| Forfatter |
|
Skorpio Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Februar 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 470
|
| Sendt: 10 September 2008 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har læst et par tråde omkring korrekt eller optimal tuning af basreflex, hvis målet er bedst mulig impulsgengivelse.
Årsagen til denne tråd er lysten til at opgradere mine DALI 18-2 svage punkt, basgengivelsen. Den er egentlig ret god og også dyb, men der mangler noglet slam, noget villighed....nogen ville måske kalde den gumpetung?
Jeg har kigget på konstruktionen og måske fundet et par svage punkter:
Bassen er to seperate kamre med hver deres tuning, begge med en 8" Peerless P21WP-01 enhed i basreflex.
Den øverste enhed spiller op til mellemtoneenheden og deles med en 1.6mH luftspole og en 33uF bipolar til stel. Afstemningen er i ukendt volumen og med en skumgummidæmpning. En kort port har også en skumgummi prop, så det er nok nærmest akustisk ventil?
Signalet føres videre fra første enhed med en 2mH ferritkerne spole til næste bas og der er 48uF+3R9 til stel. Her er også ukendt volume, men med et længere rør...mere reel reflex med lav afstemning?
Begge spoler har en anslået Rdc på over en ohm, det vil jeg gerne ændre. Jeg har fundet et par passende erstatninger, viklet på trafospoler/kerner, med en Rdc på 0,1 Ohm pr. styk. Det tror jeg vil betyde at forstærkeren får bedre styr på hvad der sker!?
Problemer er så, hvad betyder det for afstemningen af enhederne?
Jeg er villig til at eksperimentere både med komponenttyper og afstemning, samt dæmpning af kamrene. Og prioritere gerne bedre impuls op imod dybere bas....
Jeg vil dog helst ikke ændre selve delefrekvenserne og enhederne, da jeg grundlæggende er meget tilfreds med højttaleren 
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
| Sendt: 10 September 2008 kl. 15:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skumgummiproppen i det øverste kammer er lige til at pille ud, og den skal kun bruges hvis man synes de laver for meget bas i ens lytterum. Med andre ord er den designet til at køre med portene fri i begge kamre. Prøv det først.
__________________ mvh sund,
Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.
De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
|
| |

|
| Sendt: 10 September 2008 kl. 20:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sund skrev:
| Skumgummiproppen i det øverste kammer er lige til at pille ud, og den skal kun bruges hvis man synes de laver for meget bas i ens lytterum. Med andre ord er den designet til at køre med portene fri i begge kamre. Prøv det først. |
|
|
Ingen tvivl om at der sker noget når den prop fjerne, men jeg vil gerne lidt videre end det...men tak for dit input...
Kigger man lidt på den afstemning der kommer uden prop så er det en port på ø7cm diameter og en længde på kun 5cm...det virker lidt usædvanligt?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 September 2008 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Total nettovolumen er 64 liter der skal deles imellem to baskamre og et mellemtone. Det vil give ca. 27 liter pr. baskabinet....
|
| Til top |
|
| |
heltny Udelukket fra forum

Cujo m.fl.
Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1336
|
| Sendt: 10 September 2008 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sund skrev:
| Skumgummiproppen i det øverste kammer er lige til at pille ud, og den skal kun bruges hvis man synes de laver for meget bas i ens lytterum. Med andre ord er den designet til at køre med portene fri i begge kamre. Prøv det først. |
|
|
Det er ikke rigtigt................. Når skumproppen sidder i (hvad den bør), så er der mere attack i den øverste basenhed, fjernes denne prop kommer der et boost (som nogle kan li), men det er ikke "rigtigt" Skumproppen er også limet i fra fabrikken, da det ikke er meningen at den skal fjernes.............. Udover det, så er mellemtonegengivelsen klart bedre når proppen sidder i. *** Vil du ha mere attack i bassen, så vælg nogle bedre seriespoler (tykkere tråd) ---- Du kan endda vælge nogle med en lidt lavere DC modstand som vil stramme bassen noget op............ Sørg for at de 2 spoler ikke sidder lige så tæt på hinanden, som de gør fra fabrikken af. Ud over det, kan du fræse lidt ud i forpladen bag mellemtonen, så den kan ånde bedre bagud........... Forpladen er 44 mm og magneten på den mellemtone er ret stor, så der ikke er optimal luftgennemgang bag enheden. (En lidt mere åben mellemtone, kan nemt lyde som opstrammet bas)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 September 2008 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har helt ret i det med limen på skumproppen.....det er tydeligt når man kigger nærmere...
Det med mellemtonen lyder som en mere radikal operation, har du et forslag til hvordan det kan gøres i praksis?
Mellemtonen er jo lukket kammer, jeg har her overvejet en form for udlufting.....
|
| Til top |
|
| |

Cujo m.fl.
|
| Sendt: 10 September 2008 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skorpio skrev:
Du har helt ret i det med limen på skumproppen.....det er tydeligt når man kigger nærmere...
Det med mellemtonen lyder som en mere radikal operation, har du et forslag til hvordan det kan gøres i praksis?
Mellemtonen er jo lukket kammer, jeg har her overvejet en form for udlufting..... |
|
|
Hvis du "åbner" kabinettet til mellemtonen, så ryger "kroppen" i stemmerne.......... "nøjes" med at fræse ud i mellemtoneåbningen så den bliver "konisk" - jeg gjorde det med en stiksav (med filt limet under den, så den ikke ridsede forpladen)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 September 2008 kl. 23:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltny skrev:
Skorpio skrev:
|
Mellemtonen er jo lukket kammer, jeg har her overvejet en form for udlufting.....
|
|
|
Hvis du "åbner" kabinettet til mellemtonen, så ryger "kroppen" i stemmerne.......... "nøjes" med at fræse ud i mellemtoneåbningen så den bliver "konisk" - jeg gjorde det med en stiksav (med filt limet under den, så den ikke ridsede forpladen)
|
|
|
Ja, jeg kan se hvad du mener, klingen kan jo hældes eks. 45 grader...tak for fiffet 
Og efter lidt nærmere eksperimentering er der ikke tvivl om at uden skumprop så tilføres stemmer en resonant karakter...spørgsmålet er om en anderledes afstemning kan give bedre resultater?
|
| Til top |
|
| |

Cujo m.fl.
|
| Sendt: 11 September 2008 kl. 00:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skorpio skrev:
heltny skrev:
Skorpio skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Ja, jeg kan se hvad du mener, klingen kan jo hældes eks. 45 grader...tak for fiffet 
Og efter lidt nærmere eksperimentering er der ikke tvivl om at uden skumprop så tilføres stemmer en resonant karakter...spørgsmålet er om en anderledes afstemning kan give bedre resultater? |
|
|
Det har jeg ikke prøvet på den måde, men afstemningen bliver jo alligevel "lidt" anderledes når dc-modstanden på seriespolen bliver ændret. Har du prøvet at lukke begge porte HELT ? Altså ikke bare med en sok/viskestykke osv, men med en træklods, f.eks ? Måske kan du li den klang ?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 September 2008 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er det konkret der sker når eks. DC modstanden falder fra eks. 1 til 0,2 Ohm?
For spørgsmålet er om det er en anden afstemning der er brug for eller om der er bedre kontrol over enheden? Eller begge?
Jeg ved at hvis der sættes en fysisk modstand i serie med hele højttaleren, bliver bassen bløde og mere flapset....men det ændrer jo også afstemningen..skal man analysere den "rene" effekt at reduceret seriemodstand, bør man jo trimme afstemningen til begge typer først...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 September 2008 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Angående dæmpning af kamrene, så er begge baskamre fyldt med nogle "skumgummimadrasser" i 5-6cm tykkelse.....mon ikke der kan laves noget her? Væggene er beklædt og så er der rullet en pølse også der fylder rummet op....
Mellemtone kammeret er jeg ikke bekendt med dæmpningen af.....
|
| Til top |
|
| |

Cujo m.fl.
|
| Sendt: 12 September 2008 kl. 15:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skorpio skrev:
Hvad er det konkret der sker når eks. DC modstanden falder fra eks. 1 til 0,2 Ohm?
For spørgsmålet er om det er en anden afstemning der er brug for eller om der er bedre kontrol over enheden? Eller begge?
Jeg ved at hvis der sættes en fysisk modstand i serie med hele højttaleren, bliver bassen bløde og mere flapset....men det ændrer jo også afstemningen..skal man analysere den "rene" effekt at reduceret seriemodstand, bør man jo trimme afstemningen til begge typer først... |
|
|
Idet seriemodstanden på spolen bliver ændret fra 1 til 0,2, så sker der præcis det modsatte af det du siger mht serimodstanden på hele HT. Det vil LYDE som om at enheden sidder i et mindre kammer / strammet godt op.
|
| Til top |
|
| |

Cujo m.fl.
|
| Sendt: 12 September 2008 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skorpio skrev:
Angående dæmpning af kamrene, så er begge baskamre fyldt med nogle "skumgummimadrasser" i 5-6cm tykkelse.....mon ikke der kan laves noget her? Væggene er beklædt og så er der rullet en pølse også der fylder rummet op....
Mellemtone kammeret er jeg ikke bekendt med dæmpningen af.....
|
|
|
Jo helt afgjort.......... Hastigheden er størst lige midt i kabinettet, så jeg ville lægge en "klump" fåreuld lige midt i kabinettet og skifte skumgummiet ud med ganske alm rockuld. I mellemtonekammeret ville jeg også bruge fåreuld. Det koster ganske vist lidt kr/ører, men er SUPER godt. Proppes det for hårdt ind i kabinettet, vil enhederne se kabinettet som mindre............ ligger det pænt løst, ser enheden kabinettet som større.
|
| Til top |
|
| |
chris-torb Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 382
|
| Sendt: 08 Oktober 2008 kl. 01:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey...
Det er et spændende projekt du har gang i :-)
Når nu du bor rimeligt tæt på, kunne en løsning jo også være at stoppe en af "kasserne" bag i bilen, og smutte en tur til T. Gravesen..
Han er rigtig skrap til den slags, og så får du også målt dem ordenligt igennem...
Her kan du f.eks se, hvad han har gjort for en Dali 800
http://www.troelsgravesen.dk/Dali800.htm
Mvh
chris-torb
|
| Til top |
|
| |
David Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 968
|
| Sendt: 08 Oktober 2008 kl. 05:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fint projekt.
www.speakerbuilder.dk vil helt klart gerne hjælpe dig med et nyt filter.
Portene skal helt sikkert ændres, hvis du skifter spolerne ud fra nogle med +1 ohm til 0,1 ohm - det er en statsgaranti, da du ændrer system q'et. Du vil få mindre output i bassen og højttaleren vil synes tynd og analytisk, hvis du nøjes med at skiftet spolerne.
Skriv til Henrik (syncroniq her på forum), han vil helt sikkert gerne hjælpe dig. Han har Clio målegrej, så kan du også se hvordan din højttaler måler i original stand, og hvordan spoleskift vil ændre basgengivelsen.
|
| Til top |
|
| |
lassencad Udelukket fra forum

Banned for life!!!
Bruger siden: 19 December 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 330
|
| Sendt: 12 Oktober 2008 kl. 13:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
HEJ EN BAS REFLEKS PORT altså hvis den er tunet rigtigt ind har da kun den funktion at forstærke enheden der hvor selve enheden giver op og der ved nå en lidt dybere bas. KUN CARSTEN
|
| Til top |
|
| |