Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 15:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Achroplat på en Rega (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2008
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 11 September 2008 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Jeg vil gerne finde ud af hvorvidt det er muligt at opgradere min Rega P5, og så har jeg kigget lidt på Funk's Achroplat. Funk hævder at deres pladetallerken skulle være langt bedre end både glas og acryl. Selv tror jeg ikke meget på acryl - det er jo ikke lige så hårdt som glas - hvorfor skulle det være bedre? Rega's filosofi er såvidt jeg er bekendt at materialerne skal være så hårde og lette som overhovedet muligt - det gælder vel også pladetallerkenen?  Glas er da ret hårdt, men det er jo ikke ligeså godt som de keramiske materialer der bliver brugt på P7 og P9. Achroplat skulle være lavet af vinyl, så det matcher pladen materialemæssigt, med nogle luftbobler i, så resonanser bliver dæmpet så godt som muligt. Vinyl og hårdhed synes jeg lyder som modsætninger? Det forvirrer mig lidt...

Jeg er ikke i tvivl om at pladetallerkenen på P9 må være noget af det vildeste man kan få fat i, men kunne det tænkes at achroplat'en kunne opgradere en P5? Jeg tror ikke på at den kan være bedre end P9 og P7's pladetallerkener, men måske bedre end glas? Det påstås at den skulle kunne gøre lyden hurtigere, mere dynamisk, mere ren (specielt i toppen og i bunden) og hvad ved jeg - kan det virkelig passe? Hvis det passer, så er det lige sådan en jeg skal have... Men hvad med vægten? Jeg har hørt at Achroplat'en skulle veje lidt mindre end halvt så meget som glastallerkenen på en P5 - skulle det give hastighedsproblemer eller andre problemer? Det skal siges at jeg bruger Rega's eksterne strømforsyning til min P5.

Jeg kan desværre ikke finde en sælger i Odense eller omegn som jeg kan låne en af for at afprøve den, så indtil videre kunne jeg godt tænke mig at få en eller flere Rega-freaks til at komme med nogle kommentarer om Achroplat'en. Er der nogen der har prøvet sådan en på en P5? Eller i det mindste bare en anden Rega? Skeptiske kommentarer og lign er også velkomne.

Hvis man har prøvet Achromat'en er det også interessant for mig at høre om.

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 September 2008 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Achromatten er rigtig god ihvertfald til min alupladetallerken. Min anden pladespiller med akryl/blylamineret pladetallerken samler i stedet støv. Achromatten står ikke i vejen for musikken på nogen måde.
Kan fås fra UK for omkring 500 kr., så vidt jeg husker. Til den pris kan det næsten ikke betale sig ikke at prøve den.
Virker frekvensmæssigt neutral og reducerer pladestøj/knitren. Ikke statisk opladende hos mig.
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2008 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne forestille mig at sådan en filtmåtte, der er på en Rega dæmper mere end den skal? Altså, den fjerner resonanser men fjerner også egentlig musik og desuden tiltrækker den støv... eller er jeg helt forkert på den?

For mig virker det som om Achromat'en umuligt kan gøre nogen skade, men hvis achroplat'en er bedre, så vil jeg da hellere ofre på sådan en. Et af problemerne kunne også være overførsel af energien mellem motor/leje og pladetallerken - her er hårdhed vel godt og det har achroplat'en vel ikke? Men igen... det er mine egne tanker og jeg er ikke fysiker eller noget, så det er muligt at det er noget vrøvl det jeg skriver - hehe - men kommenter det endelig.

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 11 September 2008 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Acromat tag da fat i Carsten i Esbjerg, han er importør, og måske kommer han til KT's messe, hans shop hedder Activ HIFI  http://oldfender.dk/oscommerce_st/catalog/index.php?cPath=3_ 13
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 11 September 2008 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Jeg tænker at Achroplat måske kan være en dårlig idé pga. dens lave masse (materialet er meget let). Jeg tror at det er en fin ting at tallerkenen vejer lidt (som nu glas). Sådan noget med enerti og stabil gang.

Husk at Funk Firm bruger 3 pulleys (dog kun en motor) i en trekant på deres egne pladespillere. For at give mere stabil gang ifølge dem.

Så skal du lege med noget der starter med "Achro" TROR jeg at det er smartest at holde sig til måtten (ikke på måtten ). Den er 5mm tyk og det er sikkert rigeligt til at gøre det den nu gør.

Nu ved jeg ikke hvor meget tykkelse filtmåtten giver men det er muligt at du får brug for at hæve VTA lidt?

Andre populære tweaks:

Michell TecnoWeight.

Groovetracer subplatter.

Mvh.

P.S. Hvordan går det med Exact'ens sporingsevner - lever den op til navnet?
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2008 kl. 00:28 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg ved findes achromat i både 3 og 5 mm tykkelse - filtmåtten er vist 3mm, så jeg kan vel få en der matcher?

VTA er jo ikke noget man leger med hvis man har en Rega-pladespiller - og det er jo sikkert meget godt, for så er der bare endnu en ting at bekymre sig om. Det kan godt være jeg lyder som en ansat hos Rega når jeg siger at VTA bare skal være nogenlunde korrekt - pladen er sjældent helt flad alligevel og varierer desuden om det er almindelige "gammeldags" plader eller 180g, f.eks - måske kommer det også an på hvilken maskine der har skåret rillerne til masteren?

Men nok om det - så vidt jeg ved findes Achroplat også i to forskellige størrelser, men kan ikke lige huske det... men meningen er at den skal kunne erstatte glastallerkenen OG filtmåtten på en Rega P3 og P5, så højden er den samme som før. Jeg vil lige undersøge det nærmere.

Det ser også ud til at jeg kan låne/købe en Achroplat i Odense (ved ikke med Achromat, men det må jeg lige finde ud af) - det vil jeg vende tilbage til - jeg regner med at lave en grundig test hvis det kan lade sig gøre

Bent L
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 September 2008 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Jeg tænker at Achroplat måske kan være en dårlig idé pga. dens lave masse (materialet er meget let). Jeg tror at det er en fin ting at tallerkenen vejer lidt (som nu glas). Sådan noget med enerti og stabil gang.

Husk at Funk Firm bruger 3 pulleys (dog kun en motor) i en trekant på deres egne pladespillere. For at give mere stabil gang ifølge dem.

Så skal du lege med noget der starter med "Achro" TROR jeg at det er smartest at holde sig til måtten (ikke på måtten ). Den er 5mm tyk og det er sikkert rigeligt til at gøre det den nu gør.

Nu ved jeg ikke hvor meget tykkelse filtmåtten giver men det er muligt at du får brug for at hæve VTA lidt?

Andre populære tweaks:

Michell TecnoWeight.

Groovetracer subplatter.

Mvh.

P.S. Hvordan går det med Exact'ens sporingsevner - lever den op til navnet?

Har en 700 arm samme bøsning som 250/300 armene, syntes kun de skriver at Michell TecnoWeight passer til  250/300 armene, kunne nemlig godt tænke mig at opgrader min P5.

Har lige bestilt en Herbie's Way Excellent II-2mm Turntable Mat for Rega, så må vi se om det er noget der dur. 

Til top Vis Bent L's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bent L

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 September 2008 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Jeg har gode erfaringer med en NAS space mat på min Rega P3. Den giver lidt mere liv. Ellers kan du jo også prøve at lave en kork måtte med skridsikker måtte under. Her lød space maten lige lidt bedre så det var den jeg valgte. 

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2008 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

pvh1987 skrev:
Så vidt jeg ved findes achromat i både 3 og 5 mm tykkelse

Så vidt jeg ved kan den kun fås som 5mm nu.

pvh1987 skrev:
VTA er jo ikke noget man leger med hvis man har en Rega-pladespiller

Tjaaa.... Jeg ved nu ikke. Forestil dig at du køber en 5mm Achro. Og senere en super MC PU (et godt tweak) der er betydeligt højere end Exact'ens 14mm. Måske 17-18mm.

Jeg vil give dig ret i at de 2mm forskel nu ikke nødvendigvis er noget at hidse sig op over. Men som sagt måske senere når/hvis der også kommer en anden PU til.

Og skal man følge Gandy's tankegang til dørs er Achromat/Achroplat vel heller ikke noget "man" leger med?

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2008 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Bent L skrev:
Har en 700 arm samme bøsning som 250/300 armene, syntes kun de skriver at Michell TecnoWeight passer til  250/300 armene, kunne nemlig godt tænke mig at opgrader min P5.

Dét med bøsningen ved jeg ikke men du skal ihvertfald også sikre dig at der er plads til TecnoWeight'en bagtil. At den ikke rammer imod det lukkede låg.

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 September 2008 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Åhh..! mand

Tænk at REGA har lavet pladespillere i over 30 år…! Og alt hvad der skulle til for at få den til at lyde bedre..! var at få stanset en anden type plade måtte ud; for så synger den virkelig..??? ”ja man skulle tro de aldrig havde lyttet til deres produkter

Undskyld, men jeg syntes at det er firmaer der prøver at drive lidt plat på tåbelige tweeks, for også at få en bid af rega-kagen.

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 12 September 2008 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Nå, der er nok nogen der trænger til kaffe.

Eller måske har fået lidt rigeligt.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2008 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Hej CPH-R - overvej at høre en achromat. Så vidt jeg kan forstå bruger Rega ikke glasplader på alle deres nyere værker. Så måske lytter Rega rent faktisk til deres produkter, og prøver at udvikle dem.

PS: der omtales tidl. i tråden, at Rega forsøger at lave værkerne med lette materialer. Men glas og aluminium har faktisk ca. samme massefylde, så pladetallerkenen er i hvertfald ikke tilstræbt ekstremt let. Jeg ville da klart foretrække en achromat fremfor en meget let achroplatter - bare udfra en teoretisk betragtning om inerti/gangkonstans.

MVH ulrikmm

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 13 September 2008 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

jeg tror Rega producerer deres pladespillere, og hvis man tager højde for at det er et par dage siden de designede Rega 3, med de bedste materialer indenfor det budget de havde afsat til fremstillingen. Stadig er der ikke mange, der kan konkurrerer med Rega og Pro-ject i den lave ende af pris skalaen. Men det åbner mulighed for tweeks, som en del af industrien/branchen lever godt af.

Man skal ikke glemme at vi har ikke alle de samme referencer for lyd, og at enhver stump man ændrer kan høres, uanset hvad man mener. At det så ikke alle ændringer der falder i alles eller andres "høre", det er så en anden sag.

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 September 2008 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Hej Ulrikmm

Jeg citerer lige dit indlæg her.

Hej CPH-R - overvej at høre en achromat. Så vidt jeg kan forstå bruger Rega ikke glasplader på alle deres nyere værker. Så måske lytter Rega rent faktisk til deres produkter, og prøver at udvikle dem.

PS: der omtales tidl. i tråden, at Rega forsøger at lave værkerne med lette materialer. Men glas og aluminium har faktisk ca. samme massefylde, så pladetallerkenen er i hvertfald ikke tilstræbt ekstremt let. Jeg ville da klart foretrække en achromat fremfor en meget let achroplatter - bare udfra en teoretisk betragtning om inerti/gangkonstans

At Rega bruger Keramiske tallerkener til P7 og P9 skyldes, at der ikke findes hårdere tilgængeligt materiale. De keramiske tallerkener følger nemlig den røde tråd om, at tallerkenen skal være så hård som muligt. Når der ikke er en keramisk tallerken på den nyeste pladespiller, P3-24, så skyldes det prisen, de keramiske tallerkener er ca 10-20 gange dyrere end glastallerkenen, der dog stadig er hård. 

Det er rigtigt, at tallerkenen ikke er let, det skal den heller ikke være, det ville betyde mangel på moment og i uheldigste fald, hastighedsafvigelser.

Rega ville nok ikke anbefale, hverken achroplatter eller achromat, de er ikke hårde nok. Derfor vil jeg nok ikke kalde det en opgradering med sådan en fætter, mere en ændring og om man kan lide ændringen er måske en smagssag.

venligst

Bent

Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2008 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Jeg er helt enig i at der er tale om en ændring, ikke nøsvendigvis en opgradering. I mine ører er plademåttevalg det tweak, der mest af alt ændrer en pladespillers performance.  Derfor vil jeg altid opfordre til at LYTTE selv, mhp. om ændringen er ønskværdig i ens eget setup.
Mvh Ulrikmm

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes