Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 12:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Hvilket rør ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
TC25
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2007
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 09 September 2008 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Hej allesammen (specielt rørfolkene:-)

Jeg har lige købt mig en Lector Zoe forforstærker, som jeg er utrolig glad for, den spiller hvirkelig godt  Den kan tage en del rørtyper bl.a 6H30, E88CC, 12AT7/12AU7/6CG7/12BH7, lige nu sidder der 2 ECC88 (sovtek tror jeg) standard rør. Mit spørgsmål er, om der er nogle af de andre rørtyper som har en mere "analog" lyd, hvor specielt s-lyde osv, forsvinder, eller bliver mere naturlige. Det vigtigste lydmæssigt er klart gengivelsen af stemmer og perspektiv da det er det der giver mig den eftertragtede gåsehud ! Har læst mange steder at 6H30 rørene skulle være gode, specielt 6H30 DR rørene, men er der nogle af de andre rørtyper der passer bedre til mine præferencer ?

Til top Vis TC25's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TC25

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 10 September 2008 kl. 03:37 | IP-adresse registreret  

Det er ikke alle de rør du nævner, der har samme benforbindelser (6/12V glød) - er der en jumper du kan flytte eller lignende?

Med den lyd du ønsker, ville jeg mene 6CG7 og 12BH7 må være dem der ligger tættest på. Hvis 6N30P kan bruges, kan du også bruge 6N6P.

E88CC og 6N30P er normalt i den mere analytiske ende, så det er nok ikke dem du skal prøve først. 12AU7 og især 12AT7 (ECC82 og ECC81 på dansk) forvrænger mere end de 6SN7-lignende typer. Det er så det nogen hører som "mere detaljeret" lyd...

6CG7 kan tit fåes billigere som 6FQ7 eller 12FQ7, og 12BH7 kan fåes som 6GU7. Jeg tror jeg har de fleste af dem liggende.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 10 September 2008 kl. 08:38 | IP-adresse registreret  

6H30 rørene og især DR-typen er rigtig feede, men de er ikke en direkte replacement for E88CC. Forstærkeren skal være konstrueret til dem, men det må din Lector så være.

Så hvis prisen ikke er det største problem, ville jeg gå efter et sæt 6H30-DR, men du kan jo altid prøve et sæt alm 6H30 først. 

Til top Vis plafitracer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plafitracer

Kjell B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2008
Lokalitet: Norge
Sendt: 10 September 2008 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Ifølge produsenten forholder det seg slik:

Lector ZOE preamp, the tube roller's dream. 

The preamplifier gain stage is an all-tube, class A design equipped with a pair of renowned 6922 tubes (standard) or 6H30∏ (optional). The latter is a new Russian military rugged tube in current production designed for heavy applications and high current delivery. Thanks to SATC (Self Adjusting Tube Circuitry), the new ZOE can also use a wide range of twin triodes – such as 12AT7/12AU7/6CG7/12BH7 – to suite end users’ taste.

Det er altså bare å bytte rørtyper som man vil.

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 September 2008 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Hej

6N6P er varmere end 6N30P/6H30P og koster ikke noget.

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvordan de har lavet gløden, så man bare kan putte de rør i, man har lyst til?

Som Mikkel er inde på, er der altså en del forskel på gløden, både hvad angår spænding og benforbindelser.

Ellers er Sovtek 6922 på ingen måde et dårligt rør - meget varmt og tilgivende. (i min verden)
Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 September 2008 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Husk også at skifte rørsokler...de bliver hurtigt slappe ved hyppige rørskift. Har ofte set så slappe sokler at rørene falder ud hvis man vender apparatet...næppe befordrene for lyden.

mvh 

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

TC25
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 September 2008 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

mcs 5: Lyder interresant. Det kunne være at jeg skulle forsøge mig med 6CG7 og 12BH7 som du siger  . Er der nogle fabrikanter der er særligt gode ? Jeg sætter klart den "analoge" lyd højere end det analytiske. Jeg vil gerne kunne høre musik i flere timer uden lyttetræthed. Angående 6/12 volt, sidder der en skifter inden i Zoen lige ved siden af rørene, så man kan skifte mellem 6 og 12 volt som man lyster. Ellers er forklaringen ligesom Kjell B skriver

plafitracer: jeg har læst en masse godt om 6H30 rørene, specielt DR rørene (som hvist også bliver brugt I BAT VK-50SE). I nogle forums mener folk at de er 3-4 gange bedre end E88CC rørene (hvordan man så end kan gøre det sådan op ). det er nok en god ide, som du skriver, at prøve de billige 6H30 rør af, før jeg køber DR rørene. Man må gå ud fra at lydfilisofien læner sig en smule op af hinanden.

David: Uha der er mange rør at vælge imellem. Jeg har aldrig hørt 6N6P rørene, men prisen i sig selv gør dem jo interessante at prøve  Hvordan de har lavet gløden osv har jeg ikke forstand på, desværre  men det skulle være muligt at skifte mellem alle disse rørtyper. Måske er der mere information at hente på deres hjemmeside.

Tube mania: tak for rådet ! Det vil jeg lige være opmærksom på

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 September 2008 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

6N6P er benkompatibel med 6H30 og ECC88. Gløden er 6,3V.

Man kan købe et sæt for ingen penge på Epay....
Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 10 September 2008 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

TC25 skrev:
mcs 5: Lyder interresant. Det kunne være at jeg skulle forsøge mig med 6CG7 og 12BH7 som du siger  . Er der nogle fabrikanter der er særligt gode ?

Det er svært at sige. Som andre har skrevet i andre tråde, købte alle firmaerne rør ved hinanden, og klistrede deres eget logo på. Så hvis du leder efter en bestemt type, skal du faktisk kunne kende opbygningen. Prøv evt. 6GU7 først - 12BH7 plejer at være ret dyre (og det er samme rør). Husk at købe "gamle" rør - ikke nye kopier.

Citér:
Jeg sætter klart den "analoge" lyd højere end det analytiske. Jeg vil gerne kunne høre musik i flere timer uden lyttetræthed.

Så kunne det næsten være du skulle finde en forstærker med '27 trioder eller lign. antikke typer

Citér:
Angående 6/12 volt, sidder der en skifter inden i Zoen lige ved siden af rørene, så man kan skifte mellem 6 og 12 volt som man lyster. Ellers er forklaringen ligesom Kjell B skriver

Så kan du jo smide mange forskellige typer i.

Citér:
det er nok en god ide, som du skriver, at prøve de billige 6H30 rør af, før jeg køber DR rørene. Man må gå ud fra at lydfilisofien læner sig en smule op af hinanden.

Det kan du ikke altid. Det er ikke rør der er lavet til audio-brug. Og nogle af de russiske typer er meget forskellige fra version til version. Men prøv da 6N6P først. Det er en ældre version af 6N30P, som nogen synes er bedre.

David skrev:
Man kan købe et sæt for ingen penge på Epay....

Hvorfor bøvle med det, når de kan købes i Danmark til samme eller næsten samme pris?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

TC25
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 September 2008 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

mcs 5, du skriver at jeg kan smide mange typer rør i pga. 6/12 volt omskifteren. Er der andre rør end de allerede nævnte som du kan anbefale ? ellers tror jeg at jeg forsøger mig med 6GU7 og 6N6P, som du nævner . Kan du forresten anbefale et sted herhjemme hvor jeg kan købe disse rørtyper til nogenlunde pris (er der f.eks andre steder end pyndt.dk ?).

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 10 September 2008 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

TC25 skrev:
mcs 5, du skriver at jeg kan smide mange typer rør i pga. 6/12 volt omskifteren. Er der andre rør end de allerede nævnte som du kan anbefale ?

Her er en hurtig liste fra GE's rørmanual. Det er sikkert ikke alle typerne der er lige velegnede...

6BK7, 6BQ7, 6CG7, 6EV7, 6FQ7, 6GU7, 12FQ7, 6AU7, 6AX7, 12AD7, 12AT7, 12AU7, 12BH7, 12BZ7, 5814, 5963, 5965, 6072, 6189, 7025, 6DJ8, 12DJ8.

Dertil kommer så europæiske typer som ECC81, ECC82, ECC83, ECC88, ECC801, ECC802, ECC803, ECC808, E82CC, E83CC, E88CC, E188CC.

Og russiske typer som 6N1P, 6N2P, 6N6P, 6N30P

Citér:
ellers tror jeg at jeg forsøger mig med 6GU7 og 6N6P, som du nævner . Kan du forresten anbefale et sted herhjemme hvor jeg kan købe disse rørtyper til nogenlunde pris (er der f.eks andre steder end pyndt.dk ?).

Ja og ja.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes