik-arter, så skal man partout sælge hele Holfi/B&W setup'et og købe Zomax for alle pengene. Det ER altså muligt at samle en flig til sig hist og her, og stykke det sammen til sin egen holdning til hvordan ting skal lyde, i stedet for bare blindt at påtage sig enten det ene eller det andet. Eksempelvis, så har den berygtede Jonas Bojer flyttet en hel del på hvordan jeg lytter til musikken, fordi jeg valgte at tage en åben indgangsvinkel og lytte lidt til hvad det er han synes er så fedt ved at høre musik. Jeg har direkte fået en større glæde ved at lytte til musik - på samme anlæg endda - ved at åbne lidt op for en anden måde at lytte på. Det betyder da ikke at jeg har skiftet alt grejet ud med Linn. Det samme gør sig gældende for PA-tankegangen. Jeg kan sagtens følge principperne bag, og jeg forstår hvad det er tilhængerne føler sig tiltrukket af. Det betyder ikke at jeg har tænkt mig at sætte fire 18" bundkasser op i lejligheden. Sagt på en anden måde: I stedet for at diskutere om det ene eller det andet er hifi eller ej, burde vi så ikke diskutere hvad det er ved PA-systemernes gengivelse der tiltrækker visse folk, og om dette "noget" er noget der er værd at tilstræbe?

"Bjørn" fik i Holger-tråden åbnet mine øjne for en meget væsentlig ting, der burde have været åbenlys men som jeg ikke tænkte over: Så længe selve vores reference-ramme er så forskellig at vi slet ikke har den samme definition af hvad "live-lyd" overhovedet er (for mig er det en blues-koncert i den lokale klub, for Bjørn er det måske en klassisk koncert i Musikhuset i Århus, hvad ved jeg) - hvordan skulle vi så kunne blive enige om hvornår det lyder sådan som det gør live? Alt andet lige, så er der en væsentlig forskel på om dén "oprindelige situation" som vi forsøger at genskabe, er en klassisk solo-violin, eller Metallica på Vestereng. Hvis dén højttaler der gengiver solo-violinen bare gør det evigt fantastisk, hvorfor er den så mere "hifi" end PA-systemet, hvis den ikke kommer i nærheden af at give dig oplevelsen af at stå på Vestereng med mudder til knæene?

Det triste er vel i virkeligheden at systemerne med kæmpe headroom som regel står hos folk med tendens til masser af bas. Jeg synes det kunne være interessant at høre sådan et system, sat op til at gengive en neutral frekvensgang, men stadig med det massive headroom, og høre hvordan sådan et system gengiver dét vi har en tendens til at kalde "hifi-orienteret musik".

Holger4
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 09 September 2008 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Heltny: Denne tråd skal KUN handle om Renes super-fede set up - IKKE mit, for jeg har jo min egen tråd. MEN det du skriver til Rene om mine højttalere er jo at manipulere for vildt ved at udelade 99% af kommentarerne til mine højttalere. Jeg tillader mig lige at komme med et uddrag fra den artikel skrevet af Offcourse, da han og Sund var på besøg. Undskyld Rene, denne tråd her skal handle om DIT set up, men dette er KUN for at understrege, at Heltny ikke er helt retfærdig i sine udtalelser:

2: Deres evne til at gengive såvel højt som lavt lytryk med mange - mange detaljer.
Jeg hørte under Holger4´s demo af sine "babyer" at par numre med saxofon - og som Janils også skriver i hans lytteindtryk - man kan høre spyttet på bladet i saxen, om saxofonisten har stoppet næse i højre eller venstre side etc.. om der er ridser i bladet etc.
Virkeligt flippet med så mange detaljer

Undervejs bad jeg et par gange Holger4 om at spille et nummer igen  men ved anden lydstyrke.
Et godt system spiller "lineært" ved en given lydstyrke. Et virkeligt godt system spiller "lineært" ved alle lydtryk - og min umiddelbare oplevelse er, at Holger4´s setup spiller med den fastlagte indstilling  ("lineært" ?) ved stort set alle lydtryk. ("?" fordi det jo ikke er målt!)

Jeg må så godt nok også indrømme, at med den kontrol og lethed over lyden der var at finde, lyttede vi meget af eftermiddagen og aftenen oppe omkring 90 dB eller mere (ofte mere) - da der simpelhen kommer mere luft til ALLE detaljer - og det der er "stille" er stadig stille - relativt - bortset fra at det bliver tydeligere og de fine detelajer kommer frem fra baggrunden hvor man ved
lavere lydtryk måske overhører dem.
Simpelthen fremragende klaret - denne evne til detaljeren selv ved højt lydtryk.

Sund var også på lytteren - og han henviste til en "real-life" / Live lytteoplevelse af et grand Piano. Det spiller højt såsan et - og ethvert forsøg på "High Fidelity" som i "High Credibility" eller livagtighed - er umuligt med mange instrumenter med en 6½" og 1" stander-HTér. Der er simpelthen ikke mulighed for at flytte nok luft.
På noget af det piano vi hørte var vi oppe og snuse til en live-agtighed der gjorde, at når vi lukkede øjnene så var der klaver i stuen - stort klaver.. Piano faktisk!.

Det samme med en Saxofon og 5 strygere.. de fylder - og det gengiver Holger4´s "babyer" så troværdigt som sjældent hørt udenfor DR-byens nye koncertsal!.

Ved et tromme-nummer kunne man i den 4+ meter brede stue med lethed og indenfor få centimeter høre hvor koklokken var placeret i forhold til hihatten i forhold til... ja hele vejen rundt omkring trommeslageren, op og ned, fra side til side - fuld detaljering og nuancer - alt kunne placeres med største selvfølgelighed. Virkeligt flot.

3: Deres evne til at forblive ukomprimerede i lyden
- så man på trods af 9 timers intens lytten ikke får hverken susen for ørerne eller anden form for lytte-træthed.
Vi hørte musik i mindst 8 timer - kun afbrudt af lækker aftensmad.
Uden mindste susen for ørerne kunne vi køre hjem, og ærgres (I hvert fald Sund - der liige skal have bygget "noget" færdigt ) over manglende mulighed for lignende indtryk hjemme, samt manglende mulighed for at sforsøge - da vi så ville vække naboerne. Klokken var blevet lidt over 24 inden vi var bare lidt "mætte" - og det siger ikke så lidt

Det ukomprimerede og det dynamiske headroom er for mig at se med til at gøre enhver gengivelse livagtig. Der hvor headroom og dynamik svækkes grundet mekaniske og fysiske begrænsninger i enhedernes bestykninge, membranareal og "motor" (Læs: resten af anlægget - Watt/effekterne, signal etc.) er der hvor lyden bliver trættende og kedelig at lytte til - og hvor jeg plejer at vælge at lade være med at skrue mere op.

Og som en sidste detalje. Forskellen på mine 117 dB på en god dag hjemme i min stue, og de 130 dB i Holger4´s er en faktor 12 ifht krævet kraft.

Fra 117dB  til 120 dB er der x2 effekt-krav     140W x 2= 280.
Fra 120 til 130dB er der x 10 mere effekt...    280 x 10 = 2800W.

Uden at overdrive er det vist ca. hvad der spilles ind i HVER SIDE af Holger4´s højtaler-setup..
(eller hur - Holger4?)

( It takes 2 times the power from an amp to change the volume 3dB.  
It will take 10 times the power to increase the SPL by 10dB!
In other words, if your amp was producing 50 watts of power you would need to increase it to 500 watts to achieve a 10dB increase. (fig A&B) As you can see it takes a lot of power to get a small increase in volume.
link)

Så altså - hvis man har membran-areal nok og motor nok, og mekanisk headroom nok - så kan man såment nok spille højt - det kræver bare omtanke og velvalgte enheder, som her især kan håndtere effekten der kræves, og levere lytryk nok.

Det er DET Holgers system kan - hvor de fleste - aller aller fleste - andre systemer går på kompromis ifht. dynamisk spændvidde og headroom.
At have oplevet dette, samtidig med at systemet er i stand til ikke at lyde som PA-systemer på et ungdoms-discotek - det er ret udtroligt.

4: Ukritisk og bred evne til at gengive det forelagte signal.
Her vil jeg skrive lidt om hvad jeg havde medbragt af forskellige musik-stumper til at forsøge at både presse og lokke lyd ud af Holger4´s setup.

Efter den 2-3 timer lange introduktion af Holger4s musik (han lod sig lokke til at blive ved med at nuancere hvad han ville vise ) fik vi lov at "slå os løs" -

spil hvad i vil, så længe i vil, ved det lydtryk i vil.

Det er en invitation kun få tør give når det drejer sig om deres Stue-HiFi setup.

Jeg spillede bl.a. følgende - af følgende grunde:

Metallica - S&M - Live med The San Fransisco Symphony Orchestra.
Disc 1 . nummer 1 : Call of Ktulu.:
Et nummer der vikeligt formår at gengive "symfonisk rock" - velindspillet og velspillet - med respekt for både Metallica og et symfoni-orkester - på samme tid. Virkeligt fedt at opleve de sprøde blæsere og de klassiske slagtøjs-lyde, sideordnet med rock-trommer og el-guitar.
Det er et live-nummer der kan være svært at spille højt, da der er 2 lag perspektiv inde over - selve symfoniorkestrets store bredde og detaljerede pinpointing af instumenter, blæsere etc. Og samtiig Metallica med deres trommesæt (Lars!), guitar og vokal i centrum. Det fede blend af de 2 perspektiver, rock og klassisk orkesters spænvidde og dynamik var utroligt. Og det kunne spiles højt uden at systemet mistede overblikket - hverken effekter eller enheder i hjtalerne blev presset ud over fornuften. Simpelthen lækkert. Og live-produceret så det klodser.
Nummer 1 på disc 2 - da må lydmanden have været på toilet -
mudret bas - gengivet mudret.

Spring videre til nummer 6 på Disc 2 - fast bas igen - lydmanden er tilbage!... simpelthen flot og naturtro gengivelse af kilden.

Eagles: Long road out of eden:
Disc 1 - nummer 1: No more walks in the wood: Et super flot produceret nummer med alle "eagles-drengene" i en "nær-acapella"-sang. Super flot lyd på mandestemerne, og super flot adskillelse af dem. Lækkert.
Disc 2 - nummer 1: Long road out of eden. Et nummer med en vind-svævende intro  --  igen super super flot produceret - mange flotte mikr-detaljer og eksotiske instrumente der står som skåret i granit i lydbilledet - klippefast og skarpt definert. Igen - meget megt overbevisende - også ved højt lydtryk. Særlig bassen står fast og stopper som den skal. Og de stille passager inderstreger den utrolige dynamiske spændvidde vi her var vidne til

Diana Krall - Live in Paris:
Igen en live-indspilning. Hørte flere numre - kunn ikke lade være
Utrolig lækker stemning fra den cafe der spilles i - man kan næsten "høre" røgen, og den øl der drikkes af trommespilleren når de andre musikkere tager teten. Og stemmen. Diana Krall kan noget med stemmen - og det kommer fuldt ud igennem Holger4´s spille-dåser.
Meget varme og mikrodynamik - mange oplysninger om rummet der spilles og synges i .
Lige til gåsehud - og ved "live-niveau" naturligvis ifht. dB!

GRP Super LIVE in Concert :
Dave Grusin, Lee Ritenour, chick Corea, Diane Schuur, Tom Schott.

Mega lækker lyd, total "boogie Faktor" (Vi lavede koncensus om dette begreb ud fra Sunds snak om hvad der skal være ifht. musikformidling og følelsen af dette).
CDén har Mikro timing og dynamisk udslag i verdensklasse. Ikke den mest polerede indspilning - men hvilken nerve - hvilken sjæl og stemning.
Puha - der var gang i musikalske heksegryde. Damn der bliver jammet og overlappet og spillet..

Timing og sjæl er kilden til den sublime musikoplevelse- og hvis jeg ikke kan udtale mig om fasefejl på 4 meters afstand, kan jeg i hvertfald udtale mig om timingen og dynamikken og perspektivet og lydbilledets / rummets definition - og den er til stede med disse højtalere - drevet af Holger4´s system - spillende i hans rum.

Alt det som Sund og Holger4 valgte at spille vil jeg lade dem selv nævne efter behov
- vi hørte som sagt 9 timers musik ved godt niveau - uden at blive trætte eller få nok.

Om muligt ville jeg sige: "I`ll be back" som en anden terminator..
og næste gang skal der høres endnu mere musik, og udfordres om muligt endnu mere.

Jeg har med det ovenfor nævnte musikudvalg forsøgt at spænde over utrolig dynamik (Metallicea, GRP) og Live-live-indpsilninger (Metallice, GRP, Diana Krall.) til det ultra-supremt producerede million-projekt som Eagles´"Long road out of eden" må siges at være.
Der er ikke nogen lyd ellerr baggrundsstøj, hvis det ikke er meningen - punktum.  "." 

Kort sagt.
Holger4´s højtalere spiller musik - som musikken har lydt på de instrumenter der er brugt..
og hvis det er elektronisk - så er lyden det også.. med fuld smæk hvis det ønskes.

Og fuldt smæk er vildt smæk - fysisk vildt - og fedt.

"Det med småt" - tør vi sige noget til ham der Holger4?

En ting vi (Sund og jeg - og Holger4) diskuterede var det roomgain der var i sweet-spot-lytte-sofaen, som stod op ad bagvæggen.
Med "laid-back" attituden og ryggen i puden var bassen st
or, men lidt - bare lidt -løs.
Når man så lænede sig frem og tog en kanelsnegl fra Pågen - så var lyden perfekt.

Fast, stram - ultra stram.
Faktisk sagde Sund at "sofaen stopper lige som den skal"  - dvs. at vibrationerne fra bassen stoppede når bas-lyden fra kilden stoppede, og enhederne (bas) stoppede.
For det gjorde de - på trods af 4 x 18" enheder. WOW
(Og en subwoofer til lige at tage bunden under 40 Hz.. )

Dar var på intet tidspunkt mangel på niveau i noget frekvensområde - der var ingen slinger i valsen ved ethvert lydtryk, og alligevel fornår højtalerne at udtrykke mikrodetaljer "én masse".

Sikke et hit.

Holger4 nægter at flytte sin sofa - den står hvor den står. Respekt for det - så vi sad og lænede os frem når vi orkede - og snuppede en Pågen

Jeg kommer gerne igen. Glæder mig til at genlytte noget af musikken, for at kunne sammenligne, og høre om mit eget kan gengive tilnærmelsesvis det samme ved det lydtryk jeg nu engang kan præstere i ukomprimeret stand .

På et tidspunkt snakkede jeg med mig selv (de andre kunne ikke hære mig alligevel ! ved 100dB) om der manglede lidt diskant i toppen.
Men efte 3 numre mere kom det frem - det er netop kilden og indspilningen, og ikke højtalerne der bestemmer her. Mit eget setup har ved Max lydtryk tendens til frembusende diskant. Det sker ikke hos Holger4 hvis det ikke er meningen. (Af samme grund bruger jeg min pioneers "x-curve", som er en kurve der sænker diskanten med 1 dB ved høje lydtryk, udregnet efter hvor stort rummet er. Ved store rum tenderer diskanten til at stige mere end bassen ved høje dB - derfor kan man dæmpe med denne "x-curve" i pioneers snurre-rundt-DSP-receivere!)

Noget andet vi snakkede om var, hvor meget et room-perfect system ville lave om. Og forskellen på EQ elektronisk og EQ via delefiltre ..
der er ikkeforskel i praksis - og kun lidt i teorien - det er ændringer af enhedernes signal og niveau der tales om - elektronisk, aktivt, passiv, spoler etc. eller ej -

EQ, delefilter, highpass eller lowpass.. alle filtre og indgreb laver "fasefejl" og andet "grisseri" på papiret.
(Igen - tager det ikke så tungt - jeg bruger selv EQ og synes det virker i en A_B sammenligning - derfor vælger jeg at leve med det der er skidt ved det, da det gode mere end opvejer det.) Og B&W har også lavet delefilter i deres højtalere.. og jeg mener at huske at diskanten spiller i modfase for at passe med bas/mellemtonen )

Men måske kan det måles 1 meter fra, i aksen udfor enheden.. eller noget..Men 4 mete væk, med 2 højtalere i stereo, i et lytterum.. Der spiller det.

Og bedre og mere rigtigt på alle måder end det meste (alt) jeg har hørt - samlet set.

Måske har jeg hørt lige så godt perspektiv andre steder - men med manglende niveau.
Måske har jeg hørt niveau andre steder, men med manglende detaljer.
Måske har jeg hørt detaljer andre steder - men med manglende bund.
Måske har jeg hørt bund andre steder, men med manglende luft i topen
Måske har jeg hrt luft i toppen, men igen - manglende niveau.

Samlet set gør Holger4´s HTére så meget rigtigt, og så lidt forkert - at ethvert såkaldt "hylekor" eller blot ærlige skeptikkere blot mangler at komme forbi selv og forsøge at finde kanten af disse "babyers formåen selv - prøv bare  -  jeres maver giver formodentligt op før enhederne eller effekterne.

Jeg har en klar fornemmelse af, at ethvert seriøst indspark er velkomment - Holger tør som tidligere nævnt invitere til test på en sjældent fordomsfri måde: "Slå jer løs" - jeg spiller lige lidt, og så kan i gøre hvad i vil mht. musikvalg og niveau. Og gå rundt, op og ned, som i lyster.
Bare i deler hvad i finder ud af, så bliver jeg glad, og måske lærer jeg lidt.

Det er en cool indstilling - og uden tøven giver jeg kredit til Holger4´s selv-opfundne tittel til lytterummet: "house of A-B-testing".
Der er et grundigt afprøvet valg bag enhver enheds placering, frekensområde, fase, kabinet, kabling og forstærkning.

Det med at gøre noget rigtigt - Det er lidt ligesom B&O´s filosofi - gøre alting "godt", intet forkert - (men måske heller intet totalt sublimt) - så kan de fleste lide lyden da der ikke er noget der stikker ud.) Dog er dynamikken her totalt sublim. Basta.

Rene, jeg er helt sikker på, at dit anlæg lyder for fedt, og jeg siger tak for invitationen og glæder mig vildt til at høre dit flippede anlæg

Side af 27 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes